۰
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۵
در گفت و گو با دو نماینده مجلس بررسی شد:

برای کولبران چه کرده ایم؟!

دو روز پیش در نتیجه سقوط بهمن در قرهدان واقع در نزدیکی روستای بیوران سردشت ۱۶ کولبر زیر برف ماندند. ۴ نفر از این کولبران از دنیا رفتند و ۱۲ نفر نیز راهی بیمارستان شدند. افراد قربانی ریزش بهمن از شهرهای مختلف کردنشین هستند که برای انتقال کالاها در مناطق مرزی ایران و عراق مشغول به کار بودند. اما این تمام ماجرا نیست.
برای کولبران چه کرده ایم؟!
دو روز پیش در نتیجه سقوط بهمن در قرهدان واقع در نزدیکی روستای بیوران سردشت ۱۶ کولبر زیر برف ماندند. ۴ نفر از این کولبران از دنیا رفتند و ۱۲ نفر نیز راهی بیمارستان شدند. افراد قربانی ریزش بهمن از شهرهای مختلف کردنشین هستند که برای انتقال کالاها در مناطق مرزی ایران و عراق مشغول به کار بودند. اما این تمام ماجرا نیست.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کولبری که یکی از انواع قاچاق محسوب میشود در مناطق مرزی غربی به عنوان شغلی در میان مردم به حساب میآید. کولبری یکی از خطرناکترین شغلها به شمار میآید. اما مسئله فراتر از این حرفهاست. کولبرها سالهاست که محل سوال هستند و رسیدگی به معیشت آنها همیشه مطرح شده است اما هنوز به درستی راهحلی برای رسیدگی به وضعیت آنها پیدا نشده است. هزاران کولبر به دلیل بیکاری مجبور به حمل کالا میشوند. روز گذشته در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مهاباد به این موضوع اشاره کرد و از طیبنیا، وزیر اقتصاد درخواست کرد که حتما به این موضوع رسیدگی شود و در نهایت به درخواست پزشکیان قرار شد تیمی به منظور حل مشکل کولبرها در وزارت اقتصاد مشغول به کار شود.

رهبری درباره کولبرها چه گفتند؟
بد نیست بدانید آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب هشتم اردیبهشت ماه در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران دیدار هزاران نفر از کارگران قاچاق را بلایی بزرگ و سم تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: «باید قویترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاههای ذیربط، با قدرت با قاچاق سازمانیافته مقابله و برخورد کند. البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد میکنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور میکنند.»

کولبران چه کسانی هستند؟
کولبران به افرادی اطلاق میشود که در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزد ناچیز اقدام به حمل کالای خارجی از نقاط «غیررسمی گمرکی» میکنند. کولبری یکی از خطرناکترین شغلها به حساب میآید چون از نظر دولت انتقال کالاها توسط کولبران قاچاق محسوب میشود و تا کنون صدها کولبر توسط مرزبانان و نیروهای انتظامی ایران کشته شدند. کشته شدن کولبران این بار نه به دلیل تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران، بلکه به دلیل سقوط بهمن و در نتیجه بروز بلای طبیعی بوده است. سایت های محلی انتقاد کردند که دولت برای اشتغالزایی کولبران که اکثرا از میان جوانان کرد هستند کاری نمیکند. شهاب نادرینماینده مردم پاوه و اورامانات درمجلس معتقد است «کولبرها پیش مرگان قاچاقچیان سازمان دهی شده و کلان شده اند.» او گفته است: «متاسفانه مسئولان به جای برخورد قاطع با قاچاق کلان و سازمان دهی شده که اقتصاد کشور را فلج کرده؛خود را مشغول قلع و قمع کوله برها کرده اند.» نادری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با کالای قاچاق، ادامه داده: «گویا توصیه های رهبر معظم انقلاب در بحث مبارزه با قاچاق مسئولان را بر کوله برها متمرکزکرده که سهم عمده ای در رشد اقتصادی مناطق مرزی دارند.» او با تاکید بر اینکه درحال حاضر برخی به طور سازمان یافته به راحتی دست به واردات عمده از مبادی رسمی کشور می زنند، افزود: «نیروی انتظامی در برخورد با کولبرها خلاف توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب عمل نکند. بسیاری از کوله برها برای امرار معاش روزانه جان و مال خود را به خطر می اندازند از این رو برخورد نیروی انتظامی با آن ها،ضبط اموال و همچنین کشتن حیوانات باربر آن ها خلاف قاعده و قانون است. کولبرها در مناطق مرزی کشور راهی جز واردات برخی اقلام مصرفی آن هم در حد بسیار ناچیز برای امرار معاش خود ندارند.»

متاسفم در کشوری که فساد زیاد است فقط جلوی کولبرها گرفته می شود
پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس درباره وضعیت کولبرها به مردم سالاری می گوید: «من متاسفم در کشوری که فسادهای گوناگون اقتصادی رخ میدهد، کولبر فقط به خاطر اینکه معیشت خود را تامین کنند با چنین مشکلاتی مواجه می وشند. الان خیلی از کولبرها در مسیر جانشان را از دست می دهند.» او ادامه می دهد: «این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. ولی این یک تلنگری است به کسانی که در این جامعه زندگی میکنند و مسئولیت دارند و سکوت می کنند و حتی برای این بندگان خدا مانع ایجاد میکنند.» نماینده مردم تهران ادامه میدهد: «اسم اینها را می گذارند قاچاقچی. من معتقدم اگر واقعا با قاچاق مخالف هستیم و می خواهیم جلوی آن را بگیریم، چرا کسانی که قاچاق های کلان انجام می دهند رسیدگی نمی شود. چرا فقط سراغ کسانی می رویم که از محرومیت و برای گذران زندگی سراغ این کار می روند؟ به جای اینکه جلوی این افراد گرفته شود و قاچاق حساب شود آنها را ساماندهی کنند تا بتوانند از مرزها و زندگی حمایت کنند.» سلحشوری در پاسخ به این سوال که مجلس چه کاری می تواند برای این حمایت و رسیدگی به این افراد انجام دهد، می گوید: «باید مجلس وارد شود باید کمیته هایی که مرتبط با این حوزه هستند، وارد میدان شوند. به نظرم مسئله کولبرها یک مسئله اجتماعی و اقتصادی است. پس باید با توجه به ابعاد مختلف بررسی شود ولی باید مسئولانی که درگیر قضیه هستند، ماجرا را پوشش دهند باید با هم تشکیل شورایی بدهند و برای آن راه حل ایجاد کنند.»

وظیفه انسانی حکم می کند که رسیدگی شود
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران درباره لزوم رسیدگی به وضعیت کولبرها به مردم سالاری می گوید: «آنها هر کسی که باشند انسان هستند و از نظر وظیفه انسانی باید به وضعیتشان رسیدگی شود و قطعا رسیدگی خواهد شد. شاید تلاشها را به صورت گسترده در خبرها منتشر نکنند اما حتما رسیدگی می شود.» او درباره تفاوت نحوه برخورد با کولبرها و قاچاقچیان کلان در کشور می گوید: «درباره قاچاق نیاز به سیاست های مدون و قاطعیت لازم داریم و دولت هم باید کمک کند و با قاطعیت باید با ماجرا برخورد شود. چه دانه درشت و چه دانه کوچک. شروع و سختگیری هم باید زا دانه درشت ها باشد. یکی از عوامل اصلی که به تولید داخلی و اقتصاد ضربه وارد کرده است همین قاچاق است. چه لوازم خانگی و چه محصولات دیگر. برنامه ریزی دقیق و برخورد شدیدی لازم است و امیدوارم دولت آن را عملیاتی کند. در حرف خوب هستیم ولی وضعیت بازار نشان میدهد که در عمل خوب ظاهر نشده ایم.» او ادامه می دهد: «با همه باید برخورد شود ولی سختگیری باید از دانه درشت ها شروع شود. با کولبر ها هم باید برخورد شود ولی برخورد را باید از دانه درشت ها شروع کنیم. شهرهای مرزی داد و ستد خوب انجام میشود. در استان کردستان و بانه دولت دستها را باز گذاشته که داد و ستد انجام شود ولی کولبر ها باز هم متوسل می شوند به قاچاق. باید با برخورد شود اما باز هم تاکید می کنم که شدیدترین برخورد باید با قاچاقچیان کلان باشد.»
گزارش : محبوبه شعاعی
کد مطلب: 66280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *