۱
۰
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱
بمب نقدینگی سرگردان در راه بازار مسکن

افزایش سی و پنج درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه

متوسط قیمت آپارتمان در تهران به شش میلیون تومان رسید!
مثل این‌که هیچ چیز توانایی این را ندارد که جلوی رشد توجیه‌ناپذیر قیمت مسکن را بگیرد! گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهر تهران در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت 96، حدود 35 درصد افزایش یافته است. این میزان از افزایش قیمت مسکن هیچ نسبتی با نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ندارد.
قیمت مسکن شدیداً افزایش یافته و میزان افزایش آن نیز هیچ نسبتی با نرخ تورم ندارد. این افزایش قیمت به چه معناست؟
قیمت مسکن شدیداً افزایش یافته و میزان افزایش آن نیز هیچ نسبتی با نرخ تورم ندارد. این افزایش قیمت به چه معناست؟
مثل این‌که هیچ چیز توانایی این را ندارد که جلوی رشد توجیه‌ناپذیر قیمت مسکن را بگیرد! گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهر تهران در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت 96، حدود 35 درصد افزایش یافته است. این میزان از افزایش قیمت مسکن هیچ نسبتی با نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالی که سیاست ارز تک‌نرخی دولت نتوانسته به کاهش قابل‌توجه قیمت طلا و سکه منجر شود و حبابی بزرگی در این بازار وجود دارد، بیم آن می‌رود که هجوم نقدینگی‌های سرگردان باعث شود که بازار مسکن نیز از ریل صحیح خود خارج شود. نشانه‌های بزرگی از این امر هم‌اکنون در پیش چشمان ماست: قیمت مسکن به صورت بی‌رویه در حال افزایش است و این امر می‌تواند اقشار متوسط و ضعیف جامعه را فقیرتر کند.
 
قیمت‌های افسارگسیخته در اردیبهشت امسال
گزارش تازه بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران که امروز (6 خرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک متر زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به حدود 6 میلیون تومان (دقیقاً 5 میلیون و 980 هزار تومان) رسیده است! نسبت به اردیبهشت سال گذشته، قیمت مسکن در تهران 34.8 درصد افزایش یافته است. از این بدتر، قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به ماه پیش از آن (یعنی فروردین) 8.2 درصد رشد داشته است.
در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم 12 ماه منتهی به اردیبهشت 97 را 9.1 درصد برآورد کرده است، قیمت مسکن تنها در عرض یک ماه حدوداً به اندازه نرخ تورم سالانه رشد داشته و این امر با هیچ منطقی سازگار نیست. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران که در اردیبهشت 96، 4 میلیون و 435 هزار تومان بوده در فروردین امسال به 5 میلیون و 528 هزار تومان و در ماه گذشته به حدود 6 میلیون تومان رسیده است!
قیمت مسکن در منطقه 5 تهران که نقاطی نظیر پونک و جنت آباد را دربر می‌گیرد در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته 53.5 درصد افزایش یافته است! از قضا بیشترین معاملات مسکن نیز در شهر تهران در همین منطقه صورت گرفته و 12.8 درصد از کل معاملات ملکی تهران مربوط به منطقه 5 بوده است.
 
معاملات مسکن و اجاره‌نشینی
در کل تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در اردیبهشت امسال 19.1 هزار واحد مسکونی بوده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته، افزایش 16.7 درصدی را نشان می‌دهد. در واقع افزایش بی‌رویه قیمت مسکن نتوانسته باعث شود تا معاملات مسکن کاهش یابد و این بدان معناست که تعداد قابل توجهی از معاملات به قصد «خواباندن پول در ملک» صورت گرفته است. در واقع، این میزان از افزایش قیمت مسکن نسبتی با قدرت خرید اکثریت جامعه ندارد و تعدادی از افرادی که نقدینگی در دست داشته‌اند، پول خود را در مسکن «سرمایه‌گذاری» کرده‌اند تا ارزش پول‌شان حفظ شده یا به مرور افزایش یابد.
افزایش قیمت مسکن در این مقیاس نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی‌های سرگردان موجود در ایران به سمت بازار مسکن هدایت شده است. در اقتصاد ایران، عمدتاً این نقدینگی سرگردان به جای این که در خدمت تولید کالاها و خدمات قرار گیرد، بیشتر به مثابه یک بمب اقتصادی عمل می‌کند و با ورود به هر بخش، عملاً حباب‌های بزرگی ایجاد می‌کند که این حباب‌ها، سلامت اقتصادی آن بخش را به خطر می‌اندازند. به نظر می‌رسد بخش مسکن تازه‌ترین قربانی این نقدینگی سرگردان باشد.
نگرانی همواره موجود در بازار مسکن، به وضعیت اجاره‌نشین‌ها مربوط می‌شود. آن‌گونه که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن هنوز به بخش اجاره بهای مسکن نفوذ نکرده است. قیمت مسکن در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته، به طور متوسط در شهر تهران 35 درصد افزایش یافته اما میزان افزایش اجاره‌بها به طور متوسط 11 درصد بوده است.
البته فصل اجاره هنوز فرا نرسیده و اکثر مستأجرین در تابستان خانه‌های خود را عوض می‌کنند. معمولاً میزان افزایش اجاره بها در فصل تابستان بیش از سایر فصول سال است. در صورتی که در پی افزایش بی‌رویه قیمت مسکن اجاره‌بها هم افزایش قابل توجهی پیدا کند، بیش از پیش به اقشار متوسط به پایین جامعه فشار وارد خواهد شد.
در ایران مکانیزم‌های کنترلی برای بازار ارز و طلا وجود دارد ولی تاکنون شاهد مکانیزم‌های کنترلی در بازار مسکن نبوده‌ایم. این امر باعث شده تا سود تسهیلات پرداختی در بخش مسکن عمدتاً به جیب فرصت‌طلبان و دلالان بازار مسکن برود و فشار بسیاری نیز به قاطبه مردم که به دنبال یافتن یک سرپناه آسوده می‌گردند، وارد کرده است.

اینفوگرافی مربوطه را ببینید: افزایش بی‌رویه قیمت مسکن
 
کد مطلب: 87601
برچسب ها: بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس مسئولین عرضه کنترل قیمت ها را هم ندارند حالا هی هر روز برن پشت تلویزیون و حرافی بکنند.هر روز سخنرانی هر روز وراجی