۰
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۱
نگاهی به یک نمایش

سقراط؛ روایت زیستن با دغدغه های اجتماعی

اگر کمی به هنر علاقه داشته باشید قطعا یکی از انتخاب های شما برای گذراندن اوقات فراغت تماشای نمایش می شود.
سقراط؛ روایت زیستن با دغدغه های اجتماعی
اگر کمی به هنر علاقه داشته باشید قطعا یکی از انتخاب های شما برای گذراندن اوقات فراغت تماشای نمایش می شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نمایش ها نه تنها برای پر کردن اوقات فراغت بلکه تاثیرات بسیاری بر روح و فکر مخاطبان خود می گذارند و مخاطب را وادار به تفکر در مورد موضوع آن نمایش و حتی گاها تا مرز همزاد پنداری با خود همراه می کنند که باعث تزکیه ی نفس و رهایی از بعضی درگیری های فکری در مخاطبان می شود.
هرشب تعداد زیادی از این نمایش ها در سالن های گوناگون شهرهای مختلف با موضوعات و سبک های متفاوت به روی صحنه می روند؛ برای پیدا کردن آدرس سالن های نمایش کافی است سری به پایگاه های اینترنتی مرتبط بزنید یا اگر اهل تهران هستید با مترو خودتان را به ایستگاه تئاتر شهر(ولیعصر) برسانید اونوقت می توانید تعداد زیادی از این سالن ها را در محدوده ی چهارراه ولیعصر(عج) پیدا کنید.
ما هم تصمیم گرفتیم برای شما مخاطبان هنر دوست یکی از نمایش های پر طرفدار و حرفه ای که این شب ها در حال اجراست را بیشتر معرفی کنیم.
سقراط یکی از برجسته ترین فیلسوفان یونانی بود که در شهر آتن می زیست، او به شیوه ی پرسش و پاسخ با مردم در مورد موضاعاتی که دوست داشتند صحبت می کرد و به این ترتیب مردم را متوجه خطاهایشان در پندار و عقیده می کرد
افکار سقراط متوجه مفهوم انسانیت بود در حالی که تا آن زمان بیشتر تلاش‌های فیلسوفان و اندیشمندان، درباره ی جهان و چیستی آن بود و این که از چه موادی تشکیل شده و ماده اصلی آن چیست؛ اما او اعلام کرد که باید جهان‌شناسی را کنار گذاشت و به انسان بازگشت.
اصول اساسی این فیلسوف بزرگ برپایه خودت را بشناس و عاقلانه است بدانید که چیزی نمی دانید برپا بود.
او شاگردان زیادی از اقشار مختلف جامعه ،ثروتمند و تهی دست را در کنار خود داشت و از مهمترین این شاگردان می توان به افلاطون اشاره کرد.
و اما سر نوشت سقراط چه شد می تواند انگیزه ای باشد برای اینکه شما مخاطبان را راهی تالار وحدت تهران کند تا به دیدن نمایش سقراط بنشینید.
نمایش سقراط که نمایشنامه ی آن بر اساس زندگی نامه ی حقیقی فیلسوف بزرگ "سقراط" به قلم حمیدرضا نعیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر به رشته ی تحریر در آمده است از جمله نمایش های امروز ایران است که مورد استقبال مشترک بین مخاطبان تئاتر و منتقدین قرار گرفته است .
این نمایش برای چهارمین بار در چهار سال گذشته به روی صحنه رفته است چیزی که در تئاتر ایران کم نظیر یا می توان گفت بی نظیر بوده است.
حمیدرضا نعیمی کارگردان این نمایش که در سالهای اخیر در عرصه ی تئاتر بسیار خوش درخشیده است با تلفیق ساختار کلاسیک و مدرن، استفاده از سبکهای موسیقی متفاوت، طراحی لباس، دکورو نور و استفاده از طراحی خوب حرکات فرم سعی دارد تا سلیقه ی تمامی نسل ها از جوانان دهه های هفتاد و هشتاد تا جوانان دهه ی چهل را به اثر خود جلب نماید که اختصاص دادن بیش از نود هزار تماشاگر به این اثر خود گواه موفقیت این نمایش بوده است.
ناگفته نماند یکی دیگر از دلایل موفقیت این نمایش بازی های روان وتاثیرگذار فرهاد آئیش،لادن مستوفی،ایوب آقاخانی ، بهنام شرفی و سایر بازیگران این مجموعه است که با دیالوگ های گاها طنز و دارای نقد اجتماعی تر کیب شده و به دل تماشاگران می نشیند.
این نمایش بازگوی اندیشه های بزرگان است، استقامت و پافشاری آنها بر عقاید تا سر حد از دست دادن جانشان را نشان می دهد و آموزه های بسیاری در کنار شوخی های خود دارد.
جوایز و افتخارات این نمایش:
نشان آکادمی استاد حمید سمندریان به فرهاد آییش برای بازی در نقش سقراط
اعطای جایزه بازیگر برگزیده سال در جشن بازیگر به فرهاد آییش
اعطای نشان عبدالحسین نوشین برای کارگردانی نمایش «سقراط» به حمیدرضا نعیمی از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر ایران
جایزه طراحی صحنه برگزیده سال از سوی چهاردهمین جشن انجمن ملی منتقدان تئأتر ایران به رضا مهدی زاده برای طراحی صحنه نمایش «سقراط»
جایزه طراحی لباس برگزیده به ادنا زینلیان برای طراحی لباس نمایش «سقراط» از چهاردهمین جشن ملی
منتقدان تئاتر ایران
جایزه برگزیده آهنگسازی از سوی چهاردهمین جشن ملی منتقدان تئأتر ایران به سیاوش لطفی برای آهنگسازی نمایش «سقراط»
جایزه طراحی گریم برگزیده به ماریا حاجیها از سوی چهاردهمین جشن ملی منتقدان تئأتر ایران برای طراحی گریم نمایش «سقراط»
جایزه نمایش برگزیده از سوی چهاردهمین جشن ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش «سقراط»
اهدای لوح تقدیر از سوی مرکز مطالعات اسلامی (اخلاق و نیایش در آیینه هنر) به حمیدرضا نعیمی برای نویسندگی و کارگردانی نمایش «سقراط»
جایزه بهترین بازیگر سال به فرهاد آییش از سوی چهاردهمین جشن کانون ملی منتقدان تئأتر ایران برای نمایش «سقراط»
کجا نمایش سقراط را ببینیم؟
این نمایش تا چهاردهم مهر ماه سال جاری ساعت 18در تالار وحدت تهران به روی صحنه می رود و آماده حضور گرم شما مخاطبان است.
امیدواریم که به تماشای این نمایش بنشینید و از آن لذت ببرید.
افشین علی اصفهانی

کد مطلب: 61493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *