۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳
پیامدهای دستگیری فرزندان هاشمی دامان چه کسانی را خواهد گرفت ؟

فاصله کوتاه نیویورک تا اوین

فاصله کوتاه نیویورک تا اوین

دستگیری علی اکبر جوانفکر پس از اجرای حکم زندان فائزه هاشمی و بازداشت برادرش مهدی ، نشان داد که اقدامات قضایی محدود به فرزندان هاشمی نخواهد ماند . در واقع مخالفان هاشمی از همان زمان که سخن از آمدن مهدی هاشمی به ایران مطرح شد ، احساس خوشایندی نسبت به آن نداشتند . برای آنها که سالها نام و نان و موقعیتشان را از مخالفت با هاشمی به دست آورده اند ، خارج از کشور بودن مهدی هاشمی به کار می آمد ، نه به ایران آمدن و دستگیری وی ! اتفاقا بازداشت مهدی هاشمی ، باعث می شد که بهانه ای سه ساله از دست آنها گرفته شود .
از طرف دیگر ، وقتی هاشمی رفسنجانی عکس العمل تندی نسبت به دستگیری وی نشان نداد ، دیگران هم نمی توانند برای قوه قضائیه «خط قرمز » تعیین کنند و مانع از رسیدگی به اتهامات یا اجرای حکم اطرافیان خود شوند . با این اوصاف است که اگر احمدی نژاد هم در ایران بود ، دستگیری جوانفکر به تعویق نمی افتاد و داستانی که در آخرین روز آبان سال گذشته بوقوع پیوست تکرار نمی شد .
در آن زمان قوه قضائيه ،حکم محکوميت جوانفکر را مبني بر يک سال حبس به دليل انتشار ويژه نامه موهن « خاتون» اعلام کرده بود اما جوانفکر که همزمان مديريت خبرگزاري دولتي ايرنا و روزنامه دولتي ايران را برعهده داشت هم خود را بي گناه مي دانست و هم همچنان اصرار داشت که ويژه نامه خاتون مشکلي نداشته است. جوانفکر پس از صدور حکم بازهم ساکت ننشست و در ۳۰ ابان نشست خبري در روزنامه ايران برگزار کرد که حاشيه هايش بسيار بيشتر از متن آن نشست مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و اخبار ضدونقيضي درباره بازداشت او پس از اين نشست منتشر شد.
داستان خبرهاي ضدونقيض با خبري در خبرگزاري فارس آغاز شد که اعلام کرد حوالي ساعت ۱۴ بعدازظهر علي اکبر جوانفکر سرپرست موسسه ايران و مشاور مطبوعاتي محمود احمدي نژاد با حکم دستگاه قضايي بازداشت شد اما اين خبرگزاري در خبری دیگر توضيح داد که او بازداشت نشده و رايزني مقامات دولتي با مسوولا ن قضايي براي پايان يافتن اين موضوع ادامه دارد. جوانفکر پس از آن تلفني از دفتر روزنامه ايران با ايسنا گفت وگو کرد،گفت که «آقاي رييس جمهور نيز تلاش مي کردند که اين مساله به خوبي حل شود» .توضيح مفصل تر را اما خبرگزاري فارس داد که يک ساعت ونيم پس از انتشار خبراوليه خود نوشت:اجراي حکم بازداشت علي اکبر جوانفکر با رايزني مقامات دولتي فعلا متوقف شده است.
چند ماه قبل از این اتفاق ، محمود احمدی نژاد به صراحت اعلام کرده بود : كابينه خط قرمزي است كه اگر بخواهند به آن دست‌اندازي كنند، ديگر من بايد وظيفه‌ي قانوني خود را انجام دهم و اين حتما به كشور آسيب مي‌زند؛ اما ماجرای جوانفکر نشان داد که ممکن است خط قرمز محدوده ای بیش از اعضای کابینه را پوشش داده باشد . پس از داستان بازداشت نافرجام جوانفکر ، سایت اصولگرای «جهان » در خبری با عنوان « خط قرمز احمدی نژاد گسترده و حساس‌تر شد» نوشت : با توجه به فضای داغ سیاسی، باید دید آیا خط قرمز دولت از این هم منبسط‌تر و حساس‌تر می شود یا اینکه قاطعیت دستگاه قضا که این روزها در پرونده فساد بانکی در حال جلوه گری است،‌ این خطوط قرمز فرضی را بر خواهد چید.
اتفاقی که این سایت اصولگرا انتظارش را داشت حالا بعد از نزدیک به یک سال بوقوع پیوسته است ، اما بعد از دستگیری جوانفکر ، این سوال را می توان پرسید که با وجود منتفی شدن خط قرمز ، نفر یا نفراتی که پس از این دستگیر خواهند شد چه کسانی هستند؟!
پاسخگویی به این سوال چندان سخت نیست . در واقع طی دو سال گذشته ، جریان موسوم به انحرافی در مظان انحرافات و تخلفات اقتصادی ، اعتقادی و امنیتی عدیده ای بوده و بارها خبرهایی پیرامون احتمال دستگیری اعضای اصلی آنها شنیده شده است . با این حال دستگیری ها به افراد پیرامونی این جریان محدود شده است.
حالا با توجه به این شرایط تازه ، می توان انتظار داشت که قوه قضائیه ، قدرتمندانه با کسانی که در محدوده خط قرمزی خود ساخته قرار گرفته بودند برخورد کنند و این انتظار می رود که دیگرانی هم همچون علی اکبر جوانفکر ، بازداشت شوند . به این ترتیب می توان گفت که فاصله نیویورک تا اوین بسیار کوتاه شده است ، حتی کوتاه تر از فاصله ای که فائزه هاشمی از خانه تا زندان پیمود ؛ و به این ترتیب باید چشم انتظار روزهای آینده نشست و رفتار قضایی قوه قضائیه را در شرایط شکل گرفته تازه دید.
کد مطلب: 8706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *