۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۴
واکنش زنگنه به توقف آزمون استخدامی وزارت نفت توسط دیوان عدالت اداری

استخدام رسمی در نفت چگونه به کما رفت؟

آزمون استخدامی وزارت نفت که از مدت‌ها پیش عده زیادی از کارجویان و کارکنان قراردادهای موقت منتظر برگزاری آن بودند، به صورت موقت لغو شد. در آخرین تحولات پیرامون این آزمون، بیژن زنگنه وزیر نفت تهدید کرده است که اگر دیوان عدالت اداری آزمون استخدامی نفت را متوقف کند، این وزارت‌خانه در کل، آزمون را منتفی خواهد کرد. تنها دقایقی پس از این اظهارات زنگنه بود که خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، جزئیاتی از دستور موقت دیوان عدالت اداری را منتشر کرد و ابهامات به بالاترین حد رسید.
استخدام رسمی در نفت چگونه به کما رفت؟
آزمون استخدامی وزارت نفت که از مدت‌ها پیش عده زیادی از کارجویان و کارکنان قراردادهای موقت منتظر برگزاری آن بودند، به صورت موقت لغو شد. در آخرین تحولات پیرامون این آزمون، بیژن زنگنه وزیر نفت تهدید کرده است که اگر دیوان عدالت اداری آزمون استخدامی نفت را متوقف کند، این وزارت‌خانه در کل، آزمون را منتفی خواهد کرد. تنها دقایقی پس از این اظهارات زنگنه بود که خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، جزئیاتی از دستور موقت دیوان عدالت اداری را منتشر کرد و ابهامات به بالاترین حد رسید.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نفت قرار بود آزمون استخدامی این وزارت‌خانه در دی ماه سال جاری برگزار شود. از طریق این آزمون دو هزار و پانصد نفر به استخدام رسمی وزارت نفت درمی‌آمدند. سهم کارکنان تبدیل وضعیت قراردادی از این استخدام‌ها یک‌هزار و پنجاه نفر و سهم فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت 200 نفر می‌بود. اما حالا برگزاری این آزمون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
ظرف روزهای گذشته ابتدا خبری منتشری شد که دیوان عدالت اداری به دلیل شکایت فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت، برگزاری این آزمون را موقتاً به حالت تعلیق درآورده است. وزارت نفت در ادامه دریافت هرگونه ابلاغیه‌ای را از طرف دیوان عدالت اداری، مبنی بر متوقف ساختن فرآیند برگزاری این آزمون، تکذیب کرد. وزیر نفت هم امروز (13 آذر) گفت در صورتی که دیوان عدالت اداری حکم به متوقف کردن این آزمون بدهد، وزارت نفت به کلی آن را منتفی خواهد کرد. اما خیلی زود صدور دستور موقت توسط دیوان عدالت اداری تأیید شد.
خبر برگزاری این آزمون عملاً موجب شد تا اعتراضات فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت به وزرات‌خانه افزایش یابد. آن‌ها که از دو سال پیش به عدم استخدام‌شان توسط وزارت نفت معترض هستند، در روزهای گذشته دامنه اعتراضات خود را افزایش داده و تجمعاتی در مقابل نهاد ریاست جمهوری و وزارت نفت برگزار کرده‌اند. این دانشجویان عنوان می‌کنند که طبق موارد مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به آن‌ها تعهد استخدام داده شده است و در مقابل، وزارت نفت عنوان می‌کند که چنین تعهدی در کار نبوده است. وزارت نفت اعتقاد دارد، دولت احمدی‌نژاد برخلاف قوانین، اقدام به استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌کرده است و این وزارت همه چیز را به روال قانونی برگردانده است.
بیژن زنگنه در حاشیه همایش بیمه و توسعه، درباره اعتراض برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت به برگزاری آزمون استخدامی این وزارت خانه، گفت: قرار بود تعدادی از دانشجویان یا فارغ التحصیلان بدون اینکه در آزمون کتبی عمومی شرکت کنند، با انجام مصاحبه بر حسب نیاز این وزارتخانه استخدام شوند. ما هم می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم و دانشجویان مطمئن باشند که به آنچه تعهد داده‌ایم و گفته‌ایم، عمل می‌کنیم؛ اما [برخی فارغ‌التحصیلان] خارج از این روند و با فشار نمی‌توانند کار خود را پیش ببرند. این در حالی است که برخی گفته‌اند که دیوان عدالت اداری این آزمون را به تأخیر انداخته است؛ اگر این دیوان چنین بگوید، ما کلاً آزمون را منتفی می‌کنیم.
اما اعتراضات به آزمون استخدامی وزارت نفت تنها به فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت محدود نمی‌شود. در روزهای گذشته نمایندگان مناطق نفت‌خیز در استان‌های مختلف کشور، از خوزستان گرفته تا بوشهر و بخش‌هایی از استان فارس، نسبت به روند برگزاری این آزمون معترض بوده‌اند. این نمایندگان از طریق کمیسیون انرژی مجلس و با ارسال نامه به وزیر نفت مراتب اعتراض خود را به گوش زنگنه رساندند. اعتراضات نمایندگان به برگزاری این آزمون بیشتر از جنبه جذب افراد بومی این استان‌ها بود که نمایندگان این استان‌ها معتقد بودند این آزمون به اندازه کافی به جذب افراد بومی در این استان‌ها توجه نکرده است. صدای خوزستانی‌ها بیش از همه نسبت به برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت بلند بود و حتی از تریبون‌های نماز جمعه این استان وزرات نفت مورد حمله و انتقاد قرار گرفت.
فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر داده است که آزمون استخدامی وزارت نفت لغو شده است تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد. حسنوند مشخص نکرده است که چه اصلاحاتی مدنظر نهاد لغوکننده این آزمون است.
در همین حال، امروز (دوشنبه 13 آذر) خبرگزاری میزان به عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضاییه جزئیات بیشتری از دستور موقت صادر شده توسط دیوان عدالت اداری منتشر کرد. طبق گزارش این خبرگزاری، در پی شکایت فارغ‌التحصیلان و دانشجویان صنعت نفت و با رأی شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف اجرای ثبت نام و اجرای آگهی استخدام وزارت نفت صادر و برگزاری آزمون لغو شده است. این شعبه دیوان عدالت اداری با استناد به مواد ۳۴ الی 36 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، دستور توقف برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت را صادر کرده است. دیوان عدالت اداری گفته است که برگزاری این آزمون استخدامی ممکن است خسارات جبران ناپذیری به شکات پرونده شکایت علیه وزارت نفت (یعنی فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت) وارد کند.
بدین ترتیب با تقابل وزارت نفت، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، کمیسیون انرژی مجلس و تعدادی از نمایندگان، تعدادی از ائمه جمعه و دیوان عدالت اداری، سرنوشت آزمونی که بسیاری از کارجویان مدت‌ها منتظر آن بوده‌اند، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. تنها دقایقی پس از انتشار تهدید زنگنه مبنی بر منتفی شدن برگزاری آزمون در صورت دخالت دیوان عدالت اداری، خبرگزاری قوه قضاییه جزئیاتی از دستور دیوان عدالت اداری منتشر کرد تا مسأله استخدام رسمی 2500 نفر در وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن بیش از پیش بغرنج شود.  
 
کد مطلب: 78135
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *