کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم‌سالاری آنلاین» چرایی عزلت نشینی ناطق نوری را بررسی می‌کند

از گود سیاست تا گود پهلوانی

22 آبان 1396 ساعت 17:41

سال 84 یک گروه افراطی با بی‌اخلاقی‌های منحصر به فردی بگونه ای قدرت را دست گرفتند که بیش از هرچیزی شبیه کودتای سیاسی بود. در ظاهر یک تعداد افراد تازه به دوران رسیده به مسند قدرت رسیدند و در نتیجه خسارت‌های بسیاری بر کشور و نظام وارد شد.


سال 84 یک گروه افراطی با بی‌اخلاقی‌های منحصر به فردی بگونه ای قدرت را دست گرفتند که بیش از هرچیزی شبیه کودتای سیاسی بود. در ظاهر یک تعداد افراد تازه به دوران رسیده به مسند قدرت رسیدند و در نتیجه  خسارت‌های بسیاری بر کشور و نظام وارد شد.افرادی که کوچکترین اصالتی در انقلاب اسلامی‌نداشته و ادعای احیای آرمان‌های انقلاب را داشتند در اولین اقدام خود درصدد حذف مبارزان ارشد انقلاب برآمدند.مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس ششم، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس و علی لاریجانی در اولویت ترور سیاسی از سوی کودتاچیان قرار گرفته بودند. اولین حملات پارتیزانی در مناظرات انتخاباتی سال 84 علیه‌هاشمی‌رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری کلید خورد. این بی اخلاقی‌ها و حملات به این اشخاص در حالی صورت گرفت که اصولگرایان برخوردی با مروج‌های بی اخلاقی نداشتند.از این رو ناطق نوری سیاست سکوت را در پیش گرفت و در 12 سال گذشته وارد گود سیاست نشد و شیخ پهلوان گود زورخانه را بر گود سیاست ترجیح داد و در این سال‌ها خیلی از سیاسیون در پی بازگشت ناطق به سیاست بودند.اما موفق نشدند تا اینکه  دیروز محمدرضا باهنر در گفت و گویی اعلام کرد:« فرق من با آقاي ناطق‌نوري شايد در اين باشد كه من فكر مي‌كنم هنوز مي‌توانيم بعضي از تندروهاي اصولگراها را با كار كردن متعادل كنيم. اما ايشان و برخي چهره‌هاي ديگر مي‌گويند نه، نمي‌شود. اين مي‌شود كه مقداري اختلاف مي‌افتد. والا من معتقد هستم الان هم مواضع جناب آقاي ناطق‌نوري، با مواضع آقاي خاتمي در سال ٧٦، آن جاهايي كه با هم رفيق بودند، هنوز مواضع‌شان رفاقت با هم است و آنجايي كه رقابت داشتند هنوز هم رقيب هم هستند. اصلا اينطور نيست كسي فكر كند آقاي ناطق اصلاح‌طلب شده يا آقاي روحاني اصلاح‌طلب شده است. يا مرحوم آقاي‌هاشمي اصلاح‌طلب شده. اصلا چنين چيزي نيست. بعضي مي‌گويند دعوت كنيم آقاي ناطق به عالم سياست، بازگردد. من بارها و بارها در رسانه‌هاي عمومي گفتم از آقاي ناطق خواهش مي‌كنيم برگردد به عالم سياست. بعضي مي‌گويند اگر بيايد، فكر نمي‌كنيد به نفع اصلاح‌طلبان باشد؟ من مي‌گويم نه. خاستگاه آقاي ناطق و فلزش، اصولگرايي است. ممكن است از بعضي رفتارهاي ما و امثال ما دلخور باشد، اما آقاي ناطق، اصلاح‌طلب نيست به معناي عرفي آن. بعضي فكر مي‌كنند نه، مثلا آقاي ناطق، آقاي روحاني، آقاي لاريجاني و آقاي ‌هاشمي، مواضع‌شان با آقاي خاتمي يكي شده است.» باهنر در ادامه گفت:« من بارها هم در جلسات خصوصي و هم در پيام رسانه‌اي، بارها و بارها از ايشان خواسته‌ام. همين الان هم مي‌گويم كه خواهش مي‌كنم آقاي ناطق‌نوري به ميدان سياست برگردند. البته ايشان حرفي مي‌زند كه من احساس تكليف نمي‌كنم. ما هم تلاش مي‌كنيم كه ايشان را به احساس تكليف برسانيم.» همچنین باهنر تاکید کرد: «آقاي ناطق اصلا اين توقع را ندارد كه مثلا مي‌آيم به اين شرط كه رييس‌جمهور شوم. ايشان مي‌گويد من الان احساس تكليف نمي‌كنم كه در ميدان سياست فعال باشم. ما تلاش مي‌كنيم كه ايشان را به اين احساس برسانيم».
البته این تنها واکنش از اردوگاه اصولگرایی نسبت به شیخ پهلوان نبود و بلافاصله بعد از صحبت‌های محمدرضا باهنر، جریان افراطی اصولگرا توپخانه‌ها را دوباره علیه علی اکبر ناطق نوری فعال کردند و این بار مسوولیت مستقیم حمله به ناطق نوری به وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد یعنی حمیدرضا حاجی بابایی رسید.حاجی بابایی در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: «من فکر می‌کنم این صحبت آقای باهنر با نظر نو اصولگرایان خیلی منافات نداشته باشد، چرا که ما سعی می‌کنیم او را برگردانیم و جریان نواصولگرایی نیز عنوان می‌کند که باید آقای ناطق نوری اعلام کند مواضعش نسبت به ما چگونه است».
این مواضع حاجی بابایی گویای آن است که گزاره مطرح شده از سوی باهنر درست است و تندروی‌های برخی از اصولگراها مانع برگشت ناطق نوری به عرصه سیاست است.
همچنین محمد‌هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با استقبال از بازگشت ناطق نوری به صحنه سیاسی کشور گفت: اگر او به صحنه بازگردد در طیف میانه رو قرار خواهد گرفت و احتمال دارد که به صورت فراجناحی عمل کند. هاشمی ‌در گفت و گو با «انتخاب»، اظهار داشت:  آقای ناطق نوری در گذشته از نیروهای اصولگرا بودند؛ گذشته ایشان گذشته اصولگرایی است اما در سال‌های اخیر مقداری در مواضع ایشان تعدیل حاصل شده و به طیف میانه‌رو و اعتدالگرا نزدیک شده‌اند. این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آقای ناطق با بازگشت به صحنه سیاسی احتمالا در طیف میانه قرار خواهند گرفت و احتمال دارد که به صورت فراجناحی عمل کنند.
رئیس پیشین سازمان صدا و سیما افزود: به هر حال مشکلی که در کشور داریم مشکل افراط‌گرایی است؛ افراط گراها مانع وحدت و انسجام ملی می‌شوند و اگر شخصیت‌های باتجربه ای مانند آقای ناطق نوری بازگردند و شجاعانه بتوانند با این اقدامات مخالفت کنند طبعا به نفع کشور خواهد بود.او در واکنش به برخی درخواست‌ها برای حضور ناطق نوری به عنوان «امام جمعه تهران» نیز گفت: تریبون نماز جمعه تریبون خاصی است و امام جمعه مسئولیت‌های ویژه ای دارد؛ یکی از آنها این است که واقعیت‌ها و حقایق را از این تریبون به مردم بگوید و این موضوع مستلزم شجاعت خاصی است؛ با عنایت به ویژگی‌های امام جمعه و وظایفی که دارد به نظرم آقای ناطق می‌تواند امام جمعه موفقی باشد. هاشمی ‌در پاسخ به این سوال که بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاسی چه تاثیری بر انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1400 خواهد گذاشت گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست و از حالا نمی‌توان تاثیرات آن را پیش‌بینی کرد.


کد مطلب: 77037

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/77037/گود-سیاست-پهلوانی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir