۰
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۶
شعارهای مارین لوپن و امانوئل مکرون بازنویسی می‌شود

تغییر نقاب در انتخابات فرانسه

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد. هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات نتوانند در دور نخست اکثریت آرا را کسب کنند. از میان یازده نامزد ریاست‌جمهوری، مارین لوپن و امانوئل مکرون به دور دوم که در هفتم ماه می‌ برگزار خواهد شد راه یافتند.
تغییر نقاب در انتخابات فرانسه
انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد. هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات نتوانند در دور نخست اکثریت آرا را کسب کنند. از میان یازده نامزد ریاست‌جمهوری، مارین لوپن و امانوئل مکرون به دور دوم که در هفتم ماه می‌ برگزار خواهد شد راه یافتند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مارین لوپن ۴۸ ساله آخرین فرزند خانواده «لو پن» و رهبر جبهه ملی فرانسه، می‌خواهد برای نخستین بار حزبش را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری کند. این کاندیدای نئوناسیونالیست انگشت روی نارضایتی مردم فرانسه از مهاجران و نظام اتحادیه اروپایی گذاشته است.
دختریاغی فرانسه برای دور دوم برنامه‌های خود را تغییر داده است. در پوستر خانم لوپن، کتابخانه پشت سر و میزی که بر آن نشسته دکوری است مناسب برای کسی که خود را وکیل مردم فرانسه می‌خواند. آن لبخند محو و نگاه حالا مهربان شده مارین لوپن با چهره قاطع همیشگی او شباهت چندانی ندارد. او چهره زنی پرمشغله و زنی دلسوز را پیدا کرده که به گفته خودش برای فرانسه مادری می‌کند.
مارین لوپن تنها ساعاتی بعد از راه یابی به دور دوم انتخابات اعلام کرد که از رهبری حزب جبهه ملی کناره گیری می‌کند. حزبی با عقاید راست‌افراطی که بدون نام لوپن در هیچ جای جهان شناخته شده نیست. حرکتی تاکتیکی که از سوی خانم لوپن که هم او را حداقل در ظاهر از گذشته پرجنجال حزب ( اتهام‌های یهودی ستیزی، اسلام هراسی و نژادپرستی) جدا می‌کند و هم می‌تواند او را زنی مستقل در مقابل مردی دست پرورده سیستم نشان دهد. مارین لوپن از صبح پیروزی در دور اول ، وقتش را در بازارهای محلی و کارگران پرمشکل گذرانده تا خود را نامزدی نزدیک به مردم نشان دهد.
براساس گزارش بی بی سی، اگر تمام کسانی که گفته‌اند دور دوم از حب میانه روی یا بغض افراطی‌ها به پای صندوق می‌آیند به قولشان عمل کنند کار مارین لوپن تمام است. اما کافی است یک سوم این افراد زیر حرفشان بزنند تا مصائب مکرون جدی شود. سرژ گلَم ریاضی دانی است که این احتمال را حساب کرده. او می‌گوید اگر ۹۰ درصد کسانی که گفته‌اند به مارین لوپن رای می‌دهند پای صندوق بیایند آن وقت امانوئل مکرون نیاز دارد تا دستکم ۶۶ درصد طرفدارانش را در حوزه‌های رای ببیند. چون در غیر این صورت مارین لوپن رئیس جمهور است.
این محقق فرانسوی می‌گوید پاشنه آشیل مکرون همین بدقولی‌های روز انتخابات است. این را بگذارید کنار این که برای بسیاری رای به مکرون تنها برای سد کردن راه لوپن به الیزه است. این رای دهندگان هیچ نوع نزدیکی با برنامه‌های مکرون احساس نمی‌کنند و تنها او را قرص تلخ بزرگی می‌بینند که برای مقابله با راست افراطی باید بلعید.
تا روز انتخابات مارین لوپن سعی می‌کند نشان دهد که خوردن این قرص بی‌دلیل است. تلاش می‌کند تا ماسک پرجنجال گذشته را کنار بگذارد و به رای‌دهندگان امانوئل مکرون بگوید دلیلی ندارد که روز تعطیل را در حوزه‌های رای گیری بگذرانید.
ضد حمله مکرون
طبق نظرسنجی‌ها، امانوئل مکرون ۳۹ ساله رقیب سرسخت مارین‌ لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه خواهد بود. او این شانس را دارد که با شکست لوپن، جوان‌ترین رییس‌جمهور این کشور باشد. اوج‌گیری چشم‌گیر مکرون در حالی اتفاق افتاده است که او هیچ پیشینه سیاسی قدرتمندی ندارد؛ هیچ‌وقت نماینده پارلمان نبوده و برای اولین بار وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. او یک‌سال پیش از کاندیداتوری، در ژانویه ۲۰۱۶ جنبشی موسوم به «به پیش» را با شعار «نه راست، نه چپ» پایه‌گذاری کرد که باعث تضعیف موقعیتش میان سوسیالیست‌ها شد. او البته از سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر اقتصاد فرانسوا اولاند در کابینه دولت حضور داشت و پیش از آن‌ هم، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور فرانسه بود. وی در پوستر انتخاباتی خود تلاش کرده است میانه روی خود را به شکلی ناملموس به رخ همه بکشد.
مکرون با علم به احتمالات دست به کار شده است تا قسمتی از آرای خاکستری مارین لوپن را کسب کند.امانوئل مکرون، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به بی بی سی گفته است که اتحادیه اروپا یا باید اصلاحاتی را پذیرا باشد یا درغیر این صورت با احتمال «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) روبرو شود. خروج بریتانیا از این اتحادیه به «برگزیت» مشهور شد.
مکرون گفته است که «من طرفدار (اتحادیه) اروپا هستم. در طول مبارزات و تبلیغات انتخاباتی بر ارزش‌ها و سیاست‌های اروپایی تاکید کردم چرا که عقیده دارم این نکات برای مردم فرانسه و موقعیت کشور در دنیا اهمیت دارداما در عین حال، باید وضعیت را ببینیم، به مردم گوش دهیم. به این نکته توجه کنیم که آنها بسیار خشمگین هستند؛ چرا که ناکارآمدی اتحادیه اروپا دیگر قابل ادامه نیست.»
او افزود: «تعهد من، پس از انتخاب شدنم (به عنوان رئیس جمهور فرانسه) این خواهد بود که همزمان اصلاح عمیق اتحادیه اروپا و پروژه‌های اروپایی را به پیش ببرم.»
آقای مکرون گفت که اگر او بخواهد اجازه دهد که این اتحادیه بدینگونه عمل کند، چنین اقدامی‌ «خیانت» خواهد بود.
برتری شصت تایی
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «امانوئل مکرون» پیشتاز دور نخست انتخابات 2017 ریاست‌جمهوری فرانسه، در دور دوم نیز با اختلاف بالا و کسب 59 درصد آراء، بر «مارین لوپن» غلبه می‌کند و به کاخ الیزه راه می‌یابد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در دور دوم انتخابات که 17 اردیبهشت جاری برگزار می‌شود، مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی تنها 41 درصد آرا را از آن خود می‌کند.
در این چارچوب، امانوئل مکرون میانه رو از حزب «در حرکت» می‌تواند روی اکثریت قابل توجهی از حامیان سوسیالیست‌ها یعنی 71 درصد رای دهندگانی که در دور نخست انتخابات به «بنوا آمون» رای داده اند، حساب کند.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که 41 درصد هواداران «ژان لوک ملانشون» در دور نخست انتخابات، در دور دوم به مکرون نامزد جوان رای می‌دهند.
این در حالی است که فقط 18 درصد حامیان ملانشون در دور نخست، اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در دوم به جمع حامیان مارین لوپن بپیوندند و 41 درصد رای سفید به صندوق‌ها می‌اندازند.
در میان هواداران «فرانسوا فیون» جمهوریخواه نیز 41 درصد اظهار کردند که به مکرون، 26 درصد به لوپن و 33 درصد رای سفید می‌دهند.
در این میان، مارین لوپن می‌تواند روی نزدیک به نیمی‌از (46 درصد) رای هواداران «نیکولا دوپون انیان» حساب کند و 33 درصد هواداران این نامزد شکست خورده در دور نخست، رای سفید به صندوق می‌اندازند.
به گزارش ایرنا، در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز یکشنبه هفته گذشته 3 اردیبهشت برگزار شد، «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 75/23 و53/21 درصد آرا را کسب کردند و به دور دوم انتخابات که روز 17 اردیبهشت برگزار می‌شود، راه یافتند.
گزارش : علی ودایع

کد مطلب: 69237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *