۱
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۹
در گفت و گو با چند کارآفرین و مدیر موفق مطرح شد:

5 نکته برای حفظ تعادل بین کار و زندگی

یکی از مهم ترین چالش‌هایی که همواره کارآفرینان به آن اشاره می‌کنند، سختی برقراری تعادل و هماهنگی بین زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی‌شان است. کار کردن و اشتغال به امور حرفه‌ای گاهی آنچنان مشکل و زمان‌بر می‌شود که روابط و حتی سلامت جسمی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
5 نکته برای حفظ تعادل بین کار و زندگی
یکی از مهم ترین چالش‌هایی که همواره کارآفرینان به آن اشاره می‌کنند، سختی برقراری تعادل و هماهنگی بین زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی‌شان است. کار کردن و اشتغال به امور حرفه‌ای گاهی آنچنان مشکل و زمان‌بر می‌شود که روابط و حتی سلامت جسمی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سویی توجه و تمرکز زیاد بر روی اوقات شخصی باعث می‌شود که فرصت‌های رقابت با رقبا را از دست داد. اما برای برقراری تعادل بین کار و خانواده همیشه حد وسطی وجود دارد. با تعدادی از کارآفرینان و مدیران ارشد در این‌باره صحبت کرده‌ایم و تجربیات آنها را پرسیده‌ایم.
پاتریک ریولوین، مدیرعامل و مؤسس شرکت 99دیزاین می گوید: مفهوم توازن برای هر کس متفاوت است. شما باید آن را در زمان و مکان متناسب با شرایط خود بیابید. شرکت ما دفاتر متعددی در سراسر جهان دارد، از این‌رو اگر من به خودم اجازه بدهم باید در تمام طول روز مشغول کار باشم. در عوض من برنامه کاری خود را به بهترین نحوی که می‌توانم تنظیم می‌کنم و همه چیز را به گونه‌ای انتخاب می‌کنم که برای بهترین و مفیدترین برنامه کاری را داشته باشم. صبح‌ها بعد از اینکه از خواب بیدار می‌شوم، تماس‌های کاری خود را در بین ساعت 6 تا 8 انجام می‌دهم. سپس با فرزندانم صبحانه می‌خورم و قبل از رفتن به دفتر کار آنها را به مدرسه می‌رسانم. در انتهای روز، من به خانه می‌آیم، بچه‌ها را برای خوابیدن آماده می‌کنم و با آنها همراهی می‌کنم. بعد از خوابیدن آنها، باز هم تا ساعاتی مشغول کار کردن می‌شوم. تعادل برای من هر روز در حال تغییراتی است، و البته این از نظر من خوب است.
قوانین تعادل را فراموش کنید
مفهوم تعادل بین کار و زندگی نشان می‌دهد که این دو می‌توانند و باید با یکدیگر در توازن و تعادل باشند. در نظر گرفتن یکپارچگی و هماهنگی بین عناصر مختلف زندگی به عنوان یک هدف، می‌تواند موجب توسعه و بهبود سبک زندگی افراد شود.
کالی یاست، مؤسس و مدیر عامل شرکت گروه فلکس استراتژی می گوید: جریان کار مانند رودخانه دارای جذر و مد است. زمان‌هایی است که شما مشغله زیادی دارید و زمان‌هایی نیز هست که به آن اندازه مشغول نیستید. این فرایند همواره در حال تغییر است. همگی ما دارای مجموعه‌های کاملاً متفاوتی از واقعیت‌ها و اولویت‌های کاری و شخصی هستیم. به طور طبیعی، اینکه چگونه این دو حوزه می‌توانند با یکدیگر متناسب شوند برای هر شخصی فرق می‌کند. از این نظر ما مانند دانه‌های برف هستیم. شما نمی‌توانید ترکیب یکسانی از واقعیت‌های کاری و شخصی را در دو شخص متفاوت ببینید. هر یک از ما می‌تواند به گونه‌ای شخصی‌سازی شده بهینه‌سازی متناسب با سبک زندگی خود را بیابد. این معادله برای هر یک از ما متفاوت خواهد بود.
نیل گریمر از بنیان‌گذاران و مدیر عامل پلام ارگانیکز می گوید: چه شما یک کارآفرین باشید و کسب و کاری را خودتان به راه انداخته باشید یا برای شخص دیگری کار کنید؛ کار گستره بزرگی در زندگی شما دارد. اگر کار در زندگی شما چنین جایگاهی ندارد، پس شما همیشه در حال سبک سنگین کردن بین کار و زندگی شخصی هستید و بین این دو تعادل برقرار کرده‌اید. جمله‌ای هست که می‌گوید؛ «آنچه که هستی را نمایش بده». نباید بین آنچه که کارکنان ما در داخل دفتر هستند، با آنچه که آنها در خارج از دفتر هستند، جدایی باشد. در واقع همه اینها درباره احساسات است. هر یک از ما فرصت اینکه زندگی پر از شور و اشتیاقی را داشته باشیم، دارد. ما فقط لازم داریم که بر روی شناسایی آنچه که ما را از خودمان جدا می‌کند، وقت بگذاریم.
اهرم فناوری
اگر از تکنولوژی به صورت بهینه استفاده شود، تکنولوژی می‌تواند استراتژی‌های شخصی و حرفه‌ای شما را مانند برنامه‌ریزی برای کار و شغل، همکاری با همکاران و مدیریرت پروژه را آسان‌تر کند.
مارک دیانا، مدیر عامل و مؤسس شرکت مانی تیپز و شریک سرمایه‌گذار شرکت استالی می گوید: تجارت‌های من در نواحی مختلف و در محدوده‌های زمانی گوناگون گسترش یافته است. بنابراین برای کنترل امور کاری در زندگی شخصی؛ تکنولوژی برای من بسیار حیاتی است. من واقعا به استفاده از بردهای مدیریتی مانند «ترلو» و«جیرا» که به اولویت‌بندی زمانی تصمیم‌ها کمک می‌کند علاقه‌مند هستم. محیط‌های به اشتراک‌گذاری زمان بندی مانند اسکایپ شیر، گو تو میتینگ و جوین می نیز کمک کننده‌های مفیدی هستند، به عنوان پرونده‌ها، سخنرانی‌ها و اسپریذ شیت‌های مشترک. من از تمامی این ابزارها برای بهبود ارتباط استفاده می‌کنم که منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر در شرکت می‌شوند.
گای گاناراتنه از بنیان‌گذاران استوری گامی هم می گوید: من از نرم‌افزار ردیابی زمان به منظور بررسی اینکه چقدر زمان و انرژی روی کاری که انجام می‌دهم صرف می‌کنم، بهره می‌گیرم. من دریافته ام که در چه بازه‌های زمانی بهتر کار خواهم کرد. از این طریق متوجه می‌شوم که ماه به ماه میدانم چقدر زمان برای پیشرفت کردن، مدیریت پروژه و فعالیت‌ها در روزهای مشخص صرف کرده‌ام. این اطلاعات همچنین به من می‌گویند چقدر زمان برای انجام سایر کارها مانند مراقبت و رسیدگی به خودم اختصاص نمی‌دهم. می‌دانم که این راهکار ممکن است که برای همه مناسب نباشد، اما تکنولوژی باعث می‌شود که من کارهایم را بهتر مدیریت کنم.
خودخواه باشید
کیت ویلر از بنیان‌گذاران و مدیر عامل درینک مپل و قهرمان شش دوره از مسابقات سه گانه می گوید: یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید زیادی در کار غرق نشده‌اید و در عین حال در بهترین حالت عملکردی خود هستید، آن است که شدیداً از زمانی که به کارهای شخصی اختصاص می‌دهید، محافظت کنید. این بدین معناست که تعطیلات را برنامه‌ریزی و اولویت‌دهی کنید و ورزش منظم و بعضی از اشکال شارژ کردن دوباره ذهن را انجام دهید. مهم نیست در میانه چه کاری هستید؛ زمانی را برای ورزش و مدیتیشن اختصاص دهید. من دوست دارم صبح‌ها زود بیدارشوم و قبل از اینکه روز شروع شود و کارهای روزمره هجوم بیاورند زمانی را برای این کارها بگذارم. اگر بگویید بعداً انجام خواهم داد هیچ‌گاه این وعده عملی نخواهد شد.
دان نادو از مؤسسان آی ام المنتالپ و مدیر و مؤسس وونک می گوید: وقتی یک شرکت را بنیان می‌گذارید، نمی‌توانید روی چیز دیگری تمرکز کنید. گاهی کار کردن به تنهایی در یک اتاق حس انجام کار بیهوده‌ای را به شما می‌دهد، این مسأله می‌تواند باعث کلافگی شود. تحت این شرایط بهتر است خودتان را مجبور به انجام کار دیگری کنید تا از بخش دیگری از مغزتان استفاده کنید و روی کاری با شدت یکسان تمرکز کنید. برای من نواختن «بانجو» (نوعی ساز زهی اسپانیایی) و بازی کردن «کراوماگا» که نوعی مبارزه است، از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد. وقتی موسیقی می‌نوازم باید خیلی روی نت‌ها و ابزار موسیقی تمرکز کنم، در این حالت انتخابی برای فکر کردن به هیچ چیز دیگری ندارم. چون اگر تمرکزم را از دست بدهم، آهنگ خراب می‌شود وحشتناک و اگر در مبارزه تمرکزم را از دست بدهم یک ضربه به صورتم می‌خورد.
استیون رایس مدیر منابع انسانی بنیاد بیل و ملیندا گیتس می گوید: در طول سال‌ها تحقیقات شگرفی انجام شده است که نشان می‌دهد، افرادی که از جدول برنامه‌ریزی فعالیت‌های کاری خودشان، زمان می‌دزدند، توانایی زیادی برای عمل کردن و همکاری تا بیشترین حد را دارند. بسیاری از راهکارهای سنتی برای تعطیلات و مرخصی استعلاجی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد، زیرا افراد را مجبور می‌کنند که سر کار نرفتن خود را به هر طریقی توجیه کنند و بیان کنند که چرا سر کار نرفته‌اند. مکالمه بین کارمند و مدیر مهم‌ترین ارتباطی است که افراد در شرکت‌ها دارند. برداشتن سدها به منظور باز کردن راه ارتباط و برقرای ارتباط بر اساس سیاست‌ها راهی است که از طریق آن می‌توان محیط کاری را پربازده تر کرد. تعطیلات و سیاست‌های مربوط به مرخصی استعلاجی که محدود به تعداد روزهای مشخصی هستند، یکی از مثال‌های سدهای ساختگی است که به وجود می‌آید و می‌تواند کارمندان و مدیرانشان را از داشتن روابطی مشترک باز دارد.
از نیروهای خارج از سازمانی استفاده کنید
وقتی که بیش از حد کار کرده‌اید و زیادی خسته هستید به راحتی درگیر دنیای ذهنی خود خواهید شد. برای مبارزه با این مسأله اموری که به نظر شما راضی کننده نیستند را به خارج از سازمان منتقل کنید و به دوستان و افراد حاضر در شبکه حرفه‌ای‌تان برای راهنمایی و حمایت رجوع کنید.
دونا لوین، از بنیانگذاران و نائب رییس راه‌حل‌های جهانی در محیط کار معتقد است: شما نیاز دارید اموری که در آن مهارت نداریر را به خارج از سازمان منتقل کنید. من عاشق یک خانه تمیز هستم اما تمیز کردن در توان من نیست، همین امر در خرید خواربار و کارهای شستشوی روزمره نیز صادق است. بنابراین من، همسرم و پرستارها و سایر افراد را برای کمک به این موضوع دارم. وقتی زمان آزاد دارم نمی‌خواهم مشغول انجام این کارها باشم، ترجیح میدهم از آن برای خلق لحظات ماندگار با کودکانم استفاده کنم، حتی اگر این لحظات برای فرزندانم پر معنی نباشند.
سوزان مک کین کلر بنیانگذار و مدیر عامل بیلد می گوید: داشتن یک همکار که مانند یک یار پاسخگو و حمایتگر باشد، واقعاً مهم است. این فرد می‌تواند یک همکار یا یک دوست باشد. زمانی که باید برای جلسه پیشاهنگی دخترم داوطلب می‌شدم و یا در گروه کنسرت پسرم حضور پیدا کنم یا برای یک شام شبانه با همسرم وقت داشته باشم؛ این یار مرا در انجام این تعهدات به عنوان یک فرشته نجات حمایت می‌کند. من تقریباً تمام کارهایی که به آنها متعهد هستم، را باید انجام بدهم و برایشان حاضر باشم. این فرد کمک می‌کند که به بهترین نحو آنها را انجام دهم و بخشی از وظایف کاری شرکت را بر عهده می‌گرفت.
اولویت‌بندی کنید
چه کارهای شخصی و چه کارهای حرفه‌ای، به صورت یکسان خلق نشده‌اند. هر چه زودتر بر روی مهم‌ترین‌ها تمرکز کنید، آنها را بهتر انجام خواهید داد.
جوانا استروبر، از بنیان‌گذاران و مؤسسان کوربو هلت می گوید: برای من یکپارچه‌سازی کار و زندگی تنها بر اساس تمرکز بر روی مسائلی است که هم در محیط کار و هم در منزل اهمیت دارند. در محل کار، ممکن است به این معنی باشد که حتماً باید به ضرب‌الاجل‌های مقرر رسیدگی کنم و یا با یک شریک کاری مهم قرار نهار داشته باشم و یا اگر به یک سفر کاری می‌روم، باید مطمئن شوم که واقعاً مهم و ضروری است. این موضوع در منزل ممکن است به این معنی باشد که مطمئن شوم فرزندانم تکالیفشان را انجام داده‌اند. مطمئن شدن از اینکه فرزندانم شام خورده‌اند از اولویت بالایی برخوردار است گرچه شام‌شان ممکن است همیشه خانگی و یا سر وقت نباشد. اگر به درستی اولویت‌بندی ‌کنید، مطمئن خواهید شد هیچ یک از این مهمترین‌ها از قلم نمی‌افتد.
کیمبرلی اینسکیپ، رئیس و مسئول فرهنگی کابی معتقد است: به عنوان یک کار آفرین، دوست دارم بگویم که هر کاری هزینه‌ای دارد، خواه ناخواه انتخاب می‌کنم که پنجمین فنجان قهوه ام را بنوشم، چیزی در دهانم بگذارم و یا اینکه نوع خاصی از کاری را نسبت به نوع دیگری انتخاب کنم. اگر شما می‌توانید زندگی کنید در حالی که تشخیص دهید که هر چیز چه هزینه‌ای دارد و در هر قدم از راهتان از خودتان بپرسید که آیا مایل به پرداخت آن هزینه‌ها هستید یا نه، این امر به شما اجازه می‌دهد که به مسائلی که بیشترین اهمیت را دارند، آگاه باشید. گاهی این انتخاب‌ها باعث می‌شود که با خستگی زیاد در رختخواب بیفتید، اما از طرفی به این معنا نیز هست که شما مسئول انتخاب‌هایی که می‎کنید هستید.
مت ویلانو
ترجمه : سمیه دالوند
کد مطلب: 69716
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *