آخوندی را میتوان یکی از پرخبرترین وزیران روحانی نامید. او از روز آغاز به کارش در وزارت راه، با مخالفت برخی اصولگرایان روبهرو شد که او را برای مخالفت با «مسکن مهر» و «فاجعهبار» خواندن آن، به باد انتقاد میگرفتند؛ گواه این مدعا برخی نمایندگان مجلس نهم هستند که سیل سوالات و حتی طرح استیضاح را بر سر راه آخوندی قرار دادند، اما آخوندی از همه این موانع گذر کرد و استیضاحکنندگانش را در سال 94 ناکام گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، او 14 مهرماه سال 94 در جلسه استیضاحی که 72 نماینده در آن خواهان کنارهگیری اش بودند، با رای موافق ۱۷۵ نماینده به ابقایش در وزارت راه، بار دیگر راه این وزارتخانه را در پیش گرفت. اما این تنها جلسه استیضاح او نبود. روز گذشته نیز بعد از دو ماه رایزنی، باز پای آخوندی به جایگاه استیضاح در مجلس شورای اسلامی کشیده شد. استیضاح جدید اما 13 محور داشت که دو موضوع حادثه قطار تبریز- مشهد در پنجم آذرماه سال جاری سمنان و نیز خرید هواپیماهای جدید از شرکت ایرباس و بوئینگ باعث شد او تیر حملات شود. اما هرچه که بود، او روز گذشته با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس در جایگاهش یعنی وزارت راه ابقا شد. این یعنی او سومین خوان را هم برای گرفتن رای اعتماد گذراند و برای سومین بار از مجلسیها رای اعتماد گرفت. استیضاح روز گذشته آخوندی ۱۳ محور داشت که از جمله آن دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات اجتماعی در خصوص بحرانها و آسیبهای شکل گرفته در سنوات گذشته، حال و آینده، وضعیت سیستم ریلی، علت بکارگیری نیروهای بازنشسته در این وزارتخانه، دلیل بکارگیری از فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه و توسعه و فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به آخوندی در وزارت راه، وضعیت مسکن مهر، مخفی نگه داشتن توافقات خرید هواپیما، انجام کارهای حزبی در هیأت دولت، عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیت مدیران این شرکت، دلیل توقف بررسی سانحه آنتونف ۱۴۹ خط تهران- طبس، پاسخگویی درباره چهار سانحه مرگبار هوایی و ریلی، پاسخگویی درباره کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس بود. که در نهایت با صحبتهای موافقان، مخالفان و خود آخوندی به جلسه عصر هم کشیده شد و رای اعتماد، عصر روز گذشته گرفته شد و به نفع آقای وزیر تمام شد.
در مجلس چه گذشت؟
نمایندگان مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و عصر دیروز مجلس به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با امضای ۳۱ نماینده پرداختند که در نهایت نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس آخوندی را ابقاء کردند. در جریان استیضاح؛ محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، سیدمهدی مقدسی نماینده اراک، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، نادر قاضیپور نماینده ارومیه، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، اکبر ترکی نماینده فریدن، احمد علیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی نمایندگان تبریز و محمد دهقانی نماینده طرقبه و چناران به بیان دلایلشان برای امضای درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی پرداختند و ابوالفضل حسنبیگی نماینده دامغان و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران نیز با استفاده از وقت دفاع وزیر در اظهاراتی از عملکرد آخوندی دفاع کردند و به عنوان مخالف استیضاح سخن گفتند. همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، صالحی امیری وزیر ارشاد، زنگنه وزیر نفت و جمعی از معاونان پارلمانی دستگاهها نیز آخوندی را در مجلس همراهی می کردند.
اعلام حمایت فراکسیون مستقلین ولایی از وزیر راه
فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که استمرار حضور آخوندی در وزارت راه را به مصلحت کشور می داند. در بیانیه فراکسیون مستقلین ولایی که صبح دیروز منتشر شد آمده است:
«ما نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی ضمن تشکیل مجمع عمومی فراکسیون، موضوع استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادهایم، ضمن احترام به همکاران محترم استیضاح کننده که استفاده از ابزارهای نظارتی را حق مسلم و قانونی آنان میدانیم اعلام میکنیم با توجه به جمیع جهات و نظرات طرح شده توسط اعضا و رأی گیری در فراکسیون استمرار خدمت رسانی جناب آقای دکتر آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی را به مصلحت کشور میدانیم».
مستندات نمایندگان علیه آخوندی در کمیسیون اصل 90 بررسی میشود
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر دیروز از کمیسیون اصل 90 خواست مستندات برخی نمایندگان علیه وزیر راه و شهرسازی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دهند. علی لاریجانی در پایان جلسه استیضاح عباس آخوندی، اظهار کرد: در این جلسه نکات مختلفی مطرح شد و آقای آخوندی پاسخ داد. مجموعهای از مطالب متنوع نیز به من ارائه شده، برخی از آنها عکسهای مربوط به تصادفات، لوکوموتیو و چند شرکت مربوط به وزارت راه است و برخی از آنها ربطی به موضوع نداشت با توجه به اینکه آقای آخوندی گفت اگر اطلاعاتی هست رسیدگی شود ما اینها را به کمیسیون اصل 90 ارجاع میکنیم.
آخوندی: مذاکرات این جلسه در آینده مورد قضاوت نکتهبینان تیزبین قرار میگیرد
وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاههای اجرایی و شخص خودم پوزش میطلبم. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمیشود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکتهبینان تیزبین قرار می گیرد و میطلبد که من دقت در مطالبم را صد چندان کنم. وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خوان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر از آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارکآباد که به افتخار شهادت نائل آمد. وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاستگذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولا به گونهای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان میافتد. آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راهآهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید. وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژههای در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژههایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال میکنند نیز اضافه میشود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخشها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیشبینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیشبینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجهای طرحهای عمرانی کاهش مییابد و ادامه روند بدون پیشبینی منابع جدید امکان پذیر نیست. وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری غیردولتی در زیرساختهای تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در زیرساختها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولتهای قبلی بیسابقه بوده است.
آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژهای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایهگذاری در وزارت راه پیشبینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایهگذاری منعقد شده است.