۰
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۲
به ورزشکاران ایرانی المپیک زمستانی 2018 هم گوشی موبایل می دهند

عذرخواهی رسمی؛ پایان داستان تبلیغاتی سامسونگ

روز چهارشنبه، یک اقدام تبلیغاتی شرکت سامسونگ ، واکنش های بسیاری در ایران شکل داد . این شرکت به عنوان اسپانسر بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ اعلام کرد که به تمامی ورزشکاران و مسئولان حاضر در این بازی‌ها گوشی‌های همراه گلکسی نوت هشت اهدا خواهد کرد، اما ورزشکاران کره شمالی و ایران این هدایا را دریافت نمی‌کنند.
عذرخواهی رسمی؛ پایان داستان تبلیغاتی سامسونگ
روز چهارشنبه، یک اقدام تبلیغاتی شرکت سامسونگ ، واکنش های بسیاری در ایران شکل داد . این شرکت به عنوان اسپانسر بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ اعلام کرد که به تمامی ورزشکاران و مسئولان حاضر در این بازی‌ها گوشی‌های همراه گلکسی نوت هشت اهدا خواهد کرد، اما ورزشکاران کره شمالی و ایران این هدایا را دریافت نمی‌کنند.
به گزارش "مردم سالاری آنلاین"، اگر چه در وهله اول به نظر می رسید که این تصمیم از جانب شرکت سامسونگ گرفته شده است اما توضیحات بعدی این شرکت نشان داد که علت این تصمیم ، وجود تحریم ها علیه دو کشور ایران و کره شمالی است. طبق گزارش AFP دلیل اهدا نشدن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران و مسئولان کره شمالی و ایران تحریم روابط تجاری با این کشورها از سوی سازمان ملل است. از آنجایی که هر گوشی سامسونگ ۹۲۰ دلار ارزش دارد، داده شدن این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی باعث می‌شود که کره جنوبی بیش از حد مجازی که آمریکا برای آنها تعیین کرده است با این  دو کشور تبادل تجاری کالاهای لوکس داشته باشد.
این امر واضح است که هدیه گوشی به ورزشکاران یک اقدام صرفا تبلیغاتی است و عدم اهدای این هدیه به ورزشکاران ایرانی، اهمیت چندانی ندارد اما اینکه این موضوع به طور خاص توسط این شرکت اعلام شده است ، به نظر توهین آمیز می آمد . اعلام این خبر با واکنش مقامات ایرانی همراه شد. اولین خبر این بود که آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال آن است که در صورتی که شرکت سامسونگ تا پایان روز جاری عذرخواهی رسمی نکند، پیشنهاد عدم ثبت گوشی های سامسونگ در کشور را در کارگروه مربوطه مطرح و از ورود این برند به کشور جلوگیری کند. وزارت امور خارجه هم در پی این اقدام سامسونگ اعلام کرد در صورتی که این شرکت عذرخواهی نکند این اتفاق بر روابط تجاری سامسونگ با ایران تاثیر می گذارد.
اما واکنش عجیب تر از سوی رضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک اتخاذ شد که اعلام کرد این کمیته برای ورزشکاران ایرانی گوشی می خرد!  وی گفت : «طی تماسی تلفنی با افتخاری سرپرست کاروان اسکی مقرر شد تا ضمن پیگیری جدی اتفاق اخیر، نسبت به خرید گوشی و همچنین دلجویی از ورزشکاران اعزامی کشورمان اقدام شود». صالحی امیری با این کار نشان داد که اصلا نفهمیده موضوع توهین آمیز است و فکر کرده ورزشکاران از اینکه گوشی گیرشان نیامده دلگیرند ؛ به این ترتیب او نشان داد که نه تنها چیزی از ورزش نمی داند بلکه حتی درکی هم از مسائل این چنینی ندارد و بیشتر به درد مدیریت مدرسه ای ابتدایی می خورد تا کمیته المپیک!
نقطه مقابل صالحی امیری، حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان بود که در تندروی  و بدون تفکر سخن گفتن شهره عام و خاص است. وی در روزنامه اش نوشت:« ورزشکاران کشورمان برای کسب افتخار به المپیک 2018 کره‌جنوبی رفته‌اند. ولی باید پرسید این چه افتخاری خواهد بود که بهای آن اهانت و تحقیر ملت باشد؟! و آیا مسئولان دست‌اندر‌کار نباید به عنوان ابتدایی‌ترین اعتراض به دولت دست‌نشانده کره‌جنوبی، ورزشکاران اعزامی را فرا بخوانند؟!... تحریم محصولات ساخت کره‌جنوبی و مخصوصا ممنوعیت ورود و فروش محصولات سامسونگ کمترین اقدامی است که از دولت و مجلس و قوه قضائیه انتظار می‌رود و صد البته مردم پا به رکاب انقلاب نیز در این میان مسئولیت خاص خود را دارند و نباید از پیگیری ماجرا تا بیرون ریختن تفاله‌های اهانت‌کننده کره‌جنوبی دست بردارند».
در حالی که این اخبار در ایران منتشر می شد ، بی بی سی خبر داد که کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد گوشی های همراه شرکت سامسونگ در اختیار ورزشکاران ایرانی هم قرار خواهد گرفت.
این کمیته بین‌المللی اعلام کرد: گوشی موبایل در اختیار همه ورزشکاران همه کشورهای شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ قرار خواهد گرفت. ایرانی‌ها می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند اما ورزشکاران کره شمالی نه.
یکروز پس از آن ، در روز جمعه 20 بهمن  رئیس برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ از کاروان ایران بابت اتفاقات اخیر عذرخواهی کرد.
وی  با ارسال نامه‌ای به سرپرست کاروان ایران در این بازی‌‌ها، بابت اتفاقات اخیر در عدم توزیع گوشی‌های سامسونگ بین ورزشکاران کشورمان رسماً عذرخواهی کرد و گفت که ناهماهنگی در توزیع، دلیل این ماجرا بوده است و حالا با ارسال این نامه به دنبال دلجویی کاروان کشورمان است. همچنین یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی IOC نامه‌ای را به سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک ایران ارسال کرده و در آن ضمن تأیید نامه کمیته برگزاری بازی‌ها، گفته که قرار است روز شنبه 21 بهمن به منظور دلجویی از کاروان کشورمان، نشستی بین اعضای کاروان ایران و مقامات IOC برگزار شود.
با این حساب می توان گفت که داستان پایان یافته است ؛ اما این میان احتمالا بالاترین منفعت را شرکت سامسونگ کرد که صد برابر گوشی های توزیعی اش ، در رسانه های مختلف نامش برده شد و درباره اش سخن گفته شد! 
 
 
کد مطلب: 82242
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *