۰
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۱
فعالیت‌های اتمی‌پیونگ یانگ به صورت مشروط تعلیق می‌شود

لبخند تاریخی دوکره

خاوردور هم شباهت زیادی به خاورمیانه پیدا کرده و هیچ اتفاقی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. تا همین یک ماه پیش همه از جنگ دوکره با حضور آمریکا سخن می‌گفتند اما با گرمای المپیک زمستانی همه از صلح حرف می‌زنند.
لبخند تاریخی دوکره
خاوردور هم شباهت زیادی به خاورمیانه پیدا کرده و هیچ اتفاقی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. تا همین یک ماه پیش همه از جنگ دوکره با حضور آمریکا سخن می‌گفتند اما با گرمای المپیک زمستانی همه از صلح حرف می‌زنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، هیات عالی رتبه کره‌جنوبی در پاسخ به سفر خواهربانفوذ «کیم جونگ اون» راهی پیونگ ینگ شده است. اگرچه عکس‌های ماهواره‌ای می‌گوید که کره‌شمالی در مرکز یانگ‌بیون آماده یک آزمایش اتمی‌شده است اما خبرهای رسیده متفاوت است. به گزارش یونهاپ، کره‌شمالی توافق کرد تا آزمایش‌های هسته‌ای خود را در طول مذاکرات متوقف کند. بنا به گفته کارشناسان اتمی، اگر این رآکتور کار می‌کند، احتمال این مساله وجود دارد که کره‌شمالی تولید پلوتونیوم را برای انجام برنامه اتمی‌خود از سرگرفته است.
براساس این گزارش، سئول تایید کرد کره‌شمالی اعلام کرده است در صورتی که امنیت این کشور تامین شود، پیونگ یانگ نیازی به تسلیحات هسته‌ای نخواهد داشت و حاضر است برنامه‌هایش را کنار بگذارد. خبرگزاری رسمی‌کره‌شمالی (کی سی ان ای) اعلام کرده که رهبر کره‌شمالی  قصد دارد روند بهبود روابط دو کره را «با جدیت تسریع و فصلی نو در تاریخ اتحاد دو کره ایجاد کند». در گزارش این رسانه‌ها آمده که رهبر کره‌شمالی دستور داده «گام‌های عملی» در راستای رفع موانع برداشته شود.

اتفاقات تاریخی در روابط  دوکره
«چونگ اویی-یونگ» مشاور امنیتی رئیس جمهوری کره‌جنوبی، گفت که «حکومت کره‌شمالی روشن کرده است که آمادگی غیراتمی‌ کردن شبه جزیره کره را دارد و تصریح کرده که اگر تهدیدهای نظامی‌مرتفع و امنیت رژیم آن کشور تضمین شود، آنگاه به اسلحه اتمی ‌نیازی نخواهد داشت.» آقای چونگ شامگاه دوشنبه با «کیم جونگ-اون» رهبر کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ، پایتخت آن کشور، ملاقات کرده بود.
وی گفت که رهبر کره‌شمالی همچنین با دیدار با با مون جه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، در ماه آینده میلادی - آوریل - موافقت کرده است. این ملاقات در روستای پانمونجوم در نزدیکی مرز دو کره صورت خواهد گرفت.
در صورت انجام این دیدار، این سومین دیدار بین رهبران دو کره از زمان جنگ کره در سال‌های ١٩٥٠ تا ١٩٥٣ خواهد بود. دیدارهای قبلی در سال‌های ٢٠٠٠ و ٢٠٠٧ میلادی بین کیم جونگ-ایل، رهبر سابق و پدر رهبر کنونی کره‌شمالی، و رئیسان جمهوری وقت کره‌جنوبی انجام گرفت.
فرستاده کره‌جنوبی گفت «کره‌شمالی و کره‌جنوبی برای برقراری خط ارتباطی فوری بین رهبران دو کره به توافق رسیده‌اند تا از تنش‌های نظامی‌ کاسته شود و با یکدیگر هماهنگی تنگاتنگی داشته باشند.» خبر آمادگی رهبر کره‌شمالی برای دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و کنار گذاشتن مشروط برنامه تسلیحات اتمی‌ در پی یک رشته تحولات در روابط بین دو کشور در چند ماه اخیر منتشر شده است.
آمریکا در واکنش به این اتفاقات دچار سرگیجه شده است و دقیقا نمی‌دادند چه واکنشی نشان دهد. در همین حال، دونالد ترامپ در پیامی‌توئیتری و البته کوتاه در این باره نوشت: «ببینیم چه پیش خواهد آمد». رئیس‌جمهور آمریکا هر چند دیروز به جزئیات بیشتری اشاره نکرده اما پیشتر در جریان دیداری با فرمانداران این کشور تاکید کرد که او دوست دارد، «تحت شرایط مناسب» شاهد مذاکره با پیونگ یانگ باشد.
«چونگ ائویی یونگ» مشاور ارشد رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که سرپرستی هیئت بلندپایه کره‌جنوبی در سفر به پیونگ‌یانگ را بر عهده داشته، و «سو هونگ» رئیس سازمان امنیت کره جنوبی در روزهای آینده به آمریکا سفر می‌کنند تا گزارش دیدار با مقام‌های کره‌شمالی را به اطلاع واشنگتن برسانند.

میراث جنگ سرد
پس از پایان جنگ دوم جهانی و پایان اشغال شبه جزیره کره توسط نیروهای ژاپنی، این کشور به بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. در سال ١٩٥٠، نیروهای جمهوری کره‌شمالی که از سوی شوروی و چین حمایت می‌شدند جهت تصرف و انضمام کره‌جنوبی از مرز عبور کردند و کشورهای غربی نیز با تشکیل ائتلافی به رهبری ایالات‌متحده در حمایت از کره‌جنوبی وارد جنگ شدند.
جنگ کره همراه با تلفات و خسارات سنگین تا سال ١٩٥٣ ادامه داشت و در آن سال با امضای توافقنامه ترک مخاصمه خاتمه یافت اما بین کره‌شمالی با کره‌جنوبی و ایالات‌متحده معاهده نهایی صلح امضا نشده است. از آن زمان، واحدهایی از ارتش ایالات‌متحده به منظور حمایت از کره‌جنوبی در آن کشور مستقر است.
کره‌شمالی دولت ایالات‌متحده را متهم می‌کند که با خودداری از شناسایی آن کشور در صدد تهاجم و سرنگونی حکومت آن است و به همین دلیل، خود را ناگزیر می‌بیند تا به تسلیحات پیشرفته دست پیدا کند.
پیشتر، گزارش‌هایی از تمایل مقامات کره‌شمالی برای ملاقات با مقامات آمریکایی منتشر شد اما آمریکائیان گفته‌اند که گفتگو بین دو طرف باید در مورد موافقت کره‌شمالی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور باشد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 83558
برچسب ها: کره شمالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *