۰
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۹
علی فروغی از «خارج از دید» به شبکه سه آمد

خیال خوش جوان گرایی یا افزایش نفوذ دست های پشت پرده در صدا و سیما؟

علی فروغی به جای علی اصغر پورمحمدی بر صندلی ریاست شبکه سوم سیما نشسته است. تصمیم بحث برانگیزی که از سوی مرتضی میرباقری معاونت سیمای سازمان صدا و سیما اتخاذ شده و این اقدام بنا بر کاراکتر و رزومه فروغی و پورمحمدی سیلی از واکنش های مردم به خصوص در شبکه های اجتماعی را با خود به همراه داشته است.
علی فروغی مدیر جدید شبکه سه سیما
علی فروغی مدیر جدید شبکه سه سیما
علی فروغی به جای علی اصغر پورمحمدی بر صندلی ریاست شبکه سوم سیما نشسته است.  تصمیم بحث برانگیزی که از سوی مرتضی میرباقری معاونت سیمای سازمان صدا و سیما اتخاذ شده و این اقدام بنا بر کاراکتر و رزومه فروغی و پورمحمدی سیلی از واکنش های مردم به خصوص در شبکه های اجتماعی را با خود به همراه داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، انتصاب ناگهانی علی فروغی به جای علی اصغرپورمحمدی از معدود مدیران مقبول صدا و سیما برای عامه مردم، موجب شد تا بسیاری این تغییر رویکرد را اقدامی کاملا سیاسی و ناظر بر فعالیت های سینمای و تلویزیونی برخی جریان های دیگر تلقی کنند. با این حال انتخاب فروغی سکه دو روی خارج شده از جیب میرباقری است که هنوز ابعاد و چرایی آن به روشنی مشخص نیست.

جوان گرایی در صدا و سیما؟
از معدود رویکردهای مثبتی که می توان بین موافقان و مخالفان انتصاب فروغی در چنین جایگاهی مشاهده کرد توجه به شرایط سنی این فرد است. پس از آذری جهرمی، حالا یک دهه شصتی دیگر در سمتی کلیدی و تأثیرگذار قرار گرفته است که البته هر دو فرد با ابهاماتی در سابقه کاری خود رو به رو هستند. البته ابهام میان آذری جهرمی و فروغی کاملا متفاوت است و شاید حتی در خصوص فروغی نتوان واژه ابهام را به کار برد. با این همه به خودی خود شکستن تابوی ورود جوانان در هر سمتی می تواند مناسب باشد و از این جهت کسی اعتراضی ندارد که چرا یک جوان به چنین سمتی رسیده است. در واقع توجه بسیاری از منتقدین به قرار گرفتن «کدام جوان» در چنین موقعیتی است که بر مبنای آن نیز نقدهایی مطرح کرده اند.

علی فروغی کیست؟
در سابقه مسئولیت‌های مدیر تازه رسیده شبکه سه، قائم مقامی بنیاد اندیشه های امام در نهاد رهبری در دانشگاه‌ ها، فرماندهی پایگاه بسیج، عضویت در شورای معارف صدا و نیز شورا‌های عالی فیلم، پویانمایی و شورای عالی کتاب بسیج،مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین نیز به چشم می‌خورد. طبق شنیده ها قرار است او هم زمان با حفظ سمت ریاست بسیج سازمان صدا و سیما در موقعیت جدید خود نقش آفرینی کند. علی فروغی سردبیری برنامه‌های مختلف رادیویی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند مستند تلویزیونی را نیز در کارنامه دارد. با این همه بسیاری در این حوزه او را با مستند عجیب، افراطی و کاملا غیرحرفه ای خارج از دید می شناسند که با رویکردی یک جانبه و با جهت گیری سیاسی خاص نسبت به مسایل سال 88 به روی آنتن رفت و خیلی زود نیز پخش آن با توجه به برخی رویدادها در دی ماه سال گذشته متوقف شد. شاید خالی از لطف نباشد مرور این نکته که مستند جنجال برانگیز و نه چندان هوشمندانه خارج از دید که عملا از تجمیع کلیپ های آرشیوی صدا و سیما ساخته شده بود، از شبکه سه سیما پخش می شد.
جدای از این همه، حالا علی فروغی را با عناوین ویژه تری می شناسند. فروغی دانش آموخته مدرسه فرهنگ تحت مدیریت غلامعلی حداد عادل و همچنین پسرخاله فریدالدین حداد عادل است که بنا به نزدیکی های همیشگی فرید حداد عادل به قالیباف، او نیز در ستاد انتخاباتی کاندیدای مستعفی و حالا نا پیدای انتخابات ریاست جمهوری اخیر نقش آفرینی کرده است. وی همچنین تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه امام صادق (ع) گذرانده است.

چرا موافقان علی فروغی به بیراهه می روند؟!
سیاست بلوا آفرینی، ایجاد هیاهو و دست پیش گرفتن مدت هاست که از سوی جریانات محافظه کار سیاسی کشور دست آویزی برای پیشبرد امور قرار گرفته است. در همین راستا، علی نادری سردبیر رجانیوز در حمایت از انتصاب فروغی به سمت جدیدش نوشت: «سالها صداوسیما در اختیارشان بوده،بهترین ساعت آنتن،بیشترین حمایت مالی و اسپانسر تبلیغاتی. حالا که باید برای انتصاب جوانی پرانرژی بجای مدیران مسن خوشحال باشند،اعلام خطر میکنند! بااین همه فرصتی که به شما داده، ژست اپوزیسیونش را می گیرد، پس بگذارید مدیریتش هم دست انقلابی ها باشد!» یک خط کشی افراطی و نگاهی تند و تیز و پرخاش بی دلیل که البته عادت مرسوم اهالی رجانیوز و همفکرانشان به نظر می رسد. از سوی دیگر علی نادری مشخص نکرده است که سال ها صدا و سیما در اختیار چه گروهی به جز جریان محافظه کار و بعضا افراطی بوده است و تنها با تلاشی مردود برای ایجاد بلوا و به تعبیر کاربران شبکه های اجتماعی با عقده گشایی سیاسی سعی در حمایت از فروغی کرده است. همچنین دیگر یار فعال انتخاباتی محمدباقر قالیباف، سید محمود رضوی (تهیه کننده فیلم ماجرای نیمروز) نیز نوشته است: «انتصاب مدیر جوان و کاربلد آقای علی فروغی به مدیریت شبکه۳ یکی از ۳شبکه اصلی و استراتژیک سیما،بنا بر پیگیری های جناب آقای دکتر علی‌عسگری اقدامی در خور تحسین و امید آفرین در تغییر نسلی مدیران سیما و نشانه ادامه رویکرد ریاست محترم سازمان در اعتماد به مدیران جوان است.» البته رویکرد رضوی معتدلانه تر به نظر می رسد. با این حال پرسش مرسوم این روزهای کاربران فضای مجازی این است که آیا جوانان شایسته دیگری که تحصیلاتی در خصوص مدیریت رسانه و همچنین سوابقی به مراتب مفصل تر در ساخت برنامه های تلویزیونی دارند نیز می توانند شامل سیاست جوان گرایی شوند یا این تنها امتیازی برای جوانانی خاص است؟
جدای از این ها مخالفان و پرسشگران در خصوص انتخاب مدیر جدید شبکه سه سیما، به صورت عمده نگرانی هایی در خصوص پخش برنامه نود (یکی از معدود برنامه های پرمخاطب صدا و سیما) ابراز کرده اند. در سال های اخیر کم و بیش مردم مطلع شده اند که یکی از دلایل بقای برنامه پرطرفدار و محبوب نود (جدای از نفع مالی سازمان از تبلیغات این برنامه پر سود) ارتباط خوب عادل فردوسی پور با علی اصغر پورمحمدی بوده است که حالا با توجه به مغضوبیت فردوسی پور برای برخی گروه ها، به نظر می رسد برخی از تدوام روند پخش این برنامه ابراز نگرانی کرده اند؛ که البته این ها بحث هایی بسیار جزئی از انتقادها به مدیر تازه از راه رسیده است. از سوی دیگر بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این انتصاب را بی ارتباط با سخنان عجیب و پرهیاهوی ابراهیم حاتمی کیا در روز دریافت جوایز می دانند که با اشاراتی مستقیم از برخی شبکه های تلویزونی از جمله شبکه سوم سیما گلایه کرد.

پورمحمدی در روزهای پس از فروغی
به نظر می رسد که مدیر کم و بیش موفق و حالا دیگر سابق شبکه سه سیما از این به بعد باید در سمت قائم مقامی معاون سیما به فعالیت خود در تلویزیون ادامه می‌دهد. رضا پورحسین نیز که تا پیش از این با همین عنوان مشغول به کار بود همچنان به عنوان قائم مقام معاون سیما در امور محتوایی به‌ فعالیت خود ادامه خواهد داد. پورمحمدی از معدود مدیرانی بود که در سال های اخیر همچنان ارتباط خوب خود را هنرمندان بنام کشور در حوزه ساخت برنامه های تلویزونی حفظ کرده بود و در سال های گذشته زمانی که جا به جایی دیگری برای او در سازمان صدا و سیما اتفاق افتاده بود، برخی از هنرمندان گفتند و نوشتند که دیگر باید با برنامه های خوب خداحافظی کرد.
حالا اما هنوز شروع ماجرا است. باید منتظر ماند و دید که علی فروغی نخستین اقداماتش چه خوهاد بود و اولین تصمیماتی که می گیرد چه تغییراتی را به و.جود می آورد؛ که اگر بنا بر اعمال تغییرات نبود جا به جایی در سطح مدیران رده اول ضروری به نظر نمی رسید. فروغی آمد و باید دید فارغ از سوابقی که دارد، از امروز چه در چنته خواهد داشت.
 
کد مطلب: 85599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *