۱
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۱
اصولگرایان معتدل از روحانی حمایت می کنند

طیف اصولگرایان معتدل در مقابل کاندیداهای اصولگرا

جریان اصولگرایی این بار به طور همه جانبه حامی کاندیداهای وابسته به این طیف نیست و این امر می تواند کار کاندیداهای اصولگرا را در انتخابات آتی مشکل کند. چرا که اعتدال گرایان سرشناس جریان اصولگرا طی سالهای اخیر حامی روحانی بوده اند و اکنون نیز به جای حمایت از کاندیداهای اصولگرا سکوت کرده اند.
طیف اصولگرایان معتدل در مقابل کاندیداهای اصولگرا
جریان اصولگرایی این بار به طور همه جانبه حامی کاندیداهای وابسته به این طیف نیست و این امر می تواند کار کاندیداهای اصولگرا را در انتخابات آتی مشکل کند. چرا که اعتدال گرایان سرشناس جریان اصولگرا طی سالهای اخیر حامی روحانی بوده اند و اکنون نیز به جای حمایت از کاندیداهای اصولگرا سکوت کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل در حمایت از روحانی، یکی از نشانه های فاصله طیفی از اصولگرایان از کاندیداهای فعلی آن جریان است. روز یکشنبه خبری مبنی بر تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل در انتخابات ریاست جمهوی دوازدهم برای حمایت از حسن روحانی منتشر شد. در متن خبر آمده بود که «این جبهه که قرار است در انتخابات پیش رو از کاندیداتوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی حمایت کند، متشکل از شورای عالی به عضویت حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، سیدرضا اکرمی و کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین مجلس است و هیأت اجرایی این جبهه نیز شامل مجموعه‌ای از اصولگرایان معتدل از جمله بهروز نعمتی، عباسپور تهرانی، سیدشهاب‌الدین صدر و... است.» اما ساعتی بعد از انتشار این خبر دفتر ناطق نوری اعلام کرد که «وی در هیچ تشکل، جبهه، گروه یا حزبی عضویت نداشته و دیدار افراد و اعضای تشکل‌های مختلف با ایشان، ‌صرفا جنبه ملاقات و تبادل نظر در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارد.»
هرچند تشکیل این جبهه، بدون حضور ناطق نوری صورت گرفته اما با این حال، پیام روشنی برای رقبای اصولگرای روحانی دارد و آن این که آنها مقابل دولت، تنها هستند! هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس می گوید: تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل می تواند موج جدیدی در حمایت از آقای روحانی ایجاد کند و از هفته آینده نیز افراد بیشتری جذب این جبهه خواهند شد.» هرچند شیخ نور عضو این تشکل نیست اما این مساله تغییری در این واقعیت ایجاد نمی کند که بزرگان جریان معتدل اصولگرا راه خود را از همراهان قدیمی خود جدا کرده اند.
اصولگرایی سال ها بود که با نام ناطق نوری شناخته می شد اما بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد و بالا آمدن جریان پایداری و پس از ماجراي مناظره‎هاي 88 که به او تاخته شد اما فرصتي براي دفاع نيافت؛ از این جریان فاصله گرفت. ناطق نوری در سال 92 با دفاع تمام قد از روحانی قهر خود با اصولگرایی را علنی کرد و در اين چهارسال هم هرگاه دلواپسان دولت را تخریب می کردند حجت الاسلام ناطق نوري به ميدان آمد و از دولت يازدهم و رئيسش حمايت کرد. از شروع زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری حجت السلام ناطق نوری سکوت پیشه کرده است. سکوتی
حجت اسلام ناطق نوری در تمام این چهار سال از تدبیر روحانی دفاع کرده است . شهريور سال گذشته پيش از آنکه تنور انتخابات روشن شود گفته بود «گزینه‌ای جز حسن روحانی در نظر ندارم»؛ اواخر فروردين ماه سال جاري نيز در ديدار با اعضاي جمعيت حاميان مردم تاکید کرد که «رئیس جمهور بهتر است دوره ۸ ساله خود را طی کند تا بتواند کارهایی که مانده است را تمام کند. ضمن اینکه به اعتقاد من، آقاي روحانی موفق بوده و از این رو در انتخابات از او حمایت می کنم.»
که شاید به نفع دولت نباشد اما قطعا به ضرر رقبای حسن روحانی است.
در انتخابات پیش رو جبهه اصولگرا سه کاندیدای شاخص دارد اما بزرگان معتدل این جریان تا به حال از هیچ یک از این افراد حمایت نکرده اند. این درحالی است که افراد حامی دولت در هر دو جریان پرشمارند.
حجت اسلام ناطق نوری در تمام این چهار سال از تدبیر روحانی دفاع کرده است . شهريور سال گذشته پيش از آنکه تنور انتخابات روشن شود گفته بود «گزینه‌ای جز حسن روحانی در نظر ندارم»؛ اواخر فروردين ماه سال جاري نيز در ديدار با اعضاي جمعيت حاميان مردم تاکید کرد که «رئیس جمهور بهتر است دوره ۸ ساله خود را طی کند تا بتواند کارهایی که مانده است را تمام کند. ضمن اینکه به اعتقاد من، آقاي روحانی موفق بوده و از این رو در انتخابات از او حمایت می کنم.» اما شیخ نور تنها اصولگرای حامی روحانی نیست.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی چهره شاخص دیگری از همین جریان است که حامی سیاست دولت تدبیر و امید است. لاریجانی چه آنجا که با گفتن این جمله که « نظام تصمیم درستی در مورد مسئله هسته‌ای گرفت و در این مقطع این یک تصمیم استراتژیک بود و موضوع هسته‌ای مسئله ای نبود که به یک باره در مقابل نظام باشد و کشور در مقابل عمل انجام شده باشد بلکه مسیری که در این باره طی شد با یک درک درست از شرایط و تحقیق و بررسی های فراوان همراه بود.» حمایت خود را از سیاست خارجی دولت نشان داد و چه آنجا که در خصوص انتخابات سال ۹۶ گفت «خیلی این احتمال را قوی نمی‌بینم که دکتر روحانی اولین رئیس جمهور تک دوره ای ایران باشد. آقای روحانی روی هم رفته در مسیر درستی در حال حرکت است» اعتمادش را به دولت روحانی نشان داده است. لاریجانی در ماجرای تصویب برجام و قراردادهای نفتی نیز امیدش را به تدبیر دولت روحانی از دست نداد و به کابینه اعتماد کرد و حاضر به همراهی با هم مسلکان سابق خود نشد.
محمدرضا باهنر هم چهره دیگری از اصولگراهاست که در حال تغییر مسیر از راست به چپ است. باهنر هم مانند لاریجانی برجام را از موفقیت های دولت می داند و معتقد است «در مجموع در برجام ما ضرر نکردیم بلکه سود بردیم» و بر خلاف دلواپسان معتقد می گوید: «دولت در سه سال گذشته با وجود تنگناها و سختی ها در زمینه کنترل تورم در کشور اقدامات مهمی انجام داد ، باید به دولت کمک کرد تا در کنار کنترل تورم پروژه های نیمه تمام را به سرانجام برساند.»
بدین ترتیب به نظر می رسد رقبای روحانی در انتخابات، در بین اصولگرایان معتدل، پشتیبانی ندارند و بزرگترین حامی آنها در انتخابات، اعضای کابینه شکست خورده احمدی نژاد شده است.
کد مطلب: 69151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *