۰
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶
استعفای دوباره شهردار، سردرگمی در شورای شهر

نجفی به آخر خط رسید

از ابتدا هم تاب مقاومت در برابر فشارها را نداشت و رفت. اگرچه استعفای اول محمدعلی نجفی مورد موافقت نمایندگان شورای شهر قرار نگرفت، با این حال او برای دومین مرتبه استعفانامه خود را تقدیم شورای شهر کرد و نشان داد که همچنان در موضع ضعف قرار دارد. با این حساب و با احتساب فراموش کاری مردم در امور سیاسی، او حداقل چندسالی را با بی توجهی مردم سر خواهد کرد تا شاید روزگاری دوباره برگردد!
نجفی به آخر خط رسید
از ابتدا هم تاب مقاومت در برابر فشارها را نداشت و رفت. اگرچه استعفای اول محمدعلی نجفی مورد موافقت نمایندگان شورای شهر قرار نگرفت، با این حال او برای دومین مرتبه استعفانامه خود را تقدیم شورای شهر کرد و نشان داد که همچنان در موضع ضعف قرار دارد. با این حساب و با احتساب فراموش کاری مردم در امور سیاسی، او حداقل چندسالی را با بی توجهی مردم سر خواهد کرد تا شاید روزگاری دوباره برگردد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد علی نجفی شهردار تهران برای بار دوم استعفا داد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با تأیید این خبر از وصول نامه نجفی مبنی بر عدم امکان ادامه خدمت خبر داد. وی همچنین در سخنانی عجیب مخالفت با استعفای اول شهردار را به منزله تجلیل از اقدامات نجفی عنوان کرد. استعفای دوم اما به گفته نمایندگان شورا مورد موافقت نهایی قرار خواهد گرفت. با این همه و علی رغم اقدام حالا دیگر به نظر فرمایشی نمایندگان شورا در مرتبه اول (که از بسیار پیشتر از تصمیم قاطع نجفی و ناتوانی اش در مواجهه با فشارهای بالادستی خبر داشتند)، شورای شهر باید خیلی زود به فکر جانشین شهردار مستعفی پایتخت باشد.

رد پای پررنگ فشارهای بالادستی
بحث های پیرامون دلایل اصلی کناره گیری نجفی در روزهای گذشته به قدر کافی در رسانه های رسمی و غیر رسمی بازتاب پیدا کرده است. در این میان اما مرتضی الویری عضو شورای شهر پنجم تهران در روزهای گذشته کمی پر رنگ و لعاب تر از سایرین به افشای فشارهای وارد شده بر شهردار پرداخت. وی که ابتدا صراحتا گفته بود استعفا به علت بیماری، تنها شکل ظاهری قضیه است در سخنان دیگری که ویدئوی آن به سرعت در میان مردم دست به دست شد شایعه استعفای نجفی تحت تأثیر احضار به دادستانی را قوت بخشید. الویری صراحتا توضیح داد که شهردار تهران، بر سر بلوای عجیب رقص دختربچه ها در مراسم روز زن،  ساعت ده و نیم شب به صورت "غیرمودبانه ای" به دادستانی احضار شده است. وی همچنین مدعی شد که نجفی پس از تهدید به بازداشت قریب به این مضمون را شنیده که تنها راه حل و فیصله ماجرا در استعفا خلاصه می شود. از طرفی در تمام روزهایی که نام نجفی برای انتخاب به عنوان شهردار مطرح می شد همواره دلایل مختلفی برای مشکل دار بودن انتخاب او به گوش می رسید که بررسی جداگانه هر کدام نیاز به زمان مفصل تر و فضای سیاسی متفاوت تری دارد.
هم زمان با افشاگری الویری برخی دیگر از نمایندگان نیز چنین محتوایی را فاش کرده اند. احمد مسجد جامعی در سخنان جداگانه ای اعلام کرده است: «گروه‌هایی وجود دارند که به چپ و راست کار ندارند، فقط باید منافع آنهاتضمین شود. پاکدستی نجفی به تضمین منافع این گروه ضربه زده است.»

واکنش به اظهار نظر دادستان
از سوی دیگر و در اقدامی عجیب، دادستان کل کشور در خصوص تبعات استعفای نجفی اظهار نظر کرد که این اظهارات با واکنش نمایندگان شورای شهر، برخی مسئولین و حتی حقوقدانان طراز اول کشور مواجه شد. محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور کمی پیش از استعفای دوباره نجفی او را به این امر تشویق کرد و با بیان اینکه شورای شهر مسئول کارنکردن شهردار تهران پس از استعفا است، ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر و سیاسی کاری خواندن رد استعفای نجفی خاطرنشان کرد: «فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است،  بنده به عنوان مدعی العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست.» وی همچنین افزود: « آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین کند و عنوان نماید که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین کنند، در غیراینصورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.»
در همین رابطه زهرا صدراعظم نوری نسبت به این اقدام دور از انتظار واکنش نشان داده و در کانال تلگرامی خود نوشت: «فشارها به شهردار تهران علنی شد.»
از سوی دیگر محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی کشور نیز در چند توئیت مرتبط و دنباله دار به این اقدام اعتراض کرده و نوشت: «آقای دادستان! این از اختیارات بدیهی شورای شهر است که درباره پذیرش استعفای شهردارش چه تصمیمی بگیرد ... به جای دخالت در کار شورای شهر، لطفا بفرمایید با آن گزارش ۵۰۰ صفحه ای تخلفات و ۱۲ پرونده شکایت شهرداری چه کرده اید؟!» وی همچنین افزود: «به عنوان یک دانشجوی حقوق معتقدم یکی از علل اساسی نابسامانی های کشور، ناآشنایی بسیاری از مقامات با اصل تفکیک قوا است.»

جانشین های احتمالی،دور باطل برای مردم تهران
در شرایطی که محمدعلی نجفی اعلام کرده است با پایان روز سه شنبه دیگر به ساختمان بهشت نخواهد رفت، شورای شهر تهران تا انتخاب شهردار جدید ناگزیر از صدور حکم برای یک سرپرست موقت خواهد بود. با این حال روال نامطلوبی که پیشتر نیز در مرحله اول انتخاب شهردار رخ داد و نتیجه ای جز تلاف وقت نداشت از سر گرفته خواهد شد. در مرحله نخست تصمیم گیری شورای شهر پنجم، تحت تأثیر فضای بازتر شده سیاست به لطف مهمان ادواری اش (انتخابات)، با افشاگری الهه کولایی نشان داده شد که مسئولیت دادن به زنان در سطح کلان یک شوخی نمایشی است و حالا نیز دوباره  نام های مردانه و تکراری  همان روزها قرار است پیش چشم شورا نشینان قرار گیرد. در میان نامزدهای شهرداری تهران، اسامی محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد علی افشانی و پیروز حناچی بیش از سایرین به گوش می رسد. البته شاید حالا دیگر تحت تأثیر نوسانات ارزی کشور و همچنین با مشخص نشدن سرنوشت گزارش های ضد فساد ادوار قبلی شهرداری شاید برای کسی مهم نباشد که خروج محسن هاشمی از شورا یعنی بازگشت یار غار قالیباف _مهدی چمران_ به شورای شهر. به گوش رسیدن نام محمدرضا عارف نیز بعید است برای مردم تهران جذابیت خاصی داشته باشد؛ همان اندازه که شهردار کم طاقت به درد پاتخت نشینان نخورد، بعید است که شهردار ساکت و ناتوان در مدیریت یک گروه نه چندان بزرگ نیز گره از مشکلات شهری باز کند.

سامانه دیرهنگام
در میان وانفسای سرنوشت شهرداری و در شرایطی که برخورد با فسادهای گذشته هنوز نتیجه روشن و واضحی نداشته است، خبری در خصوص شفاف سازی امور به گوش رسیده که در چنین اوضاعی طنزآمیز به نظر می رسد. سامانه ‌شفافیت شهرداری‌ تهران این هفته رونمایی می‌شود و تمام اطلاعات قراردادهای کلان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. بررسی فسادها و چگونگی اجرایی شدن این قراردادها هم معلوم نیست چه جایگاهی در این سامانه داشته باشد. در هر صورت آن چه تا این جا برای مردم مشخص است، فرار نجفی از مسئولیت، نامشخص بودن گزارش فسادهای ادوار قبلی و همچنین آینده مدیریت شهری پایتخت است که هیچ کدام حکایت از شرایط مطلوب ندارد.
گزارش : محمد مَهدی حسین نیا

 
کد مطلب: 84553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *