۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۳

شرم فساد نتانیاهو روی پیشانی تل آویو

بحث فساددولتی «بنیامین نتانیاهو» و تلاش نخست وزیر صهیونیستی برای دور زدن قانون به دردسری بزرگ در تل آویو تبدیل شده است.
شرم فساد نتانیاهو روی پیشانی تل آویو
بحث فساددولتی «بنیامین نتانیاهو» و تلاش نخست وزیر صهیونیستی برای دور زدن قانون به دردسری بزرگ در تل آویو تبدیل شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بامداد یکشنبه شهرهای مهم سرزمین اشغالی شاهد اعتراضات گسترده شهروندان صهیونیست با عنوان «شرم» بود. مخالفان نسبت به وضعیت پرونده قضایی نتانیاهو معترض هستند.
در همین حال، « دیوید بیتان» رفیق صمیمی نتانیاهو که ناظم پارلمانی ائتلاف حاکم اسرائیل است؛بازجویی شده است. او متهم است که در ساخت و سازها، با افراد متهم به تبهکاری مالی تبانی کرده و آنها بدهی‌های او را پرداخت ‌کرده‌اند.
بیتان یکی از حامیان اصلی قانونی است که به نتانیاهو در گریختن از اتهاماتش فسادش کمک می کند. این قانون تحت عنوان "لایحه توصیه‌ها" به این رویه که پلیس می‌تواند به دفتر دادستانی درمورد تعقیب مظنون‌ها به هنگام تکمیل تحقیقاتش توصیه‌هایی کند، پایان می‌دهد.
همچنین هدف از این قانون جلوگیری از برخی افشاگری‌ها از تحقیقات نیز است چراکه تصریح کرده هیچ گونه از توصیه‌های پلیس نمی‌تواند علنی شود و کسانی که دست به افشای این اطلاعات به رسانه‌ها بزنند مجازات خواهند شد.قرار است امروز (دوشنبه) این قانون در کنست مطرح شود اما گویا پشتوانه مورد نیاز وجود ندارد. دولت بنیامین نتانیاهو برای کسب رای اکثریت، همه وزیران و اعضای حامی دولت در کنست را که در سفر خارجی هستند، به بازگشت فوری فرا خوانده است.

بزرگ ترین اعتراض خیابانی
تلاش نتانیاهو برای فرار از محاکمه منجر به تحریک مخالفان شده است. گفته می شود بیش از ۲۰ هزار صهیونیست علیه نتانیاهو به خیابان آمدند که چالشی بزرگ در عرصه سیاسی این رژیم محسوب می شود.تظاهرکنندگان به طولانی شدن تحقیقات پلیس از بنیامین نتانیاهو و عدم تصمیم گیری در این باره نیز اعتراض کردند.برگزارکنندگان تظاهرات به رسانه‌های اسرائیل گفتند که از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر این کشور برگزار خواهند کرد.
عوزی آزاد، مشاور پیشین امنیت ملی در دولت بنیامین نتانیاهو و مقام ارشد پیشین سازمان جاسوسی موساد، که اکنون یکی از منتقدین سرسخت نخست وزیر اسرائیل است، از سخنرانان تظاهرات در تل آویو بود. عوزی آراد اشاره کرد که با سخنرانی در برابر جوانان، سالمندان، چپ‌گرایان و راست‌گرایان می خواست تاکید کند که فساد ریشه دار دولتی، حتی به امنیت ملی اسرائیل سرایت کرده است؛ اشاره او به اتهام فساد در خرید زیردریایی‌ها از آلمان برای ارتش اسرائیل بود.

اتهامات سنگین نخست وزیر اسرائیل
تاکنون شش بار نتانیاهو در ارتباط با دو پرونده هدف بازجویی قرار گرفته و پلیس گفته او مظنون به دست داشتن در ارتشا، تقلب و نقض اعتماد است.فرماندهان پلیس تایید کرده‌اند که پلیس در آینده بسیار نزدیک به دادستان توصیه خواهد کرد که نخست وزیر صهیونیستی دلیل گرفتن هدایای کلان در طول ۱۷ سال گذشته محاکمه شود. نتانیاهو مدعی است هدایایی که ارزش آنها بالغ بر 10هزار دلار می باشد را به دلیل دوستی های خانوادگی دریافت کرده است.
در مورد دیگر موضوع بر سر تلاش نتانیاهو برای تاثیرگذاری غیرقانونی بر رسانه‌هاست. گفته شده که نتانیاهو که ۶۸ ساله است با مدیر مسئول روزنامه پرتیراژ "یدیوت آحارونوت" معامله کرده و قرار بوده در ازای انتشار گزارش‌هایی به نفع نتانیاهو، نخست‌وزیر کمک کند تا موفقیت یک روزنامه رقیب کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر، بر اساس گفته‌های دستیاران دو میلیاردری که مورد سئوال پلیس قرار گرفته‌اند، مدعی است که «سارا نتانیاهو» همسر بنیامین نتانیاهو به آنها تلفن می‌کرده و خواستار دریافت هدایا می‌شده است.
 
به‌نوشته روزنامه هاآرتص، آری هرو، مقام ارشد پیشین دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، حاضر شده است علیه نتانیاهو در پرونده تبانی بر سر روزنامه ها شهادت دهد و احتمال ارائه کیفرخواست علیه او در پرونده تبانی با مالک روزنامه یدیعوت آحارونوت برای کاهش انتقاد از دولت در برابر افزایش تیراژ این روزنامه بیشتر شده است.
در این میان، پرونده تحقیقات از بیش از ده نفر از نزدیکان سیاسی و بستگان نتانیاهو در پرونده گرفتن رشوه در خرید زیردریایی ها از آلمان برای ارتش اسرائیل کماکان ادامه دارد؛ میکی گانور، مقام ارشد پیشین در این پرونده علیه نزدیکترین افراد به نتانیاهو از جمله وکیل و پسرخاله نخست وزیر، شهادت داده است.

جنگ با حزب الله راه آخر نجات
از همین الان می توان گفت که نتانیاهو در پرونده های فساد محکوم است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با متزلزل شدن جایگاه نخست وزیر در زمینه اتهام‌های فساد، حزب رقیب «حزب لیکود» یعنی «حزب یش آتید» تقویت شده است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب به رهبری «یائیر لاپید»، در افکار عمومی به سطح حزب لیکود رسیده است.یائیر لاپید و آوی گبایی، رهبر حزب کارگر، تلاش های خود را برای ضربه زدن به دولت و نزدیک کردن موعد انتخاباتی گسترش داده اند.
نتانیاهو که به نوعی خود را بازنده میدان داخلی سیاسی رژیم صهیونیستی می بیند در مرحله اول چشم امید به حمایت «دونالدترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سفر به سرزمین های اشغالی دارد. ترامپ و نتانیاهو بارها رفقاتشان را به رخ همه کشیده اند اما باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهوری آمریکا از واشنگتن چه چیزی به تل آویو سوغاتی می برد. در میان تمام آنچه که گفته شد ؛ آغاز جنگ با حزب الله یا حمله به خاک سوریه موهبتی است که نتانیاهو چشم انتظار وقوع آن برای فرار از محاکمه و زندان است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 78052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *