۰
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱
تداوم انتقادات از رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با پوتین

شیفتگی دردسرساز ترامپ

پس لرزه‌های گفته‌های «دونالدترامپ» در نشست هلسینکی همچنان واشنگتن را تکان می‌دهد. منتقدان رئیس جمهوری آمریکا به ویژه دموکرات‌ها معتقدند که وی جلوی چشم «ولادیمیرپوتین»، ایالات متحده را رسما تحقیر کرده است.
شیفتگی دردسرساز ترامپ
پس لرزه‌های گفته‌های «دونالدترامپ» در نشست هلسینکی همچنان واشنگتن را تکان می‌دهد. منتقدان رئیس جمهوری آمریکا به ویژه دموکرات‌ها معتقدند که وی جلوی چشم «ولادیمیرپوتین»، ایالات متحده را رسما تحقیر کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تناقضات ترامپ به عنوان مظنون اصلی ارتباط با روسیه در زمان انتخابات الکترال2016 موجب تشدید انتقادات در رسانه‌ها و محافل سیاسی آمریکا شده است. او در ابتدا گفت، تصور نمی‌کند که روسیه مسئول حملات سایبری در جریان انتخابات باشد و با این اظهار نظر با نتایج تحقیقات نیروهای اطلاعاتی آمریکا ضدیت نشان داد. اما به محض این که حتی متحدان نزدیکش نیز علیه او موضع گرفتند، نظر خود را تغییر داد.
اتفاق حائز اهمیت اینجاست که دادستانی آمریکا که از حدود یک سال و نیم پیش با پیگیری رسوایی «راشاگیت» وارد عمل شده بود، همزمان با دیدار ترامپ و پوتین ، یک جاسوس روس را بازداشت کرد. براساس گزارش سی ان ان، این شهروند روسیه با استفاده از ترفندهای مختلف به انجمن لابی اسلحه و برخی سیاستمداران جمهوری خواه نزدیک شده تا آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در طرف مقابل وزارت امور خارجه روسیه، عکس حساب توییتر خود رابه «ماریا بوتینا» اختصاص داد و خواهان آزادی وی شد. شاید غیرقابل باور باشد اما ترامپ برای دل پوتین خود را به آب و آتش می‌زند. همزمان با بلبشوی واشنگتن، مجله تایم طرح روی جلد خود را به نحوی انتخاب کرده که تصویری در هم ادغام شده از ترامپ و پوتین را القاء می‌کند و این دو را یک نفر معرفی می‌کند. در این عکس می‌توان مدل موی پوتین،مدل لب‌های او و صورت ترامپ و کروات قرمزی که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از نشست سران روسیه و آمریکا داشت را مشاهده کرد.

دفاع پوتین از ترامپ
ظرف هفته گذشته در واشنگتن این شایعه گسترش پیدا کرد که «روسیه فیلمی مستهجن از روابط جنسی رئیس جمهوری آمریکا با چند زن در اختیار دارد که در جریان سفرهای گذشته ترامپ به مسکو ضبط شده است.» هفته گذشته مسکو و شخص پوتین این ادعای را مورد تمسخر قرار دادند.  حالا رئیس جمهوری روسیه از مقام دفاع به موضع حمله تغییر وضعیت داد و منتقدان دیدار هلسینکی را به باد انتقاد گرفت.
پوتین در جلسه‌ای با دیپلمات‌های روسیه در مسکو گفت: «بعضی نیروها در آمریکا می‌خواهند که روابط روسیه-آمریکا را قربانی «منافع مختصر حزبی خود» کنند. او گفته است که این انتقادها برای مصرف داخلی در آمریکا مطرح شده است.» وی در حضور ارشدترین دیپلمات‌های روسیه،  نشست با ترامپ را «موفق» اعلام کرد و گفت که دستاورد دیدار با ترامپ، «توافق‌هایی مفید» بوده است. هنوز هیچ کس نمی‌داند در نشست خصوصی ترامپ و پوتین پشت درهای بسته چه گذشته که هر دو در نشست خبری خشنود بودند و اینچنین جانانه از یکدیگر دفاع می‌کنند. سرگیجه مقامات واشنگتن درباره احتمالات موضوع احضار مترجم ترامپ به عنوان تنها آمریکایی مطلع از جزئیات نشست هلسینکی را مطرح کرده اما شاید این اتفاق پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا در «فوریه جهنمی» عملیاتی شود.

خشم سناتورهای آمریکا
در جریان نشست خبری هلسینکی ، پوتین در پاسخ به درخواست بازجویی 12 شهروندروسیه که مظنون به مداخله در انتخابات الکترال هستند ؛ خواهان بازجویی روسیه از دیپلمات‌های آمریکایی شد که  اتفاقا مورد استقبال ترامپ قرار گرفت. حالا، پس از اعلام مخالفت ترامپ با درخواست مسکو برای بازجویی از «مایک مک‌فال» سنای آمریکا نیز به اتفاق آرا لایحه‌ای را به تصویب رساند و به دونالد ترامپ هشدار داد که اجازه ندهد از دیپلمات‌ها و مقام‌های آمریکایی بازجویی کند.این لایحه که الزام آور به شمار نمی‌آید، با رای ۹۸ بر صفر به تصویب رسید.
ساعاتی پیش از تصویب این لایحه سناتور «چاک شومر» که به همراه «رابرت منندز» و «برایان شَتز» این لایحه را تنظیم کرده بودند در توییترش، در حمایت از آقای مک‌فال نوشت: «هیچ رئیس جمهوری نباید قدرت این را داشته باشد که شهروندان آمریکایی را کادوپیچ کند و برای دشمنانمان بفرستد٬ چه برسد به این که این شهروندان سفرای سابقمان باشند.» مک‌فال که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ سفیر آمریکا در روسیه بود، از منتقدان جدی آقای پوتین و وضعیت حقوق بشر روسیه است.

لج بازی ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا در مقابل انتقادات نه تنها دست به عقب نشینی نزده بلکه از رئیس جمهوری روسیه برای سفر به واشنگتن و حضور در کاخ سفید دعوت به عمل آورده است. به گزارش دویچه وله، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در توییتر اعلام کرده که رئیس‌جمهوری آمریکا از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی خود خواسته است تا آماده‌سازی‌های لازم برای دیدار ولادیمیر پوتین از واشنگتن در پاییز سال جاری را انجام دهد.
ترامپ در توئیتر از این که برای بار دوم با پوتین ملاقات داشته باشد ابراز خرسندی کرده است. او گفته است که مایل است در دیدار بعدی در مورد «توقف تروریسم، امنیت اسرائيل، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، حملات سایبری، تجارت، اوکراین، صلح در خاور میانه، کره شمالی و مسائل دیگر گفت‌وگو شود.»
«دان کوتس» هماهنگ‌کننده نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این طرح‌ ابراز شگفتی کرده است. او در یک گردهمایی در کلرادو گفته است که از این مساله بی‌اطلاع بوده است.
کوتس بعد از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی تکرار کرد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا بر این نظرند که مسکو در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در آمریکا دخالت کرده است. او همچنین هشدار داد که مسکو «در تلاشی پیگیر و همیشگی است تا به تدریج در دموکراسی آمریکا رخنه کند.»
پوتین آخرین بار در سال ۲۰۰۵ به دعوت «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهوری وقت به آمریکا سفر کرد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 90759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *