۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۹
اسرائیل مشتاق واکنش هیجانی ایران است

بازی خزنده تل آویو در سوریه

حمله ائتلاف آمریکا به سوریه اگرچه مشخصا برای امتیازگیری واشنگتن از مسکو در خاورمیانه و سوریه پساداعش بود اما اسرائیلی‌ها منافع خود را از وضع پیش آمده دنبال می‌کنند.
بازی خزنده تل آویو در سوریه
حمله ائتلاف آمریکا به سوریه اگرچه مشخصا برای امتیازگیری واشنگتن از مسکو در خاورمیانه و سوریه پساداعش بود اما اسرائیلی‌ها منافع خود را از وضع پیش آمده دنبال می‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تل آویو همانند ریاض معتقد است که حملات صورت گرفته کافی نیست اما آنها با حفظ ظاهر به وضع موجود ابراز رضایت می‌کنند اما نکته اینجاست که در حرف‌ها و موضع‌گیری‌های اسرائیل ردپای نگرانی و حتی ترس را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
روز یکشنبه، دو تن از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار دادند که نظامیان ایرانی مستقر در سوریه هدف حملات دیگری قرار خواهند گرفت. «گیلاد اردان» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به رادیو ارتش اسرائیل گفت: « تحکیم حضور نظامی ایران در سوریه تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.»
«نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم اشغالگرقدس هم تأکید کرد که اسرائیل از حق آزادی عمل کامل برخوردار است و گفت: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد که در سوریه حضور دائم داشته باشد.» بنت گفت «اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد که مرزهای شمالی‌ کشور به زمین بازی حکومت اسد تبدیل شود.»

پیشنهاد حمله موشکی به ایران
به موازات ابراز نارضایتی دو مقام صهیونیستی ، «بنیامین نتانیاهو» در گفت‌وگو با «ترزا می» ضمن ابراز خرسندی از حمله ائتلاف سه گانه خواهان «دست یابی به راه حلی علیه قابلیت‌های اتمی ایران» شد.
به نوشته جرزالم پست، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد: «راه حل مشابهی که آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه در مقابله با بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای استفاده وی از تسلیحات شیمیایی به کار بردند باید در مقابله با حکومت‌ها و سازمان‌های تروریستی و جلوگیری از دستیابی آنان به قابلیت‌های اتمی نیز نشان داده شود.»
وی همچنین در گفت‌وگو با ترزا می مدعی شده بود:«منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه ایران است و اسد می‌بایست بفهمد که وقتی به نظامیان ایران و نواب آن اجازه می‌دهد در سوریه حضور داشته باشند، سوریه و کل منطقه را در معرض خطر می‌گذارد.»

ادعای حمله به پایگاه ایرانی
تلاش لفظی برای حمله به ایران و منافع تهران در حالی است که هفته گذشته هم در حمله موشکی به پایگاه هوایی تی4 در حمص، 7 نیروی ایرانی به شهادت رسیدند.
در گیر ودار تلاش اسرائیلی‌ها برای تحریک ایران با حملات کوچک ، خبرهایی ضدونقیض از حمله «جنگنده ناشناس» به پایگاه نظامی «جبل عزان» در جنوب حلب منتشر شد. برخی رسانه‌ها با شک و تردید مدعی شدند که پایگاه نیروهای فاطمیون توسط جنگنده‌های اسرائیلی مورد تهاجم قرار گرفته است اما در نهایت خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مقامات حزب الله هرگونه حمله را قویا رد کرد.

نارضایتی تل آویو از وضع موجود
اسرائیلی‌ها برای انجام اقدامات تل آویو از یک اطاق فکر پیچیده استفاده می‌کنند که سناریونویسنی آن را در میان خبرها به خوبی می‌توان مشاهده کرد.
گزارش مفصل روزنامه‌ها آرتص نشان می‌دهد؛ مقامات اسرائیلی معتقدند که حمله موشکی محدود ائتلاف سه گانه تغییری در توزان قدرت جنگ سوریه به نفع آنها نداشته است.
بنا به نوشته این روزنامه اسرائیلی، فقدان مشارکت کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا و سایر کشورهای غربی در حمله در حالی که آن جزئی از ائتلاف ‏ضد داعش بودند نشانگر این است که در مورد واکنش نظامی بین آنها اختلاف نظر حاکم است. بنابراین ‏این انعکاسی از شکاف بین ترامپ و متحدانش است که ممکن است بر حملات نظامی یا سیاست‌های ‏دیپلماتیک آنها را تحت تاثیر قراردهد.
در این گیر ودار ایران به عنوان اصلی ترین حامی دولت مطبوع کرملین در خاک سوریه حضور دارد. تل آویو پس از احضار سفیر اسرائیل در مسکو در جریان حمله به پایگاه T-4 حمص به این نتیجه رسیده اند که کرملین تمایل چندانی به تشدید تنش‌ها ندارد.
اطاق فکر تل آویو معتقد است که سقوط ارزش ریال و لغو احتمالی برجام موجب احتیاط ایران در برخورد با اسرائیل خواهد شد اما مقامات موساد و ژنرال‌های ارتش با ابراز نگرانی دیدگاه متفاوتی دارند.
اسرائیلی‌ها که این روزها رفقای صمیمی سعودی‌ها شده اند تشنه واکنش هیجانی ایران در حمله ائتلاف سه گانه و حمله به منافع تهران در خاک سوریه است. تل آویو همانند ریاض تلاش می‌کند در یک معامله دوجانبه بین آمریکا و روسیه با حفظ موازنه ، تهدید و تخریب منافع ایران را دنبال کند.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 84908
برچسب ها: سوریه علی ودایع
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *