۴
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵

ازدواج های اینترنتی؛ آنلاینهای نامبارک، آفلاینهای بی دردسر

ورود یکباره شبکه های اجتماعی به زندگی افراد تغییراتی اساسی در زندگی تک تک مان ایجاد کرد؛ از خرید مجازی تا دوست مجازی و... درچند سال اخیر هم ازدواج های مجازی؛ البته در کنار وژاگانی همچون ازدواج سفید و جشن طلاق واژه عجیبی نیست! ازدواج مجازی؛ ازدواج های که باب آشنایی و دوستی آنها در محیط های مجازی مانند چت روم ها، فیس بوک، کانال های تلگرامی و سایت های همسریابی گذاشته می شود؛ البته اگر پایان آن به ازدواج ختم شود.
ازدواج های اینترنتی؛ آنلاینهای نامبارک، آفلاینهای بی دردسر
ورود یکباره شبکه های اجتماعی به زندگی افراد تغییراتی اساسی در زندگی تک تک مان ایجاد کرد؛ از خرید مجازی تا دوست مجازی و... درچند سال اخیر هم ازدواج های مجازی؛ البته در کنار وژاگانی همچون ازدواج سفید و جشن طلاق واژه عجیبی نیست! ازدواج مجازی؛ ازدواج های که باب آشنایی و دوستی آنها در محیط های مجازی مانند چت روم ها، فیس بوک، کانال های تلگرامی و سایت های همسریابی گذاشته می شود؛ البته اگر پایان آن به ازدواج ختم شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ورود شبکه های اجتماعی از فیس بوک و... گرفته تا تلگرام در جامعه سنتی به ظاهر مدرن و ظهور سایت های همسر یابی فرصت مناسبی شد برای آشنايي دو جنس مخالف؛ تا جایی که در کنار سایت های همسر یابی مجاز شاهد رشد قارچ گونه سایت های غیر مجاز همسر یابی و کانالهای تلگرامی در دنیایی مجازی با تبلیغات گسترده هستیم؛ در این میان هراز چند گاهی خبرهای از بی قانونی دنیای مجازی می شنویم که اتهامات مجازی بودنش را سنگین تر می کند؛ طبق آخرین خبرها از اتهامات سایتهای همسر یابی، هشدارهای پلیس فتا است، که امروز خبرهای آن را می خوانیم؛ چندی پیش رییس پلیس فتا استان یزد سرگرد«مرتضی ابوطالبی» با بیان این‌که کلاهبرداری‌های اینترنتی در پی سهل انگاری و جدی نگرفتن توصیه‌های پلیس در مورد سایت‌های همسریابی و روابط بی‌اساس فضای مجازی انجام می‌شود، گفت: باز هم سهل انگاری، مسبب کلاهبرداری 100 میلیون ریالی از طریق سایت همسریابی شد؛ اخیرا خانمی 26 ساله و دانشجوی یزد با مراجعه به پلیس اعلام کرده که مبلغ 100 میلیون ریال از حساب بانکی‌اش برداشت شده است.
این اتفاق شاید صورت خوش ماجرا باشد، خبرهای دیگری که در پی اعتماد های مجازی اتفاق می افتد؛ از تجاوز تا قتل کم نیستند! جوانانی که در پی انتخاب همسر آینده خود در کوچه و پس کوچه دنیای مجازی جولان می دهند و هر روز به نوعی خبرساز می شود.
ورود و راه اندازی سایت های همسریابی قانونی با هدف گسترش ازدواج و تسهیل ازدواج جوانان در کشور کمی دور از واقعیت زندگی در ایران است؛ کشوری که افکار سنتی در آن قوی است مطمئنا جوانانی در قالب مدرن سنتی هم دارد؛ به بیانی جو انانی با افکار سنتی اما ظاهری مدرن، زمین تا آسمان حرف دارد.
افزایش طلاق در کنار کاهش ازدواج و رسیدن به طلاق هایی که نتیجه فقط پنج سال زندگی مشترک است؛ در کنارتجردگرایی جوانان ایرانی و تمایل آن ها به تنها زیستی در سال های اخیر و ورود آن ها به دنیای مجازی و آفرینش دوستی ها و عشق های مجازی به ظاهر مدرن که بعد از مدتی شاید سه سال یا پنج سال فروکش می کند؛ در کنار اینها اعتماد حلقه گم شده ای که فقط با یک آنلاین ایجاد و با یک آفلاین خاموش می شود!
کارشناسان همواره از شکست این دوستی و ازدواج ها که در دنیای مجازی اتفاق می افتد خبر می دهند ولی کاربران اصرار به ادامه این رابطه و کشاندن آن به دنیای حقیقی هستند علت آن چیست؟ در کنار این دلیل نباید فراموش کنیم دیدگاه کلی جامعه به این ازدواج ها همواره منفی است.
اما در یک تحقیق که در یکی از سایت های همسر یابی انجام شده به این نتیجه رسیدند که 70 درصد خانم ها با هدف ازدواج عضو سایت ها و کانال های همسر یابی می شوند و تقریبا همین میزان از آقایان با هدف دوستی و ازدواج موقت عضو این کانال ها می شوند.
از دیگر موارد جالب این سایت و کانال ها این است که هر فردی می تواند که همزمان با چند نفر در ارتباط باشد تا شخص مناسب برای ازدواجش را پیدا کند در این میان اگر فردی یکی از ملاک های ازدواج را نداشته باشد به زودی پاک می شود شخص دیگری برای ازدواج جایگزین می شود؛ به قول معروف این نشد یکی دیگری تا دلت بخواهد در این سایت ها دختر و پسر آماده برای ازدواج است.
در میان بسیاری از آنلاین و آفلاین شدنها به قول معروف چند ماه برو و بیای مجازی اگر وصلتی صورت بگیرد؛ شک و بی اعتمادی سایه سنگینی می شود بر زندگی حقیقی که ریشه در شکل گیری رابطه مجازی دارد. اعتماد حلقه گم شده این ازدواج هاست.
کم رنگ بودن نقش خانواده در شکل گیری این رابطه به مانند راه رفتن با چشم های بسته بر بلندای یک دیوار است. کافی است؛ قدمی از قدم اشتباه برداریم جبران این گام اشتباه را گاهی تا پایان عمر باید بپردازیم. این شکست کارکرد های نامناسب فضای مجازی و سیستم آموزشی(از مدرسه تا دانشگاه) در کنار آن عملکرد و بازتاب نامناسب رسانه ها علی الخصوص رسانه ملی را گوش زد می کند. زمانی که ازدواج جوانان به مرز چهل سالگی رسید و سایت های همسر یابی راه حل این مشکل ارائه شد، کسی به ورود یکبار کانال های تلگرامی همسر یابی فکر نمیکرد که با آمدنشان تمام باید ها و نبایدهای سایت های مجازی همسر یابی را زیر سوال برد.
رشد بی رویه کانال های همسر یابی و شبکه های مجازی اولین سوالی است که ذهن مخاطبان را درگیر می کند. با وجود کانال های همسریابی درتلگرام، پای
بندی به قوانین سایت های همسر یابی  کاری سخت  و طاقت فرسایی است ،در این میان  کانال های همسریابی راه مناسب برای دور زدن بسیاری از بایدها و نبایدها در دنیای رابطه ها می شود بدون هیچ خط قرمزی و نتیجه آن افزایش زندگی تجردی است.
فضاي مجازی تیغ دو لبه ای است که کارکردهای مثبت و منفی آن با آگاهی از ورود به این فضایی که در میانه واقعیت و مجاز حرکت می کند میسر خواهد بود. اینکه بستری برای آشنایی است شاید از کارکردهای مثبت آن باشد اما در ادامه این رابطه فضای حقیقی می تواند بر درستی و امنیت آن صحه بگذارد.
گزارش : محبوبه اشرفي پيمان
 
کد مطلب: 77882
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *