۱
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۹
از ایران و خاورمیانه تا ناتو و شرق دور

مهمترین رویکردهای ترامپ در سیاست خارجی

ترامپ مسیر سیاسی خود را بارها تغییر داده است. او زمانی دمکرات (2001 تا 2009) زمانی جمهوری‌خواه ( 1987 تا 1999- 2009 تا 2011 و از 2012 تا کنون) و گاه مستقل (2011 تا 2012) بوده است. حتی در دورانی (1999 تا 2001) در حزب رفرم عضویت داشت. کارشناسان با استناد به این موضوع، عدم ثبات فکری ترامپ را خطری برای ایالات متحده عنوان می‌کنند. از سوی دیگر60 نفر ازکارشناسان حزب جمهوری‌خواه هشد‌ار د‌اده‌اند‌ مواضع ترامپ، به کاهش امنیت آمریکا و تنزل جایگاه این کشور د‌ر عرصه بین‌المللی می‌انجامد.
مهمترین رویکردهای ترامپ در سیاست خارجی
ترامپ مسیر سیاسی خود را بارها تغییر داده است. او زمانی دمکرات (2001 تا 2009) زمانی جمهوری‌خواه ( 1987 تا 1999- 2009 تا 2011 و از 2012 تا کنون) و گاه مستقل (2011 تا 2012) بوده است. حتی در دورانی (1999 تا 2001) در حزب رفرم عضویت داشت. کارشناسان با استناد به این موضوع، عدم ثبات فکری ترامپ را خطری برای ایالات متحده عنوان می‌کنند. از سوی دیگر60 نفر ازکارشناسان حزب جمهوری‌خواه هشد‌ار د‌اده‌اند‌ مواضع ترامپ، به کاهش امنیت آمریکا و تنزل جایگاه این کشور د‌ر عرصه بین‌المللی می‌انجامد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سخنان ترامپ در خصوص کشیدن دیوار بین آمریکا و مکزیک، مسجد‌های آمریکا، مهاجران،‌ ضرورت بازگرداندن روش های شکنجه وحشتناک، محکوم نکردن نژادپرستی، فریب خواندن تغییرات آب و هوایی و دفاع از حکومت‌های دیکتاتوری، بیشترین واکنش‌ها را نه تنها در بین جمهوری‌خواهان یا حتی مردم آمریکا، بلکه در بین افکار عمومی‌ جهان در پی داشته است.
ترامپ معتقد است که منافع آمریکا در اولویت قرار دارد و به خاطر کارهایی که در جهت آن انجام می‌دهیم، از کسی عذرخواهی نمی‌کنیم. دکترین خاصی در سیاست خارجی ندارم و متناسب با موقعیت تصمیم می‌گیرم. ما باید از خودمان محافــظت کنیم و هوشمند باشیم. ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم.
سخنان سیاست خارجی ترامپ ترکیبی از نادانی و تکبر ارزیابی شده است. «زاک بیوکمپ » در Vox معتقد است که وقتش رسیده سیاست خارجی وحشتناکترین نامزد جمهوریخواهان یعنی ترامپ را جدی بگیریم. وقت آن رسیده درباره احتمال رئیس جمهور شدن ترامپ و دیدگاه های او در سیاست خارجی به طور جدی صحبت کنیم. چرا که ترامپ در قامت رئیس جمهور تقریبا کنترل تمامی امور مربوط به روابط واشنگتن با کشورهای دیگر را در دست دارد، امری که در امور مربوط به سیاست داخلی چندان عملی نیست. اما سیاست خارجی ترامپ چگونه خواهد بود؟
برخی ناظران تلاش کرده اند تا مجموعه ای از باورها و اعتقادات این سیاستمدار جنجالی را در حوزه سیاست خارجی که چیزی شبیه به «دکترین ترامپ» است، شناسایی کنند. اما کسی نیست که بتواند دقیقا در این باره سخن بگوید. حتی ترامپ خود وقتی درباره سیاست خارجی صحبت می‎کند، تنها به شعارهایی مبهم و کلیشه ای بسنده می کند: این که آمریکا را دوباره قوی خواهد کرد، مشاغل را حفظ خواهد کرد، پیمان ها و توافق نامه های بهتری منعقد خواهد کرد و غیره.
گرچه ترامپ نگاهی ایدئولوژیک ندارد اما درباره مسائل کلیدی چون روسیه، چین و داعش نظرات خاص خود را دارد. برخی از نظراتش ملی گرایانه هستند، برخی ملی گرایانه و اقتصادی، و برخی ملغمه ای برای سرپیچی از طبقه بندی های معمول و مرسوم دنیای سیاست ایالات متحده. برخی از این نظرات مربوط به صحبتهای وی در سالهای گذشته است، زمانی که احتمالا هنوز قصد رئیس جمهور شدن نداشت. با کنار هم گذاشتن این سخنان از گذشته تا امروز می توان به دکترینی فرضی و نسبتا رادیکال و (البته گاه) ترسناک از دونالد ترامپ رسید.
از نظر ترامپ، داشتن خاورمیانه قدرتمند بهتر از خاورمیانه پرآشوب است. شما لیبی را ببینید! ما چه کردیم؟ عراق صدام حسین چگونه بود؟ ما آنجا چه کردیم؟ سوریه هم شبیه آنها می‌شود. اگر قذافی و صدام بودند، منطقه امن‌تر بود. ما با بسیاری از رهبران جهان می‌توانیم همراه شویم، تا جهان امن‌تری داشته باشیم.
ترامپ در مورد اسرائیل معتقد است حمایت از اسرائیل، به عنوان ناو غرق نشدنی آمریکا در خاورمیانه، لازم است. ترامپ (که چهره نسبتاً محبوبی در اسرائیل است) در ژانویه ۲۰۱۳، با انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو در انتخابات حمایت کرد و گفت یک نخست وزیر قوی، یک اسرائیل قوی است. ترامپ در سال ۲۰۱۵ جایزه آزادی را به خاطر "کوشش‌های مثبتش" در خصوص روابط اسرائیل-آمریکا دریافت کرد.
آنچه مشخص است تناقض های جدی در جهان بینی ترامپ نسبت به تحولات جهانی است. رویکردهای او از مواضعی به شدت واقع گرایانه تا رویکردی کاملا استعمارگرایانه در نوسان بوده و همین است که درک سیاست خارجی او را دشوار می کند. در این میان آنچه او را به شدت غیرقابل پیش بینی می کند: تصمیم گیری ها و محاسبات او روی نقشه جهان است که باعث می شود نتوان رفتار او را پیش بینی کرد. و این غیرقابل پیش بینی بودن شاید بیش از هر چیز دیگری ریاست جمهوری دونالد ترامپ را ترسناک می کند.
آنچه می خوانید مروری بر مواضع ترامپ درباره مسایل گوناگون بین المللی، بر مبنای سخنرانی های او در تبلیغات انتخاباتی است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)
ترامپ در سخنرانی‌های متعدد خود بارها با «منسوخ و قدیمی» خواندن ناتو، خواستار اصلاح ساختار این سازمان شده است. انتقاد اصلی ترامپ به هزینه گزافی است که ناتو بر آمریکا تحمیل می‌کند. او در تجمع انتخاباتی خود در ایالت «ویسکانسین» در تشریح این نکته گفته بود: « همپیمانان آمریکا در ناتو سهم عادلانه خود را پرداخت نمی‌کنند. این به آن معناست که ما از این کشورها محافظت می‌کنیم و از آنها حمایت نظامی به عمل می‌آوریم و در مقابل آنها تنها آمریکا را «چپاول» می‌کنند و شما می‌دانید ما چه واکنشی نشان می‌دهیم؟ هیچ». از این رو، ترامپ پیشنهاد داده «باید ناتو را اصلاح کرد، می‌توان تعداد کشورهای عضو را کاهش داد و ساختار آن را تجدید کرد و نام آن را حفظ کرد، اما باید تغییر کند. 28 کشور عضو یا باید سهم عادلانه خود را پرداخت کنند و یا مجبور به خروج از ناتو خواهند شد، حتی اگر این به قیمت فروپاشی ناتو تمام شود، بگذارید تمام شود».
روسیه
ترامپ معتقد به استفاده از کشورهای اروپایی برای اعمال فشار به روسیه به دلیل دخالت در امور اوکراین است. از نظر ترامپ روابط با روسیه برای ما مهم است . اجازه دهید روسیه وارد سوریه شود، تا در باتلاق گرفتار شود. با وجود لحن تند ترامپ نسبت به تروریسم، مکزیک و چین، آنچه مایه حیرت است، مواضع وی در برابر روسیه است، کشوری که به اعتقاد بسیاری در واشنگتن هنوز دشمن شماره یک ایالات متحده است. از نگاه ترامپ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سیاستمدار قدرتمند قابل احترامی است که منافع مشترکی با آمریکا در نابودی داعش دارد و بنا براین می تواند شریک واشنگتن باشد. البته پوتین نیز به نوبه خود گفته که در دوران ریاست جمهوری ترامپ روابط ایالات متحده ـ روسیه بهتر خواهد شد.
چین
ترامپ در مورد چین معتقد به افزایش حضور نظامی آمریکا در و اطراف سواحل جنوبی چین و همچنین تنبیه چین بخاطر اقدامات ناعادلانه تجاری است. از نظر ترامپ، رهبران چین دوستان ما نیستند؛ دشمنان ما هستند. شما کسانی که آینده کشورتان را خراب می‌کنند؛ شغل‌های شما را می‌دزدند؛ ملت را ورشکسته می‌کنند؛ جاسوسی تکنولوژی می‌کنند؛ ارز را تضعیف می‌کنند؛ راه زندگی ما را نابود می‌کنند، چه می‌نامید؟ به اعتقاد من، آنها دشمن هستند. ‌اگر می‌خواهید آمریکا قدرت اول باشد، باید رئیس جمهوری داشته باشیم که می‌داند چگونه با چین برخورد کند.
ترامپ عمیقا درگیر چین است و آن را تهدیدی جدی برای اقتصاد ایالات متحده می بیند. ترامپ عقیده دارد که ارزش پایین یوان، واحد پول چین، به توانایی آمریکا برای صادرات آسیب زده و جدی نبودن قوانین حمایت از مالکیت معنوی باعث شده که سرقت چین از محصولات آمریکایی بالا بگیرد. این سیاستمدار یک طرح چند مرحله ای را برای مقابله با این مسئله دارد: متهم کردن رسمی چین به دستکاری ارزی، اعزام نیروی نظامی بیشتر به دریای جنوبی چین، و پرداخت بدهی های ملی به پکن از جمله راهکارهای ترامپ برای مقابله با چین است. ترامپ معتقد است برای کسب اطمینان از این که چین نمی تواند با استفاده از اوراق قرضه دولتی آمریکا از واشنگتن باج خواهی کند، کاخ سفید باید بدهی ملی خود را تسویه کند.
مکزیک
ترامپ درباره مکزیک و مهاجران غیرقانونی این کشور که امروزه در ایالات متحده زندگی می کنند نیز احساس مشابهی دارد. جنجالی ترین طرح او درباره مکزیک و بحران مهاجران این کشور، احداث دیواری در مرز دو کشور است. از نگاه ترامپ، دولت مکزیک نه کارگران ماهر خود که بدترین شهروندانش را راهی آمریکا می کند و بنابراین سزاوار برخورد قهری ایالات متحده است. به همین دلیل، گسترش شناسایی الکترونیکی در مرزها، ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا، طراحی یک سیستم اخراج مهاجرین بدون گذرنامه، گسترش دیوار و مرزهای مصنوعی در مناطق مهاجرپذیر، خاتمه دادن به طرح اعطای حق طبیعی شهروندی، خودداری از اعطای بودجه به شهرهای مهاجرپذیر را مطرح کرده است.
توافق هسته ای ایران
ترامپ با انتقاد از مواضع سیاست خارجی هیلاری کلینتون و برجام، مدعی شده که ایران در حال مسلط شدن بر خاورمیانه و دسترسی به سلاح اتمی است. ترامپ معتقد است که متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران هر زمان و با هر وسیله لازم است. آمریکا در مذاکره با تهران سوء مدیریت داشت. مذاکره زیاد به طول انجامید و معلوم نیست برای چه مذاکره کرده‌اند. (برجام) معامله ننگینی بود که سهم ایران زیاد و سهم آمریکا هیچ بود. باید توافق و تحریم را با هم دنبال کرد. تحریم بیشتر ایران، حمایت بیشتر از اسرائیل است. به اعتقاد ترامپ توافق هسته‎ای با ایران وحشتناک است. او بارها گفته است: «ما در این توافق میلیاردها دلار پول به آن ها (ایرانیان) دادیم که نباید می دادیم. ما باید پول را نگه می داشتیم.» ترامپ وعده پاره کردن برجام را داده است. او می گوید توافق با ایران را در سخت ترین شکل ممکن اجرا کرد (و مشخص نیست که منظور او دقیقا چیست). ترامپ گفته است: «به عنوان یک قرارداد بد، من هم در برابر این قرارداد بسیار سرسخت خواهم بود.»
کره شمالی
ترامپ معتقد است باید با دیوانه کره شمالی مقابله شود. ما در مورد سلاح‌های هسته ای ایران سخن می‌گوییم، اما چرا نگران سلاح هسته ای کره شمالی نیستیم؟. فشار به چین برای فشار به کره شمالی به منظور تعطیل کردن برنامه تسلیحات اتمی این کشور باید دنبال شود.

مبارزه با داعش
ترامپ در این زمینه معتقد به:1-افزایش نیروهای نظامی زمینی آمریکا در عراق و سوریه، 2-مبارزه با داعش در قالب یک ائتلاف از کشورهای غربی و عربی، 3-برقراری منطقه پرواز ممنوع در برخی نقاط سوریه، 4- افزایش حملات هوایی آمریکا می باشد.
ترامپ در مبازرات انخاباتی خود در گفتگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» اظهار داشته بود: «در صورت پیروزی در این انتخابات و تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا، برای مبارزه با داعش از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنم». او سپس افزود: « سلاح هسته‌ای وحشتناک است و استفاده از خشونت به ویژه سلاح هسته‌ای مشکل بزرگی در جهان به شمار می‌آید، اما بعید نیست برای مقابله با داعش چنین سلاحی به کار گرفته شود». ترامپ همچنین گفته، از به کارگیری سلاح هسته‌ای خرسند نیست و آخرین نفری خواهد بود که به استفاده از این گزینه پناه می‌برد.
ترامپ، تأکید کرده بود که اگر «صدام حسین» و «معمر قذافی» هنوز در قدرت بودند، اوضاع عراق و لیبی بهتر از حال بود و همچنین گفت سوریه بدون اسد سقوط می‌کند و به عراق و لیبی دیگری تبدیل می‌شود. ترامپ در این باره گفت: جنگیدنِ همزمان با بشار اسد و گروه تروریستی داعش دیوانگی و حماقت است. آنها (اسد و داعش) با یکدیگر می جنگند و ما هم با هر دوی آنها می جنگیم، در حالی که مشکل بزرگتر از اسد، داعش است.
دیدگاه ترامپ برای مقابله با داعش افراطی تر از نظرات محافظه کارترین جمهوری خواهان است، حتی افراطی تر از برنامه خود او برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به ایالات متحده. طرح ابتدایی او برای داعش قطع کردن منابع مالی حاصل از فروش نفت این گروه تروریستی است، که همین امروز هم در کاخ سفید دنبال می شود. البته ترامپ وعده بمباران مواضع داعش را داده و گفته که شرکت های نفتی آمریکایی را برای بازسازی زیرساخت های ویران شده به عراق و سوریه خواهد فرستاد تا نفت این دو کشور را برای ایالات متحده مصادره کنند. ترامپ مدت هاست که از این ایده حمایت می کند. او در سال 2007 نیز گفته بود که آمریکا باید نفت عراق را برای جبران ضرر و زیان ایالات متحده در طول جنگ عراق مصادره کند. ترامپ در مصاحبه ای در سال 2011 گفته بود: «در زمان های گذشته وقتی در یک جنگ بودیم، پیروز میدان صاحب غنایم بود. شما وارد جنگ می شوید و پیروز می شوید، شما هیچ چیز را نمی دزدید... فقط یک و نیم تریلیون دلاری که در این جنگ هزینه کردیم را پس می گیرید.»
ترامپ همچنین وعده داده که استفاده از شکنجه هایی مانند «ایجاد احساس خفگی مصنوعی» را باز می گرداند. او حتی قول داده که روشهای شکنجه تروریستها در دولت او شدیدتر (از دوران بوش) خواهد بود. او در یک کارزار انتخاباتی گفته بود: «خودتان را گول نزنید. استفاده از این روشها کارآمد بود. فقط یک احمق می گوید که این روشها کارآمد نبوده اند.» ترامپ معتقد است که خانواده مظنونان عضویت در گروه داعش نیز مستحق مجازات و حتی مرگ هستند. او در این باره گفته است: «وقتی این تروریست ها را می گیرید مجبورید که خانواده هایشان را نیز کنترل کنید.» این در حالی است که طبق قوانین ایالات متحده و قوانین بین المللی شکنجه و کشتن غیرنظامیان غیرقانونی است. همچنین ترامپ معتقد است ایران هیولایی است که عراق، سوریه و یمن را در دست گرفته است.
در مجموع می توان گفت، گذشته از سیاست ترامپ در برابر داعش، رویکرد این تاجر تازه سیاستمدار شده در برابر خاورمیانه کلی است. او اغلب در شیپور مخالفت با جنگ عراق می دمد (و تاکید دارد که پیش از آغاز جنگ هم با آن مخالف بوده که البته دروغ می گوید). ترامپ درباره خاورمیانه یک حکم کلی دارد: «این منطقه یک باتلاق بزرگ است که ایالات متحده باید از آن دور بماند.» معنی سخن ترامپ این است که در دوره ریاست جمهوری اش هیچ جنگی را برای سرنگون کردن دیکتاتورها به راه نخواهد انداخت.
بحران سوریه
ترامپ تصریح کرد: من نمی گویم که اسد فرد خوبی است؛اما مشکل بزرگتر ما اسد نیست، بلکه داعش است. ترامپ در این مصاحبه در مورد راهبرد خود در برخورد با داعش تاکید کرد که باید نفت را از این گروه گرفت و نفتی را که داعش استخراج می کند باید قطع کرد، چرا که آنها درآمد بسیاری از آن بدست می آورند. ترامپ همچنین به کانال های سیاه و پیچیده بانکی که گروه تروریستی داعش پول های حاصل از فروش نفت را از آن طریق جا به جا می کند، اشاره کرد. ترامپ به نیویورک تایمز گفت: داعش کانال های پیشرفته بانکی دارند، که پول های فراوانی را از این طریق بدست می آورند، از طریق شبکه های بانکی کشورهایی که شما فکر می کنید متحدان ما هستند. وی افزود: ما باید خیلی پیش تر کانال های تاریک بانکی آنها را می بستیم و این کاری است تاکنون نکرده ایم و پول های بسیار زیادی از این طریق جا به جا می شود.
در مورد سوریه نیز معتقد است، اسد بد است، اما جایگزین او می‌تواند بدتر باشد. آمریکا نباید شورشیانی را که نمی‌شناسد یا کنترلی بر آنها ندارد، آموزش دهد. من آمدن مهاجران را نمی‌پذیرم. دولت‌های خلیج (فارس) غیر از پول چیزی ندارند، آنها باید در سوریه منطقه امن ایجاد کنند. آمریکا هم می‌تواند کمک اقتصادی کند. بحران آوارگان سوریه تقصیر ماست، اما هیچ‌یک از آنها را نمی‌پذیریم؛ پناهندگان سوری اسب تروا هستند.
ترامپ می‌گوید دست به اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد در سوریه نخواهد زد و تنها برای مبارزه با گروه تروریستی داعش کمپین نظامی در سوریه به راه می‌اندازد. وی در این باره گفت: «من از جنگ در سوریه بیرون می‌ایستم و علیه بشار اسد نخواهم جنگید زیرا فکر می‌کنم این جنگ یک مشکل بزرگ است».ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا راضی است بشار اسد در قدرت باقی بماند، گفته: «آمریکا مشکلاتی بزرگتر از مساله بشار اسد دارد. اولین توجه آمریکا باید معطوف به شکست داعش باشد». این نامزد جمهوریخواه می‌گوید بشار اسد بهتر از آنهایی است که واشنگتن از آنها حمایت می‌کند. وی معتقد است، سوریه بدون اسد سقوط می‌کند و به یک عراق و یا لیبی دیگر تبدیل می‌شود.
بحران عراق
ترامپ در مورد عراق می گوید دلیل مخالفت من با حمله به عراق، بی‌ثبات شدن خاورمیانه بود. باید میدان‌های نفتی عراق که تحت کنترل داعش است، بمباران شود. ترامپ، جنگ عراق را عامل بحرانی‌شدن اوضاع خاورمیانه می‌داند و جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مسئول این تصمیم «فاجعه‌بار» قلمداد می‌کند. او با بیان اینکه تصمیم واشنگتن برای دخالت در عراق بدترین تصمیم یک دولت بود، این اقدام را عامل پیدایش داعش و بروز درگیری‌های مسلحانه در لیبی و سوریه و همچنین بحران آوارگان و پناهجویان در اروپا و تشدید خطر تروریسم عنوان کرد. ترامپ در این باره گفته: «هنوز کسی نمی‌داند چرا ما در عراق دخالت کردیم. هیچگونه سلاح کشتار جمعی در عراق یافته نشد و هیچکدام از عاملان حملات 11 سپتامبر نیز عراقی نبودند».
وی با تاکید بر اینکه هیچ نیروی آمریکایی به عراق اعزام نخواهد کرد، حمله آمریکا علیه صدام حسین را به نفع ایران دانست و گفت: «در حقیقت باید گفت آمریکا عراق را دو دستی تقدیم ایران کرد». نامزد حزب جمهوریخواه همچنین در جمع هواداران خود در «اوهایو» با بیان اینکه مخالف ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2003 بوده، گفت: « صدام حسین آدم خوبی نبود. اما چه فرقی می‌کند او به بهترین وجه تروریست‌ها را نابود می‌کرد. اما اکنون عراق به «هاروارد» افراط‌گرایان تبدیل شده است».
دونالد ترامپ حتی «تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس را در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از انتقاد بی‌نصیب نگذاشت و اظهار داشت، او با مشارکت در جنگ عراق مرتکب اشتباه بزرگی شده است که مرگ صدها هزار عراقی و هزاران نفر از نیروهای ائتلاف را به همراه داشته است.
وی با اشاره به مخالفتش با جنگ عراق و تاکید بر این نکته که به آن مخالفت افتخار می کند گفته: «گرچه در دولت نبودم اما بارها و بارها می گفتم جنگ در عراق خاورمیانه را بی ثبات می کند. و می بینیم که حق با من بود. هم اکنون ایران دارد بیشترین سود را از این بی ثباتی می برد و به شکلی نظام مند در عراق حاکم می شود و منابع غنی نفت این کشور را از آن خود می کند. کاری که دهه هاست می خواهد انجام بدهد و حالا بالاتر از همه اینها داعش قرار گرفته است.»
عربستان و بحران یمن
ترامپ سعودی‌ها را تهدید کرده، اگر ریاض با گروه تروریستی داعش نجنگد، توقف خرید نفت از این کشور را بررسی خواهد کرد. او در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشته، در صورت مشارکت نکردن ارتش عربستان در جنگ علیه داعش یا پرداخت نکردن هزینه آمریکا در تلاش‌هایش برای نبرد با این گروه، ممکن است ، خرید و واردات نفت از عربستان را متوقف کند. ترامپ همچنین گفته، عربستان بدون آمریکا مدتی طولانی باقی نخواهد ماند. او که بارها تاکید کرده، مهمترین رویکرد او در سیاست خارجی «آمریکا در وهله اول» است، می‌گوید، کشورهایی که از حمایت آمریکا برخوردارند، باید هزینه این حمایت را بپردازند. ترامپ کلینتون را متهم کرده که از کمکهای مالی لابی عربستان استفاده کرده است.
ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ایالت آیووا، در 20 ژانویه 2016 گفت ما نیروی نظامی عراق را که سالها با ایران درگیری داشتند و هیچکدام در این جنگ به پیروزی نمی‌رسیدند نابود کردیم و با این کار عراق را به عنوان دومین دارنده ذخایر نفت جهان به ایرانی‌ها دادیم. حالا ایرانی‌ها رفتند سراغ یمن و سوریه، آنها سوریه و یمن را هم گرفته‌اند و اگر به مرزهای یمن نگاه کنید می‌بینید که آنها در واقع عربستان سعودی را می‌خواهند. آنها عربستان را می‌خواهند آنها عراق را، سوریه را، یمن را، همه چیز را می‌خواهند. آنها می‌خواهد به یک هیولا تبدیل شوند و رهبری احمقانه آمریکا این فرصت را برای آنها فراهم کرد.»
بحران فلسطین
دونالد ترامپ در یک سخنرانی، سیاست خارجی خود را سیاستی خواند که هدفمندی را جایگزین بی برنامگی، راهبرد را جایگزین ایدئولوژی و صلح را جایگزین هرج و مرج خواهد کرد. ترامپ گفته زمان آن رسیده است که غبار از چهره سیاست خارجی آمریکا زدوده شود و صداهای نو و چشم انداز نو جای کهنه شده‌ها را بگیرد. وی تاکید کرده آمریکا مجبور است سیاست خارجی خود را خانه تکانی کند و به اصول اساسی خود بازگردد. متاسفانه پس از جنگ سرد، سیاست خارجی ما به شدت تضعیف شد و در تعریف چشم اندازی نو برای دوره ای تازه شکست خوردیم. در حقیقت هر چه جلوتر رفتیم سیاست خارجی ما بیشتر و بیشتر از مسیر خارج شد. منطق جای خود را به حماقت داد و تکبر و خودبزرگ بینی پی در پی در سیاست خارجی فاجعه آفرید. از نظر ترامپ اشتباهات ما در عراق به مصر و لیبی و به زمین گیر شدن رئیس جمهور اوباما در سوریه ختم شد. هر کدام از این شکست ها به فراگیر شدن هرج و مرج در منطقه کمک کرد و فضای مورد نیاز را در اختیار داعش گذشت تا رشد کند و بال و پر بگستراند. ترامپ با اشاره به اشتباهاتی که آمریکا در خاورمیانه مرتکب شده است گفته: همه اینها از تفکری نشات گرفت که بر اساس آن می خواستیم کشورهایی را که نه تجربه ای و نه تمایلی به دموکراسی داشتند با دموکراسی غربی همراه کنیم. به باور وی هر چه نهاد در آن کشورها بود نابود کردیم و از آنچه بر جا گذاشتیم شگفت زده شده ایم. جنگ داخلی ، بنیادگرایی اسلامی و از دست رفتن جان هزاران آمریکایی و ضرر چند تریلیون دلاری حاصل این ایده بود. خلاء ایجاد شده را داعش پر کرد. ایران و روسیه پر کردند و ناعادلانه به ثروت و غنای خود افزودند. آنها بسیار سود کردند و این بسیار برای آمریکا غم انگیز است. سیاست خارجی ما به معنای واقعی کلمه فاجعه است. هیچ چشم انداز ، هدف ، مسیر و راهبردی برای این سیاست خارجی به چشم نمی خورد.
وی از برکناری رژیمی دوستدار آمریکا حمایت کرده که پیمان نامه صلح دراز مدتی با اسرائیل امضا کرده بود و سپس از جایگزینی اخوان المسلمین به جای آن رژیم حمایت کرد. اسرائیل ، دوست بزرگ ما که از قضا تنها دموکراسی در خاورمیانه هم هست از سوی دولتی مورد انتقاد و بی مهری قرار می گیرد که اصلا اخلاق مدار نیست. ترامپ گفته رئیس جمهور اوباما دوست اسرائیل نیست و در عوض با ایران با دوستی و مراقبت رفتار می کند و این کشور را در مدتی کوتاه به قدرتی بزرگ تبدیل کرده است و این همه در نتیجه اقدامهای ما اتفاق می افتد و هزینه آن را اسرائیل ، متحدان ما در منطقه و مهم تر از همه آمریکا می پردازد.
ترامپ در قبال اسرائیل معتقد است که اوباما بزرگترین دشمن اسرائیل بود. وی تاکید می کد هنگامی که من رئیس جمهور شوم، روزگاری که با اسرائیل همچون یک شهروند درجه دوم برخورد می شد، در روز اول پایان می یابد. به نظر وی فلسطینی ها باید به میز بیایند و بدانند که اتحاد میان ایالات متحده امریکا و اسرائیل شکست ناپذیر است. پیروزی من خبری فوق العاده برای اسرائیل است. آمریکا باید سفارت خود در اسرائیل را به بیت المقدس منتقل کند. اسرائیل برای همیشه یک کشور یهودی خواهد بود و باید به عنوان یک کشور یهودی باقی بماند.
به باور تحلیلگران، ترامپ درباره موضوع اسلام و خاورمیانه دچار اشتباه و دوگانگی است. او دیدگاهی صحیح درباره اسلام و خاورمیانه ندارد و موضعی به مراتب شدیدتر از جورج بوش اعمال می کند. او در سخنرانی های خود، بوش را به خاطر جنگ عراق سرزنش می کند؛ ولی خود یکی از حامیان اعزام نیرو به سوریه برای مبارزه با داعش است. به عقیده او برای حمایت از اسرائیل که یکی از مهمترین هم پیمانان آمریکاست، باید به سوریه نیرو اعزام کرد.
گزارش : فاطمه رضایی خاچکی
کد مطلب: 63227
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *