; ?>; ?> خودکشی اولاند از ترس تحقیر در بهار - مردم سالاری آنلاين
۲
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۸
رئیس جمهوری فرانسه از انتخابات 2017 انصراف داد

خودکشی اولاند از ترس تحقیر در بهار

در کاخ الیزه هیچ کس لبخند نمی‌زند. روند انتخابات بهار فرانسه به شکل بی‌سابقه‌ای هیجان انگیز شده است. پس از آن که «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری سابق فرانسه همراه با «آلن ژوپه» در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه فرانسه توسط «فرانسوا فیون» حذف شدند‌؛ «فرانسوااولاند» نیز به عمرسیاسی خود در کاخ الیزه پایان داد.
خودکشی اولاند از ترس تحقیر در بهار
در کاخ الیزه هیچ کس لبخند نمی‌زند. روند انتخابات بهار فرانسه به شکل بی‌سابقه‌ای هیجان انگیز شده است. پس از آن که «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری سابق فرانسه همراه با «آلن ژوپه» در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه فرانسه توسط «فرانسوا فیون» حذف شدند‌؛ «فرانسوااولاند» نیز به عمرسیاسی خود در کاخ الیزه پایان داد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر به نقل از گاردین، فرانسوا اولاند رسما دیگر کاندیدای انتخابات 2017فرانسه نخواهد شد. این نخستین بار از سال ۱۹۵۸ به این سو است که یک رییس جمهوری فرانسه خود را برای دور دوم نامزد نمی‌کند.
فرناسوا اولاند در یک برنامه تلویزیونی گفته است: امروز من نسبت به ریسک‌ها و خطرات قدم گذاشتن در مسیری که از حمایت کافی و لازم برخوردار نباشم، آگاهم به همین خاطر تصمیم گرفتم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوم. در ماه‌های آینده تنها وظیفه من ادامه رهبری کشور بر اساس مجوزی است که شما در انتخابات سال 2012 به من داده‌اید.
مساله اساسی درباره رئیس جمهوری فرانسه این است که وی نتوانست اقتصاد این کشور را نجات دهد و در عین حال تهدیدات امنیتی در سایه رسوایی عشق پنهانی اولاند منجر به پایان عمر سیاسی فرانسوا در کاخ الیزه شد. طبق آخرسنجی‌ها اگر در حال حاضر انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود اولاند تنها ده درصد آرا را حائز خواهد شد.
نکته جالب اینجاست که کناره گیری اولاند با استقبال هم مواجه شده است. براساس نظرسنجی که مؤسسۀ «هریس» انجام داده است؛ ۸۶ درصد رأی دهندگان چپ از تصمیم اولاند ابراز خرسندی کرده اند و این رقم در میان طرفداران احزاب راست و راست افراطی به ترتیب ۸۸ و ۸۴ درصد است.
برنامه سوسیالیست‌ها در غیاب اولاند
کناره گیری ناگهانی اولاند با توجه به برنامه‌های تبلیغاتی وی بسیاری را غافلگیر کرده است اما این اتفاق چندان هم دور از ذهن نبود. رهبران چپ گرای حزب سوسیالست فرانسه از مدت‌ها پیش برنامه‌های متنوعی را برای متقاعد کردن اولاند جهت کناره گیری از رقابت‌های درون حزبی آغاز کرده بودند. کناره گیری رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه راه راه برای حضور کاندیدای چپ‌گرای جدیدی هموار خواهد کرد تا چپ‌ها نیز در روزهای خوش محافظه کاران و راست گرایان افراطی این کشور شانسی داشته باشد.
حزب سوسیالیست فرانسه که اولاند به عنوان نماینده آن در ۴ سال گذشته رهبری فرانسه را در دست داشت تعیین نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده را به ماه ژانویه موکول کرده است.
«آرنولد مونتبورگ» وزیر اقتصاد سابق فرانسه، که به جناح چپ حزب سوسیالیست تعلق دارد از جمله مدعیان نامزدی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری است. «بنو همون»، وزیر سابق آموزش و پرورش و «مانوئل والس» نخست‌وزیر کنونی هم از دیگر مدعیان نامزدی حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. حزب سوسیالیست در اجلاس ژانویه خود باید از میان مدعیان نامزدی یکی را انتخاب کند.
مانوئل والس، نخست وزیر فعلی فرانسه سیاستمداری حامی ‌تجارت است و همین امر بسیاری از رای‌دهندگان چپ‌گرا را پس از رای دادن به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور در سال 2012 به طرفداری از والس کشانده است.
24 درصد پاسخ دهندگان کاندیداتوری والس را انتخاب کرده‌اند در حالیکه 14 درصد دیگر آرنود موتنبرگ را به عنوان رقیب هم حزبی وی مناسب کاندیداتوری حزب سوسیالیست در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه دانسته‌اند. شش کاندیدای دیگر نیز در این نظرسنجی به عنوان گزینه پیشنهاد شدند که 47 درصد پاسخ دهندگان پاسخ دادند که خواهان هیچ یک از این هشت گزینه نیستند.
در میان پاسخ دهندگانی که خود را حامی‌چپ می‌دانند والس با کسب 33 درصد آرا محبوب‌ترین گزینه و پس از آن موتنبرگ با 20 درصد در رده دوم قرار دارد. همچنین در میان پاسخ دهندگان حزب سوسیالیست 57 درصد افراد والس و 15 درصد دیگر موتنبرگ را انتخاب کرده‌اند.
بخت بی‌اقبال چپ‌های فرانسه
منهای نظرات حامیان سوسیالیست‌ها‌، واقعیت میدانی این است که کناره گیری اولاند شکست حتمی‌چپ‌ها و بازگشت راست‌گرایان را قطعی کرده است.
نتیجه رفراندوم جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است تا همه به انتخابات آینده فرانسه به مثابه آزمون دیگری برای مطالبات رای دهندگان در قبال سیاستمداران و نخبگان حاکم در این کشور نگاه کنند.
«مارین لوپن»، رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه که از 3 سال پیش به شکلی منسجم برنامه‌های خود را آغاز کرده بود از شانس بالایی برخوردار است. فرانسوافیون کاندیدای محافظه کاران دست راستی با ماریون لوپن کاندیدای محافظه‌کاران افراطی به دور دوم خواهند رفت. در صورت تکرار محتمل نتیجه انتخابات اخیر کشورهای غربی‌، مارین لوپن را می‌توان رئیس جمهوری بعدی فرانسه قلمداد کرد.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 63839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *