۰
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵
تشکیل مثلث ترامپ، ماکرون و بن‌سلمان برای حمله به اسد

آمریکا دوباره به سوریه حمله موشکی کرد؟

خبر تکمیلی: اسرائیل مسئول حمله بود
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که یک فرودگاه نظامی در مرکز سوریه مورد حمله موشک‌هایی قرار گرفته است که «به احتمال قوی» از طرف نیروهای آمریکایی شلیک شده‌اند. مقامات آمریکایی نیز در مقابل خیلی زود به این خبر واکنش نشان دادند.
آمریکا دوباره به سوریه حمله موشکی کرد؟
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که یک فرودگاه نظامی در مرکز سوریه مورد حمله موشک‌هایی قرار گرفته است که «به احتمال قوی» از طرف نیروهای آمریکایی شلیک شده‌اند. مقامات آمریکایی نیز در مقابل خیلی زود به این خبر واکنش نشان دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که در حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی در اطراف حمص، «چند نفر کشته و مجروح» شده‌اند. سوریه، آمریکا را مسئول این حمله موشکی قلمداد کرد.
اما پنتاگون خیلی زود واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در این زمان، وزارت دفاع آمریکا، حمله هوایی در سوریه انجام نداده است». پنتاگون در بیانیه خود ضمن رد ادعای حمله موشکی به سوریه گفته است که «با این حال، ما به دقت وضعیت را زیر نظر داریم و از تلاش‌های دیپلماتیک در حال جریان برای پاسخگو کردن کسانی که در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، حمایت می‌کنیم».
حمله هوایی به فرودگاه نظامی تیفور (T-4) در شرق حمص صورت گرفته است. این فرودگاه، بزرگ‌ترین فرودگاه نظامی ارتش سوریه به شمار می‌رود در شصت کیلومتری شهر تاریخی پالمیرا واقع شده است. در فرودین سال گذشته آمریکا با بهانه «حمله شیمیایی» به خان شیخون، به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه، حمله موشکی کرد. وزیر دفاع آمریکا در آن مقطع اعلام کرد که 20 درصد جنگنده‌های فعال سوریه را در این حمله موشکی، نابود کرده است.
ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که نشان می‌دهد جنگنده‌ یا موشک‌هایی بر فراز لبنان در ارتفاع پایین پرواز کرده و به سمت شرق یعنی سوریه حرکت می‌کنند. با توجه به این ویدئوها احتمال دیگر این است که حمله هوایی به سوریه از طرف اسرائیل صورت گرفته باشد. اسرائیل در ماه فوریه نیز به فرودگاه نظامی تیفور حمله کرده بود. اسرائیل در آن مقطع ادعا کرده بود که یک پهپاد ایرانی از این فرودگاه به هوا برخاسته و وارد سرزمین‌های اشغالی شده است. در جریان حمله اسرائیل به این فرودگاه، یک جنگنده اسرائیلی توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شده بود.
در عین حال، شب گذشته یک تماس تلفنی بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برقرار شده که توسط رسانه‌های غربی پوشش زیادی یافته است. ماکرون در این تماس گفته است که حمله شیمیایی «خط قرمز» دولت فرانسه است و «در صورتی که اثبات شود دولت سوریه مرتکب حمله شیمیایی شده است، فرانسه سوریه را بمباران می‌کند».
کاخ سفید گفته است که ماکرون و ترامپ در این تماس تلفنی توافق کرده‌اند که اطلاعات خود را در مورد «ماهیت حمله شیمیایی» رد و بدل کنند و «پاسخی مشترک و قوی» به آن بدهند.
با این بیانیه کاخ سفید مشخص می‌شود که فرانسه نیز وارد بازی دونالد ترامپ شده است. ترامپ دیروز طی توئیت‌هایی با ادبیاتی زشت و ناپسند برای رهبر یک کشور، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را «حیوان» خطاب کرده بود
شب گذشته یک تماس تلفنی بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برقرار شده که توسط رسانه‌های غربی پوشش زیادی یافته است. ماکرون در این تماس گفته است که حمله شیمیایی «خط قرمز» دولت فرانسه است و «در صورتی که اثبات شود دولت سوریه مرتکب حمله شیمیایی شده است، فرانسه سوریه را بمباران می‌کند».
و گفته که وی «تاوان سنگینی» برای چیزی که «حمله شیمیایی» به غوطه شرقی دمشق خوانده می‌شود، خواهد داد. ارتش سوریه هرگونه حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق را رد کرده و اعلام کرده که این ادعا، صرفاً بهانه‌ای برای حمایت از تروریست‌ها و دخالت در امور داخلی سوریه است. ارتش سوریه همچنین گزارش داده که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور هشت فروند موشک شلیک ‌شده به سمت فرودگاه تیفور را منهدم کرده‌ است.
تروریست‌های «جیش الاسلام» که نزدیکی زیادی به عربستان سعودی دارند، توافق کرده‌اند که از دوما در غوطه شرقی خارج شده و به شهر جرابلس در شمال سوریه بروند. نیروهای ترکیه‌ای و معارضان سوری به طور مشترک جرابلس را اداره می‌کنند و عربستان چندان از ترک غوطه شرقی توسط جیش‌الاسلام خشنود نیست. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که عربستان نیز به عنوان حامی اصلی جیش‌الاسلام در رویدادهای هفته جاری شهر دوما نقشی اساسی دارد و احتمالاً صحنه‌سازی حمله شیمیایی به ابتکار این کشور صورت گرفته باشد.
ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی به زودی از سوریه خارج خواهند شد و به آمریکا بازخواهند گشت. با این حال، اظهارات روز گذشته وی، تماس تلفنی وی با ماکرون و حمله هوایی به پایگاه تیفور حاکی از این است که آمریکا به احتمال قوی در خروج نیروهای خود از سوریه تجدیدنظر خواهد کرد. برخی منابع خبری ادعا می‌کنند که عربستان بخشی از هزینه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را تقبل کرده و از ابتدا نیز خبر خروج نظامیان آمریکا از سوریه، به منظور دوشیدن هرچه بیشتر سعودی‌ها توسط ترامپ، اعلام شده بود. در واقع، اعلام این خبر از سوی ترامپ، یک «تاکتیک معاملاتی» برای حضور نیروهای آمریکا در سوریه به خرج عربستان سعودی بوده است.
به هر صورت با حمله بامداد دوشنبه (20 فروردین) به فرودگاه تیفور سوریه، وضعیت در این کشور پیچیده‌تر شده و حالا فرانسه نیز وارد گود شده تا به اتفاق آمریکایی‌ها رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند. چند روز آینده، سرنوشت‌ساز خواهد بود و نقشه ترامپ در این روزها مشخص خواهد شد.

خبر تکمیلی:
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که دو جنگنده اسرائیلی از حریم هوایی لبنان پایگاه هوایی «تیفور» سوریه را هدف قرار دادند.
وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد، جنگنده‌های «اف-15» رژیم صهیونیستی از طریق حریم هوایی لبنان به پایگاه هوایی «تیفور» (T-4) سوریه حمله کرده‌اند.
بنا بر این گزارش، اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پدافند هوایی ارتش سوریه ۵ موشک شلیک شده را منهدم و ۵ موشک نیز به غرب پایگاه هوایی تیفور در استان حمص سوریه اصابت کرده است.
همچنین خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با تأیید این خبر، به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد که «تجاوز اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور با هواپیماهای نوع اف-15 انجام شد که چند موشک از حریم لبنان [به سوریه] شلیک کرد.»
 
کد مطلب: 84497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *