۰
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۴
مقتدی صدر نقشه تشکیل دولت را توئیت کرد

بازی سعودی در عراق

وزن کشی احزاب سیاسی عراق رسما مشخص شده است. ائتلاف «سائرون» توانسته جایگاه نخست را به نام «مقتدی صدر» ثبت کند. ائتلاف « الفتح» به ریاست «هادی العامر» و حشدالشعبی‌ها در جایگاه دوم ایستاند و ائتلاف «نصر» متعلق به «حیدرالعبادی» جایگاهی بهتر از سومی کسب نکرد.
ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق پیروز شد.
ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق پیروز شد.
وزن کشی احزاب سیاسی عراق رسما مشخص شده است. ائتلاف «سائرون» توانسته جایگاه نخست را به نام «مقتدی صدر» ثبت کند. ائتلاف « الفتح» به ریاست «هادی العامر» و حشدالشعبی‌ها در جایگاه دوم ایستاند و ائتلاف «نصر» متعلق به «حیدرالعبادی» جایگاهی بهتر از سومی کسب نکرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، وزن کشی انتخاباتی تمام شده است اما تازه کشتی سنگین وزن در عراق آغاز شده است. اگرچه سرخوردگی جامعه عراق در مقابل سیاستمداران این کشور فرصتی طلایی برای مقتدی صدر بود اما کمرنگ شدن مرزهای قومی و مذهبی را نمی‌توان نادیده گرفت. «ایاد علاوی» سیاستمدار همیشه شاکی سنی‌ها در این انتخابات تحقیر شد و در نجف یک خانم کمونیست رای آورده است ؛ این اتفاقات نشان می‌دهد تغییراتی در عراق پساداعش رخ داده است. ترکیه و حامیان سرسخت سنی‌ها تلاش کردند حرفی برای گفتن داشته باشند اما آنها هم به دیوار خورده‌اند.
ایران باتوجه ب تغییرات فضای سیاسی عراق تلاش کرد با بازیگران تاثیرگذار شیعه و سنی وارد تعامل شود اما «محمدبن سلمان» با وسوسه‌های اقتصادی به میدان آمده بود. سعودی‌ها که شاهد افول کشنده طیف سنی مذهب عراق بودند چشم به جیب طیف‌های شیعه دوختند. عربستان با حیدرالعبادی و مقتدی صدر به طور همزمان وارد چانه زنی شد اما هدایایی گزاف در جیب رهبر جریان صدر گذاشت. مقتدی صدر با رویکرد ناسیونالیستی گزینه ای است که می‌تواند حرف‌های عربستان در تقابل با ایران را از تریبون شیعه بیان کند.

صف بندی‌های سنگین
ائتلاف پیروز لزوما نخست وزیر را انتخاب نمی‌کند و حالا چانه زنی‌های سنگین کلید می‌خورد. ائتلاف النصر متعلق به العبادی و سائرون مورد حمایت مقتدی صدر در مقابل دو ائتلاف الفتح وابسته به حشد الشعبی و ائتلاف قانون متعلق به  نوری مالکی قرار گرفته اند. ائتلاف حکمت عمار حکیم هم نقش یک کاتالیزور را ایفا می‌کند.گفته می‌شود که آمریکایی‌ها تمایل به ادامه نخست وزیری حیدرالعبادی دارند و عربستان هم با این موضوع مشکلی ندارد اما مواضع اخیر نخست وزیر عراق نشان می‌دهد که وی با حشدالشعبی سرناسازگاری دارد.
 در میان معادلاتی که تصویر شد، حرف‌های مقتدی صدر همانند یک شمشیر برنده است. رهبر ائتلاف سائرون پس از احراز پیروزی، در توئیتی اعلام کرده است که :« ما (سائرون) با «حکمت» (الحکمة) و «ملی‌گرایی» (الوطنیه) اراده ملت (تجمع ارادة  الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد (الجیل الجدید) نسلی جدید تلاش می‌کنیم تا «تغییر» (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و «تصمیم» (القرار) ما عراقی خواهد بود تا پرچم‌های «(البیارق) پیروزی (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) «دموکراتیک» خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب‌گرایی تشکیل می‌دهیم.»
با قطعیت می‌توان گفت که مقتدی صدر به دنبال رویایی مستقیم با نوری مالکی و حشدالشعبی است. در این وضعیت عربستان سرذوق آمده که می‌تواند برای ایران در عراق دردسرایجاد کند.
نکته حائز اهمیت این است که ائتلاف الفتح می‌تواند با ائتلاف دولت قانون و مشارکت ائتلاف الحکمة و فراکسیون‌های سنی فعال در الانبار و صلاح الدین کرسی‌های بیشتری بدست آورد. تا این لحظه موضع عمارحکیم با ائتلاف الحکمه مشخص نیست.
مقتدی صدر سعی در جذب ائتلاف حکمت وابسته به عمار حکیم در طرح خود دارد. این توئیت صدر همچنین شامل ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی(ائتلافی با اکثریت سنی) ، «تجمع ارادة الانتخابی» به رهبری «حنان الفتلاوی» یکی از نزدیکان سابق مالکی می‌شود. همچنین این توئیت صدر شامل فراکسیون‌های تغییر، القرار، بیارق الخیر، النصر، بغداد هویتنا یعنی گروه‌های سنی هم‌پیمان با حیدر العبادی است.
ناگفته نماند که در هر دو حالت ، طرفین نیاز به احزاب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و حزب اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی رهبر فقید این حزب دارند.«نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق هم به احزاب سیاسی در زمینه مذاکره درباره تشکیل دولت چراغ سبز نشان داده است.
باتوجه به پیروزی ائتلاف سائرون و احتمال موفقیت نقشه توئیتی مقتدی صدر، «ثامر سبهان» سفیر سابق عربستان در عراق و وزیر مشاور ریاض در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که دشمن سرسخت ایران به حساب می‌آید به ابراز خوشحالی پرداخته است. عربستان با وسوسه‌های اقتصادی محمد بن سلمان در حال تکمیل نفوذ به مناطق شیعه نشین است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 86786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *