۰
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۲
ششمین نشست وزیران خارجه کنفرانس قلب آسیا برگزار شد

تپش قلب آسیا برای افغانستان

مسیر سفرهای دیپلماتیک «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان این بار سمت و سویی آسیایی یافته است.
تپش قلب آسیا برای افغانستان
مسیر سفرهای دیپلماتیک «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان این بار سمت و سویی آسیایی یافته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ظریف شنبه سیزدهم آذرماه با هدف شرکت در اجلاس قلب آسیا قدم به دهلی نو پایتخت هند گذاشت تا با همکاری دیگر کشورهای منطقه به بررسی و چاره اندیشی برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان بپردازد؛ اجلاسی که از سال 2011 تاکنون هر ساله برگزار شده است.
در اجلاس قلب آسیا نمایندگان بیش از 30 کشور و 10 نهاد منطقه ای و بین المللی حضور و مشارکت دارند که می تواند برای هیات اعزامی ایران فرصت مناسبی در جهت گسترش روابط با کشورهای شرقی فراهم آورد. اهمیت این اجلاس تا جایی است که علاوه بر نمایندگانی از سازمان ملل متحد، شرکت کنندگانی از دیگر سازمان های مهم همانند «سازمان همکاری‌ های اسلامی» و «سازمان همکاری شانگهای» در آن حضور دارند.
درک اهمیت اجلاس قلب آسیا و سفرهای بعد از آن باعث شد تا مدیران 38 شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی، 15 شرکت دانش بنیانِ وابسته به ستاد همکاری های علمی وفناوری و هشت بانک تجاری به همراه دیگر مسوولان صنعتی ، بازرگانی و علمی، وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی کنند. آنان در تلاشند تا با بهره گیری از فرصت پیش آمده، علاوه بر گفت وگو با همتایان خارجی، در همایش های مشترک اقتصادی میان ایران، هند، چین و ژاپن مشارکت فعالانه ای داشته باشند.
اجلاس قلب آسیا هر چند با هدف مشارکت در برنامه های پیشرفت و امنیت افغانستان برگزار شده است اما فرصتی برای رایزنی مسوولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی کشورها به شمار می رود. برنامه های سفر ظریف از جمله شرکت در نشست تجاری مشترک کنفدراسیون صنایع هند، حضور در گردهمایی تاجران و بازرگانان هند و ایران، شرکت در نشست نخبگان فرهنگی - سیاسی 2 کشور و سخنرانی در «بنیاد مطالعاتی آبزرور» را می توان در این راستا تفسیر کرد.
در کنار برگزاری نشست های مشترک هیات ایرانی و هندی با موضوع های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، نقش و جایگاه ایران و هند در اجلاس قلب آسیا زمینه را برای نزدیکی بیشتر 2 کشور فراهم خواهم کرد. در این اجلاس شش کمیته ای، ایران مسوولیت کمیته آموزش و هند عهده دار کمیته توسعه اقتصادی افغانستان است؛ وظایفی مهم که می تواند به افزایش همکاری های مشترک ایران، هند و افغانستان منجر شود؛ همانند آنچه در سفر خردادماه امسال «نارندرا دامورداس مودی» نخست وزیر هند و «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان به تهران اتفاق افتاد و این 2 به همراه «حسن روحانی» رییس جمهوری در نشست سه جانبه ای به امضای موافقتنامه ترانزیتی چابهار اقدام کردند.
تهران و دهلی نو سطح بالایی از روابط را طی سال های اخیر تجربه کرده اند. هند در دوره تحریم ایران، روابط تجاری و اقتصادی خود را با تهران قطع نکرد و با رفع تنگناهای بین المللی، گسترش مناسبات 2 کشور روندی شتابنده یافت؛ شتابی که موتور محرک آن رویکرد تعاملگرای دولت یازدهم و پویایی دستگاه دیپلماسی است.
همچنین فعالیت ها و سفرهای مسوولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در فضای پسابرجام توسعه مناسبات با قاره های مختلف جهان را هدف گذاری کرده و حوزه های آمریکای لاتین، غرب آفریقا و اروپای شرقی در زمره مقاصد اخیر وزیر امور خارجه قرار داشته اند. نگاهی به سفرهای صورت گرفته ظریف و هیات همراه نشان می دهد که دولت یازدهم نگاهی متوازن به مقاصد سیاست خارجی ایران در سطح جهان داشته است.گرفت با امضای 12سند همکاری در حوزه های مختلف همراه بود.
مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس قلب آسیا در شهرامریتسار یکی از شهرهای ایالت پنجاب هند با حضور« نارندرا مودی » نخست وزیر هند و اشرف غنی، رئیس جمهورافغانستان با محوریت بررسی مسائل افغانستان برگزار شد .وزیر خارجه کشورمان نیز در این کنفرانس سخنرانی کرد.
امسال به 400 هزار دانش‌آموز افغان خدمات آموزشی ارائه کردیم
وزیر خارجه کشورمان که یکی از سخنرانان این کنفرانس بود به نکاتی اشاره کرد که خلاصه ای از آن درادامه خواهد آمد. محمد جواد ظریف با تشکر از مردم و دلت هند سخنان خود را آغاز کرد و در ادامه گفت: «پنج سال پیش ما فرایند قلب آسیا را برای پیشبرد همکاری منطقه‌یی با محوریت افغانستان و با تصدیق این واقعیت که افغانستانِ امن و باثبات برای پیشرفت و سعادت منطقه قلب آسیا حیاتی است، بنا نهادیم. در طول این مدت ما توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی نائل شویم، اما هم‌چنان راهی طولانی در این مسیر باقی مانده است. منطقه ما هم‌چنان از گسترش نگران‌کننده خشونت‌های افراط‌گرایانه رنج می‌برد و رشد فزاینده تولید مواد مخدر جوامع‌مان را تهدید می‌کند. در این میان، افغانستان بیش از همه از این مصائب متاثر شده است. سال 2016 سال بسیار پرچالشی برای دولت وحدت ملی افغانستان بود، زیرا گروه‌های افراطی همانند داعش اقدامات تروریستی خود را در داخل افغانستان و حتی در شهر کابل گسترش داده‌اند. ما هم‌چنان از دولت وحدت ملی افغانستان حمایت کرده و آمادگی داریم تا با رهبران افغانستان برای کمک به آن‌ها در ایفای مسوولیت‌های‌شان همکاری کنیم. هم‌چنین از دستاوردهای اخیر دولت افغانستان در برقراری صلح با حزب اسلامی استقبال کرده، امیدواریم که فرایند صلح با مالکیت و هدایت افغانستان و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشورهای منطقه این کشور را به سمت صلحی پایدار و جامع به پیش برد.»
وزیر خارجه کشورمان همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: «موافقت‌نامه سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان در خصوص توسه بندر چابهار گام مهمی در این مسیر است که موجب می‌شود افغانستان به بازارهای جهانی از طریق دریای آزاد دسترسی داشته و توسعه منابع معدنی غنی و گسترده افغانستان را به لحاظ اقتصادی جذاب و قابل عرضه می‌کند. ما از بازیگران منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی دعوت می‌کنیم تا مشارکت در توسعه و گسترش چابهار را مد نظر قرار دهند. پروژه راه آهن خواف - هرات نیز طرح کلیدی مواصلاتی دیگری است که افغانستان را از طریق ایران به شبکه‌های بین‌المللی ریلی وصل می‌کند.»
ظریف در پایان تصریح کرد:«ایران، به عنوان کشورِ راهبر "طرح اقدامات اعتمادساز در زمینه آموزش" (Education CBM) تحت فرایند قلب آسیا، با افغانستان برنامه‌های همکاری دوجانبه‌یی با وجود محدودیت‌های منابع ملی داشته است. این در حالی است که مشارکت کشورهای حمایت کننده به این برنامه قابل توجه نبوده است. ما جامعه کشورهای کمک کننده را به مشارکت در این برنامه به نحوی که امکان اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های توافق شده را فراهم کند، دعوت می‌کنیم. در پایان یک بار دیگر بر عزم راسخ مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه حمایت و پشتیبانی از دولت و مردم عزیز افغانستان برای گذر از دوره دشوار تاریخ‌شان به سوی یک افغانستان باثبات، ایمن و پیشرفته که به ثبات و پیشرفت منطقه قلب آسیا کمک خواهد کرد، تاکید می‌کنم.»
دیدار با مقامات کشورها
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس قلب آسیا در هند، با اشرف غنی، رییس‌جمهور افعانستان دیدار کرد.در این دیدار دو طرف با تاکید بر ارتقای روابط دو کشور، زمینه‌های گسترش این مناسبات در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی را مورد رایزنی و تبادل نظر قرار دادند. بر اساس این گزارش ظریف قرار است هم‌چنین با تعدادی دیگر از مقامات شرکت کننده در این اجلاس گفت‌وگو و رایزنی کند.
محمد جواد ظریف همچنین با همتای قرقیزستانی خود در حاشیه ششمین کنفرانس قلب آسیا دیدار و رایزنی کرد. محمد جواد ظریف عصر روز یک‌شنبه به وقت محلی بعد از انجام برنامه‌های کاری خود در شهر آمریتسار و بازگشت به دهلی‌نو، این کشور را به مقصد پکن ترک خواهد کرد. ظریف به دعوت همتای چینی خود و در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین سفر می‌کند.

کد مطلب: 63965
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *