۰
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۹
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل درگذشت

مرگ دیپلمات ارشد کرملین

دیپلمات خوشرو و خوش مشرب روسیه در سازمان ملل متحد به طور غیر منتظره یک روز پیش از تولد ۶۵ سالگی‌اش درگذشت.ویتالی چورکین از سال 2006 تا کنون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد بوده است. او از پرتجربه‌‌ترین دیپلمات‌های این کشور در حوزه بین‌الملل بود.
مرگ دیپلمات ارشد کرملین
دیپلمات خوشرو و خوش مشرب روسیه در سازمان ملل متحد به طور غیر منتظره یک روز پیش از تولد ۶۵ سالگی‌اش درگذشت.ویتالی چورکین از سال 2006 تا کنون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد بوده است. او از پرتجربه‌‌ترین دیپلمات‌های این کشور در حوزه بین‌الملل بود.
به گزارش آسوشیتدپرس،« ولادیمیر سافرنکوف»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که آقای چورکین پس از احساس بیماری در دفترش به بیمارستان کلمبیا منتقل شد و در بیمارستان درگذشت. دلیل دقیق مرگ او هنوز مشخص نیست.
چورکین بیش‌از یک دهه به عنوان سفیر دائم روسیه در سازمان ملل متحد حضور داشت. این مدت، طولانی ترین زمان حضور یک دیپلمات روسی در سازمان ملل به عنوان سفیر روسیه محسوب می‌شود. از جمله فعالیت‌های دیپلماتیک چورکین، همکاری درازمدت با وزارت خارجه روسیه، فرستاده ویژه روسیه به کشور یوگسلاوی پیشین، سفیر روسیه در بلژیک و سپس در کانادا و عضویت او در شورای هماهنگی میان روسیه و ناتو بوده است. چورکین در بسیاری از فیلم‌های دوران شوروی نقش ایفا کرد اما زمانیکه از او پرسیدم چرا از این انتخاب پشیمان است، پاسخ داد که بهتر این است که یک دیپلمات خوب باشم تا یک بازیگر بد.
ویتالی چورکین دارای درجه دکترا در رشته تاریخ بود و تحصیلات خود را در انستیتوی دولتی روابط بین‌الملل مسکو به پایان رسانده بود.وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای این زبان‌شناس برجسته را نماینده‌ای فوق‌العاده برای روسیه خوانده است اما درباره درگذشت او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.
او یکی از طرفداران سرسخت سیاست‌های روسیه از جمله بمباران حلب در سال گذشته میلادی بود.در آن زمان سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل به روسیه و ایران اعتراض کرد و چورکین پاسخ داده بود که او مثل مادر ترزا رفتار می‌کند و سوابق کشور خود در خاورمیانه را فراموش کرده است.چورکین با اینکه بخصوص در سال‌های اخیر چهره سیاست‌های ضد غرب روسیه بود و وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت را درباره سوریه هدایت کرد اما به دلیل تجربه و مهارت‌های بالای دیپلماتیک مورد احترام دیپلمات‌های غربی بود.او همچنین به کنگره آمریکا گزارش حادثه نیروگاه چرنوبیل را داد در حالی که در آن زمان جزء دیپلمات‌های ارشد روسیه نبود.
«ولادیمیر پوتین»،رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به مناسب درگذشت ناگهانی ویتالی چورکین گفت: «نمی‌توان دستاوردهای زیاد نماینده مسکو در سازمان ملل متحد را نادیده گرفت. او یک میهن‌پرست واقعی بود.»پوتین با تاکید بر رویکرد کاملا حرفه‌ای چورکین گفت که از دست دادن ناگهانی او فقدان بزرگیست.
به گزارش رویترز،«الکسی یاروشفسکی»،از شبکه خبری راشاتودی که با ویتالی چورکین، سفیر فقید روسیه در سازمان ملل برای آخرین بار مصاحبه کرد، گفت بابت خبر درگذشت ناگهانی این دیپلمات شوکه شده است، چون دو هفته قبل با وی مصاحبه داشت و او به نظر سالم و سرحال می‌آمد.
این خبرنگار گفت: « ما خیلی صحبت کردیم و محور اصلی صحبت‌هایمان سیاست خارجی بود. وضعیت اوکراین، درگیری‌ها در سوریه، بدتر شدن روابط میان ایران و آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله مسائلی بود که ما درباره‌اش گفت‌وگو کردیم. چورکین به خاطر بحث و جدل‌های تندش به ویژه با همتایان غربی‌اش درباره بحران اوکراین و درگیری در سوریه مشهور بود و زمانی که از او درباره دولت جدید آمریکا و سیاست خارجی واشنگتن سوالاتی پرسیدم، گفت هنوز زود است که بخواهیم درباره‌اش نظر بدهیم، دولت هنوز به خوبی شکل نگرفته است. چورکین به من گفت ما شاهد چیز جدید و کاملا متفاوتی هستیم. البته امیدوارم که این جدید بودن به سمت بهبود روابط ما سوق پیدا کند اما آنچه قرار است دقیقا رخ دهد، هنوز مشخص نیست. درگیری ما با تروریست‌ها یکی از شرایطی است که باعث می‌شود تا این نیاز به وجود آید که ما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم».
خبرنگار راشاتودی افزود: این دیپلمات همچنین درباره اوضاع در یمن نیز به گفت‌وگو با من پرداخت و هشدار داد با توجه به اوضاع موجود در این کشور، این وضعیت می‌تواند بدتر از سوریه شود. در حقیقت، من فکر می‌کنم که این یکی از مواردی است که باید با آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل همکاری نزدیکی داشته باشیم. سازش در یمن امری سخت و دشوار است و نیازمند توجه ویژه جامعه بین‌الملل به این موضوع هستیم».
واکنش جهانی به درگذشت نماینده روسیه در سازمان ملل
خبر درگذشت با سابقه ی روسی با واکنش سیاست مداران جهان روبرو شد.به گزارش اسپوتنیک، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد که از فرصت همکاری با ویتالی چورکین نماینده فقید روسیه در سازمان ملل خرسند است و از نظر او چورکین حضور قوی در شورای امنیت داشت .
در همین حال «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نامه‌ای به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درگذشت ویتالی چورکین را تسلیت گفت‌ و تاکید کرد که روسیه یکی از برجسته‌ترین و والاترین دیپلمات‌های خود را از دست داد.وی تاکید کرد: «چورکین به مدت بیش از ۱۰ سال نقش پیشرویی در شورای امنیت سازمان ملل ایفا کرد و یکی از مخاطبان مهم اتحادیه اروپا بود».
«متئو ریکرافت»، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز اعلام کرد: «جلسات آتی شورای امنیت درباره سوریه و دیگر مسائل بدون چورکین دیگر مانند قبل نخواهد بود.»از سوی دیگر، «بان‌کی‌ مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل نیز درگذشت ویتالی چورکین که فردی برجسته و با خصوصیات حرفه‌ای والایی بود را تسلیت گفت.همچنین «میخائیل گورباچف»، آخرین رهبر شوروی سابق درباره مرگ چورکین اظهار‌داشت: «چورکین فردی بسیار باهوش و دیپلماتی بزرگ و یک سیاستمدار حرفه‌ای بود».
«جان تفت»، سفیر واشنگتن در مسکو به ابراز همدردی با خانواده ویتالی چورکین، سفیر فقید روسیه در سازمان ملل متحد پرداخت.از سوی دیگر، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز به ابراز همدردی در خصوص درگذشت همتای روس خود پرداخت.«بشار جعفری»، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد به ابراز همدردی در خصوص درگذشت ویتالی چورکین، نماینده روسیه در این سازمان پرداخت.
به گزارش راشاتودی، در پی درگذشت ویتالی چورکین، «پیتر تامسون»، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد، مجمع عمومی به زودی جلسه‌ای را برای مراسم یادبود این مقام روسی فقید تشکیل خواهد داد. پیش از این، تامسون در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «روسیه و سازمان ملل متحد فرزندی واقعی و روشنفکری بزرگ در عرصه بین‌المللی را از دست دادند».
گزارش : پرستو بهرامی‌راد
کد مطلب: 67045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *