۱
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۲
مروری بر اقدامات خصمانه دولت جدید آمریکا علیه ایران

بازی ترامپ با آتش

روز دوشنبه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.
بازی ترامپ با آتش
روز دوشنبه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این مقام آمریکایی مدعی شده ایران روز یکشنبه در منطقه ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان - برد به نام خرمشهر آزمایش کرده است. هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد.
در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: رییس جمهور آمریکا قصد دارد چندین نهاد ایرانی را به بهانه آنچه وی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران می‌خواند، تحریم کند. منابع آگاه گفته‌اند که احتمال دارد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی تحریم بیش از 20 شرکت یا سازمان ایرانی را روز جمعه، سوم فوریه اعلام کند. این تحریم‌ها چند شرکت، نهاد نظامی و شهروند ایرانی را به اتهام حمایت از تروریسم و فعالیت در برنامه موشکی این کشور هدف قرار خواهد داد. به گفته این منابع آگاه تحریم‌ها به گونه‌ای خواهد بود که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 میان این کشورها حاصل شد، نقض نشود. کاخ سفید یا وزارت خزانه‌داری هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و ۲۱ سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات روز پنجشنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ خواهان تشدید تحریم‌های ایران شدند. در این نامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه کشورمان آمده است: مقامات ایران باید فشار کافی احساس کنند تا به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود و ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک خاتمه بدهند.این سناتورها خواهان اجرای کامل تحریم‌های فعلی و نیز وضع تحریم‌های جدید درخصوص برنامه موشکی ایران شده‌اند.
مشاور امنیت ملی اوباما: هرآنچه ترامپ ادعا کرده، غلط است
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی خصمانه گفت که اقدامات ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. جزئیات واکنش به ایران بعدا اعلام خواهد شد.پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کند و آمریکا باید از آرامش بخشیدن به ایران دست بردارد.دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی وی پیشتر اعلام کرده بودند که برای آزمایش موشکی اخیر به ایران اخطار رسمی داده‌اند.به گزارش رویترز، در کنگره این کشور هم مواضع سختی علیه ایران اتخاذ شده است. رهبران اکثریت جمهوری‌خواه کنگره گفته‌اند که حامی وضع تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای علیه ایران هستند. جمهوری‌خواهان که هم‌اکنون دولت و کنگره آمریکا را در اختیار دارند، منتقد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بودند و در دولت پیشین این کشور تلاش کردند تا مانع از اجرای توافق هسته‌ای شوند. خبرگزاری رویترز همچنین روز پنجشنبه در خبری فوری گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در مورد ایران هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته نشده است. بر اساس این گزارش،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در این باره این که آیا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران گزینه‌های نظامی را نیز مدنظر قرار می‌دهد، این اظهارات را مطرح کرد.
ترامپ روز پنجشنبه همچنین در توییتی نوشت: " ایران در لبه پرتگاه و در آستانه فروپاشی بود که ایالات متحده آمد و با توافق هسته‌ای جان تازه‌ای به این کشور داد؛ 150 میلیارد دلار". در تازه ترین اظهار نظر نیز ترامپ روز جمعه نوشت: " ایران در حال بازی کردن با آتش است. ایرانی‌ها از مهربانی‌هایی که رییس جمهور اوباما در قبال آنها داشت، قدردانی نمی‌کنند. اما من چنین نیستم!".
در پاسخ به این توییت، معاون مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور پیشین آمریکا در واکنشی تاکید کرد: ما ادعای ترامپ را رد می‌کنیم.بن رودز معاون مشاور امنیت ملی در دولت پیشین آمریکا روز پنج‌شنبه به توییت‌های منتشره از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد. رودز که از افراد نزدیک به باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا بود و نقش مهمی در سیاستگذاری دولت اوباما در قبال ایران داشت، گفته‌های ترامپ را در شبکه توییتر رد کرد. وی در توییتر با اشاره به پیام رییس جمهور جدید آمریکا نوشت: هرآنچه ترامپ ادعا کرده، غلط است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره پیام‌های توییتری ترامپ، به این نکات اشاره کرد و نوشت: میزان دارایی‌های آزادشده ایران پس از توافق هسته‌ای حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران بوده و آمریکا هیچ پولی به ایران نداده است.
مشاور امنیت ملی ترامپ مایکل فلین نیز روز چهارشنبه برای اولین بار جلوی دوربین حاضر شد و در اتاق خبر کاخ سفید پیغام سفت و سختی برای ایران و خاورمیانه فرستاد. او گفت: اقدامات اخیر ایران، از جمله شلیک تحریک آمیز یک موشک بالستیک و حمله به یک شناور نیروی دریایی عربستان سعودی توسط شبه نظامیان انصار الله مورد حمایت آن کشور، تاکیدی است بر آنچه جامعه جهانی باید از آن آگاه باشد و آن نقش بی ثبات کننده ایران در سطح خاور میانه است. فلین افزود: علاوه بر این، شلیک این موشک بالیستیک نادیده گرفتن قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز محسوب می شود که از ایران می خواهد از هر نوع فعالیتی در رابطه با موشکهای بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای، و آزمایش چنین موشکهایی، اجتناب کند. دولت اوباما از واکنش مناسب به اقدامات تحریک آمیز ایران باز ماند. اقداماتی از قبیل انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض عرفهای بین المللی. دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات منطقه و ورای آن را تهدید می کند و جان آمریکاییان را در معرض تهدید قرار می دهد را محکوم می کند. فلین خاطرنشان کرد: ترامپ شدیدا منتقد توافقنامه هایی است که بین دولت اوباما و ایران منعقد شده و همچنین از سازمان ملل متحد به خاطر آنچه وی ضعف و بی تاثیری آن در برابر ایران نامید انتقاد کرد و با لحنی گستاخانه مدعی شد: ایران به جای قدردانی از آمریکا به خاطر آن توافقها، گستاخ‌تر شده است. از امروز، ما (اقدامات) ایران را رسما ً تحت نظر قرار می دهیم.
روز چهارشنبه همچنین یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس طرحی را به کنگره ارائه داد که بر اساس آن دولت آمریکا مجاز به اقدام نظامی علیه ایران می شود. بر اساس این طرح که توسط السی هاستینگر نماینده ایالیت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده دولت ترامپ مجوز استفاده از زور علیه تهران و اقدام نظامی علیه ایران را خواهد داشت.بر اساس پیش‌نویس ارئه شده، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند بدون مراجعه به کنگره علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد. این طرح تحت عنوان "صدور مجوز به کارگیری قدرت نظامی علیه ایران" به کنگره ارائه شده است.
در واکنش به این اقدام، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تصویب طرح جدید مبنی بر اجازه دادن به رییس جمهور آمریکا برای اتخاذ تدابیر لازم در مقابله با نیروهای مسلح ایران یک کار تبلیغاتی است. وی ادامه داد: آمریکایی ها ضعیف تر از آن هستند که بخواهند با نیروهای مسلح ایران مقابله کنند. هیچ‌گاه در تاریخ معاصر این کشور مانند امروز دچار ضعف نشده بودند.
در ادامه اقدامات خصمانه دولت تازه روی کار آمده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه ای محدودیت‌ها برای انتقال و صادرات تجهیزات پزشکی به ایران را به روز رسانی کرد. در این اطلاعیه آمده است: اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا فهرست تجهیزات پزشکی را که با توجه به مجوز کلی 31 سی.اف.آر 560.530 مجاز به صادرات یا صادرات مجدد به ایران نیستند مگر با دریافت مجوز ویژه، به روزرسانی کرده است تا شفاف سازی و مشخص شود که برای صدور این تجهیزات به ایران باید به صورت مجزا از دولت آمریکا درخواست صدور مجوز ویژه شود.

سیاست دفاعی مشروع ایران قابل مذاکره نیست
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سخنان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اظهار داست: این سخنان حاوی ادعاهای بی پایه، تکراری و تحریک آمیز است و در حالی بیان می شود که تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست؛ گروه‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد حمایت های مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا و شرکایش قرار دارند. او ادامه داد: اگر همکاری صادقانه ایران با دولت های قانونی منطقه و نیروهای مسلح رشید و نیروهای مقاومت مردمی این کشورها در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش - که به گفته رییس جمهور آمریکا ساخته و پرداخته دولتمردان آن کشور است - نبود، اکنون چند پایتخت کشورهای منطقه تحت سلطه این تروریست‌ها بود و مبارزه بین المللی با تروریزم با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه می‌شد. قاسمی افزود: جای تاسف است که دولت آمریکا بجای قدردانی از ملت ایران برای مبارزه مستمر با تروریزم، با تکرار ادعاهای بی‌اساس و اتخاذ سیاست‌های نابخردانه عملا به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند. یکی از این سیاست‌ها، تصمیم اخیر دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آن کشور است. او یادآور شد: این تصمیم نابجا و تبعیض آمیز که مورد انتقاد دولت‌ها و ملتها در اقصی نقاط جهان از جمله در آمریکا قرار گرفته، یک بار دیگر حکایت از بی توجهی دولتمردان ایالات متحده به قوانین، مقررات و عرف بین المللی دارد. چگونه دستگیری و دست بند زدن به دستان یک کودک ۵ ساله که مورد تایید کاخ سفید نیز قرار گرفته، مبارزه با تروریسم قلمداد می‌شود؟ چگونه نگهداشتن طولانی مدت افراد کهنسال در فرودگاه‌های آمریکا با قوانین حقوق بشری که آمریکا مدعی احترام به آنهاست مطابقت دارد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست‌های منطقه‌ای ایران کاملا شفاف و روشن است. ما خواستار روابط دوستانه با همه کشورهای منطقه بر مبنای حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها هستیم. در این زمینه ادعاهای بی اساس و باطل علیه کشورمان با هدف ایجاد اختلاف در میان کشورهای منطقه و یافتن بازار بیشتر برای تسلیحات مرگبار ایالات متحده مطرح شده است. دولت آمریکا بجای تفرفه افکنی، از اقدامات جنایتکارانه جنگی در یمن که توسط شرکای خود و با تسلیحات آمریکایی انجام می شود فاصله بگیرد. قاسمی تاکید کرد: سیاست دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست و هیچ کدام از موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و لذا انجام آزمایش‌های موشکی هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات مغایر با تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا هشدار داده و تاکید می‌کند که توسل به هرگونه تهدید نه تنها در تضاد با قواعد آمره حقوق بین الملل است بلکه ناکارآمدی آن در برابر عزم و مقاومت ملت بزرگ ایران برای دولت های متعدد آمریکا ثابت شده است.
ایران دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند
ادعاهای دولت ترامپ در خصوص آنچه آنها فعالیت های بی ثبات کننده ایران می نامند در حالی مطرح می شود که مقامات ایران همواره هرگونه ادعا مبنی بر فعالیت‌هایی از این دست در منطقه را رد و تاکید می‌کنند که ایران تنها کشوری است که در منطقه به معنای واقعی با تروریسم مقابله می‌کند اما آمریکا و غرب تلاش می‌کند تا با طرح این ادعاها ضمن فشار بر ایران، توجه جامعه بین‌الملل از این حقیقت رامنحرف کند که سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ طلبانه آمریکا و متحدانش در منطقه دلیل ایجاد، تداوم و گسترش افراطی‌گری گروه‌های تروریستی است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به واکنش‌ها نسبت به انجام آزمایش موشکی بالستیک جدید در ایران گفت: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم. ظریف افزود: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین روز گذشته در در توییتی نوشت: ایران تحت تاثیر تهدیدات قرار نخواهد گرفت چراکه امنیتش از مردمش ریشه می‌گیرد. ما هرگز آغاز کننده جنگی نخواهیم بود، اما میتوانیم به تمام ابزار دفاعی‌مان تکیه کنیم".

کد مطلب: 66358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *