کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تیک تاکِ ساعت ترامپ

ترامپ در مورد برجام چه تصمیمی می‌گیرد؟

18 ارديبهشت 1397 ساعت 10:17

ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعت سرنوشت حضور آمریکا را به شماره انداخته است. او امشب (سه شنبه 18 اردیبهشت) ساعت 22:30 تصمیم خود را در مورد برجام اعلام می‌کند. مسأله برای ترامپ شاید این باشد که در شرایط فعلی، خارج ساختن دولت آمریکا از برجام برای وی راحت‌تر از ممانعت از ورود کاروانی از مهاجران آمریکای مرکزی به خاک آمریکا است! ترامپ درگیر تناقضات است؛ ضعف وی در ساخت قدرت داخلی، مجبورش می‌کند تا مکرراً قدرت خود را در سیاست خارجی به رخ بکشد.


ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعت سرنوشت حضور آمریکا را به شماره انداخته است. او امشب (سه شنبه 18 اردیبهشت) ساعت 22:30 تصمیم خود را در مورد برجام اعلام می‌کند. مسأله برای ترامپ شاید این باشد که در شرایط فعلی، خارج ساختن دولت آمریکا از برجام برای وی راحت‌تر از ممانعت از ورود کاروانی از مهاجران آمریکای مرکزی به خاک آمریکا است! ترامپ درگیر تناقضات است؛ ضعف وی در ساخت قدرت داخلی، مجبورش می‌کند تا مکرراً قدرت خود را در سیاست خارجی به رخ بکشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ترامپ شب گذشته طی توئیتی اعلام کرد که روز سه‌شنبه ساعت 2 بعد از ظهر به وقت واشنگتن، تصمیم خود در مورد توافق هسته‌ای را اعلام می‌کند. این تصمیم چیست؟
روان‌شناسی ترامپ به ما می‌گوید که تصمیم وی خروج آمریکا از برجام است. اگر قرار بود وضعیت فعلی حفظ شود و آمریکا به همین ترتیب سیاست خود را در قبال برجام ادامه دهد، ترامپ در توئیتر برای اعلام تصمیم خود در مورد برجام، زمان تعیین نمی‌کرد. وی خواسته بیشترین میزان ابهام را پیش از اعلام تصمیم خود ایجاد کند و از آن گذشته بیشترین توجه رسانه‌ای را نیز به خود جلب کند. روان‌شناسی ترامپ به ما می‌گوید که تصمیم متفاوتی در قبال برجام در راه است.
از آن گذشته، موعد تصمیم‌گیری دولت آمریکا در مورد برجام، نه 18 اردیبهشت، بلکه 22 اردیبهشت است. این که ترامپ زودتر از موعد می‌خواهد تصمیمش را اعلام کند به این معنا است که وی قصد دارد یکی از وعده‌های انتخاباتی خود را محقق کند. اگر ترامپ می‌خواست، وضعیت فعلی را حفظ کند، در همان موعد مقرر (22 اردیبهشت) به تمدید تعلیق تحریم‌ها ادامه می‌داد و این کار را نیز با هیاهوی رسانه‌ای اندک انجام می‌داد. ترامپ، اعلام امروز خود را یک دستاورد بزرگ برای خود می‌داند که به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش، یعنی خروج از توافق هسته‌ای ایران، جامه عمل پوشانده است و به همین دلیل بوده که نتوانسته 4 روز صبر کند تا موعد 22 اردیبهشت فرا رسد.
 
پایان داستان آمریکا و برجام؟
از تحلیل روان‌شناسانه که ممکن است همیشه پیش‌بینی‌هایش درست نباشد که بگذریم، برداشت عمومی در رسانه‌های غربی این است که ترامپ، آمریکا را از برجام خارج می‌کند. برخی از این رسانه‌ها، از هم‌اکنون در این مورد حرف می‌زنند که دولت آمریکا بعد از اعلام خروج از برجام، چه استراتژی‌ای دنبال خواهد کرد! «روبرت مالی»، مذاکره‌کننده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته که او انتظار دارد امروز ترامپ خروج از برجام را اعلام کند. در کل برآیند عمومی در رسانه‌های غربی این است که ترامپ، تصمیم به خروج از توافق دارد.
ترامپ روز گذشته قبل از این که به طور ناگهانی در مورد اعلام تصمیم‌اش در مورد برجام حرف بزند، در توئیتر با شدت تمام، جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا را مورد حمله قرار داد. وی در توئیتر نوشت که ایالات متحده آمریکا به دیپلماسی در سایه جان کری، که احتمالاً غیرقانونی است، در مورد توافق هسته‌ای نیاز ندارد. اشاره ترامپ به مذاکرات ظریف و کری در آمریکا بود که اخیراً صورت گرفته و وزیر امور خارجه کشورمان نیز انجام این مذاکرات را تأیید کرده است. ترامپ حتی در انتقادش به کری، علاوه بر این که وی را به انجام کار خلاف قانون متهم کرد، گفت که وی مسئول وضعیت آشفته و به‌هم‌ریخته کنونی است. این نحوه انتقاد از کری نشان می‌دهد که تصمیم ترامپ در مورد برجام با دفعات پیش تفاوت دارد و این تصمیم به احتمال زیاد خروج از برجام است.
 
ترامپ و معضلات داخلی
ترامپ از هر طرف در سیاست داخلی آمریکا تحت فشار است. قضات دستورات مهاجرتی وی را تاکنون بارها نقض کرده‌اند. کاروان مهاجران برای درخواست پناهندگی در آمریکا، برخلاف خواست وی به مرز آمریکا و مکزیک رسیده و بعضی از این مهاجران وارد آمریکا شده‌اند. رابرت مولر، بازرس ویژه راشاگیت (پرونده ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه) موی دماغ ترامپ شده و حتی خواهان بازجویی از ترامپ است. حتی سوالاتی که قرار است مولر از ترامپ بپرسد نیز در رسانه‌ها منتشر شده است.
از آن طرف، بازیگران فیلم‌های پورن نیز از چپ و راست بر سر ترامپ ریخته‌اند و علیه وی دست به افشاگری زده‌اند. ترامپ با برخی از آن‌ها تنها چند ماه بعد از تولد بارون، پسر دونالد و ملانیا، رابطه جنسی داشته است و برای ساکت کردن آن‌ها در جریان مبارزات انتخاباتی به آن‌ها حق‌السکوت 130 هزار دلاری یا بیشتر پرداخت کرده است. وکیل ترامپ برخی از «پورن‌استارها» را تهدید نیز کرده است و این وضعیت ترامپ را آشفته‌تر ساخته است.
در چنین وضعیتی ترامپ سعی کرده مداوماً با شاخ و شانه کشیدن در سیاست خارجی، بحران‌های داخلی که با آن روبرو است را تحت تأثیر قرار دهد. سیاست خارجی ترامپ واضحاً ادامه دست و پنجه نرم کردن وی با بحران‌های متعدد در حوزه سیاست داخلی است. این امر ممکن است انگیزه‌های ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را بیشتر کند. او از این طریق، بحران‌های داخلی را به حاشیه برده و کم‌رنگ جلوه می‌دهد.
در نهایت باید بگویم که برای پی بردن به این که ترامپ واقعاً چه کاری می‌خواهد انجام دهد، باید تا امشب ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت ایران منتظر بمانیم.
 


کد مطلب: 86195

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/86195/ترامپ-مورد-برجام-تصمیمی-می-گیرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir