۱
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۳

14 دلیل میگرن را بشناسید

درد یک طرفه در ناحیه سر، درد ضربان دار، متوسط یا شدید طوری که شما را از انجام کارهای روزانه بازدارد، و با فعالیت و حرکات بدنی بدتر شود و همراه تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا باشد میگرن نام دارد.
14 دلیل میگرن را بشناسید
درد یک طرفه در ناحیه سر، درد ضربان دار، متوسط یا شدید طوری که شما را از انجام کارهای روزانه بازدارد، و با فعالیت و حرکات بدنی بدتر شود و همراه تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا باشد میگرن نام دارد.
محرکهای میگرن :
١)الکل
مصرف نوشیدنی های الکلی مخصوصاً شراب قرمز و آبجو منجر به تشدید میگرن می شود.
٢)کافئین
افزایش یا کاهش مقدار مصرف کافئین نسبت به آن مقداری که بدنتان به آن عادت کرده است، منجر بهمیگرن می شود. توصیه می شود بیش از دو لیوان قهوه در روز مصرف نکنید.
٣)تاثیرات محیطی
تغییرات فصول، آب و هوا، ارتفاع و فشار هوا می تواند تشدید کننده میگرن باشند.
٤)الگوی خواب
کمبود خواب یا خواب بیش از حد، عاملی برای بروز میگرن است. بهترین کار حفظ یک برنامه خواب ثابت است. به رخت خواب رفتن و بیدار شدن منظم تقریباً در یک زمان معین، ممکن است حساسیت شما را کاهش ده
٥)خوراکی ها
برخی از خوراکی ها، موثر ترین عوامل ابتلا به میگرن به شمار می روند. مانند شکلات، پنیر های قدمی مانند چدار، مخمر ها و ترشی ها یا غذاهای طعم دار شده، خشکبار، کره بادام زمینی، خمیر نان ترش، خامه ترش، ماهی های خشک شده و طعم دارشده، مرکبات، موز، انجیر، کشمش، پاپایا، آلو قرمز، پیتزا، آسپارتام (شیرین کننده های مصنوعی)، کبد مرغ، سوسیس، ژامبون ، هات داگ، کالباس، سوسیس دودی، نخود فرنگی، باقالی، لوبیا سبز و غذاهایی که حاوی مونو سدیم گلوتامیت هستند مانند سس سویا، گوشت های ترد و نازک شده و نمک دریایی
٦)نورها
نورهای خیلی زیاد و خیره کننده مانند نور خورشید یا اشعه منعکس شده از دستگاههای الکترونیکی مانند مانیتور کامپیوتر و تلویزیون می توانند در برخی افراد میگرن ایجاد کنند. استفاده از عینک آفتابی در روزهای روشن و دوری از نورهای شدید و فلاش ها می تواند در جلوگیری موثر باشند
٧) داروها
برخی از داروهای تجویزی و برخی از داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند مانند آنتی هیستامین ها دکونژستانها و بازکننده های عروق و مکمل های گیاهی می توانند عامل میگرن باشند. با دکتر خود در خصوص استفاده از داروهای جایگزین با آنچه باعث میگرن شما می شود، مشورت کنید.
٨)حرکت
مسافرت و یا علائم بیماری های حرکتی می توانند باعث میگرن شوند. استفاده از دارو برای جلوگیری از این بیماری ها می تواند موثر باشد.
٩)سر و صدا
صدای ناگهانی یا صداهای بلند مستمر، به میگرن منجر می شوند. تا حد توان از این صدا ها دوری کنید. در صورتی که ملزم به حضور در این گونه محیط های پر سر و صدا هستند از محافظ های گوش ابری استفاده کنید.
١٠)فعالیتهای فیزیکی و حرکات جسمانی
تمرینات ورزشی، سکس، کارهای فیزیکی انرژی بر، منجر به بروز میگرن می شوند. در صورتی که به ارتباط بین این گونه فعالیتها و شدت میگرن خود پی برده اید، تا آنجا که مقدور است میزان آنها را کم کنید.
١١) بوها
برخی از افراد بوهای شدید را عاملی برای سردردهایشان معرفی کرده اند. مانند بوی تینر رنگ، عطر گلها، آلودگی ها یا در معرض بوی سیگار دیگران بودن. بهترین کار اجتناب از حضور در محیطهای با بوی شدید است.
١٢)وعده های غذایی
سریع غذا خوردن، حذف یک وعده غذایی یا رژیم غذایی سخت می تواند منجر به میگرن شود. سعی کنید یک برنامه غذایی منظم و رژیم غذایی متعادل را در فواصل مساوی در طول روز دنبال کنید.
١٣)استرس و نگرانی
برخی افراد از ارتباط بین استرس و حمله های میگرنی خود خبر داده اند. تا آنجا که ممکن است از قرار گرفتن در محیط های استرس زا در محیط کار و خانه خود دوری کنید. از تکنیک های مدیریت استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن بهره ببرید.
١٤) دخانیات
سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن می تواند با میگرن ارتباط داشته باشد و در درمان آن تداخل ایجاد کند. درصورتی که شما فردی سیگاری هستید با پزشک خود درباره چگونگی ترک آن صحبت کنید.
دکتر عباس مزینانی
کد مطلب: 65162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *