کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی سه سناریوی بازار سکه توسط مردم‌سالاری آنلاین

آینده قیمت سکه در ایران

23 تير 1397 ساعت 15:18

قیمت سکه چه روندی را طی خواهد کرد و در ماه‌های آینده بازار سکه چه وضعیتی خواهد داشت؟ این سوالی است که بسیاری در جامعه ایران دوست دارند در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و پرنوسان فعلی جواب آن را بدانند.


قیمت سکه چه روندی را طی خواهد کرد و در ماه‌های آینده بازار سکه چه وضعیتی خواهد داشت؟ این سوالی است که بسیاری در جامعه ایران دوست دارند در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و پرنوسان فعلی جواب آن را بدانند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال گذشته در چنین روزهایی (در تیر ماه ۹۶) سکه بهار آزادی طرح جدید در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مبادله می‌شد. در آن روزها هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که کمتر از یک سال قیمت سکه می‌تواند، آستانه ۳ میلیون تومانی را پشت سر بگذارد. اما در اوایل تیرماه سال جاری، این عجیب‌ترین و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین تحول در بازار سکه به وقوع پیوست و قیمت سکه امامی از ۳ میلیون تومان عبور کرد.
در اوایل سال جاری سکه بهار آزادی طرح جدید در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی معامله می‌شد. قیمت‌ها به صورت نجومی در فصل بهار امسال افزایش یافتند تا این که در اوایل تیر رکورد ۳ میلیون تومانی برای سکه ثبت شد. حالا چند روزی می‌شود که قیمت‌ها نسبت به آن رکورد، کاهش یافته‌اند. امروز (شنبه ۲۳ تیر) سکه بهار آزادی طرح جدید ۲ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان معامله شد.
قیمت‌های فعلی بازار سکه حاکی از این است که نسبت به تیرماه سال گذشته، قیمت‌ها ۱۲۵ درصد افزایش یافته‌اند. قیمت سکه نسبت به اوایل فروردین سال جاری نیز ۶۸ درصد افزایش داشته است. از این به بعد و در ماه‌های آینده چه اتفاقی روی خواهد داد؟ آیا روند افزایش نجومی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت یا این که نه، این روند معکوس خواهد شد و قیمت‌ها در این بازار افسارگسیخته، منطقی خواهند شد؟
 
آینده بازار سکه
واکنش دولت به افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار سکه، حراج و پیش‌فروش سکه در حجمی بسیار بالا بود. آن‌گونه که محمدباقر نوبخت گفته است، دولت بیش از ۷ میلیون قطعه سکه برای مهار نوسانات بازار، حراج یا پیش‌فروش کرده است. برخی از کارشناسان برای پیش‌بینی قیمت سکه به تاریخ عرضه سکه‌‌های پیش‌فروش شده اشاره می‌کنند و سعی می‌کنند بر این اساس، قیمت سکه را پیش‌بینی کنند.
تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده یک‌ماهه قرار بود از ۲۶ اردیبهشت صورت گیرد که عملاً زودتر از این تاریخ با هدف ایجاد آرامش در بازار شروع شد. حالا به تاریخ سررسید تحویل سکه‌های سه‌ماهه نزدیک شده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که ظرف روزهای آینده قیمت سکه کاهش یابد. محمد کشتی آرای، عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفته است: «قیمت سکه همچنان حباب دارد و پیش‌بینی می‌شود این حباب طی روزهای آینده به حداقل خود برسد. علت این پیش‌بینی نیز واگذاری سکه‌های پیش‌فروش شده بانک مرکزی طی چند روز آینده است. این سکه‌ها طی برنامه اعلامی واگذار می‌شود و بنابراین تقاضای بازار کاهش یافته و منتج به تعدیل قیمت‌ها و کاهش حباب خواهد شد».
اگر قیمت دلار را در بازار آزاد حدود ۷۶۰۰ تومان منظور کنیم، پی خواهیم برد که هر قطعه سکه امامی ۴۸۰ هزار تومان در قیمت‌های فعلی حباب دارد. بازار ثانویه، دلار را در چنین نرخی قیمت‌گذاری کرده و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار سکه، با این میزان حباب روبرو باشد. بنابراین، در روزهای آینده اگر حباب سکه بخواهد به صورت کامل تخلیه شود، قیمت سکه باید وارد کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شود.
با این حال، ممکن است تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده هم مانع از تخلیه کامل حباب سکه شود. در هنگام تحویل سکه‌های پیش‌فروش یک‌ماهه، طبق اطلاعات منتشرشده توسط بانک ملی، بیش از یک میلیون قطعه سکه تحویل داده شد، اما عملاً حباب قیمت سکه تخلیه نشد و حتی تحویل سکه‌های یک ماهه نتوانست جلوی افزایش شدید قیمت‌ها در هفته‌های بعد از آن را نیز بگیرد.
 
قیمت سکه در ماه‌های آینده
پیش‌بینی‌ای که در بالا مورد بحث قرار گرفت، پیش‌بینی قیمت سکه در روزهای آتی و به اصطلاح پیش‌بینی کوتاه‌مدت است. ممکن است با تحویل سکه‌های پیش‌فروش سه‌ماهه در روزهای آتی قیمت‌ها از کانال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پایین کشیده شوند. اما در ماه‌های آینده چه اتفاقی روی خواهد داد؟
به نظر می‌رسد در بازار سکه همه چیز به میزان اثرگذاری تحریم‌های یکجانبه آمریکا، ربط داشته باشد. هرچه تحریم‌ها اثر کمتری داشته باشند، نوسانات نرخ ارز نیز کمتر خواهد بود و این امر باعث می‌شود تا التهابات بازار سکه نیز کمتر شود. بیایید چند سناریو را بررسی کنیم:
سناریوی اول: بسیاری از مردم انتظار این را دارند که قیمت سکه با حاکم شدن آرامش در بازار ارز، کاهش قابل توجهی را دنبال کند. قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیز که در اواخر سال گذشته، سکه بهار آزادی در آن معامله می‌شد، برای عامه مردم قیمت بسیار بالایی محسوب می‌شد. عامه مردم انتظار دارند قیمت دلار در بازار آزاد تنها چندصدتومان نسبت به قیمت رسمی ۴۲۰۰ تومانی اختلاف داشته باشد. اگر قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تا ۴۷۰۰ تومان پایین می‌آمد، قیمت بدون حباب برای سکه امامی ۱ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان می‌بود. اما با نرخ‌های فعلی بازار ارز، تقریباً قطعی است که بازار سکه چنین قیمت‌هایی را در آینده به خود نخواهد دید.
سناریوی دوم: در ظرف ماه‌های پیش رو اگر تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نداشته باشند و بار دیگر التهاب بازار ارز را فرا نگیرد، این احتمال وجود دارد که به تدریج با عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، حباب سکه تخلیه شود و قیمت سکه تا کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ یا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی پایین بیاید. دولت اگر بتواند با ابزارهایی مثل بازار ثانویه، التهابات نرخ ارز در بازار آزاد را مهار کند و تأثیر تحریم‌ها را حداقل سازد، احتمال عملی شدن این سناریو افزایش می‌یابد. کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای قیمت سکه معادل قیمت ۷۵۰۰ تومانی برای دلار آمریکا است. بدیهی است اگر دولت بتواند نرخ دلار را در بازار آزاد، بیش از این کاهش دهد، قیمت سکه کاهش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.
سناریوی سوم: اگر تحریم ها تأثیر زیادی بر اقتصاد ایران داشته باشند و درآمدهای ارزی کشور کاهش یابد، التهابات یکبار دیگر به بازار ارز باز خواهد گشت. در این سناریو قیمت سکه دوباره تحت تأثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، رشد نجومی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، چون دولت، معاملات ارز را کنترل می کند، اما معاملات سکه را کنترل نمی‌کند، هجوم سوداگران به بازار سکه همواره بیش از بازار ارز خواهد بود و این امر در صورت عملی شدن سناریوی سوم، موجب ازهم‌گسیختگی بازار سکه خواهد شد. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت وقوع سناریوی سوم، قیمت سکه تا چه میزان افزایش می‌یابد، تنها می‌توان امیدوار بود که این سناریو به واقعیت تبدیل نشود.
 


کد مطلب: 90376

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/90376/آینده-قیمت-سکه-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir