۱
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۳
جهان از نتیجه انتخابات الکترال2016 شوکه شد

پیروزی ترامپ با طعم ماری جوآنا

این روزها همه از رئیس جمهوری جنجالی آمریکا سخن می‌گویند اما اتفاق جالب دیگری هم در ایالات متحده با آزادی مصرف تفریحی ماری جوآنا در آریزونا، کالیفرنیا، نوادا و ماساچوست رخ داده است. در سال‌های گذشته مصرف ماری‌جوآنا در ایالت‌های آلاسکا، کلرادو، ارگن و واشنگتن آزاد شده بود. به این ترتیب در آینده دست‌کم در ۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شهروندان دارای شرایط سنی می‌توانند از این ماده‌مخدر استفاده کنند.
پیروزی ترامپ با طعم ماری جوآنا
این روزها همه از رئیس جمهوری جنجالی آمریکا سخن می‌گویند اما اتفاق جالب دیگری هم در ایالات متحده با آزادی مصرف تفریحی ماری جوآنا در آریزونا، کالیفرنیا، نوادا و ماساچوست رخ داده است. در سال‌های گذشته مصرف ماری‌جوآنا در ایالت‌های آلاسکا، کلرادو، ارگن و واشنگتن آزاد شده بود. به این ترتیب در آینده دست‌کم در ۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شهروندان دارای شرایط سنی می‌توانند از این ماده‌مخدر استفاده کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ولع آمریکایی‌ها برای استفاده از ماری جوآنا موضوعی است که با انتخاب «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری ایالات متحده تسری یافت. میلیاردرکازینوداری که تا همین یک سال پیش هیچ کس او را جدی نمی‌گرفت امروز به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده سخن می‌گوید. روز گذشته «دونالد جی ترامپ» به عنوان برنده انتخابات الکترال2016 معرفی شد تا تمام نطرسنجی‌هایی که کام «هیلاری کلینتون» را شاد کرده بود، نقش برآب شود.
آنچه که دیروز رونمایی شد نتیجه رویگردانی سرخورده تغییری بود که اوباما هشت سال پیش وعده آن را داده بود و حتی عملیات روانی رسانه‌های نزدیک به هیلاری نتوانست نتیجه را تغییر دهد.بنا برگزارش فاکس نیوز، ترامپ نه تنها توانست ۲۹۰ برگزیننده (الکترال) را به ‌دست آورد، بلکه شمارش آرای مطلق نیز نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۸ درصد واجدان شرایط در آمریکا رای خود را به او داده‌اند. از سویی دیگر، جمهوری‌خواهان توانستند در این انتخابات 51 کرسی از 100 کرسی سنا را به خود اختصاص دهند و در مجلس نمایندگان نیز 235 جمهوریخواه در برابر 189 دموکرات اکثریت را برای حزب خود حفظ نمایند.به این ترتیب دموکرات‌ها به حاشیه رانده شده و جمهوری‌خواهان تمام ارکان قدرت در ایالات متحده را به چنگ آوردند.
نطق پیروزی ترامپ با ژست اتحاد
پس از اعلام نتایج، کاندیدای دموکرات‌ها در تماسی با کاندیدای جمهوری‌خواهان شکست را پذیرفت. بلافاصله بعد از این تماس‌، رئیس‌جمهور آمریکا، در پیغامی‌از پیش ضبط شده از آمریکایی‌ها خواسته است که پس از انتخاباتی «خسته‌کننده و گاه عجیب» یکدیگر را نه به چشم دموکرات یا جمهوری‌خواه، بلکه به چشم هموطن نگاه کنند.
باراک اوباما گفت فارغ از اینکه نامزد مورد نظر شما برنده بشود یا نه «فارغ از هر چه که بشود، خورشید فردا دوباره می‌تابد، و آمریکا همچنان برترین کشور جهان خواهد بود.»
در نهایت‌، دونالد ترامپ همراه با خانواده و اعضای تیم کارزار انتخاباتی‌اش در کمپین انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در نیویورک حضور یافت و خود را پیروز انتخابات اعلام کرد. ترامپ خطاب به هوادارانش گفت، هیلاری کلینتون با او تماس گرفته و پیروزی‌اش را تبریک گفته است.
برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «از این به بعد رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود. من به همه شهروندان آمریکا قول می‌دهم که رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها باشم. به کسانی هم که تصمیم گرفتند از من حمایت نکنند که تعداد آنها نیز کم بود می‌گویم می‌خواهم با شما تعامل داشته باشم تا از رهنمودها و کمکهای شما استفاده کنم تا ما بتوانیم با هم همکاری کنیم و کشور بزرگمان را متحد سازیم.»
ترامپ گفت:« ما توانمندیهای زیادی داریم و موفقیت‌های خوبی برای اصلاح کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی برای میلیونها نفر تلاش خواهیم کرد. زیرساخت‌های آمریکا را احیا خواهیم کرد تا آمریکا در جهان از این نظر اول شود. برای کمک به کهنه سربازان و استفاده از تجارب آنها تلاش خواهیم کرد. برای دو برابر شدن رشد اقتصادی و برقراری روابط خوب با همه کشورها تلاش خواهیم کرد.»
چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا گفت: « مصلحت آمریکا را در اولویت قرار می‌دهیم و برای رسیدن به نگاه مشترک با کشورهای جهان تلاش خواهیم کرد. به کمک همه آمریکایی‌ها از همه ادیان، وحدت کشور را باز خواهیم گرداند.»
وی تصریح کرد: «هیلاری برای مدت طولانی به سختی تلاش کرد. ما به او به علت خدمات و کارهای زیادی که برای کشورمان انجام داده است مدیون هستیم. من این سخن را صمیمانه عرض می‌کنم. حالا زمان آن فرارسیده است که آمریکا، اختلافها را کنار بگذارد. به همه جمهوری‌خواهان و همه دموکراتها و افراد مستقل در سراسر آمریکا می‌گویم که حالا زمان آن است که در قالب یک ملت واحد با هم متحد شویم. حالا زمان این کار است.»
ترامپ گفت: «همانطور که از ابتدای کار گفته ام کار ما‌، یک کار انتخاباتی نبود بلکه یک جنبش بزرگ و باور نکردنی بود. این جنبش متشکل از میلیونها زن و مرد سختکوش بوده است که عاشق کشورشان هستند و می‌خواهند آینده ای بهتر و باعظمت تر برای خودشان و خانواده‌هایشان داشته باشند. این جنبش متشکل از آمریکایی‌هایی از همه نژادها، ادیان و باورها و نگرشها است که می‌خواهند دولت آمریکا در خدمت مردم باشد و چنین انتظاری دارند. این دولت، در خدمت مردم خواهد بود. ما با همکاری هم، کار فوری را برای بازسازی کشورمان شروع خواهیم کرد و اینکه رویای آمریکایی را احیاء کنیم.»
وی که تاکید داشت برخلاف سخنان انتخابات خود ژست صلح طلبی اتخاذ کند، گفت: « ما رشد اقتصادی را دو برابر خواهیم کرد و قدرتمند ترین اقتصاد جهان را خواهیم داشت. ما در شهرهای خود پل، بزرگراه، تونل، مدرسه، فرودگاه و بیمارستان‌های بیشتری می‌سازیم و زیر ساخت‌ها را بازسازی می‌کنیم و کاری می‌کنیم بهترین باشند. ما میلیون‌ها نفر از مردم خود را صاحب شغل خواهیم کرد. ما همچنین بالاخره از کهنه سربازان خود حمایت خواهیم کرد. من بسیاری از آنان را در سفرهای 18 ماه گذشته خود شناختم و زمانی که با آنها سپری کردم برایم بسیار افتخار آمیز است. در همین حال با همه کشورهایی که مایل باشند با ما همکاری کنند همکاری خواهیم کرد و روابط خوبی برقرار خواهیم کرد. هیچ رویایی به آن اندازه بزرگ نیست که محقق نشود. هیچ چالشی به اندازه ای بزرگ نیست که نتوان از عهده آن بر آمد و هیچ هدفی دور از دسترس ما نیست. آمریکا از این پس بهترین نبودن را تحمل نخواهد کرد. باید سرنوشت خود را با شجاعت به دست بگیریم و به موفقیت برسیم. من به جامعه جهانی اعلام می‌کنم که اگرچه ما همیشه منافع آمریکا را در اولویت قرار می‌دهیم اما با سایر کشورها نیز با انصاف رفتار خواهیم کرد. ما با همه ملتها و کشورها به دنبال زمینه‌های مشترک هستیم و اکنون در این فرصت از کسانی که به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. در ابتدا از پدر و مادرم تشکر می‌کنم. از آنها چیزهای زیادی آموخته ام. از خواهرانم و برادرانم نیز تشکر می‌کنم. از همسر و فرزندانم نیز تشکر می‌کنم و همه آنها را دوست دارم. از رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک نیز قدردانی می‌کنم. او باورنکردنی است. او با ما سفر و دیدارهایی برگزار می‌کرد.»
تلاطم بورس‌های جهانی
دیروز تنها برای سیاستمداران جهان شوکه‌کننده نبود و بورس‌های جهان واکنش‌های هیستریکی نشان دادند. اگر دونالد ترامپ سیاست‌های تجاری خود را عملی کند، ما شاهد بزرگترین تغییر در روابط تجاری آمریکا با دنیا در چند دهه اخیر خواهیم بود. چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده بود که می‌خواهد تعدادی از توافق‌های تجاری موجود را لغو کند، از جمله قرارداد‌ها می‌توان به تجارت آزاد آمریکای شمالی بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک اشاره کرد. او می‌گوید این قرارداد باعث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی در آمریکا شده است. ترامپ حتی گفته که آمریکا باید به خروج از سازمان تجارت جهانی هم فکر کند. او در عین حال موافق اعمال مالیات بر واردات است و صحبت از بستن مالیات ۴۵ درصدی بر کالاهای چینی و ۳۵ درصدی بر کالاهای مکزیکی کرده است.
همین سخنان کافی بود تا بورس‌های جهان طعم سقوط را از خاوردور تا اروپا و حتی آمریکا مزه مزه کنند. بازارهای بورس خاور دور شاهد شدیدترین سقوط بودند. شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۵ و ۳۶ صدم درصد کاهش یافت و این افت برای شاخص‌هانگ‌سنگ در هنگ کنگ ۳ و نیم درصد بود. شاخص بورس استرالیا از جمله نخستین بازارهای مالی بود که در واکنش به نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا بیش از نیم درصد کاهش یافت.
بازارهای اروپایی صبح چهارشنبه در زمان باز شدن با افت شدید ارزش روبرو شدند ولی مجددا بطور نسبی قسمتی از ارزش خود را بازیافتند.در ساعات ابتدایی معاملات بازارهای اروپایی، شاخص بازار سهام آلمان یک و نیم درصد کاهش نشان داد و شاخص فوتسی بریتانیا با کاهش نیم درصدی کار خود را شروع کرد.
قیمت نفت خام هم در بازارهای جهانی به حدود ۴۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت. ارزش طلا اما به عنوان پناهگاه سنتی سرمایه‌ها تقویت شد.
در خود آمریکا، شاخص وال استریت آمریکا هم کاهش ۴ درصدی خود را توانست در ساعات اولیه معاملات اروپایی به یک و شش دهم درصد برساند. در همین حال ارزش پزو واحد پولی مکزیک به کمترین حد در مقابل دلار رسیده است.
ترس از بی‌نظمی ‌راست‌گرایی
آنگلا مرکل در پیامی‌که از برلین برای ترامپ مخابره کرد از مسئولیت‌های آمریکا در معادلات جهانی سخن گفت که نشان دهنده نگرانی اتحادیه اروپایی درباره مواضع رئیس‌جمهوری جدید آمریکا است. وزیر دادگستری آلمان روز گذشته در توییتی پیش‌بینی کرد که با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا از این پس دنیا «قدری جنون‌آمیزتر» شود. زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، نیز پیروزی ترامپ را «هشداری» برای اروپا و همین طور آلمان دانست و از تمامی‌سیاستمداران خواست تا برای نگرانی‌ها و خواسته‌های مردم خود گوشی شنوا داشته باشند.
ژوستن ترودو نخست‌وزیر کانادا روز گذشته پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تبریک گفت و اعلام کرد بی‌صبرانه مشتاق همکاری بسیار نزدیک با وی است.
رئیس‌جمهور چین روز گذشته در تلگرام تبریکی به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد برای همکاری با دونالد ترامپ بدون تقابل و براساس اصل احترام متقابل، بی‌صبرانه آماده است.
دیلی میرور نوشت ترامپ سفیدپوستی است که وارد کاخ سفیدی خواهد شد که بردگان بنا کردند و اهانت به سیاه پوستان، مکزیکی‌ها و مسلمانان، بخشی از افکار قلبی وی است که با چهار سال کابوس، بر عمق زخم‌های موجود خواهد افزود.
دیلی میرور نوشت دونالد ترامپ، دروغ گفت، دروغ گفت و باز هم دروغ گفت و در زمان سفر وی به انگلیس، بر اختلاف‌ها افزوده خواهد شد.
در میان بهت و شوک رهبران جهان، «ولادیمیرپوتین» در کاخ کرملین تنها کسی بود که از نتیجه پیش آمده خوشحال بود و بشگن می‌زد. ولادیمیر پوتین با ارسال تلگرامی‌پیروزی دونالد ترامپ را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مناسبات روسیه و آمریکا بهبود یابد و دو کشور بتوانند برای مواجهه با چالش‌های کنونی جهان پاسخی موثر پیدا کنند.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که برقراری گفت‌وگو میان مسکو و واشینگتن به نفع منافع دو کشور خواهد بود.نکته جالب اینجاست که دونالد ترامپ هم در طول کارزارش ضمن ستایش از ولادیمیر پوتین وعده داده بود که از جمله برای مبارزه با تروریسم با روسیه همکاری خواهد کرد.
«نایجل فاراژ» رهبر حزب یوکیپ و ملی‌گرایان بریتانیا که توانست ایده برگزیت را در همه‌پرسی به پیروزی برساند، نیز به دونالد ترامپ تبریک گفت.فاراژ روز گذشته در توییتی نوشت: «تبریک فراوان! تو شجاعانه در کارزار انتخاباتی شرکت کردی.»
در واکنش به پیروزی دونالد ترامپ دیگر رهبران راستگرا نیز به رئیس جمهور منتخب آمریکا شادباش گفتند. «خیرت ویلدرز»، رهبر راست افراطی «حزب آزادی» در هلند، و مارین لوپن، رهبر افراطی جبهه ملی فرانسه، نیز به دونالد ترامپ تبریک گفتند.
لوپن در توییتی نوشت: «تبریک به رئیس جمهور جدید ایالات متحده دونالد ترامپ و مردم آمریکا.»
رهبر حزب راستگرا افراطی آلترناتیو برای آلمان نیز پیروزی ترامپ را نشان از آن دانست که «شهروندان جهان غرب خواهان تغییر مسیر سیاسی هستند.»بئاتریکس فون اشتورخ نوشت: «نه تنها در آمریکا بلکه در آلمان هم شهروندان مرزهای امن، جهانی‌ شدن کمتر، و سیاست‌های معقول می‌خواهند که بیشتر بر کشور خودشان متمرکز باشد.»
چالش‌های داخلی ترامپ
بهت انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده و واکنش‌های هیستیریک در خود آمریکا بیش از هرجای دیگری بوده است.در پی اعلام نتیجه انتخابات الکترال2016، صدها نفر از شهروندان این کشوردر شهرهای مختلف تظاهرات کردند و شعارهایی ضد‌ترامپ سردادند. این اعتراضات نشان می‌دهد که شکاف پیش آمده در زمان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا که ریشه در سال‌های جنگ داخلی شمالی و جنوبی دارد تشدید شده است.
ترامپ در ابتدا همانند بیل قصاب در فیلم مشهور «دار و دسته‌های نیویورکی» موضعی تند و خصمانه علیه مهاجران اتخاذ کرد اما به مرور مواضع خود را تعدیل کرد. امروز به سختی می‌توان رفتار ترامپ را در مقام رئیس جمهوری آمریکا در مساله مهاجران پیش‌بینی کرد. او فعالیت‌های انتخاباتی خود را با وعده ساخت دیواری بین آمریکا و مکزیک شروع کرد و گفت یازده میلیون مهاجر غیرقانونی ساکن آمریکا را اخراج خواهد کرد. ولی حالا موضع خود را اندکی نرم‌تر کرده و گفته می‌خواهد «میلیون‌ها» مجرم ساکن ایالات متحده را اخراج کند و با باقی مهاجران غیرقانونی در فرصت دیگری برخورد خواهد کرد.
او همیشه تاکید کرده که مکزیک خرج ساخت این دیوار را تقبل خواهد کرد، ولی در سفری که اخیرا به این کشور داشت حرفی از این پول نزد. او همچین گفته بود خواهان «ممنوعیت تمام و کمال ورود مسلمانان به ایالات متحده» است، ولی حالا می‌گوید این حرف صرفا یک پیشنهاد بوده و سیاست رسمی‌نیست و در عوض طرح «بررسی سختگیرانه» را مطرح کرده که بر شهروندان بعضی از کشورها اعمال خواهد شد. هنوز معلوم نیست کدام کشورها ممکن است شامل این طرح شوند.ترامپ می‌داند که تقابل با مهاجران منجر به شکل گیری جنگ داخلی جدیدی در آمریکا و شورش فراگیر خواهد شد.
سلطه فیل‌ها بر کنگره آمریکا
جمهوری‌خواهان سلطه خود را از نوامبر2014 که پیش از این بر کنگره ایالات متحده یعنی مجلس نمایندگان و سنا گسترده بودند توانستند روز گذشته قدرت خود را در حین جنگ برای تسخیر کاخ سفید حفظ کنند. بنا به گزارش گاردین،نمایندگان حزب دموکرات در انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۱۶ (روز سه‌شنبه) برای پس گرفتن جایگاه اکثریت خود در سنا تلاش کردند اما مقابل رقبای جمهوری‌خواه خود شکست خوردند.
با توجه به آرای کسب شده اکثریت، کنگره آمریکا برای دومین بار پیاپی به دست جمهوری‌خواهان افتاد. برای مجلس نمایندگان آمریکا تمام ۴۳۵ کرسی روز سه‌شنبه به رای گذاشته ‌شد. دوره نمایندگان این مجلس دو ساله است .از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا، ۳۴ کرسی سه‌شنبه به رای گذاشته ‌شد. دوره نمایندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود. جمهوری‌خواهان اکنون توانسته‌اند اکثریت ۵۱ رای را در سنا و اکثریت ۲۱۸ رای مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند. این دومین پیروزی پیاپی برای جمهوری‌خواهان در کنگره محسوب می‌شود.
مجلس نمایندگان، سنا، تعداد زیادی از فرمانداری‌ها و کاخ سفید همگی در چنگ جمهوری‌خواهان است و دموکرات‌ها به حاشیه رانده شده اند.
آمریکای ترامپیسم
در شرایطی که زمام همه امور در دست جمهوری‌خواهان است اگر نیم نگاهی به چند ماه اخیر داشته باشیم می‌بینیم که چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا حرف‌های نامتعارف بسیاری زده است. با قاطعیت می‌توان گفت که با توجه به سیطره جمهوری‌خواهان بر تمام ارکان قدرت ایالات متحده، پیروزی ترامپ تغییرات گسترده‌ای را در سیاست داخلی و خارجی آمریکا در پی خواهد داشت. آغاز دوران ترامپیسم آمریکا منجر به بازگشت ایالات متحده به دوران انزواگرایی واشنگتن تا پیش از جنگ جهانی دوم خواهد شد.
ترامپ انتقادات سختی به پیمان نظامی‌آتلانتیک شمالی (ناتو) وارد کرده است. به گفته او این پیمان از رده خارج شده و منفعت اعضای ناشکرش به سخاوت آمریکا بستگی دارد. او می‌گوید آمریکا دیگر استطاعت دفاع از کشورهای اروپایی و البته آسیایی را ندارد و اگر آن‌ها مخارج این کار را تامین نکنند، نیروهای آمریکایی را از این کشورها خارج خواهد کرد. البته انتقاداتی که ترامپ مطرح می‌کند چیز جدیدی نیست. عدم تمایل خیلی از اعضای ناتو به به اختصاص حداقل ۲ درصد تولید ناخالص ملی به بودجه نظامی‌خیلی‌ها را عصبانی کرده است. انزواگرایی ترامپیسم مساله‌ای است که اصلا به مزاج دیکتاتورهای حاشیه خلیج فارس و حتی رژیم صهیونیستی خوش نیامده است و نشانه‌های این موضوع را در پیام‌های تبریک آبکی آنها می‌توان مشاهده کرد.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 63136
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *