۰
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱
اردوغان در مسیر دیکتاتوری گام برمی‌دارد

بازگشت التهاب و آشوب به ترکیه

ترکیه حال و روز ملتهبی را مزه می‌کند؛ بسیاری از روزنامه نگاران ، فعالان سیاسی منتقد اردوغان و طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌ بازداشت شده‌اند. این دستگیری‌های فراگیر باعث نگرانی جهانی درباره آینده ترکیه شده است.
بازگشت التهاب و آشوب به ترکیه
ترکیه حال و روز ملتهبی را مزه می‌کند؛ بسیاری از روزنامه نگاران ، فعالان سیاسی منتقد اردوغان و طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌ بازداشت شده‌اند. این دستگیری‌های فراگیر باعث نگرانی جهانی درباره آینده ترکیه شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، طبق گزارش‌های نیروهای امنیتی ترکیه روز شنبه شمار دیگری از مسئولان این حزب دستگیر شده اند.با دستگیری این افراد حکومت اردوغان گام بلندی در جهت سرکوب مخالفان سیاسی برداشت.نگرانی بزرگ این است که در نتیجه دستگیری دهها هزار نفر از مخالفان سیاسی، کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. بامداددیروز بسیاری از مناطق استانبول،ازمیر و شهرهای کردنشین در اعتراض به بازداشت سران و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها شاهد برگزاری تظاهرات بود.
به گزارش رویترز، مقام‌های ترکیه‌ای دستور رسمی‌دستگیری ۹ تن از مدیران اجرایی و روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت را نیزصادر کرده اند. این حکم پس از بازداشت روز دوشنبه این افراد صادر شده است.بازداشت سردبیر و رییس کارمندان روزنامه جمهوریت روز دوشنبه درحالی صورت گرفت که این افراد به حمایت از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی علیه دولت آنکارا متهم شده‌اند.
از سوی دیگر«نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای از دولت ترکیه خواست مقامات و اعضای دستگیر شده حزب دموکراتیک خلق ترکیه را که طی روزهای اخیر دستگیر شدند آزاد کرده و به رای مردمی‌که مقامات این حزب را انتخاب کردند احترام بگذارند.
وی تصریح کرده است:‌ «اقدام اخیر مقامات ترکیه در دستگیری رهبران حزب «دموکراتیک خلق» و قانونگذاران وابسته به این حزب موجب نگرانی آنها شده است ومن معتقدم که این کار باعث بدتر شدن وضعیت فعلی در ترکیه خواهد شد.»
همچنین رئیس منطقه کردستان عراق نیز به همراه احزاب کرد منطقه نسبت به دستگیری این قانونگذاران کرد اظهار نگرانی کرده و اظهار امیدواری کرده اند که ترکیه آنها به همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد کنند.مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوضاع ترکیه را با نگرانی دنبال می‌کنند. آنها عقیده دارند که با لغو مصونیت نمایندگان و دستگیری شماری از آنها نظام پارلمانی در ترکیه به شدت آسیب دیده است.
«فدریکا موگرینی»، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، از سفیران کشورهای اروپایی در آنکارا برای برگزاری نشستی فوق‌العاده در بروکسل دعوت کرده است. با وجود این اتحادیه اروپا مایل به ادامه تماس با آنکارا است، تا از وخامت بیشتر روابط جلوگیری شود و ادامه گفت‌وگوها به آزادی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی منجر گردد.
تهدید دولت ترکیه توسط پ.ک.ک
دستگیری‌های این چند روز دولت ترکیه باعث واکنش‌های بسیاری شده است.که هر کدام نشان از شروع یک آشوب در ترکیه دارد.
به گزارش رویترز، «مرادکاراییلان»، یکی از رهبران ارشد حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) به همراه برخی از اعضای این گروه اعلام کرده است: «اکنون همگان می‌دانند که حزب عدالت و توسعه اقدامات خصمانه‌ای علیه کردها آغاز کرده و نیات سوئی دارد. اکنون هدفشان این است که با ایجاد فضای ساکت وآرام، عملیات خود را انجام دهند.»وی در ادامه تهدید کرد که پ.ک.ک درگیری‌ها با نیروهای دولتی را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر«چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از مواضع اتحادیه اروپا درباره مبارزات کشورش علیه پ.ک.ک اعلام کرده بیشتر کشورهای اروپا حامی‌پ.ک.ک هستند.
همچنین چاووش‌اوغلو درباره احضار سفرای ترکیه در کشورهای اروپایی درباره بازداشت‌های اخیر علیه حزب دموکراتیک خلق گفته است: «تمام گام‌های برداشته شده در ترکیه براساس قانون این کشور انجام شده است.»
وی با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیرکل شورای اروپا نیز درباره این مساله گفت‌وگوی تلفنی کرده است.«عمر چلیک»، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در گفت‌وگو با موگرینی اعلام کرده است: «ترکیه انتظار دارد که این اتحادیه به یک ابزار سیاسی برای حزب پ.ک.ک تبدیل نشود.»
به نوشته این بیانیه ترکیه درباره موضوعات مختلف با اتحادیه اروپا در تماس خواهد بود. اروپا به جای اتخاذ مواضع یک طرفه باید متوازن رفتار کند.
داعش مسئول انفجار دیاربکر
همزمان با دستگیری‌های فراگیر دولت ترکیه، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار روز جمعه در دیاربکر ترکیه را برعهده گرفت. این در حالی است که پیشتر اعلام شده پ.ک.ک مسئول این انفجار بوده است.
به گزارش العهد، داعش در بیانیه‌ای مسئولیت انفجار صبح روز جمعه در مقابل مقر پلیس در دیاربکر را برعهده گرفته است.در این انفجار که توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه باغلار در استان دیاربکر رخ داد هشت تن کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی‌شده اند.
حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته بود، اما داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد انفجار دیاربکر توسط تروریست‌های این گروه انجام شده است.
از سوی دیگر در پی فراخوان رهبر داعش برای حمله تروریستی به ترکیه، دستگاه‌های امنیتی این کشور در اقصی نقاط ترکیه به ویژه در شهرهایی که داعشی‌ها حضور دارند، آماده‌باش اعلام و تدابیر شدیدی را اتخاذ کردند.
در همین راستا نیروهای پلیس در استان «غازی آنتپ» در جنوب ترکیه به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین نیروهای پلیس پس از دریافت اطلاعاتی پیرامون احتمال وقوع حملات تروریستی در این شهر مستقر شدند و نیروهای امنیتی از طریق بلندگوها به شهروندان هشدار دادند که در مکان‌های عمومی‌تجمع نکنند. نیروهای پلیس ایست‌های امنیتی را در اطراف نهادهای امنیتی غازی آنتپ ایجاد کرده و مسیر مقابل این نهاد را بستند و تدابیر امنیتی شدیدی را در تمامی‌مراکز امنیتی اتخاذ کرده‌اند.
از سوی دیگر، ارتش ترکیه اعلام کرد که در حمله موشکی داعش یکی از سربازان ترکیه‌ای در سوریه کشته شده و دو تن دیگر زخمی‌شدند اما ارتش ترکیه اعلام نکرد که این حمله در چه منطقه‌ای رخ داده است. ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده، این حمله موشکی سربازان ترکیه‌ای را هدف قرار داد که از عملیات نیروهای مخالف سوریه علیه داعش حمایت می‌کنند.با کشته شدن این سرباز تعداد سربازان ترکیه‌ای که در سوریه از ۲۴ اوت کشته شده‌اند به ۱۲ سرباز افزایش می‌یابد.
ترکیه روزهای پر آشوبی را می‌گذراند و بسیاری معتقد هستند که این کشور به جنگ داخلی نزدیک می‌شود.اردوغان با اهداف تشکیل حکومت عثمانی هر روز مشکل جدیدی برای کشور خود و کشورهای اطراف ایجاد می‌کند.
گزارش : پرستوبهرامی‌راد

کد مطلب: 62910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *