۱
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۹
واکنش مقامات ایرانی به حمله نظامی آمریکا به سوریه

حمله به پایگاه الشعیرات، عامل تقویت تروریست ها

ناوهای آمریکایی بامداد جمعه، پایگاه هوایی الشعیرات در شرق حمص را هدف حمله موشکی قرار دادند که این حمله خسارت‌هایی را به دنبال داشته است. آمریکا تاکید کرد که در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سوریه این پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرده است.
حمله به پایگاه الشعیرات، عامل تقویت تروریست ها
ناوهای آمریکایی بامداد جمعه، پایگاه هوایی الشعیرات در شرق حمص را هدف حمله موشکی قرار دادند که این حمله خسارت‌هایی را به دنبال داشته است. آمریکا تاکید کرد که در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سوریه این پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این حمله از موشک‌های کروز توماهاک استفاده شده است. پنتاگون نیز در پی وقوع این حمله اعلام کرد: دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا مدعی است که حمله شیمیایی اخیر در استان ادلب از پایگاه الشعیرات انجام شده بود. این اولین بار است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور اقدام مستقیم نظامی علیه نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را صادر می‌کند. این در حالی است که دولت سوریه دست داشتن در حمله شیمیایی را یک اتهام بی اساس می‌داند. پنتاگون همچنین اعلام کرد که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود. ناظران می‌گویند فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را شدیدا محکوم کرد. بهرام قاسمی در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند. وی افزود: ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به "پایگاه هوایی الشعیرات" در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در "خان شیخون" در ادلب که زمان بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.
زمان جوسازی و فرافکنی پایان یافته است
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در توییتر به حمله هوایی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه واکنش نشان داد و آن را اقدامی نظامی بر اساس اتهامات بی‌اساس دانست. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیام خود نوشت : ایران به عنوان تنها قربانی اخیر استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی ( که توسط صدام در دهه ۱۹۸۰ روی داد) هر گونه استفاده از سلاح های کشتار جمعی توسط هر فردی علیه هر شخص دیگری را محکوم می‌کند. ظریف در ادامه نوشت: آمریکا به صدام برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در دهه ۱۹۸۰ کمک کرد، سپس بر اساس اتهاماتی ساختگی در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی به اقدام نظامی متوسل شده: اولین بار در سال ۲۰۰۳ و اکنون در سوریه. وزیر امور خارجه کشورمان افزود:‌ حتی با وجود گذشت دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر ارتش آمریکا در همان جبهه‌ای می جنگد که القاعده و داعش در یمن و سوریه می جنگند. زمان جو سازی و فرافکنی پایان یافته است.
سوریه تمام سلاح های شیمیایی خود را به سازمان ملل تحویل داده بود
علاءالدین بروجردی با اشاره به حمله نظامی آمریکا به سوریه و بهانه تراشی در خصوص حمله شیمیایی اخبر صورت گرفته در سوریه گفت: همه دنیا می دانند که سوری ها در یک توافق با سازمان ملل کلیه سلاح های شیمیایی خود را تحویل داده اند، بنابراین سلاح شیمیایی در اختیار دولت سوریه نیست. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: از طرف دیگر معمولا کاربرد سلاح های شیمیایی مربوط به زمانی است که ارتش ها در جنگ احساس شکست می کنند در حالی که ارتش سوریه در بهترین موقعیت را دارد، حلب آزاد شده بود و دیگر مناطق نیز در حال آزادسازی است. وی همچنین ادامه داد: کشوری که برنده جنگ است دست به چنین اقدامی نمی زند ضمن اینکه از اساس دولت سوریه فاقد سلاح شیمیایی است. بروجردی در این خصوص تاکید کرد :تروریست ها در گذشته نیز نشان داده اند که ابایی در استفاده از سلاح شیمیایی ندارند و این ادعا مبنی بر استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی در عمل واهی است و بهانه ای برای آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه ای است که در 6 سال گذشته در سوریه شکست خورده اند و به دنبال فضاسازی تبلیغاتی برای سرپوش گذاشتن بر افکار عمومی و کشاندن مساله به شورای امنیت هستند. وی در خصوص این حمله نیز گفت: شعار ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری مغایر اقدام صورت گرفته است و نشان از افول ترامپ نیز می باشد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حمله نظامی آمریکا به سوریه تاکید کرد: این اقدام نابخردانه آمریکا بدون تردید تبعات جدی به دنبال خواهد داشت چرا که کشورهایی مثل روسیه و ایران در برابر این اقدامات خلاف مصالح منطقه آرام نمی نشینند.
ایالات متحده به دنبال ناامنی در خاورمیانه است
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و خارجی گفت:‌جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا به سوریه را محکوم می کند بر کسی پوشیده نیست که این کشور خواهان نا امنی در منطقه است. مرتضی صفاری ضمن محکوم کردن حملات موشکی آمریکا به سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران این حملات را محکوم می‌کند و بر کسی پوشیده نیست که این حملات کمک به داعش و تروریست است . نماینده مردم نظنر در مجلس خاطر نشان کرد: آمریکا از ابتدا حامی و کمک کننده به داعش بود و امروز در شرایطی که داعش و نیروهای تکفیری در سوریه به آخرین روزهای حیات خودشان نزدیک می‌شوند، آمریکایی‌ها سعی دارند معادلات را به نفع نیروهای تروریستی تغییر دهند به همین دلیل حملات شیمیایی را ابتدا آغاز و سپس آن را بهانه‌ای برای حملات در سطح گسترده‌ای کردند. این عضو کمیسیون امنیت ملی یاد آور شد: ایالات متحده بعد از روی کار آمدن ترامپ وجهه خود را از دست داده است به همین دلیل به فکر تغییر ذائقه سیاسی در جهان است. او تاکید کرد: این حملات پروسه سیاسی برای رسیدن به صلح در سوریه را دچار وفقه خواهد کرد. صفاری ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که روس‌ها، اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها علیه این اقدام آمریکا موضع گرفته‌اند ، بایستی جامعه جهانی یک موضع متحدانه مقابل آمریکا داشته باشد و خواهان پایان یافتن جنگ افروزی آنها باشد. این دیپلمات سابق کشورمان افزود: آمریکایی ها دنبال راه‌حل نیستند و می‌خواهند منطقه ناامن باشد تا به اقدامات خود ادامه دهند. این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که روسیه و کرملین این حملات را محکوم کرده اند اما آمریکا اعلام کرده است که از قبل آغاز این حملات را به آن ها اطلاع داده است ارزیابی شما چست گفت: معمولا این کشور بعد از آن که حمله را انجام می‌دهد اعلام می‌کند که بعدها بگوید حملات او با اطلاع رسانی قبلی بوده است. نباید به این حرف‌های آمریکا اعتماد کرد. او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با انجام این حملات آینده مذاکرات آستانه و صلح چه می‌شود گفت: بنیان گذاران مذاکرات آستانه و صلح ایران، سوریه، ترکیه و روسیه بودند. این حملات می‌تواند که آن را به تعویق بیندازد اما معتقدم کشورهای پیگر کننده این جریان باید بیش از پیش پیگیری‌های لازم را انجام دهند و مذاکرات را هرچه زودتر به سر انجام برسانند.
آمریکا در عمل شورای امنیت را به رسمیت نمی شناسد
کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، گفت: اقدام امریکا بر خلاف قوانین بین الملل است، در حقیقت یک نوع تجاوز آشکار به حاکمیت دولت سوریه انجام گرفته است. کمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده مردم تفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امریکایی ها می بایست از طریق شورای امنیت و تصویب قطعنامه ای مسائل خود را پیگیری کنند، تصریح کرد: شورای امنیت می بایست حمله شیمیایی سوریه را بررسی می کرد و پس از آن آمریکا تصمیم گیری می کرد، حمله موشکی یکباره آمریکا به سوریه تنها موجبات خوشحالی دشمنان بشاراسد یعنی کشورهای عربی و اسرائیل شد. وی افزود: اقدام آمریکا به معنی نادیده گرفتن افکارعمومی جهان و جهانیان است، به نوعی که ابهاماتی پیرامون تدوین این استراتژی اشتباه و مقابله با تروریسم را به وجود آورد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آمریکایی ها خلاف قوانین بین المللی اقدام به تجاوزی آشکار کردند بنابراین این اقدام را محکوم می کنیم.
حمله به سوریه نشان از دروغگویی آمریکا در مقابله با تروریسم است
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، گفت: حمله موشکی آمریکا یک اقدام متجاوزانه بود که در قالب حمله موشکی صورت گرفت، در حقیقت این اقدام دخالت در امور کشور و حمله متجاوزانه محسوب می شود. سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حمله موشکی از سوی کشوری انجام گرفته که مدعی مقابله با تروریسم است، این کشورها از تروریست حمایت نظامی، تسلیحاتی و پشتیبانی کرده و در نهایت به کشور سوریه هم حمله موشکی کردند. وی تاکید کرد: حمله موشکی آمریکایی ها به سوریه نشان دهنده دروغ گویی در مقابله با تروریسم دارد، بنابراین نه تنها به دنبال مقابله با تروریسم نیستند بلکه به دنبال تامین منافع خود هستند به نوعی که در این راستا از آنها حمایت هم می کنند. نقوی یادآور شد: این حمله موشکی به سوریه از سوی دیگر عدم پایبندی امریکایی ها به قوانین بین المللی و عدم رعایت حقوق سایر کشورها را نشان داد، امریکا حتی حقوق کنوانسیون های بین المللی را زیر پا گذاشته و اقدام به حمله به سایر کشورها کرده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارتش آمریکا یک ارتش تروریستی و متجاوز گرانه است، این حمله موشکی به سوریه نیز این مسئله را اثبات کرد.



کد مطلب: 68046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *