کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام بلند اصلاح طلبان به سوی تقویت ساز و کار حزبی

طرح «پارلمان اصلاح طلبان» تصویب شد

16 بهمن 1396 ساعت 17:14

طرح پارلمان اصلاحات که توسط حزب مردم سالاری به شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب پیشنهاد شده بود عصر یکشنبه در جلسه این شورا تصویب شد.


 طرح پارلمان اصلاح طلبان که توسط حزب مردم سالاری به شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب پیشنهاد شده بود عصر یکشنبه در جلسه این شورا تصویب شد.
بعد از انتقاداتی که به ساختار شورای عالی اصلاح طلبان مطرح شد، آذر ماه سال جاری مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری طرحی را با عنوان طرح پارلمان اصلاحات مطرح کرد که واکنش های زیادی را بر انگیخت. به گفته حمیدرضا شکوهی عضو دفتر سیاسی حزب مردم سالاری نام کامل این طرح «پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان» (با نام مخفف پارسا) است. پیش‌بینی شده که حداقل ۵۰ حزب رسمی اصلاح طلب که دارای پروانه فعالیت هستند، در این طرح شرکت کنند.
شکوهی در گفت و گو با خبرگزاری مهر یکی از اهداف این طرح را تجمیع احزاب اصلاح‌طلب عنوان و تاکید کرد: در کشور احزاب زیادی وجود دارد اما بیشتر آن ها، فعالیت‌های حزبی اندکی دارند؛ به همین دلیل برای تجمیع آن ها در قالب جبهه اصلاحات، زمینه‌سازی شده تا در اتفاقات مختلف، سازماندهی و هماهنگی بیشتری شکل بگیرد.
شکوهی درباره دیگر اهداف در نظر گرفته شده برای این طرح گفت: از جمله اهدافی که در این طرح در نظر گرفته شده، تعیین سیاست‌های راهبردی اصلاح‌طلبان است تا مجموعه سیاست‌های راهبردی، در پارلمان اصلاحات مطرح شود.
عضو دفتر سیاسی حزب مردم سالاری یکی دیگر از اهداف این طرح را تعیین نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.
شکوهی با بیان اینکه مؤسس و مجری این طرح، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است گفت: در این طرح، نقش ویژه‌ای به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داده شده تا فردی تصور نکند پارلمان اصلاحات، قصد تقابل با این شورا را دارد.
وی اضافه کرد: تا زمان شکل‌گیری اولین جلسه پارلمان اصلاحات که در آنجا انتخابات شورای مرکزی برگزار می شود، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وظیفه اداره امور را به عهده خواهد گرفت. همچنین مسئولیت برگزاری اولین جلسه طرح «پارسا»، با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد بود.
شکوهی افزود: در تاریخ دوم خرداد سال آینده، ترکیب شورای مرکزی پارلمان اصلاحات مشخص خواهد شد. پیش‌بینی شده است که چهار هزار نفر از ۵۰ حزب اصلاح‌طلب به عنوان مجمع عمومی، در این جلسه حضور داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای احزاب اصلاح طلب به گونه ای برنامه ریزی شده که هیچ حزبی کم تر یا بیشتر از تعداد عضو مشخص در مجمع عمومی نداشته باشد. 
شکوهی افزود: مسئول اداره اولین جلسه پارلمان اصلاحات با هیأت منتخب پنج نفره‌ای است که از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخاب می‌شود. این هیأت پنج نفره صرفاً برای اداره اولین جلسه انتخاب خواهد شد.
وی اضافه کرد: در اولین جلسه پارلمان اصلاحات، شورای مرکزی انتخاب خواهد شد و این هیئت رئیسه منتخب شورا مسئولیت اداره اجلاسیه بعدی را به عهده خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای مرکزی پارلمان اصلاحات قرار است هر چند وقت یکبار تجدید شود گفت: زمان برگزاری انتخابات شورای مرکزی پارلمان اصلاحات، هر ۲ سال یکبار خواهد بود. زمان برگزاری مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری «پارسا» هم دو بار در سال است.
عضو دفتر سیاسی حزب مردم سالاری تصریح کرد: هدف پارلمان اصلاحات این است که احزاب محور امور باشند. پارلمان اصلاحات در حقیقت جبهه فراگیری برای فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان خواهد بود.

عصر یکشنبه هفته جاری رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تصویب تشکیل پارلمان اصلاحات در جلسه امروز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد.
حسین کمالی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه عصریکشنبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل پارلمان مورد تصویب قرار گرفت. 
وی ادامه داد: در این رابطه کارگروهی تشکیل شد تا ساختار و ضوابط شکل‌گیری پارلمان اصلاحات را تهیه کند و برای تصویب به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه دهد. 
دبیرکل حزب اسلامی کار  در پاسخ به این سوال که اعضای این کارگروه چه کسانی هستند؟‌ اظهار داشت: وظیفه تهیه ساختار و ضوابط شکل‌گیری پارلمان اصلاحات به کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که بنده ریاست آن را برعهده دارم، سپرده شده است. 
کمالی در ادامه به دیگر مصوبه جلسه امروز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره و تصریح کرد: با عضویت احزاب اتحاد ملت ایران، ندای ایرانیان، آزادی و هدا در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با توجه به درخواستی که از سوی دبیران کل این احزاب شده بود، موافقت شد و قرار شد پرونده چهار حزب دیگر درخواست دهنده در جلسه بعدی شورای هماهنگی مورد بررسی قرار گیرد. »
همچنین به گزارش نامه نیوز، حکیمی پور در همین باره اظهار داشت: کلیات طرح پارلمان اصلاحات در نشست روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شد و بر همین اساس، کمیته سیاسی این شورا ماموریت یافت با جمع آوری نظرات اعضا، طرح را تکمیل کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازه زمانی مشخصی برای ماموریت کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نظر گرفته شده است، گفت: درباره تعیین زمان در نشست روز گذشته شورای هماهنگی بحثی مطرح نشد.
 
حکیمی پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در گفتگویی جایگزینی پارلمان اصلاحات به جای شورای عالی اصلاح طلبان را مطرح کردید؛ این مسئله جنبه عملیاتی دارد، اظهار داشت: این مسئله ای که گفتم، نظر حزب اراده ملت ایران است. حزب اراده ملت معتقد است که شورای عالی اصلاح طلبان فقط برای انتخابات تشکیل شد و الان انتخاباتی در کار نیست و از طرفی هم شورای عالی اصلاح طلبان علنا جلسه ای ندارد و کاری انجام نمی دهد. 
 
وی با بیان اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ساختار و سازوکار دائمی در جریان اصلاحات است تصریح کرد: اینکه ذیل پارلمان اصلاحات چه باشد و چه نباشد، مساله ای است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید درباره آن تصمیم بگیرد.  
 
عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر رئیس دولت اصلاحات چه قدر می تواند در تشکیل یا عدم تشکیل پارلمان اصلاحات تاثیر داشته باشد گفت: قطعا نظر رئیس دولت اصلاحات و دیگر بزرگان اصلاح طلب را اخذ می کنیم اما سازوکار پارلمان اصلاحات، قصد دارد انسجام و گستردگی مشارکت مجموعه جریان اصلاح طلب در تصمیمات را بالا ببرد.
 
وی همچنین درباره دیگر مصوبه نشست روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از عضویت احزاب اتحاد ملت، ندای ایرانیان، آزادی و هدا در این شورا خبر داد.
 
حکیمی پور اضافه کرد: حزب وحدت و همکاری، انجمن پیشرو اصلاحات، مجمع کارکنان خط امام و مجمع زنان اصلاح طلب از دیگر تشکل هایی هستند که درخواست های خود را برای عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارسال کرده اند و در جلسات بعدی به آن ها رسیدگی می شود.
 
 
 


کد مطلب: 82094

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/82094/طرح-پارلمان-اصلاح-طلبان-تصویب

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir