۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۲
به کارگردانی مسعود رایگان روی صحنه رفته است

مصیبت های «لاسارو» در ایرانشهر

نمایش «لاسارو» با ترجمه، طراحی و کارگردانی مسعود رایگان که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از ابتدای دی ماه روی صحنه رفته است کمتر از 4 اجرای دیگر خواهدداشت.
مصیبت های «لاسارو» در ایرانشهر
نمایش «لاسارو» با ترجمه، طراحی و کارگردانی مسعود رایگان که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از ابتدای دی ماه روی صحنه رفته است کمتر از 4 اجرای دیگر خواهدداشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این نمایش که از سوی ملچیور شدلر آلمانی نگاشته و دراماتورژی شده است برگرفته از رمان «لازاریلویِ تُرمسی» یکی از رمان‌های قرون وسطی اسپانیا است. این کتاب اولین رمان پیکارِسک قرن ۱۴ اسپانیا است. نکته جالب اینجاست که رویاتیموریان هم در قامت مشاور کارگردان ظاهر شده است. در نمایش «لاسارو» کامبیز امینی، سمیه برجی، فروغ قجابگلی، نوشین اعتماد، بانیپال شومون، اویس خلیل زاده، محسن عیدی، یوسف محوی، نیما مظاهری، آرزو تاج نیا، مهسا اصغری ایفای نقش کرده اند.
دنیای پیکارِسک دنیای زیرزمینی، مردمان بی‌ارزش و مطرود کلیسا و دربار در دوران گذر اروپا از قرون وسطی است. پیکارو در اسپانیای قرن چهاردهم تا هفدهم به پسربچه‌ها یا نوجوانانی گفته می‌شد که از خدمت یک ارباب به خدمت ارباب دیگری می‌رفتند، از ماجرایی به ماجرای دیگر، مضحک و مصیبت‌بار، در جهانی بی رحم که اگر هوش و ذکاوت به کار نباشد از بخت و طالع خوش، کاری ساخته نیست. داستان نمایش درباره لاسارو کودکی است که توسط مادرش به مرد کوری فروخته می‌شود، این اتفاق شروع فراز و نشیب‌های زندگی لاسارو است. مخاطب در ابتدای ورود به سالن با صحنه ای غبارآلود و یک کلیسای توخالی مواجه می شود،همین دکور ساده تماشاچی را به نوعی تحت تاثیر قرار می دهد. طراحی لباس بازیگران و گریم آنها را در کنار موسیقی زنده این نمایش را باید پاشنه آشیل «لاسارو» قلمداد کرد. مسعودرایگان تلاش کرده است به جزئیات وفادار بماند و ریزه کاری های آن را رعایت کند اما این اقدام به نوعی منجر به کند شدن ریتم نمایش می شود. تلاش کارگردان برای وجود فراز و فرود یا حتی کشیدن پای مخاطب به نمایش توانسته ریتم کند «لاسارو» را جبران کند.
نمایش «لاسارو» از هشتم دی ماه در ۲ سانس ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی تا اول بهمن روی صحنه خواهد بود.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 80642
برچسب ها: علی ودایع
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *