۰
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۷
رهبران آلمان و فرانسه علیه ترامپ موضع‌گیری کردند

طغیان اروپایی علیه آمریکا

اتحادیه اروپایی برای بقا چاره‌ای جز جدال با واشنگتن ندارد. «دونالدترامپ» در جریان حضور در میان رهبران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نشست سران غول‌های صنعتی جی7 به گونه‌ای رفتار کرد که طغیان قاره سبز علیه آمریکا زودتر از پیش‌بینی‌ها لمس شود.
طغیان اروپایی علیه آمریکا
اتحادیه اروپایی برای بقا چاره‌ای جز جدال با واشنگتن ندارد. «دونالدترامپ» در جریان حضور در میان رهبران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نشست سران غول‌های صنعتی جی7 به گونه‌ای رفتار کرد که طغیان قاره سبز علیه آمریکا زودتر از پیش‌بینی‌ها لمس شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ترامپ پس از بازگشت، سفر خودر را «موفقیتی تمام‌عیار» توصیف کرد و گفت «هفته‌ای تاریخی» را تجربه کرده است.با این حال شماری از تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر روابط اروپا و ایالات متحده دستخوش تحولاتی شده‌است. استفان بیرلینگ، کارشناس روابط اروپا و آمریکا در دانشگاه آلمانی رگنسبورگ، به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفته است «پس از مراسم تحلیف همه در اروپا امیدوار بودند که ترامپ میانه‌روی در پیش گرفته و به موقعیت گروه هفت و ناتو اهمیت خواهد داد. اما دقیقا برعکس آن رخ داده‌است».
سران کشورهای هفت اقتصاد بزرگ جهان، در جریان دیدار در ایتالیا موفق نشدند در مورد اجرای توافق مقابله با تغییرات اقلیمی در پاریس، به توافق کاملی برسند. در حالی که بین آن‌ها بر سر داد و ستد اقتصادی و مسئله پناهجویان نیز شکاف و اختلاف بروز کرده‌است.
در جریان دیدار ترامپ با سران و مقام‌های اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از آلمان به‌خاطر بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها و بودجه نظامی، انتقاد کرده‌است. بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا از وضعیت صادرات خودروی آلمان نیز انتقاد کرده‌است.
ضرب شست مکرون به ترامپ
منهای انتقادات بی‌سابقه رئیس‌جمهوری آمریکا، رفتارهای توهین آمیز ترامپ آنچنان به چشم همه آمده است که رسانه‌های اروپایی به تحلیل زبان بدن و نوع واکنش رهبران اروپایی در تقابل با رئیس‌جمهوری آمریکا می‌پردازند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با «لو ژورنال دو دیمانش» تاکید کرد، دست دادن معروفش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که موجب شد دست او تغییر رنگ داده و سفید شود، در واقع لحظه تصمیم‌گیری بوده و می‌خواسته نشان دهد فردی نیست که به راحتی بتوان بر او غلبه یا نفوذ کرد.
مکرون بیان داشت که «دست دادنم با او، بدون غرض نبود. باید کاری می‌کردم که نشان دهم فردی نیستم که سازش‌های کوچک حتی به صورت نمادین هم انجام دهم.» نکته جالب اینجاست که دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه تایید کرد که گفت‌وگوی مکرون با این روزنامه صحیح منتشر شده است.
مکرون و ترامپ اولین بار پنج‌شنبه گذشته پیش از آغاز اجلاس ناتو در بروکسل دیدار کردند. دست دادن آن دو به قدری طولانی و محکم بود که دست‌هایشان سفید شد و فک‌هایشان را فشار می‌دادند اما این رئیس‌جمهوری فرانسه بود که اوضاع را کنترل کرد و چند ثانیه بیشتر دست ترامپ را فشرد.
می توان گفت که اقدام مکرون در واقع واکنشی پیشگیرانه به یکی از رفتارهای نامناسب رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. ترامپ همواره در دیدار با سران جهان، آنها را با دست دادن عجیب خودش به چالش می‌کشد؛ دست دادن طولانی و محکم و حتی کشیدن دست آنها رفتاری است که دور از چشم رسانه‌ها نمانده است. به عنوان نمونه، او در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید،‌ دست او را ۱۹ ثانیه با جدیت فشرد و آبه را آزار داد اما مکرون این وضع را تحمل نکرد و ضرب شست خود را نشان داد.
نگاه مرکل به سرنوشت اروپایی
آلمان‌ها هم که خار چشم یکه تازی آمریکا هستند علنی تر از فرانسوی‌ها ، دونالد ترامپ را به چالش کشیدند.
آنگلا مرکلمی‌گوید با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده، اروپا دیگر نمی‌تواند «به‌طور کامل متکی» به این دو کشور باشد و باید «سرنوشت» خود را در دست گیرد.
صدراعظم آلمان، در جریان یک کارزار انتخاباتی در آلمان، گفته است حفظ روابط دوستانه با متحدان اروپا؛ بریتانیا و آمریکا، اهمیت دارد، با این حال این قاره دیگر نمی‌تواند کاملا روی آن‌ها حساب کند: «زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام».
او ضمن استقبال از ریاست جمهوری مکرون در فرانسه و لزوم همکاری‌ها میان پاریس و برلین تاکید کرد که «ما اروپایی‌ها، باید به‌طور واقع خودمان سرنوشت خود را در دست گیریم».سخنان آنگلا مرکل با تشویق یک‌دقیقه‌ای کسانی که در جریان سخنرانی او حضور داشتند، روبه‌رو شده‌است.
نکته حائز اهمیت اینجاست که در آلمان به‌نظر می‌رسد رقبای سیاسی، در مورد رویکرد اروپا در پی انتخابات ایالات متحده، اختلاف نظر چندانی ندارد. مارتین شولتز، رهبر سوسیال‌دمکرات‌ها، رقبای اصلی حزب خانم مرکل در انتخابات پیش‌روی آن کشور، به شبکه «آ ار د» گفته‌است اروپا باید به اتحاد و همبستگی بیشتری برسد: «همکاری قوی‌تر بین کشورهای اروپایی، در همه سطوح، پاسخی به دونالد ترامپ خواهد بود».
گاردتهاجمی بروکسل
واقعیت امروز اتحادیه اروپایی این است که بروکسل پس از رهایی از کابوس «فرگزیت» با پیروزی امانوئل مکرون و شکست ملی گرایان در هلند چاره ای جز طغیان و یقه گیری از دونالد ترامپ ندارد. دونالد ترامپ که در ابتدای کار برای پیروزی برگزیت یقه پاره می کرد برای پیروزی «مارین لوپن» دختر یاغی فرانسه دست به هرکاری زد اما در نهایت شکست خورد.
بی اعتنایی تحقیر آمیزرهبران اروپایی در مقابل رفتار توهین آمیز ترامپ و مواضع تهاجمی آنگلا مرکل یا سخنان امانوئل مکرون نشان می دهد که اروپایی‌ها بی‌گدار و بدون برنامه‌ریزی به آب نزده اند. طبق راهبردی که اواخر اسفندماه در کاخ ورسای با حضور رهبران فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا تهیه و تنظیم شد ، اتحادیه اروپایی نقشی مستقل از آمریکا ایفا خواهد کرد. قطعا اروپایی‌ها در رفتار پرخاشگرانه ترامپ علیه ایران همراه نخواهند شد و در شورای امنیت برای واشنگتن هزینه ساز می شوند. بروکسل هزینه‌های طلاق لندن را تا 100میلیون یورو بالا برده است و قطعا از استقلال اسکاتلند حمایت خواهد کرد. اروپایی‌ها می خواهند درس تلخی به کت قرمزهای مغرور بدهند. وضع مالیات‌های سنگین در جنگ اقتصادی که قریب الوقوع میان آمریکا و قاره سبز به وقوع خواهد پیوست دور از ذهن نیست.
اتفاق بزرگ در جریان طغیان اروپایی این است که آنها ارتش قاره سبز را بنیان خواهند گذاشت و از حجم نیروهای خود در پیمان آتلانتیک شمالی خواهند کاست. تعطیلی یا حتی برخورد با دفاتر اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا سیا برای واشنگتن گران تمام می شود. در سایه این اختلافات ، نهادهای اطلاعاتی اروپایی به موازات تحقیقات پلیس فدارل آمریکا درباره عروسک‌های ماتریوشکای واشنگتن و رسوایی «کرملین گیت» خبرهایی را به رسانه‌ها درز خواهند داد. اتحادیه اروپایی برنامه منسجمی برای زمین زدن دونالد ترامپ تدارک دیده است.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 70829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *