کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناتو از بازسازی تسلیحاتی دوران جنگ سرد ابراز نگرانی کرد

کرملین در تدارک جدال موشکی با کاخ سفید

26 آذر 1396 ساعت 13:23

ولادیمیرپوتین آماده چهارمین دوره ریاست جمهوری روسیه کرده است. ورای این که پوتین را باید پیروز بلامنازع انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دانست ؛ روسیه در تدارک مسابقات جام جهانی فوتبال در تابستان پیشرو شده است. کرملین در حضور حداقل 32 ملیت و مقابل چشمان صدهامیلیون شهروند کشورهای مختلف قدرت نمایی خواهد کرد.


ولادیمیرپوتین آماده چهارمین دوره ریاست جمهوری روسیه کرده است. ورای این که پوتین را باید پیروز بلامنازع انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دانست ؛ روسیه در تدارک مسابقات جام جهانی فوتبال در تابستان پیشرو شده است. کرملین در حضور حداقل 32 ملیت و مقابل چشمان صدهامیلیون شهروند کشورهای مختلف قدرت نمایی خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مسکو می‌خواهد به جامعه جهانی و غرب بفهماند روسیه اقتداردوران شوروی را بازسازی کرده است و غرب باید در معادلات جهانی بیش از گذشته برای کرملین حق و امتیاز قائل شود. ولادیمیرپوتین در ماجرای «انقلاب آبی اوکراین» با انضمام شبه جزیره کریمه برای نخستین بار قدرت نظامی‌خود را به رخ اتحادیه اروپایی و ناتو کشید. مسکو با عبرت از ماجرای لیبی و عراق در جنگ سوریه مداخله مستقیم نظامی‌کرد تا عملا راهبردهای ارتش سرخ را عملیاتی کرده باشد. رئیس جمهوری روسیه با حضور در پایگاه نظامی‌لاذقیه تلاش کرد به حکومت ایالات متحده بفهماند که واشنگتن از عمق استراتژیک مسکو باید خارج شود.
بازسازی معادلات جنگ سرد
بنا به اذعان کارشناسان، تیرگی روابط آمریکا و روسیه نو پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 حتی نسبت به دوران بلوک شرق و غرب از جمله دوران جنگ سرد، بی سابقه محسوب می‌شود و در برخی موارد نیز تشدید شده است. تقابل آمریکا با روسیه از مجادلات لفظی معمول به بحث‌های موشکی کشیده شده است. قرارداد کاهش تسلیحات موشکی میانبرد و کوتاه برد در شرایط کنونی مهم ترین مساله تسلیحاتی مورد اختلاف روسیه و آمریکا است و دو کشور یکدیگر را به نقض این قرارداد متهم می‌کنند.
این قرارداد مربوط به موشک‌های بالستیکی در سال 1987 بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و براساس آن موشک‌های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.
قرارداد کاهش تسلیحات موشکی میانبرد و کوتاه برد تا سال 1991 که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می‌شد و بازرسی‌ها در چارچوب آن هم تا سال 2001 ادامه داشت.
اما پس از آن تاریخ روسیه و آمریکا بازرسی از مراکز نظامی‌یکدیگر در چارچوب اجرای این قرارداد را متوقف کردند.آمریکا در ماههای اخیر بارها روسیه را به نقض این قرارداد متهم و خود در همین حال تسلیحات موشکی در چند نقطه نزدیک مرزهای روسیه ازجمله رومانی مستقر کرده است.
برتری زرادخانه‌های اتمی‌آمریکا
دونالدترامپ دستورداده است که توان اتمی‌آمریکا در جهت ایجاد «برترین زرادخانه هی اتمی‌جهان» عملیاتی شود.فصلنامه «علوم هسته ای» چاپ آمریکا در این باره نوشته است که این کشور در چارچوب یک برنامه محرمانه در طول 10 سال زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای خود را با توان انهدامی‌بالا بازسازی کرده است.
گروهی از کارشناسان آمریکایی در این نشریه فاش کرده اند که واشنگتن به برتری هسته ای جهانی دست یافته و با سلاح‌های زرادخانه اتمی‌خود می‌تواند ساختار دفاع موشکی دشمنان بالقوه را نابود و توان پاسخ دادن را از دشمن سلب کند.بنابر این گزارش آمریکا تسلیحات اتمی‌خود را نوسازی و مدرن سازی کرده است.براساس اطلاعات انتشار یافته، پنتاگون موشک‌های دریایی «تریدنت -دو» Trident II را به هدایت ام.اس.4700 با سطح دقت بسیار بالا مجهز کرده است و اگر پیش از این فقط 20 درصد این موشک‌ها می‌توانستند به اهداف اصابت کنند، اکنون صد در صد شده و می‌توانند هر هدف محافظت شده ای را نابود کنند.
داستان خوف انگیز پوتین
همین چند روز پیش بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود داستان طنز کوتاهی از یک افسر بازنشسته و فرزند او برای حاضرین بازگو کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
رئیس جمهور روسیه گفت: «افسر بازنشسته ای از پسرش درباره خنجری که در منزل داشتند سوال کرد و از او پرسید: اینجا یک خنجر بود، الان کجاست؟ پسر پاسخ داد: خواهش می‌کنم مرا دعوا نکن، من آنرا با ساعت پسر همسایه عوض کردم.»
پوتین در ادامه افزود: «افسر از پسرش خواست که ساعت را به او نشان دهد، افسر بازنشسته پس از دیدن ساعت گفت: «ساعت خوبی است». وی ادامه داد خوب حالا اگر دزدها به ما حمله کنند، من، برادرها و مادرت را خواهند کشت و به خواهرت تجاوز می‌کنند. اما تو به آنها چه خواهی گفت؟ پسر جواب داد، می‌گویم: «عصر بخیر، ساعت 12 و 30 دقیقه به وقت مسکو.»
این داستان طنز رئیس جمهور روسیه با خنده حاضران مواجه شد اما ژنرال‌های ناتو با نگرانی به رفتار روسیه نگاه می‌کنند. جنگنده‌ها و بمب افکن‌های روسی در مرزهای ناتو بی مهابا پرواز می‌کنند و در برخی موارد هم موجب وحشت خلبانان ناتو می‌شوند.
برنامه موشکی کرملین
وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرده است که این کشور درصدد است تا سال 2027  همه بخش نیروهای استراتژیک موشکی (RVSN) خود را مجهز به موشک‌های نسل پنجم کند. پیش از این نیز «سرگئی کاراکایف» فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه از تجدید جنگ افزار سامانه موشک بالستیک یارس RS-24 سخن گفته بود.
موشک‌های قاره پیمای چند کلاهکی یارس با برد بیش از 11 هزار کیلومتر معرفی شده که می‌تواند چندین کلاهک اتمی‌را با خود حمل کرده و با دقت بسیار در هدف گیری و توان پنهانکاری در راه رسیدن به هدف، ویرانی‌های گسترده ای در منطقه اصابت ایجاد کند.
مسکو متکی به موشک‌های قاره پیما، بمب افکن‌های دوربرد و زیردریایی‌های پیشرفته، تلاش می‌کند ضمن حفظ قدرت بازدارندگی خود، نظام توازن قوا را در برابر راهبردهای توسعه توان نظامی‌آمریکا از جمله هسته ای حفظ کند.
از سوی دیگر، روسیه افزون بر حضور گسترده نظامی‌آمریکا در مرزهای آسیایی خود به بهانه بحران شبه جزیره کره، شاهد استقرار دائمی‌یا موقت نظامیان ناتو و آمریکایی بویژه در لهستان، رومانی، چک (شرق اروپا)، لیتوانی، لتونی، استونی سه کشور دریای بالتیک و همچنین گرجستان و مولداوی مواجه است که با وجود هشدارهای مکرر مسکو، شتاب این روند همچنان بیشتر می‌شود.از شواهد موجود چنین به نظر می‌رسد که عرصه موشکی رویارویی آینده آمریکا و روسیه است.
ترس و اضطراب ناتو
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که ناتو سیستم موشکی روسی را شناسایی کرده که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض می‌کند. ناتو در بیانیه خود اعلام کرده است که متحدین این پیمان سامانه موشکی روسیه را به عنوان یک تهدید جدی شناسایی کرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز هم در اواسط ماه فوریه گزارش داده بود که موشک روسی SSC-8 در منطقه ولگاگراد واقع در جنوب روسیه مستقر است.
در تحلیل واکنش ناتو باید گفت که غرب به شدت نگران توسعه اقتدار موشکی روسیه است. آنها که در ماجرای کریمه نتوانستند کاری انجام دهند می‌ترسند در موارد دیگر هم مغلوب روسیه شوند. ورای تمام آنچه که گفته شد ، معادلات جنگ سرد محدود به شرق اروپا یا حتی خاورمیانه و شمال آفریقا نیست. دریای چین جنوبی جایی است که کره شمالی بهای آن را می‌پردازد اما اصل دعوای موشکی در قطب شمال خواهد بود. شمالگان جایی است که به دلیل وجود آب شیرین و ذخایر انرژی با عقب نشینی یخ‌های قطبی به نقطه گداخته جنگ سرد تبدیل خواهدشد.
گزارش : علی ودایع
 


کد مطلب: 78939

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/78939/کرملین-تدارک-جدال-موشکی-کاخ-سفید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir