۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۲
وزیر کشور آلمان موقتا از استعفا منصرف شد

چالش های سخت بانوی آهنین ژرمن

بانوی آهنین ژرمن‌ها حال و روز خوشی ندارد. «آنگلا مرکل» که تا همین دیروز قدرتمندترین بانوی جهان محسوب می‌شد، حالا در خانه با چالش‌های کشنده‌ای مواجه شده است. موضوع مناقشه برلین، مساله پناهجویان در آلمان است.
چالش های سخت بانوی آهنین ژرمن
بانوی آهنین ژرمن‌ها حال و روز خوشی ندارد. «آنگلا مرکل» که تا همین دیروز قدرتمندترین بانوی جهان محسوب می‌شد، حالا در خانه با چالش‌های کشنده‌ای مواجه شده است. موضوع مناقشه برلین، مساله پناهجویان در آلمان است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، صدراعظم آلمان تلاش می‌کند از پذیرش پناهجویان دفاع کند اما منتقدان که کم هم نیستنداز این رویکرد به شدت ناراضی هستند. «هورست زه‌هوفر» وزیر کشور آلمان و رئیس حزب سوسیال دموکرات شامگاه یکشنبه از هردو پست استعفا داد اما دوشنبه پس از دیدار با صدراعظم ، «موقتا» از این تصمیم منصرف شد. زه‌هوفر رسما اعلام کرده که اگر حزب دمکرات‌مسیحی به ریاست آنگلا مرکل به خواسته‌های او توجهی نکند، از همه مقام‌های خود کناره‌گیری خواهد کرد و این یعنی فروپاشی کابینه مرکل!
احزاب سوسیال مسیحی (CSU) و دموکرات مسیحی (CDU) شریک ائتلافی حزب سوسیال دموکرات (SPD) هستند. این ائتلاف تنها سه ماه پیش و پس از چند ماه بحران سیاسی در آلمان تشکیل شد. تصمیم مرکل برای بازکردن درها به روی 1,4 میلیون مهاجر از نظر سیاسی می‌تواند برای او هزینه جبران ناپذیری به بار آورد. اپوزیسیون سال گذشته توانست با انتقاد از این تصمیم مرکل و با شعارهای ضدمهاجرتی پس از جنگ جهانی دوم برای نخستین بار وارد بوندس تاگ، پارلمان آلمان شود. این شرایط موجب شد تا مرکل نتواند خیلی زود دولت تشکیل دهد و برای تشکیل یک دولت ائتلافی ۶ ماه انتظار کشید.
بر اساس یک طرح اجرایی وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی، پناهجویانی که قصد ورود به خاک آلمان را دارند، اما در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی داده‌اند، باید از منطقه مرزی به همان کشور بازپس فرستاده شوند.مرکل قاطعانه این طرح حزب برادر خود را رد کرده و معتقد است که برای حل معضل پناهجویی باید به دنبال راهکاری در سطح اتحادیه اروپا بود.

ترس زه هوفر از انتخابات بایرن
به زودی در ایالت بایرن انتخابات ایالتی برگزار می‌شود. هورست زه‌هوفر برای حفظ موقعیت حزب خود و از بیم قدرت‌گیری حزب راست افراطی «آلترنایتو برای آلمان» موضعی سختگیرانه‌تر در برابر بحران پناهجویی در پیش گرفته است.
زه‌هوفر اعلام کرده بود که اگر دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد پذیرش و اسکان پناهجویان همکاری بیشتری از خود به خرج ندهند، مرزهای جنوبی آلمان را به روی پناهجویان خواهد بست. مرکل که برای حل مشکلات پناهجویی قائل به راه حلی اروپایی است، در روزهای اخیر درباره بازگرداندن پناهجویانی که اطلاعات‌شان در کشورهای دیگر ثبت شده، با چند کشور اروپایی به توافق رسیده است.او توافق‌های حاصل‌شده در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا در بروکسل را گامی در جهت تغییر سیاست‌های اروپا می‌داند و می‌گوید تأثیر توافق‌ها با آنچه زه‌هوفر قصد انجامش را دارد، برابری می‌کند. زه‌هوفر اما قانع نشده است. ممکن است پافشاری حزب زه‌هوفر به بستن مرزها هم موجب تشدید اختلاف با حزب مرکل و در نهایت شکست دولت و انتخابات مجدد شود.
زه‌هوفر خود می‌گوید، سه گزینه بیشتر وجود ندارد: یا حزب سوسیال‌مسیحی او با خواسته‌های مرکل و حزبش همراه می‌شود؛ یا او به عنوان وزیر کشور دستور می‌دهد مرزها به روی گروهی از پناهجویان بسته شود و همه پیامدهای آن برای شکست احتمالی دولت را به جان می‌خرد؛ یا از ریاست حزب و وزارت کشور کناره‌گیری می‌کند.

صدای پای پوپولیسم در آلمان
نظر سنجی هفته نامه «امنید» که در رسانه «بیلد» آلمان  نشان می‌دهد که محبوبیت حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل و حزب سوسیال مسیحی دو درصد در مقایسه به ۳۱ درصد قبلی کاهش یافته است.یافته‌های این نظرسنجی در خصوص حزب سوسیال دموکرات آلمان می‌رساند که میزان حمایت ۱۸ درصدی این جناح سیاسی تغییری نکرده است.فرض شود در صورتی که در هفته جاری انتخاباتی برگزار شود، هر سه حزبی که حکومت ائتلافی را در آلمان تشکیل داده اند، قادر خواهند بود که ۴۹ درصد آرای عمومی را به دست آورند. این آرا برای تشکیل حکومت کافی نمی‌باشد.
نظر به ارزیابی‌های نظرسنجی یادشده، حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» یک درصد حمایت بیشتر را کسب کرده که بر این اساس به ۱۶ درصد رسیده است. هفته نامه «امنید» این تحول را برای حزب «آلترناتیو برای آلمان» یک موفقیت عالی خوانده است.
به موازات این نظرسنجی،بنابر گزارش نشریه آلمانی «فوکوس»، نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی   YouGov ، ۴۳ درصد از آلمانی‌ها از کناره‌گیری مرکل از قدرت حمایت می‌کنند.کمی بیشتر از ۴۲ درصد از افرادی که نظر آنها پرسیده شده است هم می‌خواهند تا مرکل همچنان بر مسند قدرت باقی بماند. ۱۵ درصد هم نظر خاصی نداشته‌اند.حتی حامیان دولت محافظه‌کار آلمان به دو بخش تقسیم شده‌اند. ۶۳ درصد از آنها همچنان به ادامه کار مرکل رای می‌دهند و این در حالی است که ۲۷ درصد هم خواستار کناره‌گیری وی هستند. همچنین نیمی از مردم آلمان که در نظرسنجی شرکت داشتند، معتقدند که دولت کنونی آلمان تا سال ۲۰۲۱ دوام نخواهد آورد. از دل نظرسنجی‌ها می‌توان پیش بینی کرد که مرکل در لبه پرتگاه قرار دارد اما اتفاق خطرناک این است که پوپولیسم ناسیونالیستی از ایالت باواریا درحال رخنه به سراسر آلمان است. حزب آلترناتیو آلمان این توانایی را دارد که اتحادیه اروپایی را به سمت فروپاشی سوق دهد یا حتی فرصت جدیدی برای قدرت نمایی نئونازی‌ها فراهم کند.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 89736
برچسب ها: آنگلا مرکل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *