۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۲
یک کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با مردم‌سالاری آنلاین تشریح کرد:

اگر اعتصاب کامیونداران دوباره آغاز شود...

اول خردادماه بود که شاهد اعتراضات گسترده صنف کامیون‌داران در ایران بودیم. در ابتدا این اعتراضات از سوی مسئولان بی اهمیت و محدود جلوه داده شد؛ اما در ادامه نشست‌های جدی دولت با نماینده‌های کامیون‌داران، ثابت کرد که این اعتصابات تاثیرگذار بوده است. هرچند شایعاتی مبنی بر از سرگیری اعتصابات از اول مردادماه شنیده می شد اما اتحادیه، این موضوع را تکذیب کرد و حمید نجف، کارشناس حمل و نقل نیز در گفت و گو با "مردم‌سالاری آنلاین" ابراز امیدواری می کند که اعتصابات باز نگردد.
آغاز مجدد اعتصاب کامیون داران تکذیب شده است.
آغاز مجدد اعتصاب کامیون داران تکذیب شده است.
اول خردادماه بود که شاهد اعتراضات گسترده صنف کامیون‌داران در ایران بودیم. در ابتدا این اعتراضات از سوی مسئولان بی اهمیت و محدود جلوه داده شد؛ اما در ادامه نشست‌های جدی دولت با نماینده‌های کامیون‌داران، ثابت کرد که این اعتصابات تاثیرگذار بوده است. هرچند شایعاتی مبنی بر از سرگیری اعتصابات از اول مردادماه شنیده می شد اما اتحادیه، این موضوع را تکذیب کرد و حمید نجف، کارشناس حمل و نقل نیز در گفت و گو با "مردم‌سالاری آنلاین" ابراز امیدواری می کند که اعتصابات باز نگردد. با این وجود او هشدار می‌دهد که اگر تحریم‌ها بر اثر خروج از برجام برگردد، اوضاع بدتر می‌شود و به جهت کم شدن بار، کامیون‌های بیشتری بیکار خواهند شد.
نجف با اشاره به بحق بودن اعتراضات کامیون‌دارن، ابراز داشت: در بخشهای مختلف کشور، مشکلات عدیده ای وجود دارد و هیچ قشر و صنفی از مشکلات جدا نیست. در این میان برخی از اصناف دست به اعتراض می‌زنند که نمونه آن اعتراض کامیون‌داران کشور بود. البته اعتراض آنها کاملا بحق بود. به همین دلیل بخش‌های مختلف دولتی بسیج شدند تا از عموم امکانات خود استفاده کرده و مشکلات این صنف را حل و فصل کنند. اما باز هم شاهد این بودیم که این صنف اطلاعیه‌ها و آگهی‌هایی را مبتنی بر دنباله‌گیری اعتراضات خود صادر می‌کند. این تصمیمات از سوی این صنف نشان از نداشتن صبر و تحمل است.
این کارشناس حمل و نقل ابراز داشت: اعتراضات نباید به گونه‌ای باشد که مشکلات آن دامن‌گیر سراسر کشور شود. در حال حاضر قشر پرستار کشور هم دارای مشکلاتی هستند. آیا همین راننده‌ها راضی هستند که خودشان یا اطرافیانشان حین مراجعه به درمانگاه، با اعتصاب پرستاران مواجه شوند و از پذیرش بیمارشان سر باز زنند؟ البته با اعتصاب پرستاران صدمه به بخشها و سایر اصناف دیگر وارد نمی‌شود؛ ولی با اعتصاب کامیون‌دارها صدمات جبران ناپذیری بر جامعه وارد خواهد شد.
او ادامه داد: نمونه این صدمات کمبود سوخت در کشور است. اگر یک ماشین آتشنشانی برای خاموش کردن آتش در یک نقطه از شهر، سوخت نداشته باشد مشخصا نمی‌تواند کمک رسانی کند. در همین دو ماه پیش شاهد این بودیم که مرغ‌های یک مرغ‌داری همدیگر را تکه پاره کردند؛ چراکه دانه به آنها نرسیده بود. پس صدمات جبران ناپذیری با اعتصاب کامیون‌داران به کشور وارد می‌شود. طبعات کار آنها برای عموم مردم وحشتناک است.
این عضو شورای مرکزی "حزب اسلامی کار" در مورد حق اعتراض کامیون‌داران ابراز داشت: مشخصا آنها باید مشکلات خود را به گوش مسئولان جامعه برسانند. اما هر کاری راه و روش خود را دارد. یکی از خواسته‌های کامیون‌دارن افزایش حقوق بازنشستگی‌ بود. اما سازمان تامین اجتماعی این حق را ندارد تا حق بازنشستگی 900 نفر راننده را به میزان 400 هزار تومان افزایش بدهد. این سازمان متعلق به 30 میلیون نفر است. به هر حال یا باید عموم مردم شاهد افزایش 400 هزارتومانی حقوق بازنشستگی خود باشند، یا هیچکس.
این کارشناس حمل و نقل در مورد جایگاه اساسی کامیون‌داران در اقتصاد ایران گفت: این صنف در واقع ابزار و امکاناتی در اختیار دارند که شاهرگ اساسی مملکت محسوب می‌شود. این صنف که چنین موقعیت خطیری را دارد، باید مقداری هم رعایت کند. آیا دولت با معلمین هم همین کار را کرد؟ آیا با کارگران و سایر بازنشسته‌ها هم همین کار را کرد؟ خیر. اما چون کامیون‌داران شریان اصلی را در کشور به دست دارند، هر چه که درخواست کردند، دولت هم قبول کرد. دولت رفع مشکلات در زمینه بیمه، حق بازنشستگی، سختی کار، لاستیک و ...را تقبل کرد. آیا این حجم از همکاری برای سایر اصناف دیگر از سوی دولت صورت گرفت؟ اما کامیون‌داران بازهم قرار بر اعتراض می‌گذارند.
او در
دیوار بی‌اعتمادی اکنون بسیار بلند شده است. زمان جنگ، اگر مسئولی سخنی می‌گفت عموم مردم آنرا قبول داشتند. اما بعد از جنگ به جهت برخوردهای جناحی و حمله مسئولان به همدیگر، مردم بی اعتماد شده اند. انگ و تهمت، تخریب و عمل نکردن به وعده‌ها، مردم را به این سمت کشاند. البته شاید هم فساد به این گستردگی نباشد؛ ولی مردم دیگر این طرز فکر را قبول کرده‌اند
مورد خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر اوضاع کامیون‌دارن گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بخش بار متوازن نیست و شاهد تعداد کامیون مازاد بر نیاز در کشور هستیم. اگر تحریم‌ها بر اثر خروج از برجام برگردد، شک نکنید که اوضاع از این هم بدتر می‌شود و به جهت کم شدن بار، کامیون‌های بیشتری بی‌کار خواهند شد. بخشی از مشکلات کامیون‌داران به دلیل همین مباحث و مناسبات تجاری بین‌المللی است.
نجف ادامه داد: ممکن است در آینده فشار بیشتری وارد شود. مشکلات ممکلت زنجیره‌وار است. زمان جنگ، ما شاهد همبستگی خوبی بودیم. اکنون این همبستگی کم رنگ شده است. آن زمان همین راننده‌های معترض کنونی حضور داشتند و با دستور حضرت امام بسیج شدند و بارها را مجانی به سمت جبهه می‌برند.
او در مورد اینکه چرا رانندگان مثل دوران جنگ رفتار نمی‌کنند، ابراز داشت: علت این تغییر رفتار به دیوار بی‌اعتمادی باز می‌گردد که بین راننده‌ها و مسئولان کشیده شده است. دیوار بی‌اعتمادی اکنون بسیار بلند شده است. زمان جنگ، اگر مسئولی سخنی می‌گفت عموم مردم آنرا قبول داشتند. اما بعد از جنگ به جهت برخوردهای جناحی و حمله مسئولان به همدیگر، مردم بی اعتماد شده اند. انگ و تهمت، تخریب و عمل نکردن به وعده‌ها، مردم را به این سمت کشاند. البته شاید هم فساد به این گستردگی نباشد؛ ولی مردم دیگر این طرز فکر را قبول کرده‌اند.
وی با اشاره به اهمیت زحمات راننده‌ها و کامیون‌داران تصریح کرد: اگر این قشر نباشند، کشور با مشکل اساسی مواجه خواهد شد. ابا این اوصاف خدمات دولت‌ها به آنها هم وزن ارزش فعالیت‌شان نبوده و نیست. متاسفانه ما وزن سنگین این صنف را نادیده گرفتیم. این صنف آنقدر "لوطی" و "مرد" بود که مشکلات را لای سبیل جای داده و به زبان نیاورده است. اما در نهایت گفتند که دیگر مچاله شدیم. این صنف در اوج مشکلات و گرفتاری به نقطه آخر رسید و چاره‌ای جز اعتراض نداشت.
نجف در مورد حمایت از این صنف و وعده‌های ارائه شده از سوی دولت به کامیون‌داران گفت: حین اعتراضات، دولت و مجلس و مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که باید حتما جبران مافات شود. شخصا از پشت پرده فرایند تصمیم‌گیری برای کمک رسانی به معیشت کامیون‌داران مطلع هستم. تصمیمات خوبی در حال اجرایی شدن است. البته به جهت بروکراسی که در ساختار دولتی وجود دارد، مقداری زمان می‌خواهد تا نتایج این تصمیمات دیده شود.   
این کارشناس حمل و نقل در مورد احتمال بازگشت اعتصابات از سوی کامیون‌دارن گفت: امیدوارم که این اعتصابات باز نگردد؛ چون لطمات زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد. اکنون برخی از مشکلات، مثل بیمه، سختی کار و تامین لاستیک در حال رفع و رجوع است. برخی از مشکلات به زمان کمی نیاز دارند و برخی دیگر به زمان بیشتر. دولت تمام توان خود را گذاشته تا مشکلات این صنف حل شود. این کار پسندیده‌ای است. راننده‌ها باید مقداری صبر داشته باشند تا تمام مشکلات آنها رفع شود. آنها نباید فراموش کنند که با اعتصاب خود، مشخصا دولت متضرر می‌شود؛ اما بخشی از این صدمات هم به جامعه و خود آنها باز می‌گردد.
یادآور می‌شود اعتصاب کامیون‌داران در ایران از اول خردادماه سال جاری آغاز شد که تاثیرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور از خود بر جای گذاشت. بعد از ادامه‌دار شدن این اعتصابات، دولت و مجلس شورای اسلامی، عموم شروط کامیون‌داران را در جلسات متعدد بررسی کردند و در نهایت بخشی از شروط آنها پذیرفته شد. هر چند که برخی از این مشکلات حل و فصل شده اما ظاهرا برخی از خواسته‌های کامیون‌داران بر زمین مانده است. به همین دلیل زمزمه‌های بازگشت اعتصابات از سوی این صنف به گوش می‌رسد.
 
گزارش: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 90843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *