۰
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶
حمله سایبری به تلگرام صورت گرفت؟

علت اختلال در تلگرام چه بود؟

بعد از 12 ساعت، تلگرام وصل شد
بار دیگر قطعی تلگرام و اختلال در سرویس‌دهی این پیام‌رسان باعث شد تا موجی از شایعات بین کاربران در فضای مجازی شکل گیرد. علت اختلال در تلگرام چه بود و چرا پس از گذشت ساعت‌ها هنوز این اختلال برطرف نشده است؟
آیا حمله سایبری به تلگرام واقعیت دارد؟ برخی می‌گویند دولت روسیه سرورهای تلگرام را مورد حمله سایبری قرار داده است.
آیا حمله سایبری به تلگرام واقعیت دارد؟ برخی می‌گویند دولت روسیه سرورهای تلگرام را مورد حمله سایبری قرار داده است.
بار دیگر قطعی تلگرام و اختلال در سرویس‌دهی این پیام‌رسان باعث شد تا موجی از شایعات بین کاربران در فضای مجازی شکل گیرد. علت اختلال در تلگرام چه بود و چرا پس از گذشت ساعت‌ها هنوز این اختلال برطرف نشده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، از ساعت 4 بامداد امروز 9 اردیبهشت تاکنون کاربران با اختلال در دسترسی به پیام‌رسان تلگرام روبرو هستند. اختلال در سرویس‌دهی تلگرام در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و اروپا تأیید شده است و حتی کاربرانی از آمریکای شمالی (نظیر کانادا) و کشورهای آسیایی (نظیر اندونزی و کره جنوبی) گزارش داده‌اند که نمی‌توانند به تلگرام وصل شوند.
اختلال در تلگرام باعث شد تا خیلی زود شایعه فیلتر شدن این پیام‌رسان در فضای مجازی مطرح شود. حتی برخی از کاربران می‌گفتند که تلگرام به نحوی فیلتر شده است که با وی پی ان و سایر فیلترشکن‌ها نیز باز نمی‌شود. با این حال وقتی مشخص شد، اختلال در تلگرام جهانی است و پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، نیز در مورد این اختلال توضیحاتی داد، این شایعه کنار رفت.
با این حال، این تمام ماجرا نبود چرا که مشخص شده علاوه بر مشکلات فنی، تلگرام مورد حمله سایبری نیز قرار گرفته است.
 
علت اختلال در تلگرام
پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، ابتدا در بامداد امروز طی توئیتی گفت که «به دلیل داغ شدن بیش از حد کلاستر سرورهای تلگرام این شبکه با اختلالاتی در اروپا در چندین ساعت آینده روبه‌رو خواهد بود». با این حال خیلی زود مشخص شد که نه تنها در اروپا، بلکه تقریباً در همه جای دنیا، کاربران تلگرام نمی‌توانند به این پیام‌رسان وصل شوند.
اکانت رسمی تلگرام در توئیتر نیز چندین ساعت پس از توضیح دوروف عنوان کرد که «قطع گسترده برق در منطقه آمستردام» علت اختلال در تلگرام است و تعمیرات برای حل شدن مشکل در جریان است.
بعد از این توضیحات تلگرام، توضیح بیشتری که به دوروف نسبت داده شد بود در ابعاد وسییعی در فضای مجازی منتشر شد. افرادی در فضای مجازی ادعا کردند که دوروف گفته است که علت اختلال در تلگرام دو چیز است: (1) حمله گسترده DDoS و (2) داغ شدن بیش از یکی از سرورهای تلگرام. (توضیحات تکمیلی را در این باره بخوانید.)
 
حمله سایبری به تلگرام و گمانه‌زنی‌های مجدد
حمله DdoS نوعی حمله سایبری است که در آن هدف حمله‌کننده از دسترس خارج کردن یک خدمات‌دهنده اینترنتی است. این حمله که مخفف Distributed denial of service attack است به زبان ساده یعنی سرازیر کردن تقاضاهای زیاد به یک سرور (کامپیوتر قربانی) و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و غیره) به نحوی که سرویس‌دهی عادی آن به کاربرانش دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شود. در این نوع حمله سایبری، به دلیل حجم بالای پردازش یا به اصطلاح overload شدن عملیات‌های سرور، سرویس‌دهنده اینترنتی با اختلال مواجه می‌شود.
در این نوع حمله سایبری در یک لحظه یا در طی یک زمان به صورت مداوم از طریق کامپیوترهای مختلف به یک سرور (با آی پی مشخص) درخواست دریافت اطلاعات می‌شود و به دلیل محدود بودن قدرت پردازش سرور به کاربران در وضعیت عادی، مثل حالاتی که کامپیوترهای رومیزی دچار کندی یا توقف کامل می‌شوند، دچار وقفه در سرویس‌دهی یا حتی Down شدن آن می‌شود. تلگرام به دلیل این حمله سایبری Down شد و در حال حاضر این اختلال (تا ساعت 12 ظهر 9 اردیبهشت) قریب 8 ساعت است که ادامه دارد.
بعد از این که حمله سایبری به تلگرام تأیید شد، مجدداً بسیاری از کاربران در فضای مجازی انگشت اتهام را به سوی دولت روسیه نشانه رفتند. دولت روسیه بارها به حملات سایبری به سایر کشورها متهم شده است.
یکی از عوامل دیگری که باعث شد تا علت اختلال در تلگرام، به حمله سایبری روسیه نسبت داده شود، این بود که دولت روسیه سعی کرده بود در روزهای اخیر تلگرام را مسدود کند، اما علی‌رغم تلاش زیاد موفقیتی در این راه نداشت. تلگرام که از قبل می‌دانست در روسیه فیلتر می‌شود، برخی از سرورهای خود را به «آمازون وب سرویسِز» و سرورهای «گوگل کلود» منتقل کرده بود. انتقال برخی از سرورهای تلگرام به آمازون و گوگل با این هدف صورت گرفت که کاربران روس بتوانند به تلگرام دسترسی داشته باشند. سازمان نظارت بر موازین استفاده از شبکه‌های ارتباطاتی و فناوری اطلاعات روسیه برای جلوگیری از این امر، قریب به 18 میلیون آدرس آی پی متعلق به آمازون و گوگل را فیلتر کرد و در نتیجه این امر ده‌ها سایت و اپلیکیشن در روسیه مسدود شد اما تلگرام همچنان در اکثر نقاط روسیه در دسترس بود.
این امر گمانه‌زنی‌ها در مورد این که حمله سایبری به تلگرام از طرف دولت روسیه صورت گرفته است را تقویت کرد.

تکمیلی:
بعد از حدود 12 ساعت تلگرام بالاخره وصل شد؛ اما هنوز برخی از کاربران گزارش می‌دهند که نمی‌‌توانند به این پیام‌رسان وصل شوند و نسخه دسکتاپ تلگرام نیز برای تعداد زیادی از کاربران، کار نمی‌کند.
بررسی خبرنگار مردم سالاری آنلاین نشان می‌دهد که صفحه اصلی متعلق به پاول دوروف مدیرعامل تلگرام اظهارنظری در مورد حمله سایبری به تلگرام نداشته و یک صفحه جعلی منتسب به وی این خبر را منتشر کرده که تلگرام مورد حمله گسترده سایبری قرار گرفته است. با این حال در فضای مجازی هنوز این خبر در ابعاد وسیع در حال پخش شدن است که تلگرام امروز به دلیل حمله سایبری روسیه، ساعت‌ها قطع بوده است. اکانت رسمی تلگرام در توئیتر همچنان می‌گوید که قطع برق در آمستردام، دلیل اختلال در تلگرام بوده است.
کد مطلب: 85713
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *