۰
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۲
گزارش "مردم‌سالاری آنلاین" از انتخابات روسیه

جشن تزاری و اقتدار شوروی

علی ودایع- مسکو: امروز مردم روسیه به پای صندق‌های رای رفتند تا رئیس جمهوری بعدی این کشور را انتخاب کنند. البته از مدت‌ها پیش همه می‌دانستند که «ولادیمیر پوتین» پیروز انتخابات۲۰۱۸ روسیه می‌شود. آقای تزار تا شش سال دیگر یعنی ۲۰۲۴ رییس جمهوری روسیه باقی خواهد ماند.
جشن تزاری و اقتدار شوروی
علی ودایع- مسکو: امروز مردم روسیه به پای صندق‌های رای رفتند تا رئیس جمهوری بعدی این کشور را انتخاب کنند. البته از مدت‌ها پیش همه می‌دانستند که «ولادیمیر پوتین» پیروز انتخابات۲۰۱۸ روسیه می‌شود. آقای تزار تا شش سال دیگر یعنی ۲۰۲۴ رییس جمهوری روسیه باقی خواهد ماند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نکته مشهود در مسکو حضور نیروهای امنیتی بود.تنها در مسکو، پایتخت روسیه، ۱۷ هزار نیروی پلیس، گارد ملی و دیگر نیروهای امنیتی، در خیابان‌ها و صندوق‌های رای حضور داشتند. اوضاع امنیتی در سراسر روسیه حکمفرما بوده است.
نکته جالب در میدان سرخ این بود که عده زیادی در تدارک برگزاری جشن الحاق شبه جزیره کریمه به خاک  روسیه بودند. این روز اگرچه برای اوکراین خاطره‌ای تلخ است اما در مسکو به عنوان یک روز بزرگ قلمداد می‌شود که یادآور خاطره شوروی است.

طولانی‌ترین انتخابات
در مسکو و دیگر مناطق ، آغاز رای‌گیری به ساعت رسمی‌ساعت هشت صبح بوده است و از آن‌جایی که مرزهای منطقه «خاور دور روسیه» به کره شمالی و چین می‌رسد، شهروندان این مناطق ساعت‌ها پیش(۲۰به وقت گرینویچ (از شهروندان غرب روسیه پای صندوق‌های رای رفتند. واپیسن منطقه‌ای که شهروندان آن رای خود را به صندوق ریختند، کالنینگراد است که در میان لهستان و لیتوانی قرار دارد.
در حاشیه انتخابات روسیه، روابط مسکو با لندن  پس از جریان مسموم شدن سرپیکال، یک جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبری، و اتهام‌های لندن به مسکو در پیوند با این موضوع، با تنش و بحران روبه‌رو شده‌است.
همزمان دولت آمریکا نیز ۲۴ اسفند تحریم‌های تازه‌ای را علیه پنج نهاد و ۱۹ شخص حقیقی روس، در پیوند با اتهامات مربوط به دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وضع کرد.
اما گزارش‌ها و تحلیل‌ها حاکی‌ست این تنش‌ها با غرب، بر محبوبیت پوتین در داخل روسیه، تاثیری نگذاشته‌ است یا حتی اقبال حامیانش را افزوده است.
علاوه بر ولادیمیر پوتین، هفت نامزد دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند که بنا بر نظرسنجی‌ها تقریبا هیچ بختی برای رقابت با رئیس‌جمهوری فعلی، ندارند.
پوتین به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده است. پاول گرودینین از حزب کمونیست؛ ولادیمیر ژیرینفسکی از حزب لیبرال دموکرات؛ کسنیا سوبچاک از ابتکار مدنی؛ گریگوری یاولینسکی از حزب یابلوکو که از منتقدان سرسخت سیاست‌های پوتین است.
همچنین بوریس تیتف از حزب رشد، سرگی بابورین از اتحادیۀ مردمی‌سراسری روسیه و ماکسیم سورایکین از حزب «کمونیست‌های روسیه» در این انتخابات شرکت کرده اند.
گفته می‌شود تنها چهره شناخته‌ شده سیاسی که تا حدی قادر بود، جبهه مخالفان پوتین را متحد کرده و رقابت نزدیک‌تری با رئیس‌جمهوری فعلی داشته باشد، «الکسی ناوالنی» بود که اجازه حضور در انتخابات به او داده نشد. الکسی ناوالنی از شهروندان کشورش خواسته، انتخابات را تحریم کرده و در آن شرکت نکنند.
ناوالنی از چهره‌های منتقد ولادیمیر پوتین در روسیه، قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود؛ ولی به خاطر اتهام‌هایی که به گفته او «پرونده‌سازی» است، اجازه شرکت در انتخابات را پیدا نکرد.
بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از سوی موسسه «گالوپ» در اواخر سال ۲۰۱۷، ۸۰ درصد شهروندان روس، از رهبری روسیه توسط پوتین رضایت دارند؛ اما از سوی دیگر تنها ۴۰ درصد از مردم، روند انتخابات در روسیه را قابل اعتماد می‌دانند.
رسانه‌های روس به نقل از یک مقام کاخ کرملین که نامش فاش نشده، اعلام کرده‌اند که دولت روسیه انتظار دارد ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و پوتین با ۷۰ درصد آرا پیروز شود.

طولانی ترین زمامداری تاریخ روسیه
 پوتین ابتدا در سال ۱۹۹۹ نخست وزیر روسیه شد؛ پس از آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به ریاست‌جمهوری برگزیده شد. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ که مجددا پست نخست وزیری را عهده دار شده بود، قانون اساسی را تغییر و دوره ریاست جمهوری را از ۴ سال به ۶ سال افزایش داد. از سال ۲۰۱۲ تا کنون، آقای پوتین مجددا پست ریاست جمهوری را عهده‌دار بوده است.
پوتین رسماً رکورد زمامداری روسیه را می‌شکند، او با خیالی آسوده شکوه تزاری و  اقتدار شوروی را به رخ غرب خواهد کشاند.
 
کد مطلب: 84061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *