۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۴

اجرای محدود فرمان مهاجرتی ترامپ

شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر در ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که آخرین دستور مهاجرتی و مسافرتی «دونالد ترامپ» تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت به طور محدود اجرا شود.
اجرای محدود فرمان مهاجرتی ترامپ
شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر در ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که آخرین دستور مهاجرتی و مسافرتی «دونالد ترامپ» تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت به طور محدود اجرا شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رئیس جمهوری پرحاشیه ایالت متحده آمریکا بعد از آغاز به کار خود با اتخاذ سیاست‌های عجیب و غریب همواره جامعه جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است.فرمان مهاجرتی وی که برای اولین بار در 27 ژانویه اعلام شد و در طی آن صدور ویزا برای شهروندان کشورهای عمداتا مسلمان به حالت تعلیق درآمد، اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.دستور ترامپ یک هفته بعد و با دستور قاضی فدارال شهر سیاتل آمریکا متوقف شد.دادگاه تجدیدنظر نیز علیه سیاست‌های مهاجرتی ترامپ رای داد.او اما دست بردار نبود و برای بار دوم بر خواست خود پافشاری کرد، دومین فرمان وی نیز در این زمینه، 15 مارس و اینبار توسط قاضی دادگاه فدارل ایالت‌هاوایی موقتا متوقف شد.ترامپ در واکنش به این اقدام اعلام کرده «ما پیروز خواهیم شد و از شهروندانمان حمایت خواهیم کرد.» دولت ایالات متحده معتقد است که فرمان‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری این کشور با هدف ایجاد امنیت بیشتر در خاک آمریکا صورت می‌گیرد.مخالفان فرمان‌های ترامپ را که به طور مشخصی شهروندان کشورهای مسلمان را هدف قرار داده‌ را با قانون اساسی آمریکا در تضاد می‌دانند.
سومین فرمان «دونالد ترامپ» اواخر سپتامبر در این زمینه صادر شد.دادگاهی در‌هاوایی ماه پیش موقتا اجرای آن را معلق کرد، دادگاهی در مریلند نیز اعلام کرد که این فرمان نمی‌تواند در مورد کسانی که با آمریکا رابطه اصیل دارند اجرا شود.
13 نوامبر شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر در ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که آخرین دستور مهاجرتی و مسافرتی «دونالد ترامپ» تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت به طور محدود اجرا شود.
به گزارش بی بی سی، دادگاه نهم استیناف در سانفرانسیسکو اعلام کرده است که دستور رئیس‌جمهور آمریکا فقط می‌تواند در مورد کسانی اجرا شود که دارای پیوند خانوادگی با آمریکا نیستند.این دستور رئیس‌جمهوری آمریکا ماه پیش توسط دادگاه فدرال‌هاوایی معلق شده بود.این اقدام دادگاه فدرال‌هاوایی اعتراض رسمی ‌کاخ سفید را به دنبال داشت.دولت آمریکا خواستار تجدید نظر در این حکم را ارائه کرده که در ماه آینده بررسی خواد شد.
حکم اجرای محدود این فرمان در بررسی ماه آینده اثر گذار نخواهد بود بلکه به دولت اجازه می‌دهد تا آن زمان فرمان مهاجرتی را در مورد کسانی که با آمریکا رابطه ندارند اجرا کند.
حکم صادر شده از سوی دادگاه استیناف در مورد شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و چاد قابل اجراست و بر دو کشور دیگر مشمول دستور یعنی کره شمالی و ونزوئلا اثر گذار نیست.در این حکم آمده است که آن دسته از شهروندان این شش کشور که دارای پیوندی اصیل از جمله خانوادگی با فرد یا گروهی در آمریکا باشند از دستور تازه ترامپ معاف هستند.
حکم تازه دادگاه استیناف منعکس‌کننده تصمیم ماه ژوئن دیوان عالی آمریکاست که در آن زمان اجازه اجرای محدود دستور قبلی آقای ترامپ را داده بود.آن حکم می‌گفت که دستور دولت نمی‌تواند شامل حال کسانی شود که دارای پیوندی اصیل با جامعه آمریکا هستند.
براساس آن حکم پیوند اصیل شامل پیوند خانوادگی، داشتن درخواست کار و ویزای دانشجویی می‌شد.
سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرده است که دولت این کشور اجرای دستور را مطابق با حکم دادگاه استیناف شروع خواهد کرد.
دادگاه استیناف اعلام کرده است که دستور تازه نمی‌تواند در مورد پدربزرگ، مادربزرگ، نوه، برادرزن، خواهرزن، برادر شوهر، خواهر شوهر، عمه، خاله، عمو، دایی، خواهرزاده، برادرزاده، فرزندان عمه، دایی، خاله و عموی کسانی که در آمریکا هستند اجرا شود.
«داگ چین» دادستان ایالت‌هاوایی که حکم دادگاه هوایی در پی شکایت او صادر شده بود در بیانیه‌ای نوشت: خوشحالم که روابط خانوادگی با آمریکا از جمله پدربزرگ و مادربزرگ‌ها محترم شمرده شده. ما همچنان برای ارائه ادله قوی در برابر دادگاه استیناف نهم در روز ششم دسامبر در سیاتل آماده خواهیم شد.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 77117
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *