۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
غافل‌گیری مجدد ترامپ توسط غول نفتی فرانسه

توتال: تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم

پاتریک پویانه مدیرعامل توتال گفته است که این شرکت نفتی فرانسوی حتی در صورتی که آمریکا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کند به قرارداد گازی چندمیلیارد دلاری امضاء شده با ایران متعهد خواهد ماند و از پروژه توسعه‌ای میدان عظیم پارس جنوبی خارج نخواهد شد.
توتال: تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم
پاتریک پویانه مدیرعامل توتال گفته است که این شرکت نفتی فرانسوی حتی در صورتی که آمریکا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کند به قرارداد گازی چندمیلیارد دلاری امضاء شده با ایران متعهد خواهد ماند و از پروژه توسعه‌ای میدان عظیم پارس جنوبی خارج نخواهد شد.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، مدیرعامل توتال که شرکت‌اش از زمستان سال گذشته تاکنون بارها استراتژی ضدبرجامی دونالد ترامپ را نادیده گرفت و به انعقاد تفاهم‌نامه و سپس قرارداد نهایی با ایران برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی اقدام نمود، این بار نیز خیلی زود با لحنی دیپلماتیک، بی‌اعتنایی خود به سیاست ضدبرجامی کاخ سفید را ابراز کرده است.
پاتریک پویانه گفته است که شرکت توتال تبعات هر تصمیمی که توسط ترامپ اخذ شود را بررسی می‌کند و اگر قوانینی وجود داشته باشد که این شرکت را به خروج از ایران ملزم سازد، از آن‌ها تبعیت خواهد کرد؛ با این حال اگر اتحادیه اروپا، چین و روسیه بر این باور باشند که توافق هسته‌ای می‌تواند ادامه یابد، توتال پروژه گازی فاز 11 پارس جنوبی را پیش خواهد بود.
مدیرعامل توتال گفته است که در صورتی که اتحادیه اروپا، چین و روسیه بر این نظر باشند که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و این توافق می‌تواند ادامه یابد، آن‌گاه آمریکا تنها می‌تواند به سراغ تحریم‌های یک‌جانبه برود. در واقع، مدیرعامل توتال اگرچه گفته است این شرکت تبعات تصمیم دولت آمریکا را بررسی می‌کند، اما پیشاپیش گفته که اگر تصمیم دولت ترامپ، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه باشد، این تصمیم نمی‌تواند مانعی برای حضور توتال در پروژه گازی ایران باشد.
برخی مقامات سیاسی اروپایی‌ در ماه‌های گذشته بر این نکته تأکید کرده‌اند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نمی‌تواند اثرات فراسرزمینی داشته باشد و بر شرکت‌های خارج از آمریکا که تابع قوانین داخلی آمریکا نیستند، اعمال شود. به نظر می‌رسد پاتریک پویانه صراحتاً به این استدلال اشاره کرده و احتمالاً وی حمایت دولت فرانسه و اتحادیه اروپا را نیز پشت سر خود می‌دیده که با این صراحت بر حضور در بازار ایران تأکید کرده است. معمولاً بنگاه‌های اقتصادی، در مقایسه با سیاست‌مداران، تحفظ و احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند تا بدین طریق مانع از آن شوند که سرمایه‌گذاری‌هایشان با ریسک بزرگی روبرو شود. مدیرعامل توتال، در ماه‌های گذشته چندان این تحفظ و احتیاط را به خرج نداده و این واقعیت، این احتمال را تقویت می‌کند که وی از حمایت سیاسی دولت فرانسه و اتحادیه اروپا در مقابل سیاست‌های ضدبرجامی و ضدایرانی ترامپ، اطمینان یافته است.
توتال، اولین شرکت اروپایی بود که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها در اوایل سال 2016، قرارداد واردات نفت از ایران امضاء کرد. این شرکت همچنین با امضای قرارداد 4.8 میلیارد دلاری با ایران، اولین شرکتی بود که تهدیدات دولت آمریکا را نادیده گرفت و حاضر به سرمایه‌گذاری سنگین در صنعت نفت و گاز ایران شد. توتال، همکاری‌های خود با ایران را در ماه‌های گذشته افزایش داده و سیگنال‌های ارسالی از طرف دولت دونالد ترامپ را نادیده گرفته است. این شرکت حتی برنامه دارد که در صنعت پتروشیمی ایران نیز سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر این برای توسعه بزرگ‌ترین میدان نفتی کشف‌شده در ایران در 30 سال گذشته، یعنی میدان نفتی آزادگان، یک تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران امضاء کرده است.
پاتریک پویانه در مصاحبه با «اینترنشنال اویل دیلی» گفته است که توتال مناقصات فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی را برگزار کرده اما قراردادهای مربوط به این مناقصات در اواخر سال جاری امضاء می‌شود. وی با لحنی دیپلماتیک گفته است که ریسک اندکی متوجه توتال است چرا که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باید تا آن موقع صورت گیرد و تا آن زمان نیز مشخص خواهد شد که تصمیم کنگره آمریکا در مورد برجام (و بازگشت یا عدم بازگشت تحریم‌های ایران) چیست.
کنگره آمریکا 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد تحریم‌های تعلیق شده ایران تصمیم‌گیری کند. احتمالاً مدیرعامل توتال، با این اظهارات خود خواسته است این سیگنال را به کنگره آمریکا بفرستد که شرکت‌های اروپایی مایلند تا از فرصت پیش آمده برای حضور در بازار ایران استفاده کنند و کنگره آمریکا سعی نکند تا با اعمال یک‌جانبه تحریم‌ها، فاصله بین آمریکا و اروپا را بیش از این افزایش دهد. بسیاری از کارشناسان آمریکایی نزدیک به دولت سابق آمریکا، هشدار داده‌اند که در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها، اروپایی‌ها راه خود را از آمریکا جدا خواهند کرد و سیاست ادامه برجام و تعامل با ایران را ادامه خواهند داد.
در همین حال، امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزارت نفت در «کنفرانس نفت و پول» در لندن گفته است که ایران امیدوار است که تا مارس 2018 (فروردین 97) 10 قرارداد نفتی با شرکت‌های خارجی امضاء کند. زمانی‌نیا گفته است که « اظهارات اخیر ترامپ در برنامه‌های توسعه ایران هیچ خللی وارد نخواهد کرد». وی صراحتاً عنوان کرده است که «من فکر نمی‌کنم هیچکدام از ما یا شرکای ما از این موضع ترامپ [علیه برجام] متعجب باشند؛ چنین انتظاری از واشنگتن وجود داشت و اقدام ما هم حساب‌شده خواهد بود».
زمانی‌نیا که یک دیپلمات است خود پیش از این به عنوان عضوی از تیم مذاکرات هسته‌ای، در روند تدوین و امضای برجام حضور داشته است. یکی از دلایل انتخاب زمانی‌نیا به عنوان معاون بین‌الملل وزارت نفت این بود که وزارت نفت بتواند از قابلیت‌های دیپلماتیک وی در دیپلماسی انرژی ایران استفاده کند. به نظر می‌رسد حضور وی در «کنفرانس نفت و پول» لندن جزیی از این برنامه از پیش طراحی شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی کشور، شرکت‌های خارجی به حضور در صنعت نفت و گاز ایران ترغیب شوند. زمانی‌نیا گفته است که ایران در حال حاضر درباره عقد 28 قرارداد با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره است که بسیاری از این شرکت‌ها، شرکت‌های مهم نفتی اروپایی هستند.
 
کد مطلب: 75402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *