۱
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۱
شهروند ایرانی- کانادایی؛ از بازداشت تا آزادی

هما هودفر کیست؟

هما هودفر استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا که بر اساس برخی اتهامات، خردادماه امسال در ایران بازداشت بوده بود آزاد شد.
هما هودفر کیست؟
هما هودفر استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا که بر اساس برخی اتهامات، خردادماه امسال در ایران بازداشت بوده بود آزاد شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعاتی پیش این خبر را اعلام کرد و گفت: خانم هما هودفرد استاد بازنشسته دانشگاه های کانادا که بر اساس برخی اتهامات در ایران بازداشت بود به دلایل انساندوستانه از جمله بیماری، عصر امروز آزاد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.
هما هودفر استاد بازنشستهٔ رشتهٔ انسان‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا است که خردادماه امسال به دلایل امنیتی بازداشت شده بود اما گویا دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در نیویورک در هفته گذشته که گامی برای بهبود روابط دو کشور بود در آزادی هودفر تاثیرگذار بوده است. اما هما هودفر کیست؟
هودفر دارای تابعیت سه گانه ایرانی، کانادایی و ایرلندی است که فعالیت و تحقیقات او به‌ویژه بر نقش زنان در سیاست متمرکز بوده است.
او که برای دیدار خانواده و تحقیق دربارهٔ حضور زنان در انتخابات به ایران سفر کرده بود، در ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او پیشتر در اسفند ۱۳۹۴ هم بازداشت و سپس آزاد شده بود و از آن زمان پس از چند مورد بازجویی به دادسرای زندان اوین احضار و بازداشت شد.[۳]
هرچند منابع رسمی اتهام هما هودفر را اعلام نکردند اما برخی سایتهای اصولگرا فعالیتهای او در حزوه زنان را از جمله عوامل بازداشت او اعلام کردند. از دید این سایتها، عضویت هودفر در سازمان (ولوم Women Living Under Muslim Laws) و تلاش برای براندازی نرم مهمترین دلیل این دستگیری بود.
دولت کانادا و سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» هما هودفر شده بودند اما عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اوایل تیرماه ۱۳۹۵، دربارهٔ آخرین وضعیت پرونده هما هودفر گفت که وی «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته و پرونده‌اش در دادسرای تهران در حال رسیدگی است». خانواده هما هودفر روز هفتم تیرماه در بیانیه‌ای، اتهام‌های مطرح‌شده از سوی دادستان تهران و برخی رسانه‌ها علیه او را رد کردند.
در همان زمان بود که شایعه بیماری و سکته مغزی او به دلیل بیماری قبلی و همچنین انتقال او به بیمارستان او مطرح شد. اما هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشد.
سرانجام ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ استفان دیون، وزیر خارجه کانادا در صفحه توییترش نوشته است که با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در مورد روابط دو کشور در قالب خاورمیانه و موارد کنسولی بحث کردیم. وب سایت مشرق نیوز که نخستین بار در خردادماه سال جاری، اتهامات او را رسانه ای کرده بود در این رابطه نوشت: «موارد کنسولی مورد اشاره دیون، احتمالا مسئله بازداشت یک تبعه ایرانی-کانادایی به نام «هما هودفر» است که به اتهام فعالیت‌های ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی در بازداشت به سر می‌برد.»
سایت مشرق خردادماه درباره دستگیری هما هودفر نوشته بود : "بنیاد ولوم(WLUML) به همراه دیگر بنیاد هلندی «هیفوس» که زیر نظر وزارت خارجه هلند فعالیت می‌کند، در پوشش «همکاری‌های به ظاهر انسان‌دوستانه» و «توانمندسازی» و تحت عناوین بنیادها و سازمان‌هایی نظیر شبکه امیدیار، بنیاد فورد، گروه آتیه‌، دانشگاه سواز لندن و ... برنامه‌های خود را در حوزه‌های زنان، پیش می‌برد. در سیاست های این بنیاد هلندی تاکید شده است که برنامه ها و کمپین های آن باید مبتنی بر قداست‌زدایی از دین و قوانین مذهبی، تأکید بر تسلط و اختیار زنان بر بدن و جنسیت خود برای برگزیدن تجرد، حفظ برابری جنسیتی و تلاش برای تغییر قوانین دینی بر همین مبنا باشد. ازبنیانگذاران اصلی این بنیاد، «مریم هلی لوکاس» الجزایری وهما هودفر» ایرانی-کانادایی-ایرلندی» هستند. در بین زنان ایرانی همکار ولوم می‌توان از شادی صدر نیز نام برد که با وساطت و معرفی هما هودفر به ولوم پیوست تا کمک‌های مالی بیشتری در راستای برنامه‌های (هتاکی‌ها) خود دریافت کند. همانند شبکه‌سازی صورت گرفته در حوزه رسانه‌ای که با حمایت‌های خارجی (بنیاد هیفوس و وزارت خارجه هلند و شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی و روزآنلاین) به همراه برخی سفارتخانه‌ها و رسانه‌های داخلی انجام شده بود، در حوزه زنان نیز همین شبکه‌سازی با همکاری بنیادهای مذکور و ارتباط از طریق چهره‌های علمی-مدنی در داخل کشور نیز اجرا شده است که سرنخ‌های این شبکه را در برخی از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد."
کد مطلب: 61342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *