; ?>; ?> تزریق بانوان به کابینه ای که وزیر زن ندارد - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۹
"مردم سالاری آنلاین" جایگاه بانوان در دولت دوازدهم را بررسی می کند

تزریق بانوان به کابینه ای که وزیر زن ندارد

چند وقتی است که انتقادات اصلاح طلبان نسبت به دولت دوازدهم زیاد شده است، تعدادی از آن ها معتقدند که دولت نتوانسته به شعارهای خودش عمل کند. اما با تزریق چند زن به وزارتخانه ها، گویا دولت در صدد جبران مافات بر آمده است.
تزریق بانوان به کابینه ای که وزیر زن ندارد
چند وقتی است که انتقادات اصلاح طلبان نسبت به دولت دوازدهم زیاد شده است، تعدادی از آن ها معتقدند که دولت نتوانسته به شعارهای خودش عمل کند. اما با تزریق چند زن به وزارتخانه ها، گویا دولت در صدد جبران مافات بر آمده است.
به گزارش مردم سالاری انلاین، یکی از شعار های اصلی روحانی در انتخابات سال 96 ارتقا جایگاه زنان در جامعه و سطوح مدیریتی بود تعداد زیادی از افرادی هم که به روحانی رای دادند انتظار داشتند که او حداقل یک خانم را برای وزارت به مجلس معرفی کند. روزی که حسن روحانی برای معرفی وزرایش به مجلس رفت به همین مساله اشاره کرد و گفت: «نشد.»
اما همان زمان هم گفت که به وزرایش دستور داده است تا از بانوان در سطوح بالای مدیریتی استفاده کنند. کابینه حسن روحانی تازه این هفته تکمیل شد اما در همین مدت کوتاه تعدادی از وزرای حسن روحانی به حرف او عمل کردند و از بانوان در تعدادی از پست های مهم مدیریتی استفاده کردند. شاید مهمترین آن ها حکمی بود که بیژن زنگنه صادر کرد و طی آن مرضیه شاهدایی را به عنوان قائم مقام خود منصوب کرد. پیش از این او در سمت معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشغول به کار بود.
۲۷ سال طول کشید مرضیه شاه‌دایی که به اعتبار کارنامه‌ حرفه‌ایش از مدیران صاحب تخصص و دانش در حوزه پتروشیمی است، به مدیریت برسد. این نخستین بار بود که یک زن به عضویت هیئت مدیره یکی از چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت منصوب می شد. او دانش‌آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و ام‌بی‌ای از دانشگاه کلگری است. انتصاب شاهدایی به عنوان قائم مقام وزیر نفت با استقبال رسانه ها همراه بود. شاید به همین علت هم روز گذشته وزارت اقتصاد در یک اقدام قابل توجه برای نخستین بار، یک زن را به عنوان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان تهران منصوب کرد.
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی فرزانه دهنادی را به عنوان نخستین زنی که از تاریخ تشکیل وزارت اقتصاد تاکنون توانسته در کسوت مدیر یکی از استان ها ی کشور قرار گیرد به عنوان مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی منصوب کرد.
در حکم صادره برای خانم دهنادی آمده است؛ نظر به تعهد، تخصص، دانش و توانمندی های ارزنده سرکار، به موجب این حکم به سمت "مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران" منصوب می‌شوید.
امید است با اتکال به خداوند متعال، ضمن هماهنگی با واحدهای ستادی و استانی و انجام وظایف و مسئولیت های قانونی خویش، در جهت پیشبرد اهداف این وزارتخانه حضوری فعال و همه جانبه داشته باشید. موفقیت روز افزونتان را در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خداوند منان مسئلت می نمایم.
مدیرکل جدید اقتصاد و دارایی استان تهران که از سابقه 20 سال خدمت در وزارت اقتصاد برخوردار است پیش از این مسئولیت‌های حرفه ای چون؛ ریاست گروه کارشناسان هماهنگی امور استانها با واحدهای ستاد مرکزی، معاون مدیرکل دفتر امور استان‌ها و مشاور معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت اقتصاد را در کارنامه خود دارد. وی همچنین تجربه فعالیت کارشناسی در حوزه هایی مانند؛ آمار و تحلیل صورتهای مالی، بیمه، شرکت های دولتی و حسابرسی را داراست.
دهنادی که همزمان و با حکم دیگری از سوی وزیر اقتصاد، مسئولیت مدیریت "شورای هماهنگی مدیران استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان تهران" را بر عهده خواهد داشت، دارای تجارب و سوابق متعددی در حوزه مدیریتی و اقتصادی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
عضویت در انجمن حسابداران خبره، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در امور زنان در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، عضو شورای فرهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضو ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان وزارت امور اقتصادی و دارایی، نماینده وزارت  امور اقتصادی و دارایی در کمیته تخصصی راهبردی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی ارتقای سلامت زنان در محیط کار، عضو شورای مدیریت راهبردی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در کارگروه خانواده و حمایت های اجتماعی – معاونت برنامه ریزی شورایعالی انقلاب فرهنگی.
با صدور این حکم فرزانه دهنادی ضمن آنکه نخستین زنی است که در تاریخ تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مدیرکل یکی از استان های کشور منصوب می‌شود، دومین مدیر ارشد زن در وزارت اقتصاد در دوره مدیریت مسعود کرباسیان است. پیش از این خانم یکتا اشرفی با حکم مسعود کرباسیان به عنوان نخستین زن، ریاست پژوهشکده امور اقتصادی را بر عهده گرفته بود.
شاید وزارت آموزش و پرورش در بین وزارت خانه از نظر تعداد مدیران و معاونین خانم رکوردار باشد.
در این وزارت خانه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان «مرضیه گرد» مشاور عالی وزیر است. به تازگی نیز سکان ارگان رسانه ای این وزارت خانه هم در دستان یک خانم قرار گرفته و وزیر آموزش و پرورش مریم جمشیدی را به عنوان مدیر عامل خبرگزاری پانا منصوب کرده است.
وزارت کشور دولت حسن روحانی هم معاون خانم دارد. در دولت یازدهم انتقادات زیادی نسبت به این وزارت خانه حسن روحانی مطرح بود تا جایی که عده ای تصور می کردند روحانی دیگر رحمانی فضلی را برای وزارت کشور انتخاب نکند اما روحانی و نمایندگان بار دیگر به رحمانی فضلی اعتماد کردند. وزیر کشور دولت دوازدهم از همان ابتدای کار تغییراتی را در وزارت خانه اش آغاز کرد. ماه گذشته در میان این تغییرات رحمانی فضلی طی حکمی ژیلا سجادی در جایگاه معاونت وزیر و رئیس موسسه آموزشی عالی علمی و کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور منصوب ‌شد.
وزارت ارتباطات هم اخیر به این سبک از تغییرات پیوسته است و هفته گذشته فریبا مرادی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت ملی پست، منصوب شد.
به نظر می رسد شخص حسن روحانی هم تا جایی که می شده از زنان در معاونت هایش استفاده کرده است. در حال حاضر سه معاونت امور زنان، حقوقی و امور شهروندی ریاست جمهوری به دست زنان سپرده شده است اما هنوز جایگاه معاونت اجرایی رییس جمهور خالی است و عده ای انتظار دارند روحانی برای این معاونت هم از ظرفیت بانوان استفاده کند.
 
کد مطلب: 76265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *