۰
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶

جزییات حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه

منابع محلی از حملات سه‌گانه آمریکا و متحدانش به سوریه خبر دادند. متجاوزان این حملات را "هدفمند و محدود" خوانده‌اند.
حمله آمریکا و متحدانش به دمشق
حمله آمریکا و متحدانش به دمشق
منابع محلی از حملات سه‌گانه آمریکا و متحدانش به سوریه خبر دادند. متجاوزان این حملات را "هدفمند و محدود" خوانده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، بامداد امروز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگیر از این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند.
بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد. دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.
این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده در حالی که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تایید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستی آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده است.
حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.
حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.
مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شد و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، تهدید به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه کردند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته سفر خود به آمریکای لاتین را برای شرکت در یک اجلاس دوره‌ای لغو کرد تا بنا به اعلام کاخ سفید، موضوع سوریه را پیگیری کند.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم برنامه های سفر خود در هفته جاری را لغو کرد تا در واشنگتن بماند و موضوع سوریه را بررسی کند. تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن 75 سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرد و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانست.
 
واکنش سوریه به حملات
دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد. بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است. دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.
 
ترامپ، می و ماکرون حمله را تایید کردند
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. او گفت، حملات در پاسخ به "استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی" انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند. ترامپ همچنین به روسیه هشدار داد که از "حرکت در مسیر تاریک" دست بردارد و گفت: روسیه از عمل به وعده‌های خود از جمله درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه سر باز زد.
نخست وزیر انگلیس نیز حمله به سوریه را تایید کرده و مدعی شده است که این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت که به نیروهای مسلح این کشور اجازه داده حملاتی را علیه ارتش و دولت سوریه "برای کاهش توان نظام سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی" انجام دهند. او گفت: هیچ جایگزینی برای حملات نظامی نیافتیم. حملات محدود و علیه اهداف معین خواهد بود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفت که به نیروهای کشورش دستور داده تا با مشارکت آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند.
 
پنتاگون: حملات بیشتر فعلا در دستورکار نیست

ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دستش نرسیده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است.
 
حملات چه مناطقی را هدف گرفت؟
بنا بر اعلام رسانه‌های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه‌های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است. مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می‌شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است.
انباره‌های مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا 4 فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده‌اند. پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پایگاه‌های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است. پایگاه‌های و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته‌اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.
 
واکنش روسیه به حملات سه‌گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس
وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود. وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.
سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود.
از سوی دیگر، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک منبع نظامی روسیه اینکه رزم‌ناوها و زیردریایی‌های این کشور پس از حمله هوایی آمریکا و همپیمانانش به سوریه، بندر طرطوس در این کشور را ترک کرده باشند، تکذیب کرد. این منبع اظهار داشت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه از ترس حملات آمریکا تمامی رزم‌ناوهای خود را از بندر طرطوس بیرون برده است، نادرست و بی‌اساس هستند.
منبع یاد شده گفت: نیروی دریایی روسیه که در دریای مدیترانه حضور دارد برای شارژ مهمات و تجهیزات خود و نیز انجام برخی تعمیرات کوچک از مرکز تعمیر و نگه‌داری روسیه در بندر طرطوس استفاده می‌کند و به همین دلیل رزم‌ناوهای روس مرتبا وارد بندر طرطوس می‌شوند اما پس از انجام کار خود به نقاط اصلی استقرار بازمی‌گردند.
وی تاکید کرد: رزم‌ناوها و زیردریایی‌های ناوگان دریایی روسیه اخیرا به صورت مستمر در حال گشت‌زنی در مساحت‌های نزدیک به رزم‌ناوها و زیردریایی‌های آمریکا و همپیمانانش در ناتو مستقر در  بخش شرقی دریای مدیترانه هستند تا تمامی اطلاعات مربوط به هر گونه فعالیت نظامی در هوا و روی آب و زیر آب در نزدیکی سواحل طرطوس را رصد کنند.
 
واکنش مردم سوریه به حملات آمریکا و متحدانش
خبرنگار سانا گزارش داد، به رغم حملات آمریکا،‌ فرانسه و انگلیس این حملات هیچ تاثیری بر زندگی عادی مردم سوریه نداشته است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، مردم سوریه در دمشق و بقیه استان‌های سوریه به رغم اخبار دروغینی که رسانه‌های حامی تروریسم منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه تانک‌ها در خیابان‌های دمشق مستقر شده و سایر دروغ‌پردازی‌های این رسانه‌ها، اما مردم تنها در محکومیت حملات آمریکا و هم‌پیمانانش به خیابان‌ها آمدند و هیچ یک از اخبار این رسانه‌های معاند صحت ندارند. تجمعات مردمی و حضور خودروها در دمشق برای بیان خوشحالی درباره ناکام ماندن اهداف تجاوز خصمانه سه گانه به سوریه برگزار شد. خودروها در سراسر دمشق به گشت‌زنی پرداختند و آن به دلیل خوشحالی‌شان به خاطر پایداری و ایستادگی مردم و نیروهای ارتش سوریه بود. در این راستا رسانه‌های سوریه تصاویری مستقیم از زمان ورود بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به کاخ ریاست‌جمهوری طی صبح امروز به رغم حملات غرب به این کشور پخش کردند. این به معنای آن است که بشار اسد در دمشق است و از سوریه خارج نشده است.
 
کد مطلب: 84793
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *