۰
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۱
فریب‌کاری ریاض در نشست وین ظرف ۱۲ روز مشخص شد

آغاز جنگ نفتی عربستان علیه ایران

عربستان ۶۵۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌اش نفت تولید کرد
عربستان در ماه گذشته میلادی (ژوئن ۲۰۱۸) حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز، بیشتر از سهمیه‌اش نفت خام تولید کرده است. در واقع، تنها ۱۲ روز پس از «اجماع» اوپک برای حفظ توافق نفتی، مشخص شده که عربستان هیچ اهمیتی برای اوپک قائل نبوده و در حالی پای به نشست اوپک در وین گذاشته که همزمان در حال نقض توافق نفتی و زیرپا گذاشتن اصول سازمان اوپک بوده است!
عربستان توافق اوپک را زیر پا گذاشت و تولید نفت خود را تقریباٌ به بالاترین میزان رساند.
عربستان توافق اوپک را زیر پا گذاشت و تولید نفت خود را تقریباٌ به بالاترین میزان رساند.
عربستان در ماه گذشته میلادی (ژوئن ۲۰۱۸) حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز، بیشتر از سهمیه‌اش نفت خام تولید کرده است. در واقع، تنها ۱۲ روز پس از «اجماع» اوپک برای حفظ توافق نفتی، مشخص شده که عربستان هیچ اهمیتی برای اوپک قائل نبوده و در حالی پای به نشست اوپک در وین گذاشته که همزمان در حال نقض توافق نفتی و زیرپا گذاشتن اصول سازمان اوپک بوده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عیان شدن فریب‌کاری عربستان در اوپک و اثبات این نکته که خاندان پادشاهی در ریاض مستقیماً از کاخ سفید دستور می‌گیرد، تنها کمتر از دو هفته زمان نیاز داشت. در اول تیر، اعضای اوپک در وین بر سر حفظ توافق نفتی تا پایان سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند؛ در این توافق برای تولید نفت کشورهای عضو اوپک سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده بود و هر کشور تعهد کرده بود که بنا بر سهمیه خود، نفت خام تولید کند. اما گزارش رویترز از میزان تولید نفت اوپک در ماه ژوئن نشان می‌دهد که عربستان از پیش از نشست اوپک که در ۲۲ ژوئن در وین برگزار شد، مشغول افزایش تولید نفت خود بوده و تولید خود را در این ماه به‌طور متوسط به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.
در واقع، عربستان تولید نفت خام خود را در ماه گذشته میلادی به بالاترین میزان آن در طول تاریخ این کشور نزدیک کرده است. رکورد تولید نفت خام عربستان، ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز بوده است. عربستان در ماه گذشته میلادی تنها ۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از این رکورد، نفت تولید کرده است.
 
ملک سلمان گوش به فرمان ترامپ
ترامپ در هفته جاری عنوان کرد که طی تماس تلفنی از ملک سلمان پادشاه عربستان خواسته است تا به دلیل تحریم‌های ایران و کاهش تولید نفت ونزوئلا، این کشور تولید نفت خود را احتمالاً تا حدود ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ترامپ مدعی شد که ملک سلمان با این درخواست وی موافقت کرده است.
پیش از این نیز خبرهای موثقی منتشر شده بود که بر طبق آن یک روز پیش از خروج آمریکا از برجام، یک مقام ارشد دولت آمریکا از محمد بن سلمان خواسته است که این کشور تولید نفت خود را افزایش دهد. هدف آمریکا این است که عربستان با افزایش تولید نفت، اثرات تحریم‌های نفتی اعمال‌شده علیه ایران را به حداقل برساند و مانع از افزایش قیمت نفت شود.
آمارهای منتشرشده از میزان تولید نفت خام عربستان در ماه ژوئن، اکنون نشان می‌دهد که فرامین ترامپ، نعل به نعل در ریاض اطاعت شده است. سهمیه عربستان طبق توافق نفتی که اجرای آن از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد، ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار بشکه در روز است. عربستان در آخرین نشست اوپک در وین متعهد شده که تا آخر سال ۲۰۱۸ به این توافق پایبند بماند. با این حال، این کشور در ماه گذشته حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌اش نفت خام تولید کرده است. عربستان از آغاز اجرای توافق نفتی تا پیش از ماه ژوئن به این توافق وفادار بود و تنها پس از خروج آمریکا از برجام، نقض این توافق را آغاز کرد. در واقع، خروج آمریکا از برجام و درخواست‌های کاخ سفید از ریاض، تنها علت تغییر سیاست نفتی عربستان و پشت پا زدن این کشور به توافق نفتی و اصول سازمانیِ اوپک بوده است.
 
ابعاد افزایش صادرات نفت عربستان و متحدان‌اش
بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که عربستان در کنار افزایش تولید نفت خام، صادرات نفت خام خود را نیز در ماه گذشته افزایش داده است. عربستان در ماه ژوئن صادرات نفت خام خود را ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و آن را به ۷ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز رسانده است. دو متحد دیگر عربستان در اوپک، یعنی امارات متحده عربی و کویت، در ماه گذشته تولید نفت خود را افزایش نداده‌اند و در واقع همچون عربستان، با دوز و کلک وارد میدان نبردِ دیپلماتیکِ نشست اوپک نشده‌اند. با این حال، صادرات نفت خام این دو نیز علی‌رغم ثابت ماندن تولید نفت‌شان افزایش پیدا کرده است. امارات متحده عربی، صادرات نفت خام خود را در ماه گذشته میلادی ۴۱۰ هزار بشکه در روز و کویت صادرات نفت خام خود را ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.
این میزان از افزایش صادرات نفت خام، بدین معناست که عربستان و دو متحد آن در اوپک، هجوم به بازارهای نفت را از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند. صادرات نفت لیبی، نیجریه و ونزوئلا به شدت کاهش یافته و این کشور با هجوم به بازارهای نفت، سعی کرده‌اند سهم آن‌ها را به تصرف خود درآورند. احتمالاً دو کشور کویت و امارت متحده عربی نیز همچون عربستان، از ماه جاری تولید نفت خود را افزایش داده و بیش از سهمیه‌شان دست به تولید نفت خام بزنند.
 
وضعیت صادرات نفت ایران و اوپک
رویترز میزان صادرات نفت خام ایران را در ماه ژوئن ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. این میزان از صادرات نفت خام بدین معناست که هنوز تحریم های آمریکا تأثیر محسوسی بر مجموع فروش نفت توسط ایران نداشته است. کل صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته میلادی ۲۵.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.
تولید نفت خام اوپک نیز ۳۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز بوده است. با درنظر گرفتن اعضای جدیدی که به اوپک پیوسته‌اند و همچنین سهیمه لیبی و نیجریه که در سال ۲۰۱۷ از توافق نفتی معاف بوده‌اند، تولید نفت اوپک می‌بایست در مجموع طبق توافق نفتی ۳۲ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز می‌بوده است. در واقع، اوپک همچنان ۴۶۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از میزان مقررشده در توافق نفتی، نفت خام تولید می‌کند و این بدان معناست که شرایط بازار نفت، طوری است که عربستان و آمریکا علی‌رغم تلاش‌های خود نمی‌توانند نفت ایران را از بازار حذف کنند. دلیل این امر کاهش ناخواسته تولید نفت در لیبی، نیجریه، آنگولا و ونزوئلا است.      
 
کد مطلب: 89792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *