۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
"مردم سالاری آنلاین" بررسی می کند:

عزم نمایندگان مردم برای شفاف‌سازی عملکرد شهرداران سابق

شهرداری تهران یکی از عریض و طویل ترین سازمان های کشور است که هزینه ها و درآمد های بسیاری دارد. در دورانی که محمد باقر قالیباف بر صندلی بهشت تکیه زده بود صحبت های زیادی از لزوم تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شنیده می شد مخصوصا اواخر دوران مدیریت او در شهردای حتی این طرح در مجلس به رای گذاشته شد اما نمایندگان با آن طرح مخالفت کردند.
عزم نمایندگان مردم برای شفاف‌سازی عملکرد شهرداران سابق
 شهرداری تهران یکی از عریض و طویل ترین سازمان های کشور است که هزینه ها و درآمد های بسیاری دارد. در دورانی که محمد باقر قالیباف بر صندلی بهشت تکیه زده بود صحبت های زیادی از لزوم تحقیق و تفحص از  شهرداری تهران در مجلس شنیده می شد مخصوصا اواخر دوران مدیریت او در شهردای حتی این طرح در مجلس به رای گذاشته شد اما نمایندگان با آن طرح مخالفت کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حالا چند ماهی است که قالیباف از خیابان بهشت رفته است و محمد علی نجفی جای او را گرفته و هر از چندگاهی از بدهی های سرسام آور شهرداری صحبت می کند. روز گذشته نیز یکی از اعضای مجمع نمایندگان تهران از انگیزه واحد اعضای مجمع امید متشکل از نمایندگان تهران و اعضای شورای پنجم برای بررسی عملکرد شهرداران سابق با بهره‌مندی از مستندات کمیته تحقیق و تفحص مجلس خبر داد. انگار هنوز حاشیه های 12 سال شهردار بودن قالیباف ادامه دارد.
سال گذشته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که نمایندگان از لزوم تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن می گفتند.
این تحقیق و تفحص سه محور اصلی داشت، واگذاری املاک متعلق به شهرداری تهران به افراد خاص از جمله برخی اعضای شورای شهر تهران با تخفیف‌های بسیار که در رسانه‌ها به پرونده «املاک نجومی» معروف شد، یکی از محورهای سه‌گانه این تحقیق و تفحص است.
دو محور دیگر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، «تغییر کاربری‌ها و مدیریت و میزان تطابق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران با یکدیگر» را شامل می‌شد اما در نهایت نمایندگان مجلس با این طرح مخالفت کردند.
به گزارش ایرنا 24 اسفند سال 95 بود که نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداختند اما به این تقاضا رای منفی دادند.
این تقاضای تحقیق و تفحص 132 رای موافق، 90 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.
تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی ابتدا در کمیسیون عمران بررسی شده بود اما اعضای این کمیسیون به رد آن رای دادند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پیش از رای گیری از نمایندگان خواست که چون گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد این تقاضا به رای نمایندگان گذاشته می شود، موافقان رای مثبت و مخالفان رای منفی بدهند.
وی افزود: یعنی آنهایی که موافق تحقیق و تفحص هستند رای منفی و آنهایی که مخالف تحقیق و تفحص هستند رای مثبت دهند.
در نهایت نمایندگان با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند.
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش رد درخواست تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: در پاسخ به نامه شماره 4/47770 مورخ 1395/7/5 و در اجرای ماده (214) آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان محترم در خصوص تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران، به استحضار می رساند، ابتدا کمیسیون اطلاعات مرتبط با تقاضای تحقیق و تفحص را جمع آوری و طی نامه شماره 873077 /49م مورخ 1395/8/2 در اختیار متقاضیان قرار داد. با توجه به وصول یادداشت کتبی مورخ 1395/8/12 احدی از متقاضیان مبنی بر عدم اقناع از اطلاعات ارائه شد.
وی ادامه داد: جلسه مورخ 1395/8/23 با حضور متقاضیان محترم و شهردار محترم تهران به عنوان بالاترین مقام دستگاه مورد تحقیق و تفحص، تشکیل و محورهای سه گانه این تقاضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: با توجه به تذکر اعضای جلسه مبنی بر شبهه امکان ادامه تحقیق و تفحص به دلیل اقدامات قضایی مشابه در بعضی موارد این تقاضا، طی نامه 52/65858/د مورخ 1395/8/25 از هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی استعلام شد و در تاریخ 1395/10/7 پاسخ کتبی به شماره 12/77691/د مبنی بر بلامانع بودن تحقیق و تفحص وصول گردید.
وی افزود: دیگر جلسات کمیسیون برای بررسی این تقاضا در تاریخ های 1395/9/14 و 1395/9/21 و 1395/11/12 برگزار گردید. در این جلسات با تذکر اعضا مبنی بر کلی بودن محورهای تقاضا و اینکه برای تشخیص ضرورت تحقیق و تفحص باید میزان پاسخگویی دستگاه مورد تحقیق و تفحص و دسترسی به اطلاعات مورد نظر بررسی شود، با توافق مقرر گردید متقاضیان مصادیقی از محورهای مورد تقاضای خود را اعلام نمایند.
وی افزود: در نهایت این مصادیق در (12) بند طی نامه شماره 90646 مورخ 1395/11/13 وصول و تعدادی از بندهای آن جهت بررسی کارشناسی به کمیته معماری و شهرسازی و کمیته عمران شهری و روستایی ارجاع گردید. جلسات مورخ 1395/11/24 و 1395/11/25 کمیته های ذیربط با حضور مدیران شهرداری تهران تشکیل گردید لیکن متقاضیان تحقیق و تفحص در این جلسات حضور نیافتند. نتایج بررسی کمیته تخصصی مذکور حاکی از پاسخگویی و عدم مقاومت شهرداری تهران در دسترسی به اسناد و مدارک و اطلاعات درخواستی اعلام شده است.
سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در نهایت در تاریخ 1395/12/10 اعضای کمیسیون تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را رد کردند.
بعد از رد این طرح در مجلس تعدادی از نمایندگان  پیگیر طرحی جدید برای تحقیق و تفحص از مجلس بودند. یکی از آن افراد مصطفی کواکبیان بود. او در جلسه علنی هشتم شهریورماه سال جاری در تذکری گفت: بعد از گذشت دو ماه و نیم از تقاضای ما برای انجام تحقیق و تفحص از املاک نجومی شهرداری تهران هنوز این موضوع برای انجام پروسه کاری اش در گردش کار مجلس قرار نگرفته است که انتظار می رود هیئت رئیسه هرچه سریعتر در این‌باره تصمیم گیری کند.
وی گفت: همانطور که کمیسیون عمران برای حادثه پلاسکو دوبار گزارش تهیه کرد ما نیز در این تفحص می خواهیم درباره املاک نجومی شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.
که در آن زمان علی مطهری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت که این موضوع را پیگیری می کنیم.
حال دیروز یکی از نمایندگان تهران  از انگیزه واحد اعضای مجمع امید متشکل از نمایندگان تهران و اعضای شورای پنجم برای بررسی عملکرد شهرداران سابق با بهره‌مندی از مستندات کمیته تحقیق و تفحص مجلس خبر داد.
 
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خانه ملت پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران مبنی بر بررسی تخلفات احتمالی دوره‌های قبل مسئولیت شورا در نظارت بر عملکرد شهرداران 20 ساله گذشته تهران که در جلسه اخیر شورا به شور گذاشته شد، گفت: با توجه به اینکه کمتر سابقه داشته است که در دوره‌های قبل شهرداری به منظور پاسخگویی به افکار عمومی، به ارائه گزارش نحوه عملکرد و هزینه کردها بپردازند، بنابراین این اتفاق مثبتی خواهد بود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم‌گیری برای این موضوع نشان می‌دهد، مردم نسبت به عملکرد دوره‌های مختلف شهرداری، حساسیت‌های به جایی دارند؛ ضمن اینکه این حق افکار عمومی است تا از عملکرد این سازمان مطلع شوند.
رحیمی تاکید کرد: از سوی دیگر شورای پنجم در نوع خود از نظر خواستگاه سیاسی و فکری، بی‌سابقه شکل گرفته است؛ بنابراین این خواستگاه واحد فکری که در شورای شهر و ساختار مدیریتی جدید شهرداری وجود دارد، یک فرصت مغتنمی است تا شورا حداقل در یک نوبت به نفع مردم، گزارش عملکرد شهرداران دوره‌های گذشته را بررسی کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآورشد: هم‌اکنون آقای مهندس رسولی عضو شورای شهر نیز اعلام کرده که قرار است در هفت حوزه از عملکرد ده سال گذشته شهرداری به صورت ویژه گزارشی تهیه کرده و نقاط و ضعف آنها را مشخص کنند و نتیجه آن را به اطلاع مردم برساندند، که این یک گام موثری بوده، که در پی آن می‌توان گزارش نهایی را به دوره‌های قبل از این دهه نیز تسری داد.
وی در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس که پیش از این برای تحقیق و تفحص از شهرداری کمیته تشکیل داده بودند، در این رابطه با شورای شهر همکاری می‌کنند، اظهارکرد: اگر شورای شهر نیاز به کمک و همپوشانی نمایندگان مجلس داشته باشد، قطعا نمایندگان عضو مجمع امید مستنداتی را که در مجلس جمع‌آوری شده که بخشی از آن در کمیسیون عمران و بخشی هم در مجمع نمایندگان تهران و کمیته متولی تحقیق و تفحص وجود دارد، در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
عضو مجمع نمایندگان تهران خاطرنشان کرد: هر چند تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس شکل نگرفت اما در مجمع عمومی فراکسیون امید به دلیل انگیزه واحدی که بین اعضای نمایندگان مجمع استان تهران و اعضای شورای شهر در جهت شفاف‌سازی عملکرد شهرداران سابق و ریل‌گذاری درست برای اقدامات دوره جدید شهرداری وجود دارد، به این موضوع ورود خواهد شد./
 
 
کد مطلب: 75915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *