۰
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۳
فنلاند برای دیدار روسای جمهوری آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام کرد

بنگاه معاملاتی جنگ سرد در انتظار ترامپ و پوتین

دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه که اولین رخداد در نوع خود از زمان پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است، امروز (دوشنبه) در کاخ ریاست جمهوری فنلاند انجام می شود.
دیدار پوتین و ترامپ امروز در فنلاند برگزار می شود.
دیدار پوتین و ترامپ امروز در فنلاند برگزار می شود.
دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه که اولین رخداد در نوع خود از زمان پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است، امروز (دوشنبه) در کاخ ریاست جمهوری فنلاند انجام می شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، گفته که از ملاقاتش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه "انتظار زیادی" ندارد. همزمان وزیر خارجه آلمان به آقای ترامپ در مورد دستیابی به هرگونه توافق یک جانبه‌ای با آقای پوتین هشدارداد و گفت که ناخشنود کردن شرکا، استراتژی عاقلانه‌ای نیست که نشان دهنده نگرانی شرکای غربی از «معامله بزرگ پشت درهای هلسینکی» است. «لئونید برژنف» و «جرالدفورد» در سال1975 اولین رهبران شوروی و آمریکا بودند که در هلسینیک بایکدیگر دیدار کردند که منجر به قرارداد سالت ۱ (Strategic Arms Limitations I) شد. در سال 1990 و پیش از فروپاشی اتحادیه جماهیرشوروی، «گورباچف» با «بوش پدر» دیدار کرد، در این دیدار بود که یک ماه بعد از اشغال کویت توسط نیروهای نظامی صدام صورت گرفت و متعاقب آن آمریکا با ۴۰۰ هزار نیروی نظامی به کویت حمله برد و نیروهای صدام را از پای درآورد.
ترامپ در بخش دیگری از گفتگویش با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته که او به "برگزاری نشست" معتقد است و نشست‌هایش را با رهبران کره شمالی و چین "اقدامی بسیار خوب" دانسته است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین افزوده: "نمی‌توانم بگویم که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما می‌توانم بگویم که درخواست من چه خواهد بود. باید ببینیم که چه چیزی از این نشست درمی آید."
لوموند می نویسد، برخلاف رئیس جمهور آمریکا، پوتین چندان به توییت کردن پیام‌ها علاقه‌ای ندارد و این رویکرد به او اجازه می‌دهد تا به طور علنی از مذاکره و اظهارنظر لذت ببرد. وزارت خارجه روسیه در پیامی درباره نشست ناتو اعلام کرد: «سازمان نظامیِ بی‌فایده ناتو، ما را به اقدامات تحریک‌آمیز علیه این نهاد متهم می‌کند، در حالی که ما سرگرم تماشای بازی‌های جام جهانی هستیم.»
 
تمهیدات ویژه امنیتی
رسانه های فنلاندی خبر داده اند که تمهیدات امنیتی این رخداد تا حدی بوده که تمامی درپوش های فاضلاب خیابان سنگفرش 'اسپلاناد شمالی' که از 'میدان بازار' به کاخ ریاست جمهوری منتهی می شود، مسدود شده و فروش میوه و سوغاتی نیز در میدان مذکور تعطیل خواهد بود.
پیش از آغاز این دیدار تاریخی، صبحگاه دوشنبه «سالی نینیستو» رئیس جمهوری فنلاند و همسرش «جِنی هائوکیو» در اقامتگاه رسمی خود از خانم و آقای ترامپ استقبال خواهند کرد.هنگامی که سران آمریکا و فنلاند گفت و گو می کنند، همسرانشان به صرف صبحانه مشغول خواهند شد.نینیستو در ساعت 1 بعد از ظهر، در کاخ ریاست جمهوری از ترامپ و پوتین استقبال کرده و مذاکرات دوجانبه در تالار گوتیک آغاز خواهد شد. سپس، میهمانان نینیستو در تالار آینه نهار کاری را صرف خواهند کرد.
پس از نهار، کنفرانسی خبری سران روسیه و آمریکا انجام شده و رئیس جمهوری فنلاند همتای روس خود را بدرقه خواهد کرد.
به نوشته رسانه های فنلاندی، 2 هزار پلیس از مناطق مختلف فنلاند تعطیلات خود را نیمه کاره رها کرده و در تامین امنیت این رخداد مهم شرکت می کنند.
 
حساسیت بی سابقه خبرنگاران
حدود یک هزار و 400خبرنگار و عکاس از 61 کشور جهان برای پوشش دیدار سران آمریکا وروسیه به فنلاند رفته اند که گرچه بیشتر آنان اتباع کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکا هستند، برخی نیز از تایوان، الجزایر و فیلیپین راهی هلسینکی خواهند شد. پیش بینی می شود که این رویداد به کامل شدن ظرفیت هتل ها و شلوغی رستوران های هلسینکی بیانجامد.
کشور میزبان با 368 خبرنگار و عکاس بیشترین تعداد اصحاب رسانه را به خود اختصاص می دهد و 'تالار فنلاندیا' مرکز رسانه ای رسمی نشست فردا خواهد بود. برخی از رسانه ها از میدان بازار و برخی دیگر اماکنی را در نزدیکی بخش ساحلی هلسینکی برای پوشش رویداد فردا رزرو کرده اند و حدود 150 خبرنگار و از جمله شبکه خبری آمریکایی سی ان ان از استخر های ساحلی 'آلاس' گزارش های خود را ارسال می کنند.
با توجه به استقبال شدید رسانه ها و افکار عمومی از دیدار ترامپ و پوتین، هزینه های اقامت در هتل ها نیز نوسان شدیدی دارد. در حالیکه هزینه یک شب اقامت در برخی هتل ها 4 و 5 ستاره دو برابر روزهای عادی شده، دیگر هتل ها هزینه های خود را در آخرین لحظات به شدت کاهش داده اند.اکنون هزینه یک شب اقامت در هتل های لوکس هلسینکی بین 400 تا 550 یورو است و برخی از هتل های مرکز شهر نیز هزینه یک شب اقامت ارزانترین اتاق را برای چهارشنبه این هفته 400 یورو تعیین کرده اند. با این حال اقامت در چنین اتاقی در روز پنج شنبه 120 یورو خواهد بود. از سوی دیگر هزینه اقامت در روز پنج شنبه برای ارزانترین هتل در ده کیلومتری مرکز هلسینکی کمتر از 20 یورو است.
 
آرایش جدید خاورمیانه
«احمدوخشیته» در یورونیوز درباره دیدار پوتین و ترامپ می نویسد که شاید آرایش جدیدی را در خاورمیانه به نمایش درآورد. در این میان دیپلماسی موازی و فعال مقامات اسرائیل با روسیه و آمریکا بیش از پیش شدت یافته است. گری کورن سفیر اسرائیل در روسیه دیروز طی مصاحبه‌ای بار دیگر بر خروج ایران از سوریه تاکید کرد و اعلام کرد که تل‌آویو نقش توافقات را تحمل نخواهد کرد. از سوی دیگر رون درمر سفیر این کشور در آمریکا نیز در نشست واشنگتن پست تصریح کرد که اگر آمریکا و روسیه در هلسینکی در مورد خروج ایران در سوریه به توافق برسند، برای منطقه خوب و مثبت است.
به نظر می‌رسد مسکو قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا ورود پیدا کند و از همین رو با تاکید بر منافع ملی خود در منطقه، به دنبال حل منازعات میان کرملین و کاخ سفید است. ترامپ اعلام کرده است که در این دیدار در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز گفتگو خواهد کرد. اگر این نکته را بپذیریم که روسیه تلاش کرده بوده که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیلاری کلینتون شکست بخورد و آقای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شود، این موضوع بیانگر آن است که بسیاری از منازعات و سیاست‌های اعلانی کاخ سفید و کرملین فرمایشی و به عبارتی دعوای زرگری است و اگر تعریف و تمجیدهای پوتین و ترامپ در دوران تبلیغات ترامپ را نیز در کنار این نکته قرار دهیم، به نظر می رسد که روسیه و آمریکا در این ایام بیش از هر دوران دیگری از همگرایی سیاست‌های اعمالی برخوردار هستند؛ اگر چه طبیعی است که هر کشوری ملاحظات منافع ملی خود را در سیاست خارجی‌اش جستجو می‌کند. با این وجود باید منتظر نشست تا پس از دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا، به بررسی اشتراک ها و افتراق های هلسینکی و گوادلوپ نشست؛ اما به نظر می رسد روسیه و آمریکا خاورمیانه جدیدی را با منافع مشترک مبتنی بر یک بازی برد-برد دنبال می‌کنند.
 
کد مطلب: 90534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *