۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۹
مهره ترامپ در ایالت آلاباما شکست خورد

آغاز چرخش از جمهوری خواهان به دموکرات‌ها

با پیروزی «داگ جونز» پس از ربع قرن کرسی ایالت آلاباما در سنای آمریکا نصیب نماینده حزب دموکرات می‌شود. این پیروزی را باید شکستی سنگین برای رئیس‌جمهوری آمریکا و محافظه‌کاران ایالات متحده محسوب کرد.
آغاز چرخش از جمهوری خواهان به دموکرات‌ها
با پیروزی «داگ جونز» پس از ربع قرن کرسی ایالت آلاباما در سنای آمریکا نصیب نماینده حزب دموکرات می‌شود. این پیروزی  را باید شکستی سنگین برای رئیس‌جمهوری آمریکا و محافظه‌کاران ایالات متحده محسوب کرد.
بنا به گزارش بی بی سی، «روی مور» نامزد مورد حمایت حزب جمهوری خواه و شخص ترامپ با اتهام تعرض جنسی روبرو بود در ایالت به شدت محافظه کار آلاباما نتوانست به موفقیت دست پیدا کند.پس از ماه‌ها کارزار پرحاشیه، مردم این ایالت جنوبی آمریکا روز سه شنبه برای انتخاب سناتور جدید خود به پای صندوق رای رفتند.
در این انتخابات قاضی سابق روی مور با داگ جونز رقابت می‌کرد و درحالی که بیشتر آرا شمرده شده است اکثریت شبکه‌های خبری پیروزی آقای جونز را قطعی می‌دانند.
درحالی که کل آرا شمارش شده آقای جونز با اختلاف یک ۱.۵ درصد یعنی کمی‌بیش از ۲۰ هزار رای برنده شده است.به این ترتیب شمار کرسی‌های جمهوری خواهان در سنا به ۵۱ در مقابل ۴۹ کرسی برای دمکرات‌ها کاهش می‌یابد.
آلاباما به طور سنتی سناتورهای جمهوری‌خواه را به کنگره می‌فرستاد اما نتیجه بامداد چهارشنبه خبر خوبی برای دمکرات‌ها پیش از انتخابات میان دوره ای سال آینده است.
این اولین بار در ربع قرن گذشته است که یک نامزد حزب جمهوری‌خواه از آلاباما به سنا راه می‌یابد. ترامپ پارسال با اختلاف نزدیک به ۳۰ درصد در این ایالت برنده شده بود.
این رای‌گیری برای پر کردن صندلی خالی «جف سشنز»، سناتور پیشین آلاباما انجام شد که پس از پیروزی دونالد ترامپ، وزیر دادگستری شد.
روز سه‌شنبه(به وقت محلی)‌، در حالی که رسانه‌های آمریکا پوشش ویژه‌ای به این انتخابات ایالتی داده‌بودند، روی مور، سوار بر اسب راهی حوزه انتخاباتی شد. کارشناسان به فاکس نیوز گفته اند، حزب دمکرات در ایالت آلاباما فاقد سازماندهی منظمی‌بود ولی داگ جونز توانست خود چنین ساختاری را ایجاد کند که در نهایت به پیروزی وی منجر شد.
داگ جونز در سخنرانی «پیروزی» خود در بیرمنگام آلاباما گفت، ۱۲ دسامبر «روزی تاریخی» در ایالت آلاباما است.
ین قاضی ۷۰ ساله، حامی‌سرسخت «اصول عقیدتی» محافظه‌کاران محسوب می‌شود. او وعده داده بود در صورت پیروزی، برای «قیام در برابر سیستم» به واشنگتن برود و از اصول سنتی محافظه‌کاران که به گفته او و حامیانش «در خطر نابودی» قرار گرفته دفاع کند.
با وجود این، طرح چند اتهام آزار و اذیت جنسی علیه او، که در یک مورد از آنها آزار جنسی یک دختر نوجوان هم در میان بوده، کارزار انتخاباتی اش را به شدت جنجالی کرد؛ به طوری که حتی رهبران جمهوری‌خواه در کنگره هم خواستار انصراف او از نامزدی و انتخابات شدند. مور همه این اتهامات را رد می‌کند و آنها را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌داند.
گیر به رسوایی جنسی ترامپ
سناتور الیزابت وارن، از رهبران دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، به همراه چند نماینده زن دیگر علنا خواستار تشکیل کمیته تحقیق کنگره درباره اتهامات آزار جنسی دونالد ترامپ شدند.
این درخواست در پی آن طرح شده که آقای ترامپ در شبکه توییتر کریستین جیلی‌برند، سناتور ایالت نیویورک را متهم کرد که به او گفته حاضر بوده در برابر دریافت کمک مالی «هر کاری بکند».
در برابر این اتهام،«الیزابت وارن» سناتور برجسته دموکرات، الیزابت وارن، در حالی که چند نماینده زن دیگر هم او را همراهی می‌کردند آقای ترامپ را به «قلدری، ارعاب و بی‌حیا جلوه دادن» خانم جیل‌برند متهم کرد.
هم‌زمان رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس و سناتور آمریکایی از کنگره خواسته‌اند با تشکیل یک کمیته تحقیق و تفحص درباره اتهام‌های آزارجنسی رئیس جمهوری آمریکا رسیدگی کند.
کریستین جیلی‌برند از سوی مردم نیویورک، زادگاه آقای ترامپ، به مجلس سنا راه یافته است.
چندین زن طی یک سال و نیم گذشته علنا آقای ترامپ را به آزارجنسی و رفتار مناسب با زنان متهم کرده‌اند.
صبح هم ترامپ در توییتی خانم جیلی‌برند را به «آلت دست» بودن برای چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا متهم کرد.
روز چهارشنبه ترامپ نوشت: «سناتور سبک وزن، کریستین جیلی‌برند، نوکر چاک شومر است و کسی است که همین چند وقت پیش آمد به دفتر من و برای دریافت کمک مالی به ستاد انتخاباتی‌اش داشت «گدایی» می‌کرد (و می‌گفت حاضر است در برابر این کمک حاضر است هر کاری بکند)، ایشان حالا به حلقه‌ای پیوسته که می‌خواهند با ترامپ بجنگند.»
بسیاری از ناظران این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا را «جنسیت‌زده» ارزیابی کرده‌اند. به ویژه که آقای ترامپ توضیح نداده است که منظورش از این که خانم جیلی‌برند گفته بوده «حاضر است هر کاری بکند» چیست.
روز گذشته ۵۹ نفر از زنان نماینده کنگره آمریکا از کمیته ویژه نظارت بر اصلاحات دولتی کنگره خواستند به تحقیق و تفحص درباره اتهامات آزارهای جنسی رئیس‌جمهور بپردازد.
دست کم ۱۷ زن علنا ترامپ را متهم به آزارجنسی کرده‌اند و بر همین اساس منتقدان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند اگر سناتورها و نمایندگان کنگره به علت چنین اتهاماتی ناچار به استعفا شده‌اند، رئیس جمهور آمریکا هم نباید از چنین تهدیدی مصون بماند.
اما حامیان ترامپ با پیش کشیدن موضوع رسوایی جنسی «بیل کبینتون» و استیضاح نشدن او به علت آزار جنسی «مونیکا لوینسکی» ، می‌گویند مردم آمریکا با اطلاع از این اتهام‌ها به آقای ترامپ رای داده‌اند و او با پشتوانه رای مردم باید به کارش ادامه دهد.
 
کد مطلب: 78761
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *