۰
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۶
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از اعتراضات به کم آبی در خرمشهر و آبادان

بحران آب در خوزستان

اعتراضات مردم به کیفیت آب، در خرمشهر شامگاه شنبه باعث زخمی شدن یک نفر از مردم و ده نفر از مامورین نیروی انتظامی شد.
آب خوزستان در روزهای اخیر در اغلب مناطق قابل استفاده نبوده است.
آب خوزستان در روزهای اخیر در اغلب مناطق قابل استفاده نبوده است.
اعتراضات مردم به کیفیت آب، در خرمشهر شامگاه شنبه باعث زخمی شدن یک نفر از مردم و ده نفر از مامورین نیروی انتظامی شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مردم آبادان و خرمشهر تیرماه را در شرایطی پشت سر گذاشتند که در آن آب آشامیدنی شور شد و دستگاه‌های تصفیه آب خانگی هم که مدتهاست تنها تامین کننده آب شیرین برای مصرف آنها بوده است  از کار افتادند. مردم حتی برای شست و شو و استحمام با مشکل مواجه بودند زیرا آبی که در لوله‌های مردم جریان داشت باعث می‌شد موها و بدن بعد از شست و شو خشک شود و چشم‌ها بسوزد.
کاهش چشمگیر نزولات جوی و کاهش میزان آبدهی از بالادست رودخانه کارون در سال‌های اخیر، ورود بخشی از زه آب اراضی کشاورزی به این رودخانه و پیشروی آب شور دریا به سمت بالادست از عمده دلایل کاهش پارامترهای کیفی آب شهرهای آبادان و خرمشهر است.
در همین خصوص، بنا به دستور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، آب بهای خرداد و تیر (قبوض آب) از شهروندان آبادان و خرمشهر دریافت نخواهد شد. این دستور به علت شوری بیش از حد آب در شهرهای آبادان و خرمشهر در ماه‌های اخیر صورت گرفته است.
عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر لزوم ارائه راهکار در کنار بیان مشکل را یک نقد منصفانه دانست و افزود: راهکار، همین اقداماتی است که انجام شده است. انجام پروژه فاز ۲ غدیر که ۶ ماه زمان می‌برد در عرض تنها ۴۵ روز گواه پیگیری‌های انجام شده است.
 در پی شکسته شدن خط لوله‌کشی انتقال آبرسانی غدیر در هویزه به خرمشهر- آبادان، آب شیرین و تصفیه شده قطع شد. ترمیم این خط لوله حدود چهار روز زمان برد. متاسفانه پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه‌های اروند و کارون و برداشت بی‌رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر نیز باعث شوری آب خرمشهر شده است.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس تصریح کرد: در این چهار روز خرابی خط لوله‌ها، سازمان آب به دلیل گرمای شدید و به اجبار آب شور خلیج فارس را وارد خط لوله‌ها کرد. در این میان، دو راه وجود داشت یا آب را قطع کرد و مردم مجبور شوند بی آبی را تجربه کنند و یا آب از کانال ژیان تامین کرد. مجبور شدیم آب شور وارد لوله‌های آب کنیم که خساراتی به لوله‌ها وارد کرد البته در حال حاضر لوله‌ها ترمیم و آب شیرین وارد لوله‌ها شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این روزها مسئولان استان و شهر پیگیر انتقال آب شیرین به خرمشهر بودند، در حال حاضر هم پس از پیگیری‌های فراوان آب شیرین از طرح غدیر یک، وارد تصفیه خانه‌های آبادان، خرمشهر و شادگان شده است.
در این میان هم عکس‌ها و فیلم‌هایی به منظور جوسازی و ایجاد بار روانی در شبکه‌های اجتماعی بین مردم دست به دست می‌شد که در آنها گفته می‌شود «با وجود بی آبی مردم آبادان و خرمشهر ولی آب شیرین با میزان بسیار بالایی به کشورهای عراق و کویت صادر می‌شود».
در همین زمینه معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، شایعه صادرات آب به کشورهای عراق و کویت را به شدت تکذیب کرد. 
مصطفی شبه با تاکید بر اینکه هیچ قراردادی در این زمینه با کشورهای همسایه منعقد نشده است، گفت: در مجموعه تاسیسات موجود، امکان اینکه شکستگی‌هایی رخ دهد و از آن در شبکه‌های مجازی بهره برداری سوء شود وجود دارد؛ بنابراین ضمن تکذیب هرگونه انتقال آب به خارج از کشور، صراحتاً اعلام می‌کنیم که چنین چیزی واقعیت ندارد.
صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی با موضوع انتقال آب به کشور عراق با تصریح بر این که سازمان آب و برق خوزستان هیچ برنامه ای برای انتقال آب به کشور عراق ندارد، گفت: خط لوله منتشر شده در فیلم، مربوط به خط آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر است.
همچنین در این رابطه  علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح شرایط استان خوزستان و دلیل تجمعات مردم، گفت: در حال حاضر شهرهای استان خوزستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند البته این مشکل در شهرهای بالادست کمتر است اما شهرهای پایین دست یعنی اهواز، کارون، باویه، حمیدیه و سوسنگرد مشکل کمبود آب داشته که در خرمشهر و آبادان شرایط حادتر است.
وی افزود: این کمبود آب منجر به تجمعات مردمی شده چون مردم نه تنها با کمبود آب شرب مواجهند که کشاورزی آنها نیز دچار اخلال شده، مردمی که به صورت عادی اشتغال ندارند اکنون با مشکل در بخش کشاورزی مواجه شدند و کشاورزی هم تعطیل یا کم شده است.
نماینده اهواز در عین حال گفت: باید شرایط آبی کشور را قبول کنیم اما این بدان معنا نیست که با بدترین راه با آن برخورد شود. در اهواز تجمعات مردمی نسبت به کمبود آب شرب وجود دارد اما این تجمعات به شکل خرمشهر، آبادان و شادگان نیست.
ساری درباره انتشار اخباری در خصوص انتقال آب شیرین به کویت، گفت: این روزها موضوع انتقال آب شیرین به کویت در فضای مجازی مطرح می‌شود. این طرح مربوط به دولت اصلاحات بود که همان زمان در حد تفاهمنامه باقی ماند و عملی نشد لذا چنین چیزی اصلا وجود ندارد.
 
همچنین لامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در گفت‌وگو با ایلنا و با تاکید بر اینکه وضعیت در خرمشهر آرام است، گفت: متاسفانه  یک سری رفتارهای غیرمعمول در این اعتراضات انجام شده است و نمی‌توانم بگویم این رفتارها از سوی مردم بود‌ه است.
وی ادامه داد: مردم در التهاب هستند، یک عده هم در این اوضاع سوءاستفاده می‌کنند، این سوءاستفاده‌ها هم به پای مردم نوشته می‌شود.
شرفی تاکید کرد: مردم اگر آب و آرامش داشته باشند که اسلحه نمی‌کشند تا تیراندازی کنند یا به رگبار ‌ببندند، ولی کارد به استخوانشان رسیده است.
نمایندهٔ مردم آبادان گفت: در این اعتراضات بعید می‌دانم کسی کشته شده باشد.
وی خاطرنشان کرد:  یک سال و نیم  است که  وضعیت امروز آبادان و خرمشهر را  شفاهی ،کتبی و حضوری و تلفنی  به ریز و درشت مسئولان تذکر دادم. من نه جادو و جنبل  بلدم و نه جادوگری کردم از روی همین گزارش‌های رسمی از وضعیت بی آبی، کاهش نزولات جوی، برداشت‌های  بی‌رویه از منابع آبی و...  را  که بررسی کردیم  به این جمع بندی رسیدیم  و گفتیم که  اینجوری می‌شود که شد.
وی ادامه داد: حتی گفتیم اگر  نزولات جوی نسبت به سال‌های پیش 20یا 15 درصد کمتر شود  فاجعه به وجود می‌آید اما به خرج کسی نرفت.
 روز گذشته استاندار خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به خاطر تشدید مشکلات آب شرب‌شان طی روزهای اخیر اظهار امیدواری کرد طی چند روز آینده با افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی غدیر مشکل آب شهروندان برطرف و دغدغه آنها به آرامش تبدیل شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از استانداری خوزستان، غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفتگویی تصریح کرد: سه روز پیش به دلیل ترکیدگی خط لوله انتقال آب از طرح غدیر به شبکه آبرسانی آبادان و خرمشهر وضعیت آب در این شهرها با مشکل مواجه شد. پس از ترکیدگی این لوله میزان سختی آب شرب در شهرهای آبادان و خرمشهر به حدود ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب رسید که عملا برای شهروندان غیر قابل شرب و غیر قابل استفاده بود. پس از ترکیدگی خط لوله یاد شده چندین اکیپ فنی مشتمل بر ۶۰ نیروی متخصص وارد عمل شده که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی توانستند قسمت ترکیدگی را ترمیم یا تعویض کرده و از شنبه‌شب آب این لوله وارد مدار شد.
استاندار خوزستان اضافه کرد: با وصل شدن این خط لوله امروز میزان سختی آب شهرهای خرمشهر و آبادان به حدود چهار هزار و ۲۰۰ تا پنج هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید؛ هر چند با میزان استاندارد که حدود ۲ هزار میکروموس بر متر مکعب هست نیز فاصله دارد. با وصل شدن خط انتقال آب یاد شده ۸۰ هزار متر مکعب بر ثانیه آب به شبکه آبادان و ۱۱۰ هزار متر مکعب بر ثانیه آب به شبکه آب خرمشهر تزریق شد که این میزان آب باعث پایین آمدن شوری آب در شبکه‌های آبرسانی آبادان و خرمشهر خواهد شد.
او به اجرای طرح دوم غدیر برای انتقال آب از رودخانه کرخه به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: با تلاش شبانه‌روزی مسئولان استان خوزستان طرح یاد شده حداکثر تا ۱۵ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح این طرح کل آب مورد نیاز شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، دشت آزادگان و شادگان زیر پوشش آن رفته و تمامی آب مورد نیاز آنها از رودخانه کرخه تامین خواهد شد. با افتتاح این طرح میزان ec (سختی آب) شبکه آبرسانی به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به زیر ۲ هزار میکروموس بر متر مکعب می‌رسد و شهروندان از وضعیت بی‌کیفیتی آب رهایی می‌یابند.»
موضوع خرمشهر به نشست خبری روز گذشته وزیر کشور با اصحاب رسانه نیز کشیده شد.
رحمانی فضلی دیروز در این نشست در پاسخ به این پرسش که چند نفر در اعتراضات شهر خرمشهر کشته شدند گفت: چند نفر کشته شده نیست، تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است . موضوع امنیت اصل است. اصلی ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. مجوزها اگر پاسخ گو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقنی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند. اقداماتی می‌کنند و موجب خدشه دار شدن امنیت و انتظامات می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می‌شود. تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسئولان به پایان برسانیم. اما اگر خلاف این باشد قوه قضاییه و نیروی‌های انتظامی وظایف خود را انجام می‌دهند.
 
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: از سال ۷۱ طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد یعنی ۲۵ سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و ۱۵ تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز خیلی از مطالبات خود را دریافت نکرده اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم، چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند که اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار بگیرند.
وی همچنین در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که افرادی با لباس نیروی انتظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند، گفت: این موضوع را از فرمانده ناجا سوال کردیم که توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد اما در مورد صحت فیلم‌هایی که منتشر می‌شود باید دقت زیادی شود. فیلم‌های زیادی منتشر می‌شود که قابل اعتنا نیست.
رحمانی فضلی با اشاره به موضوع اعتراضات مردم برخی شهرهای جنوبی کشور بر سر کم بود آب اظهار کرد: این اعتراضات امنیتی نیست ، از نظر من اعتراضاتی که صورت گرفته است اصلا سازمان یافته یا تشکل سازمان یافته از قبل نیست .
 
کد مطلب: 89649
برچسب ها: خوزستان بحران آب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *