; ?>; ?> شبه کودتا در بلبشوی جنگ با داعش لیبی - مردم سالاری آنلاين
۱
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۴
طرابلس به خشونت کشیده شد

شبه کودتا در بلبشوی جنگ با داعش لیبی

شبه کودتا در بلبشوی جنگ با داعش لیبی
همه نگاه‌ها به فاجعه جنگ سوریه و مذاکرات سیاسی لوزان معطوف شده است. نگرانی درباره تهدیدات تروریستی داعش به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است اما مسئله اینجاست که رژیم سعودی تلاش می‌کند اهداف خود را در جنگ سرد دنبال کند.
در حاشیه جنگ بزرگ سوریه و تبعات آن در عراق، لیبی کشوری است که در آتش نفت شیرین و خلا قدرت با حضور داعش می‌سوزد. در آخرین تحولات میدانی، منابع خبری از پیشروی نیروهای دولتی در عملیات آزادی سرت خبرداده‌اند. یک مقام نظامی‌شنبه به رویترز گفت در درگیری‌های شدید خیابانی در محلۀ «الجیزه البحریه» از تانک‌ها، خودروهای زرهی، مسلسل‌های سنگین و حمله‌های هوایی برای آزادسازی مناطق مسکونی تحت تصرف داعش استفاده شده است.
به گزارش رویترز، با گذشت شش ماه از شروع عملیات آزادسازی شهر سرت، نیروهای هم‌پیمان دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس یک گام دیگر به پاکسازی این شهر نزدیک شده‌اند. درگیری میان گروه‌های مسلح رقیب در لیبی به شکل‌گیری دو دولت در این کشور که فاقد ارتشی منسجم و یکپارچه است، منجر شد.
دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس سعی دارد حمایت گروه‌های نظامی‌قدرتمندی را که علیه طرفداران قذافی می‌جنگیدند، جلب کند و تاکنون توانسته ضرباتی کشنده به تروریست‌های تکفیری وارد کند.
در میان امیدواری‌ها به شکست داعش لیبی توسط دولت تحت حمایت سازمان ملل متحد، «خلیفه الغویل»، رئیس دولت سابق لیبی موسوم به «دولت رهایی ملی» که در طرابلس مستقر بود، اواخر شامگاه جمعه از محل ساختمان‌های مهم و کلیدی دولت وحدت ملی اعلام کرد که دولت قبلی قدرت را در دست دارد.
شایان ذکر است که دولت وفاق ملی، با پشتیبانی سازمان ملل متحد به قصد جایگزینی دو دولت رقیب که یکی در طرابلس و دیگری در منطقه بَرقه مستقر شده‌اند تشکیل شده است؛ منطقه طرابلس شامل بخش بزرگی از نیمه غربی و منطقه برقه شامل نیمه شرقی لیبی می‌شود.نکته حائز اهمیت اینجاست که دولت خودخوانده رهایی ملی هیچ گاه مشروعیت دولت وحدت ملی را که در طرابلس مستقر شد، نپذیرفت.
وی تحت تحریم‌های بین المللی قرار دارد که اتحادیه اروپا ماه میلادی گذشته آن را تمدید کرد.غویل در بیانیه اش مدعی شد که همه اعضای دولت وحدت ملی از سمت‌هایشان تعلیق شده اند.
دولت تحت حمایت سازمان ملل یا همان وحدت ملی طی بیانیه ای تهدید کرد که همه سیاستمدارانی که تلاش کنند نهادهای موازی در لیبی ایجاد کنند و پایتخت را بی ثابت سازند، بازداشت خواهند شد.این بیانیه همچنین اشغال ساختمان شورای دولت توسط «گروهی مسلح» و تلاش برای خرابکاری در روند توافق سیاسی به میانجی گری سازمان ملل را که دسامبر گذشته منعقد شد ٬محکوم کرد.
لیبی به دلیل هرج مرجی پس از سقوط حکومت قذافی در سال 2011، طی سال‌های گذشته شاهد روی کار آمدن دولت‌های موازی بوده است. در رابطه با دو پارلمان لیبی باید گفت که نخستین پارلمان در سال 2012 انتخاب شد که اسلامگرایان در آن اکثریت را داشتند. این نهاد دولت طرابلس را منصوب کرد.
پارلمان دوم در سال 2014 انتخاب شد که اسلامگرایان در آن نقشی ندارند، اما دادگاهی در لیبی آن را غیرقانونی خواند. این نهاد هنوز رسما دولت تحت حمایت سازمان ملل را تایید نکرده است.
طرح وحدت ملی ارائه شده از سوی سازمان ملل٬ این پارلمان را تنها نهاد قانوگذاری لیبی خواند اما بیشتر اعضای پارلمان 2012 را نیز به عنوان اعضای نهاد مشورتی لیبی یا همان شورای دولت منصوب کرد.
جنگ قدرت در لیبی ماه میلادی گذشته که خلیفه حفتر مهم ترین حامی‌نظامی‌دولت مستقر در شرق لیبی، چهار پایانه مهم نفتی در شرق را در کنترل خود درآورد٬ شدت یافت.
مسله خوف انگیز در خلال جنگ و کودتای لیبی این است که تثبیت قدرت داعش در این کشور باتوجه به توانایی بالای داعش در فروش نفت قاچاق می‌تواند تروریست‌های تکفیری را به منابع مالی هنگفتی مرتبط کند. باتوجه به وضعیت جنگ عراق و سوریه، داعش با الگوگیری از برنامه کهنه اسامه بن لادن و حضور تروریست‌های بوکوحرام و ده‌ها خرده گروه‌های تروریستی برنامه‌های زیادی برای اسباب کشی به قلب آفریقا دارد. تروریست‌های تکفیری خیلی راحت می‌توانند در قاره سیا باتوجه به فقر موجود نیرو جذب کرده و قلمرویی جدید را برای خود ایجاد کنند.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 62018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *